Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ibanezin päivitys.
1
StillBorn84
13.03.2017 15:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Mulla on tuommoinen startomallinen ibanez, jonka ostin vajaa 10 vuotta sitten käytettynä, ja nyt olisi tarkoitus tehdä vähän päivitystä siihen.
Olen melkolailla noviisi soittovehkeiden kanssa, joten älkää ihmetelkö tyhmiä kysymyksiä :D
 
Suunnitelma olisi vaihtaa mikit, ja oikeastaan kaikki sähköllä toimiva samassa "ruumiinavauksessa".
 
Mikeiksi olen ajattellut seymour duncanin black wintereitä kaula- sekä tallamikeiksi.
Ne kuulosti omaan makuun hyvälle, kun jotain ääninäytteitä kuuntelin, hinta jäi vaan hieman mietityttämään..
Onkohan mitään halvempaa vaihtoehtoa, joka kuulostaisi suurin piirtein samalle?
Nykyiset mikit ei kuulemma ole alkuperäiset, vaan vaihdettu "johonkin", ja ne ei mun mielestä "erottele" riittävästi, vaan ääni on melko puuroa, ja muutenkin saisi yläpäätä olla enemmän.
Noita mikkejä katsellessani huomasin että niistä on eri versiot kelluville talloille.
Mikä niissä on erona "tavallisiin"?
 
Keskimmäisenä mikkinä on joku yksikelainen versio, jonka ajattelin jättää vain koristeeksi, kun ei tule sitä kuitenkaan käytettyä. Talla- ja kaulamikit ovat siis humbuckereita.
 
Tallana on joku ibanezin lisenssi floyd rose, jonka ajattelin jumittaa kun ei tule kuitenkaan kampea käytettyä, ja virettä muuttelen E:n ja D:n välillä aina silloin tällöin.
Useammassa ohjeessa kehotettiin laittamaan sopiva puupalikka vaan tallan ja rungon väliin.
Onko aivan tyhmä ajatus pyöritellä vaikka joku sopiva täkkipultti runkoon, jonka saisi sitten kiristeltyä tallaa vasten, ja tarvittaessa säädettyäkin jälkikäteen?
Entä onko mitään hyötyä jumittaa sitä "kahteen suuntaan"?
 
Potikat meinasin vaihdella samalla.
Minkähänlaisia potikoita kannattaa ostaa, nykyinen volume potikka tuhoaa äänenlaadun melko täydellisesti jos siihen menee koskemaan ja tone potikasta katkoin piuhat jo aikapäiviä sitten kun se rupes perseilemään jotain.
 
Onko jakkien laaduissa suuriakin eroja, vai riittääkö vaan kun ei osta halvinta mahdollista. Nykyiseen jakkiin saa asetella johdon melkoisella huolellisuudella, että löytyy se ainoa toimiva asento piuhalle .
 
73nd3r
13.03.2017 20:11:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ny sitte alotan... kaikki vahvasti *mummiälestä*.
 
StillBorn84: Nykyiset mikit (...)ei mun mielestä "erottele" riittävästi, vaan ääni on melko puuroa, ja muutenkin saisi yläpäätä olla enemmän. (...)
potikka tuhoaa äänenlaadun melko täydellisesti (...) tone potikasta katkoin piuhat

Ensimmäinen homma on laittaa ne nykysähköt kuntoon - sun on paha tietää miltä se kitara voi oikeesti kuulostaa, jos on nyt noin hajalla.
Nykymikkien erottelu- yms. ongelmaan voi auttaa ihan niin simppeli juttu kuin korkeussäätö...
 
StillBorn84: seymour duncanin black wintereitä (...) huomasin että niistä on eri versiot kelluville talloille
Humbucker ja Trembucker (eli F-spacing) versio, suunniteltu kapeammalle ja leveämmälle tallalle/tremololle/kielivälille. Leveämpi Trembucker on useimmiten käytössä vain tallamikkinä.
 
StillBorn84: Onkohan mitään halvempaa vaihtoehtoa, joka kuulostaisi suurin piirtein samalle?
Mun korviin kaikki helevatan hotit ja ison outputin mikit kuulostaa samalle, varsinkin kun perään laitetaan ykstoistykstoist pedaalia ja highgain vahvistin. ;)
(Luetaan: Paha neuvoa mistä tykkäät, sun on vaan pakko kokeilla riittävästi ja elää sen valinnan kanssa.)
 
StillBorn84: Keskimmäisenä mikkinä on joku yksikelainen versio, jonka ajattelin jättää vain koristeeksi
Tai samaan konkurssiin myös joko uusi keskimikki tai HH-pleksi.
 
StillBorn84: Tallana on joku ibanezin lisenssi floyd rose, jonka ajattelin jumittaa (...)Useammassa ohjeessa kehotettiin laittamaan sopiva puupalikka vaan tallan ja rungon väliin.
Onko aivan tyhmä ajatus pyöritellä vaikka joku sopiva täkkipultti runkoon, jonka saisi sitten kiristeltyä tallaa vasten, ja tarvittaessa säädettyäkin jälkikäteen?
Entä onko mitään hyötyä jumittaa sitä "kahteen suuntaan"?

Puupalikan saa pois vahingoittamatta kitaraa, täkkipultista saattaa joku kysästä jos joskus myyt kitaran.
Jos et laita sitä tremoloa toimimaan, niin ihan turha jättää toimivuuttakaan mihinkään suuntaan.
 
StillBorn84: Minkähänlaisia potikoita kannattaa ostaa
CTS, Bourns, Alpha.
 
StillBorn84: Onko jakkien laaduissa suuriakin eroja, vai riittääkö vaan kun ei osta halvinta mahdollista. Nykyiseen jakkiin saa asetella johdon melkoisella huolellisuudella, että löytyy se ainoa toimiva asento piuhalle .
Taidat tuossa vastata omaan kysymykseesi. Hyvä jakki ei löystyile, ei katko signaaleja ja kestää kunnollisilla juotoksilla vissiin kauemmin kuin mikään muu elektroniikan osa.
 
antikristus
13.03.2017 22:06:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StillBorn84: Terve.
 
Mikeiksi olen ajattellut seymour duncanin black wintereitä kaula- sekä tallamikeiksi.
Ne kuulosti omaan makuun hyvälle, kun jotain ääninäytteitä kuuntelin, hinta jäi vaan hieman mietityttämään..

 
Black winterit toimii metallihommissa pirun hyvin, kaulamikistä en tykänny koska keraaminen clean soundi ei kuulu mun suosikkeihin. Tallamikistä voin vaikka tehä jonkuu pienen pätkän soittoa DI:nä minkä voit ajaa oman vahvarin läpi jos reamp boksi vaa löytyy.

Keskimmäisenä mikkinä on joku yksikelainen versio, jonka ajattelin jättää vain koristeeksi, kun ei tule sitä kuitenkaan käytettyä. Talla- ja kaulamikit ovat siis humbuckereita.
 
Itekkin suosittelisin joko päivittämää keskimikin tai hommaamaan edellämainitun HH pleksin.
 
Tallana on joku ibanezin lisenssi floyd rose, jonka ajattelin jumittaa kun ei tule kuitenkaan kampea käytettyä, ja virettä muuttelen E:n ja D:n välillä aina silloin tällöin.
Useammassa ohjeessa kehotettiin laittamaan sopiva puupalikka vaan tallan ja rungon väliin.
Onko aivan tyhmä ajatus pyöritellä vaikka joku sopiva täkkipultti runkoon, jonka saisi sitten kiristeltyä tallaa vasten, ja tarvittaessa säädettyäkin jälkikäteen?
Entä onko mitään hyötyä jumittaa sitä "kahteen suuntaan"?

 
Ite oon blokannu yhen floikan molempiin suuntiin niin että otin jouset pois ja laitoin puupalikat sustainblockin molemmille puolille ja siirsin maadotuspiuhan sustain blockkiin, en tiedä onks siitä mitää sanottavaa hyötyä mut onpahan jämäkästi paikallaan. Voihan toi kielten vaihtoa helpottaa. Potikoista ja jakeista onkii jo kerrottu kaikki. Switchcraft jakit on ollu hyviä. Mikkikytkimeen kannattaa kans panostaa.
 
Jackson-mies
StillBorn84
14.03.2017 09:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista.
Täytyy ottaa neuvosta vaari, ja alottaa tuolla elektroniikan vaihdolla
tämä projekti.
Täytyypä vaihdella se stratomikki samalla, kun siihen mikin vaihtoon kerran rupeaa. Tässähän ei siis ole pleksiä alkujaan kun ei ole ihan perus stratomallinen.
Kitaran tarkempi malli on mulle yhä täysi arvoitus, kun ainut malliin viittaava mitä oon löytäny, on vaan "s-series" teksti kaulassa. Pikaisella googletuksella sg370 on ainakin ulkonäöllisesti hyvin lähellä.
 
StillBorn84
22.03.2017 14:14:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt alkaa olemaan projekti loppusuoralla.
Tilannehan tietysti "hieman" eskaloitui, niinkuin yleensä :D
Bodysta oli revennyt melkein kokonaan irti palanen siitä kohtaa mihin nuo tallan pystypultit tulee kiinni, tuli sitten liimauksen jälkeen maalattua koko romu ja öljyttyä kaula.
Äänimaailma muuttui hyvinkin radikaalisti pelkästään potikoiden, mikkikytkimen, jakin ja johdotusten vaihdolla. Jakille tuleva "kuuma johto" oli enää yhdestä karvasta kiinni jakissa, eli on varmaankin ollut pääsyyllinen tuohon äänen laatuun.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «