Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektrasuojista..
1
Jester44
19.03.2017 17:32:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäpä olet mieltä plektrasuojista kitaroissa (ja bassoissa)? Itse en ihan koskaan halua soitinta jossa sellainen on. Mielestäni ne pilaavat kitaran ulkonäön täysin.
 
Onko plektrasuojalla muuta merkitystä kuin se suojaa kitaran pintaa naarmuuntumiselta, kuten nimi pickguard kertoo? Kumpi näyttää paremmalta/kamalammalta, halpa muovin palanen peittämässä tiedä miten upean body viimeistelyn vai muutama naarmu jotka saa soittiminen näyttämään omalta, soittaessahan nuo jäljet tulevat.
 
Loppujen lopuksi onko plektrasuoja muuta kuin kitaranvalmistajille keino oikaista kitaran valmistuksessa, rungon läpi kulkevien johtoreittien sijaan valmistaja voi vain repiä kitaran pinnan auki, laittaa johdot paikalleen ja peittää työn jäljet muovin palalla.
 
Jos on syitä tykätä plekusuojista, kerro ihmeessä, itse en keksi..
 
vvaltsu
19.03.2017 19:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester 5,6: Mitäpä olet mieltä plektrasuojista kitaroissa (ja bassoissa)? Itse en ihan koskaan halua soitinta jossa sellainen on. Mielestäni ne pilaavat kitaran ulkonäön täysin.
 
Onko plektrasuojalla muuta merkitystä kuin se suojaa kitaran pintaa naarmuuntumiselta, kuten nimi pickguard kertoo? Kumpi näyttää paremmalta/kamalammalta, halpa muovin palanen peittämässä tiedä miten upean body viimeistelyn vai muutama naarmu jotka saa soittiminen näyttämään omalta, soittaessahan nuo jäljet tulevat.
 
Loppujen lopuksi onko plektrasuoja muuta kuin kitaranvalmistajille keino oikaista kitaran valmistuksessa, rungon läpi kulkevien johtoreittien sijaan valmistaja voi vain repiä kitaran pinnan auki, laittaa johdot paikalleen ja peittää työn jäljet muovin palalla.
 
Jos on syitä tykätä plekusuojista, kerro ihmeessä, itse en keksi..

 
1) Ne näyttää hyvältä (tapauskohtaisesti)
2) Samaan kitaraan voi tehdä kahdet eri sähköt, esim. Stratoon voi rakentaa yhden pleksin kolmella sinkulla ja pistää sillä diudiu ja sitten toinen pleksi kahella Super Distortionilla ja vetää sillä heviä. Nopee ja helppo vaihtaa sitten noiden väliltä.
 
Ketjun voi sulkea.
antikristus
19.03.2017 19:38:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester 5,6: Mitäpä olet mieltä plektrasuojista kitaroissa (ja bassoissa)? Itse en ihan koskaan halua soitinta jossa sellainen on. Mielestäni ne pilaavat kitaran ulkonäön täysin.
 
Loppujen lopuksi onko plektrasuoja muuta kuin kitaranvalmistajille keino oikaista kitaran valmistuksessa, rungon läpi kulkevien johtoreittien sijaan valmistaja voi vain repiä kitaran pinnan auki, laittaa johdot paikalleen ja peittää työn jäljet muovin palalla.
 
Jos on syitä tykätä plekusuojista, kerro ihmeessä, itse en keksi..

 
Hapas guitars Sludgessa on siisti puinen upotettu pickquard ja Jacksonin joissaa valkosissa Rhoadseissa on musta metallinen control plate. Siinä taitaa olla ainoot siistit pickguard ratkasut :D
 
Jackson-mies
Jester44
19.03.2017 20:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu:Ketjun voi sulkea.
 
Koska... miksi?
 
hallu
19.03.2017 20:43:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester 5,6: Koska... miksi?
 
Siksi että kun makuasioista aletaan riitelemään, niin lukkoa tulee joka tapauksessa jossakin vaiheessa. Toisaalta voihan sitä höpötellä siihen saakka kun sitä lukkoa tulee.
 
Itse en oikein vielä älyä edes mistä tässä puhutaan, niin en ossoo sannoo mittään viisasta. En osaa suhtautua plekusuojiin mitenkään kategorisesti. Esimerkiksi Gibson SG:stä tykkään siitä mallista missä on se iso plekusuoja jossa mikit on kiinni enemmän kuin siitä uudemmasta missä plekusuoja on van puolet ja mikit on omissa kehyksissään. Toisaalta Ibanez AR300 on tosi makea ilmestys ilman plekusuojaa. Sitten Lespaulit ja jazzlootat ja ES335:t, niissä plekusuojan voi ruuvata paikalleen tai olla ruuvamatta ihan miten itse tykkää tai ruuvaa pois sen jos ei tykkää.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
vvaltsu
19.03.2017 20:44:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester 5,6: Koska... miksi?
 
Siks koska tuo sun kysymyskin oli hupsu. Sinusta ne ei oo hienoja, jonkun muun mielestä ne on. Big deal.
sustain65
19.03.2017 20:57:25 (muokattu 19.03.2017 20:57:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Sitten Lespaulit ja jazzlootat ja ES335:t, niissä plekusuojan voi ruuvata paikalleen tai olla ruuvamatta ihan miten itse tykkää tai ruuvaa pois sen jos ei tykkää.
 
Onneksi omassa lespassa ei tarvitse kirjaimellisesti ruuvata. Kliksauttaa vaan. En kyllä olisi laittamassakaan, minusta lespa on kivempi ilman moista turhaketta. Ja jotkut toiset tykkää sitten just toisin.
 
Onhan ne joissakin kitaroissa ihan hienon näköisiäkin ja sitten on vielä jo edellä tuodut sähköihin liittyvät seikatkin. Oman ESP-LTD seiskan ja Duesenbergin sähköakustisen plektrasuojat ovat hyvännäköiset.
 
Kannen suojaaminen plektran iskuilta on kyllä ihan pöhkö ajatus, vaikka kai plektrasuojaa on siten alunperin ajateltu ja perusteltu.
 
Jester44
19.03.2017 21:35:09 (muokattu 19.03.2017 21:35:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Siksi että kun makuasioista aletaan riitelemään, niin lukkoa tulee joka tapauksessa jossakin vaiheessa. Toisaalta voihan sitä höpötellä siihen saakka kun sitä lukkoa tulee.
 
Tässä ei niinkään ole kyse eipäs-juupas väittelystä, mietin vaan että mitä porukka on mieltä.
 
vvaltsu: Siks koska tuo sun kysymyskin oli hupsu. Sinusta ne ei oo hienoja, jonkun muun mielestä ne on. Big deal.
 
Ei ole tarkoitus aloittaa riitelyä, ihan vaan höpöttelyä...
 
hollstro
19.03.2017 21:40:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Kannen suojaaminen plektran iskuilta on kyllä ihan pöhkö ajatus, vaikka kai plektrasuojaa on siten alunperin ajateltu ja perusteltu.
 
On soittaja joiden soittotyyli on kovinkin kuluttavaa ja plektra raapii kitaraa reilusti.
 
https://forum.guitar.com/sites/foru … iles/attachments-gg//DoyleStrat.jpg
http://www.johnmayergear.com/wp-con … om/vi/OY8Gj3c_gl8/maxresdefault.jpg
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Lifelover
19.03.2017 21:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmeen paljon turhaa kitinää saatu jo tähänkin ketjuun.
 
Ei
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «