Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apuja mörkövireen säätöön Floydikitaraan
1
Solex
13.03.2017 01:03:12 (muokattu 13.03.2017 01:06:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avasin tämän triidin soitinrakennuspuolelle:
https://muusikoiden.net/keskustelu/ … ts.php?c=31&t=234656&o=0&#p13074899
 
En ole koskaan omistanut lukkotallallista kitaraa. En myöskään harrasta matalia vireitä. Kaverini haluaa kitaraan joka minulla on remontoitavana mörkövireen A# eli siis normaalista virityksestä kolmen sävelaskeleen tiputus. Kitara on normaali kuusikielinen 25.5 tuuman skaalalla oleva floikallinen Jackson RR.
 
Onko kukaan saanut ylipäätään tavallista kuusikielistä näin matalaan vireeseen hyviin säätöhin? Itse ajattelen ettei seitsenkielisiä tai baritoneja aivan syyttä ole tuotu markkinoille.
 
Millaisista kieltenpaksuuksista minun olisi säätöjä hyvä lähtä aloittamaan? Kitarassa oli minulle tullessa 12-52 setti joka oli aivan liian ohut.
 
Riittääkö Floydissa tallapaloissa säätövara kielenpituudelle näin erikoiselle vireelle?
 
Kun tein alustavia säätöjä liian ohuiden kielten kanssa, jouduin ottamaan Floydista jousen pois. Onko kukaan saanut Floydia hyviin säätöihin ja vireen kohtalaisesti pitämään vain kahdella jousella?
 
Halvempia lukkotalloja on laadultaan monenlaisia. Kitarassa on Floyd Rose Special - Voinko olettaa, että tämän tallan pitäisi kampea käyttäessä säilyttää vire - Ts. jos vire ei pidä niin rupean etsimään ongelmia vai onko kyseessä halpa paska jota ei edes hyvin säätämällä saa pitämään virettä.
 
Basso on jalo soitin
RaskasMielinen
13.03.2017 02:05:19 (muokattu 13.03.2017 03:03:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 25,5" -skaalainen Mayones Setius Pro6 (ilmeisesti vielä jonkinlainen custom-versio) "vain" C-vireessä, siis: C-F-A-D-G-C. Floikka on Schallerin ja tuo Mayones on kitarana parasta käsityötä mitä mulle on vastaan tullut. Aika paljon on tullut omistettua ja kokeiltua. Kielisettinä mulla oli ensin Rotosoundin Dark Zone:
https://www.thomann.de/fi/rotosound_dz10_dark_zone.htm
 
Tuosta lisää vaihtoehtoja:
http://www.daddario.com/DADDropTuni … 2a3bfd7-57e9-4e43-8e25-301b03a5eb91
 
Useimpia noita sekä Dark Zonea löytyy ainakin Vantaan F-musiikista ja lisäksi myös D'Addarion erilliskieliä.
 
Itse kasasin ja laitoin eilen erilliskielistä 12-62 -setin. Hyvin jytisee ja kielet ovat erittäin alhaalla. Floikka kahdella jousella ja toimii niin kuin kuuluukin. Floikkaan saa jousia eri jäykkyyksillä ja niitä pitää vaihdella sitä mukaa kun ne kuoleentuvat. Mulla on floikka täsmälleen vaaterissa. Säätämistä ja taas kerran säätämistähän se vaatii, mutta sama homma riippumatta siitä mille vireelle sen säätää. Muista säätää myös intonaatio kohdilleen - mutta sen säätövaran kanssa voikin sitten tulla ongelmia paksuilla kielillä.
 
En kuitenkaan lähtisi yrittämään 25,5 -skaalaisella C-virettä alemmas. Pari paksuinta kieltä saa toimimaan kyllä, kun laittaa tarpeeksi paksuja, mutta muut kielet ovatkin sitten helposti spagettia. Riippuu toki soittajan plektrakäden tatsista, mulla se on terävä mutta aika herkkä. Yleisellä tasolla, C-virettäkään ei kannata lähteä yrittämään millään sinne päin veistellyllä ritsalla. Jos E-vireessä ei saa kieliä aivan tonttiin rämisemättä, niin virettä dropaamalla lopputulos on vielä surkeampi.
 
Sano sille tyypille, että hankkii baritoniskaalaisen, joko 6- tai suoraan 7-kielisen. Itselleni ja suosimilleni soittotekniikoille tosin 25,5 -skaala on se millä mennään. Mulla on sillä skaalalla myös kaksi 7-kielistä ja yksi 8-kielinen. Mitä lyhyempi skaala, niin sitä paremmin veistelty sen kitaran pitää siis olla ja sitä enemmän pitää miettiä kielten paksuuksia.
 
Yksi pieni kikka on shimmata paksuinta kieltä vähän ylemmäs laittamalla pieni pätkä ohutta kieltä (9) paksuimman kielen ja satulan väliin.
 
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
s8na
16.03.2017 14:54:21 (muokattu 16.03.2017 14:55:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään
 
Uusijäsen
19.03.2017 21:30:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ollut vahvin kieli Floydissa 68 ja hyvin pelasi kiristyspalat ynnä muut. Vire oli tällöin A.
 
Tuohon Bb/A# vireeseen käytin omaa custom settiä joka koostui D'Addario 10-46 setistä ja 64 vahvasta irtokielestä. Vahvuudet oli siis vahvimmasta pienempään 64, 46, 36, 26. 17 ja 14. Hyvin toimi mielestäni. Jopa se G kieli joka on punottu jos sen noin kokoaa kuin itse. Muutenkin jos kielet alkaa olla yli 20 vahvuutta niin ehdotan punottua. Nuo plain kielet jotaka on vahvoja kuulostaa hirveältä.
 
modsman77
27.03.2017 14:13:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs tuollainen skepulaattori Esp/Ltd MMV 006 ja kovasti tahtoisin vireen a-drop.
Tällä hetkellä paksuimman kielen intonaatio-mötikän säätö ei aivan riitä.
Joskin metallissa se ei aivan niin tarkkaa ole mut itseä häiritsee kun tietää miltä se voisi kuullostaa säädön riittäessä.
 
Joku mainitsi jossain että kielen palanen siirtämään kieltä kauemmaksi.
Tässä kitarassa väli on hyvin ahdas. Varmaankin joutuisi leikkaamaan palaa pienemmäksi?
 
Putki on paljon herkempi kuin transistori. Sen synnyttävä väreily on harmonista. Olipa kerran: 1800-luvulta lähtien särö koettiin kielteisenä musiikin kannalta, koska särö oli kohinan lisäksi häiriötekijä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «