Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kannattaako ostaa 50-luvun Höfner archtop?
1
Oskarileikos
20.02.2017 09:48:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ostamassa archtop-mallista akustista kitaraa, ja olen aikaisemmin katsellut Epiphonen Masterbilt Century -sarjaa. Minulle tarjottiin Höfnerin 50-luvulla valmistettua archtop-kitaraa, jossa ei kuitenkaan ole mikrofonia, toisin kuin Epiphoneissa. Joutuisin toisin sanoen siis säästämään vielä Dearmondin kelluvaan mikrofoniin, jos päätyisin Höfneriin.
 
Ovatko nämä Höfnerit sen verran hyviä, että minun kannattaisi mieluummin ostaa sellainen, vaikka sitä ei voikkaan plugata kiinni kaiuttimeen? Tietysti aion käydä testaamassa soitinta.
 
NEVER put EMGs on a Les Paul.
V.M.V
20.02.2017 10:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oskarileikos: Olen ostamassa archtop-mallista akustista kitaraa, ja olen aikaisemmin katsellut Epiphonen Masterbilt Century -sarjaa. Minulle tarjottiin Höfnerin 50-luvulla valmistettua archtop-kitaraa, jossa ei kuitenkaan ole mikrofonia, toisin kuin Epiphoneissa. Joutuisin toisin sanoen siis säästämään vielä Dearmondin kelluvaan mikrofoniin, jos päätyisin Höfneriin.
 
Ovatko nämä Höfnerit sen verran hyviä, että minun kannattaisi mieluummin ostaa sellainen, vaikka sitä ei voikkaan plugata kiinni kaiuttimeen? Tietysti aion käydä testaamassa soitinta.

 
Hitostako me se tiedetään? Mene katsomaan sitä. Jos tykkäät niin sitten ostat, jos ei niin et. Tai ostat kuitenkin jonka jälkeen otat osaa "paskat hankinnat" ketjuun.
 
Laulava Kylätohtori
20.02.2017 11:06:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V.M.V: Hitostako me se tiedetään? Mene katsomaan sitä. Jos tykkäät niin sitten ostat, jos ei niin et. Tai ostat kuitenkin jonka jälkeen otat osaa "paskat hankinnat" ketjuun.
 
Hep hep. Vaikka sä et tiedä mitään, niin joku muu voi tietää. Älä projisoi omaa tietämättömyyttäsi kanssaihmisiin äläkä vedä itseäsi viisaampia mukanasi typeryyden syövereihin...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
73nd3r
20.02.2017 11:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noilla pohjatiedoilla saa kyllä olla aika fakiiri jos osaa vastata asiallisesti ja avustavasti.
Höfner teki 50-luvulla aika monenlaista ja -tasoista kitaraa, ja sen kymmenluvun alku on erilaista kuin loppu - vienti laajensi ja muutti valikoimaa melkoisesti.
 
Yks oikea apunen: ton ikäisessä kitarassa tarttee aina tsekata joka ikinen paikka.
 
V.M.V
20.02.2017 12:57:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Hep hep. Vaikka sä et tiedä mitään, niin joku muu voi tietää. Älä projisoi omaa tietämättömyyttäsi kanssaihmisiin äläkä vedä itseäsi viisaampia mukanasi typeryyden syövereihin...
 
Puristaako aivokasvain jotain oleellista verisuonta? Kuulostaa katkeruudelta kun ei ole itse pystynyt tai saanut päättää asioistaan. Edunvalvonta vai vaimo pitää jöössä?
 
Ei ku lisää "Kannattaako ostaa xxx" triidejä. Kyllä niitä intsernetsiin mahtuu
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q … nattaako+ostaa+site:muusikoiden.net
 
Laulava Kylätohtori
20.02.2017 12:59:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V.M.V: Puristaako aivokasvain jotain oleellista verisuonta? Kuulostaa katkeruudelta kun ei ole itse pystynyt tai saanut päättää asioistaan. Edunvalvonta vai vaimo pitää jöössä?
 
Ei ku lisää "Kannattaako ostaa xxx" triidejä. Kyllä niitä intsernetsiin mahtuu
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q … nattaako+ostaa+site:muusikoiden.net

 
Kyllä sun turha ulina on se, mikä kannattaisi ensimmäiseksi netistä poistaa. ;)
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
mpekkanen
20.02.2017 13:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole kokeillut kyseistä Epiphone, joten en osaa siitä sanoa mitään.
Tuon ikäiset soittimet kyllä kannattaa kokeilla kaikki ihan kunnolla ja tutkia muutenkin. Näin kyllä uudemmissakin soittimissa...
 
Höfnerin vanhan puuvaraston osti Varve OY:n eräs kaveri(muistaakseni 80-luvulla) ja niitä on edelleenkin täällä Jyväskylässä. Siis noita vanhoja puuosia. Bodeja on soololovella ja ilman, sekä on ES-335 paksuista ja sitten paksumpaa jazzlootaa. Voi olla, että siitä välistäkin löytyy vielä jotain kokoja. Sitten on kauloja ja noita bodyja on kokopuukannella ja Gibson tyyliin lamonoituja. On myös sellaisia joissa takakansi on puuta ja etukansi laminoitu.
Kyseinen liike huoltaa ja korjaa edelleen kitaroita, vahvareita ja myös puhaltimia(esim. saksofoneja).
Ilmeisesti kuitenkin varsinainen omistaja ja puuhamies on sairauksien takia hieman vähentänyt itse kitaroiden valmistamista. Saattaa kyllä edelleen tehdä niitä tilauksesta. Puuosia voi ostaa erikseen, jos haluaa itse tehdä tai teettää jollain osaavalla tuon soittimen.
 
Tässä tullaan sitten yhteen ongelmaan. On nimittäin näkynyt useita M.netissä ja Tori.fi:ssä myynnissä sellaisia kitaroita joita on myyty 50-luvun kitaroina...Oikeasti ne puut ovatkin sieltä, mutta se kitara on kasattu ehkä 90-luvulla tai myöhemmin.
Olen kokeillut useita Höfner kitaroita ja ei niissä ole mitään ihmeempia vikoja ollut. Enemmän kylläkin näitä vanhoista puista tehtyjä uudempia...
Jos tuo työ on tehty hyvin, niin ei se ole välttämättä huono asia. Siis se, että kitara on uudempi mutta tehty vanhoista puista.
Arvon kannalta on tosin joitakin joku joskus yrittänyt myydä vanhempina kuin oikeasti onkaan. En tiedä, kuinka paljon noilla 50-luvun hyvillä ja toimivilla yksilöillä on oikeasti keräily ja muutakin arvoa?
Minusta tällainen kitara kannattaa hankkia vain soittoon ja sijoittaa ylimääräiset rahat johonkin muuhun. Kitarat eivät ole muutenkaan aina ihan parhaita sijoituskohteita.
Höfnerin kitarat saattavat kyllä olla varsin hyviä ja niissä voi olla jopa erittäin paljon vastinetta rahoille. Tämä kuitenkin riippuu kuka ja miten se soitin on tehty ja millaisesta kitarasta itse muutenkin tykkää. Höfnerillä kun on noita erilaisia malleja useita...
 
Tuolla Varve OY:llä voi käväistä Vasarakadulla joka on Jyväskylässä Seppalän alueella. Kannattaa ensin soittaa, jos kauempaa lähtee. Noita Höfnereitä oli useita kun viimeksi kyseisessä liikkeessä kävin. Jos vielä tekee tilauksesta kitaroita, niin siihen voi itse valita puuosat(niitä on melkoisesti ja siellä on todella hienojakin kansia, esim.). Tuollainen käsityö kitara ei ainakaan aikaisemmin edes maksanut kovinkaan kauheasti verrattuna monien muiden soitinrakentajien tekemiin soittimiin.
Hinta tietysti riippuu mallista, puista, viimeistelystä jne.
 
Itse olen hommannut käyttöön tällaisen vanhoista puista rakennetun uuden Höfnerin ja se on ainakin todella hyvä kitara.
Kitara soi todella lujaa akustisesti, vaikka tässä on laminoitu kansi. ES-335 paksuinen body ja sivut ja takaosa kokopuuta. Soololovi, Bigsby ja vain kaulassa yksi Kent Armstrong P90 mikki. Kitara on tehty vielä lap steel soittoa varten G6 hawaji-vireessä :)
 
V.M.V
20.02.2017 13:10:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kyllä sun turha ulina on se, mikä kannattaisi ensimmäiseksi netistä poistaa. ;)
 
Niin... Kumpi meistä kahdesta on antanut jotain vastausta keskustelun aloittajalle ja kumpi vain meuhkaa?
 
Gabe
20.02.2017 13:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oskarileikos: Olen ostamassa archtop-mallista akustista kitaraa, ja olen aikaisemmin katsellut Epiphonen Masterbilt Century -sarjaa. Minulle tarjottiin Höfnerin 50-luvulla valmistettua archtop-kitaraa, jossa ei kuitenkaan ole mikrofonia, toisin kuin Epiphoneissa. Joutuisin toisin sanoen siis säästämään vielä Dearmondin kelluvaan mikrofoniin, jos päätyisin Höfneriin.
 
Ovatko nämä Höfnerit sen verran hyviä, että minun kannattaisi mieluummin ostaa sellainen, vaikka sitä ei voikkaan plugata kiinni kaiuttimeen? Tietysti aion käydä testaamassa soitinta.

 
Käyt testaamassa kummankin ehdokkaan ajatuksen kanssa ja ostat sitten sen joka nappaa enemmän. Palstan huutoäänestyksen perusteella ei kannata mitään päätöksiä alkaa tekemään. Sähköt saa jälkikäteen, joten itse kiinnittäisin enemmän huomiota sen kitaran laatuun ja soitettavuuteen muilta osin.
 
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
hollstro
20.02.2017 17:06:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Höfnereissä on tyypillisesti pienet kaulat, joten se todellakin kannattaa testata. Parhaat on hyviä soittimia. Olivat kuitenkin aikansa Harley Bentoneita, joten halvimmat mallit ovat reilusti ritsoja. Halutuinmat vintage-mallit ovat tuhansien eurojen pelejä, ei kuitenkaan archtopit.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
20.02.2017 18:18:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V.M.V: Niin... Kumpi meistä kahdesta on antanut jotain vastausta keskustelun aloittajalle ja kumpi vain meuhkaa?
 
No ei kumpikaan joten voisitteko mennä muualle meuhkaamaan :-(
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
20.02.2017 18:25:36 (muokattu 20.02.2017 18:26:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara kannattaa tosiaan tsekata ensin. Lieneekö niin, että vanhimmissa Höfnerin kaarevakantisissa ei ole kaularautaa? Kannattaa huomioida sekin. Raudan jälkiasennus ei ole halpaa lystiä, ja keljuttaahan se, jos kaula on kovasti taipunut.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
20.02.2017 19:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No ei kumpikaan joten voisitteko mennä muualle meuhkaamaan :-(
 
Äläs ny, mää kato lopetin jo. Mutta jatkan nyt kuitenkin...
 
Puhutaankos me tällaisesta kitarasta?
 
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4457.jpg
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4456.jpg
 
Itseäni kiinnostaisi myös kaikenlaiset tiedot vanhasta Höfneristä. Tämä oma on kait mallia President Acoustic tjsp? Jos on parempaa tietoa, niin kertokaa ihmeessä. Tuo on enemmän ollut koristeena, mutta kyllä sitä testaamaan pääsee, vaikkei se iskussa olekaan. Voidaan samalla juoda kolmekymmentävuotiskahvit kielien kunniaksi, ei ole meinaan ihan hiljattain vaihdettu...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
mopar
20.02.2017 20:17:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Äläs ny, mää kato lopetin jo. Mutta jatkan nyt kuitenkin...
 
Puhutaankos me tällaisesta kitarasta?
 
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4457.jpg
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4456.jpg
 
Itseäni kiinnostaisi myös kaikenlaiset tiedot vanhasta Höfneristä. Tämä oma on kait mallia President Acoustic tjsp? Jos on parempaa tietoa, niin kertokaa ihmeessä. Tuo on enemmän ollut koristeena, mutta kyllä sitä testaamaan pääsee, vaikkei se iskussa olekaan. Voidaan samalla juoda kolmekymmentävuotiskahvit kielien kunniaksi, ei ole meinaan ihan hiljattain vaihdettu...

 
Tossa on kyllä jotain mikä miellyttää silmää... Varmaan toi talla tekee tosta kiinnostavan. Hieno.
 
Kefiiri
20.02.2017 20:49:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Puhutaankos me tällaisesta kitarasta?
 
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4457.jpg
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4456.jpg

 
Onko tuo aina ollut mikkiä vailla? Enpäs ennen muista nähneeni kammellista kitaraa ilman mikrofonia. Varmaan kohta joku linkittää semmoisia lisää... mutta tosi hieno on. Ottaisin heti kovaan soittoon!
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
20.02.2017 22:07:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Äläs ny, mää kato lopetin jo. Mutta jatkan nyt kuitenkin...
 
Puhutaankos me tällaisesta kitarasta?
 
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4457.jpg
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4456.jpg
 
Itseäni kiinnostaisi myös kaikenlaiset tiedot vanhasta Höfneristä. Tämä oma on kait mallia President Acoustic tjsp? Jos on parempaa tietoa, niin kertokaa ihmeessä. Tuo on enemmän ollut koristeena, mutta kyllä sitä testaamaan pääsee, vaikkei se iskussa olekaan. Voidaan samalla juoda kolmekymmentävuotiskahvit kielien kunniaksi, ei ole meinaan ihan hiljattain vaihdettu...

 
No en, nythän sä olet asiassa :-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tuskiz
20.02.2017 23:07:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumia soittimia ja yhtä kuolleita kun kulta-aikojen soittajansakkin. Osta joku Gretschi, jotka tosin myös ovat rumia ja kuolleita. Osta sittenkin vaan joku Essi.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
jaripat
23.02.2017 17:55:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaako, riippuu tietysti siitä, miltä se tuntuu käteen, mikä on kunto ja hinta. Ei ole ehkä edes reilua verrata uutta ja vanhaa ja toisekseen noita epin masterbuild-malleja ei edes oo missä vaan testattavaks. Kaveri sellaista harkitsi ja jos olisi halunnut testata, niin turkuun ois pitänyt lähteä. Jos vanha kitara on kunnossa ja hinta maltillinen, niin onhan siinä enemmän "mojoa".
 
Melkein lähestyisin ongelmaa toista kautta.. harmittaako mahdollisesti jälkeenpäin enemmän, ettei tullut ostettua vintagesoitinta..? Uusiahan saa aina. Ja mikkejä.
 
Pablo Honey
02.03.2017 12:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti ääni Epiphonen puolesta jos se soittoon tulee. Se nyt on vähän kuin vanhoissa autoissa, jos nyt harrastaa vanhoja jenkkirautoja niin kyllähän KIA ceed lähinnä pyhäinhäväistykseltä kuulostaa. Jos taas haluat ajaa töihin ja kotiin lähikaupan kautta niin kyllä se uudempi peli ajaa asiaansa paremmin vaikkei siinä mojoa olekaan eikä tyttöjen päät käänny kun ajaa ohitse. Makuasioitahan nämä ovat mutta on se järkevämpää ostaa uusi Epiphone kuin vanha Höfner. Toisaalta, ei kai se järkevyys aina se tärkein kriteeri ole kitaroita ostaessa :-D
 
basisti1971
02.03.2017 14:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
jaripat: Melkein lähestyisin ongelmaa toista kautta.. harmittaako mahdollisesti jälkeenpäin enemmän, ettei tullut ostettua vintagesoitinta..? Uusiahan saa aina. Ja mikkejä.
 
Täysin samaa mieltä.
 
50-lukuisuus on toki tuosta mpekkasen mainitsemastakin syystä arvausten varassa jos kitaran (alku)historia ei ole dokumentoitu, mutta se on melko varmaa että jos Landolat ja vastaavat jätetään laskuista pois, Höfner on varmasti kertaluokkaa kustannustehokkaampi vintage archtop-ostos kuin mikään muu vastaava peli.
 
Aikansa (alemman)keskikastin edustajina ovat varsin yleisiä joten hintaluokka on kohtuullinen, joten mikkiin jäänee vielä sen verran rahaa ettei vieläkään olla Epin hinnassa.
 
Vaikka halpiskasaritiluliluhevi-Epit poislukien Epiphoneista ei ole ollut kuin hyvää sanottavaa, mulla ainakin kääntyisi katse samanlaisessa valintatilanteessa vintageosaston hyväksi.
 
Toisaalta, uusi on aina uusi, ja jos viidenkymmenen vuoden päästä vielä samalla pelillä soittelee, onhan siinäkin oma hohtonsa.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «