Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä seuraavaksi laitetaan
1 2 3 4
Metalkallo
13.02.2017 12:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmali: Tuli vielä lisää kysyttävää:
-Tuo Katana nättää siis olevan Transistorikitaracombo ja esim. tuo VOX VT40X on mallintava kitaracombo. Mitä eroa noilla on ja onko suurta merkitystä?

 
Voxissa on 1 etuasteputki tuomassa hieman sitä putkimaisuutta sinne soundiin, tai näin itse käsitin. Jos tuo etusputki joskus menee rikki, niin vaihto on helppo kuin mikä: vanha pois ja uus tilalle.
 
Boss katana on täysin transistori eli ei putkia missään, Bossissa on myös 12 tuuman kajari kun Voxissa 10 tuuman. 12 tuuman on parempi, antaa jykevämmän soundin.
 
Pakko sanoa mitä itsekin just vilkaisin Bossin tietoja, niin osta Boss katana vaan, tuskin petyt. Mutta toki antaa muiden jotka tietää näistä enemmän valaista tietäsi enemmän. :)
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Lunnu
13.02.2017 13:06:50 (muokattu 13.02.2017 13:11:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmali: Tuli vielä lisää kysyttävää:
-Tuo Katana nättää siis olevan Transistorikitaracombo ja esim. tuo VOX VT40X on mallintava kitaracombo. Mitä eroa noilla on ja onko suurta merkitystä?

 
Mallintava pyrkii digitaalisesti tuottamaan joidenkin toisten, yleensä suosittujen, vahvistimien ominaissoundin (esim Fender Twin Reverb, Vox AC40, Marshall Plexi). Vähän samaan tyyliin kuin microcubekin sisältää erityyppisiä vahvistinmallinnuksia. Nämä on yleensä sitten nimetty valitsimessa siten että ei jouduta lakitupaan.
 
Sitten on sellaisia transistoritekniikalla toteutettuja vahvistimia jotka pyrkivät tuottamaan omanlaisensa soundin (esim. Tech21, Roland Blues Cube). Kattaus on kapeampi mutta saattaa olla laadukkaampi
 
Veikkaan että tuo Bossin vehjes sijoittuu tuohon jälkimmäiseen joukkoon.
 
EDIT: jaahas taisinkin ymmärtää kysymyksen väärin...eipä olis eka kerta
 
Nostalgy is not what it used to be
ÄrGee
13.02.2017 15:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Voxissa on 1 etuasteputki tuomassa hieman sitä putkimaisuutta sinne soundiin, tai näin itse käsitin. Jos tuo etusputki joskus menee rikki, niin vaihto on helppo kuin mikä: vanha pois ja uus tilalle.
 
Yksi putki etuasteessa on lähinnä markkinointisetien kikkoja, jolla myydään tuotetta joten sillä on tuskin yhtään mitään oleellista vaikutusta soundiin. Tonelab multiefektit perustuvat ilmeisesti tuolle samalle mallinnusteknologialle, eikä niistä kyllä ole mitään hyvää sanottavaa.
 
Suosittelen aloittajalle kotisoitteluun plugareita, jotain nykyaikaista efektiprosessoria, tai mallintavaa vahvistinta. Tai jos budjetti kestää, niin keinokuorma tai joku loadbox haluamansa putkivahvistimen kanssa.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
RaskasMielinen
13.02.2017 16:04:08 (muokattu 13.02.2017 18:06:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Suosittelen aloittajalle kotisoitteluun plugareita, jotain nykyaikaista efektiprosessoria, tai mallintavaa vahvistinta. Tai jos budjetti kestää, niin keinokuorma tai joku loadbox haluamansa putkivahvistimen kanssa.
 
Tai mieluummin toki nämä kaikki - niin kuin mulla ja ilmeisesti aika monella muullakin kajahtaneella täällä. Putkivahvistmia on syytä olla varmuuden vuoksi useampia, ainakin vähintään yksi seuraavia: Marshall, Vox, Fender, Mesa Boogie. Kiinan pelejä ei sitten lasketa. Niin ja pedal boardin on syytä muistuttaa lentotukialusta, ladattuan boutique-tuotteilla. Loput pedaalit potkitaan sängyn alle pölyyntymään :D
 
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
Laulava Kylätohtori
13.02.2017 20:50:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta, ei kannata väheksyä yksinkertaisen hyvän putkivahvistimen monipuolisuutta. Sitä, kun opettelee oikeasti käyttämään, kuten kitaran volaa ja toneakin, niin mahdollisuudet ovat huikeat. Siihen pari spedua, niin loputtomat. Tässähän ilmeisesti soiteltiin rokkia tm, niin toimii niissä hommissa täydellisesti.
 
Mielestäni esim. fuzzeja on mahdoton käyttää ilman kitaran volaa ja tonea. Ja kun niihin tottuu, niin niitä tulee aina käytettyä. Itse suosittelisin heti ottamaan hanskaan kitaran volan ja tonen, jos vaan musiikkityyli vähänkään sen sallii. Oikealla signaaliketjulla mennään puhtaista rankkaan säröön pelkällä volalla, eikä tarvitse stepata speduja laisinkaan.
 
Mä en ikinä oppinut sitä steppausta, joten oli pakko opetella kitaran volumen käyttö. :)
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Sjömanni
13.02.2017 21:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Toisaalta, ei kannata väheksyä yksinkertaisen hyvän putkivahvistimen monipuolisuutta. Sitä, kun opettelee oikeasti käyttämään, kuten kitaran volaa ja toneakin, niin mahdollisuudet ovat huikeat. Siihen pari spedua, niin loputtomat. Tässähän ilmeisesti soiteltiin rokkia tm, niin toimii niissä hommissa täydellisesti.
 
Mielestäni esim. fuzzeja on mahdoton käyttää ilman kitaran volaa ja tonea. Ja kun niihin tottuu, niin niitä tulee aina käytettyä. Itse suosittelisin heti ottamaan hanskaan kitaran volan ja tonen, jos vaan musiikkityyli vähänkään sen sallii. Oikealla signaaliketjulla mennään puhtaista rankkaan säröön pelkällä volalla, eikä tarvitse stepata speduja laisinkaan.
 
Mä en ikinä oppinut sitä steppausta, joten oli pakko opetella kitaran volumen käyttö. :)

 
Mulla oli Vox AC4TV ja olisin tykännyt, mutta se oli liian kovaääninen sittenkin kotioloihin.
 
Noissa mallintavissa on se hyvä puoli, että niitä on aika helppo äänitellä tietokoneelle.
 
"Pelolla odotan sitä päivää, jolloin Venäjällä tehdään löytö hyljättyjen hanureiden hautausmaasta. Sillä siellähän niitä hanureita varmimmin on, sen ydinkäyttöisten sukellusveneiden hautausmaan vieressä." - Kyllikki
Kefiiri
13.02.2017 21:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sjömanni: Mulla oli Vox AC4TV ja olisin tykännyt, mutta se oli liian kovaääninen sittenkin kotioloihin.
 
Juu, pienimmälläkin tehoasetuksella ääntä tulee ihmeen paljon jos meinaa saada vahvarin särölle.
 
En ole musiikin asiantuntija.
headhead
13.02.2017 22:25:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sjömanni: Mulla oli Vox AC4TV ja olisin tykännyt, mutta se oli liian kovaääninen sittenkin kotioloihin.
 
Sama homma, volume on liikaa kerrostalossa 0,25 watillakin. Mutta aloittaja kirjoitti että ei asu kerrostalossa, en olisi muuten suositellut. Melkein veikkaan (ilman parempaa kokemusta) että samaan hintaan ei löydy käytettynä mallintavien puolelta yhtä hyväntuntuista laitetta, jos tollasesta soundista tykkää.
 
Jos pitää olla efektiä ja eri soundeja niin boss katana on varmaan kova kun sitä on niin kehuttu.
 
Sanoinko jotain typerää?
harrastelija tampereelta
18.02.2017 18:07:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Samaa mieltä Gaben kanssa. Soita vaan niillä kamoilla jotka sulla on äläkä lähde ostamaan mitään vasta kuin pakon edessä. Sitten kun se "pakko" tulee, niin tutki sitä pakkoa ja löydät vastauksesi siitä. Microcube on monipuolinen mallintava niin kiinnitä huomiota minkä mallien parissa viihdyt parhaiten. Sen jälkeen alat miettiä miksi juuri ne valitsemasi mallit ovat niitä parhaita. Eli ihan ajatuksen kanssa funtsit minkälaiseen musiikilliseen tai soitannolliseen tarpeeseen ne vastaa. Sen pohdinnan mukanaan tuomat oivallukset antavat sinulle pohjaa miten lähdet analogista vahvistinta valitsemaan ( huom, ainoastaan jos välttämättä tarvitset sellaista (nykyään moni ei enää katso analogista tarvitsevansa)).
 
Yllä kuvattu pohdinta yhdessä runsaan soittamisen ja musiikin kuuntelun ohella kehittää sinun tyylitajua ja soundikäsitystä josta jatkossa ammennat vastaukset suurimpaan osaan mieltä polttaviin kysymyksiin. Tärkein neuvo jonka minä osaan antaa, on että jos sinulla on kitara ja vahvistin, käytä niitä. Käytä sittenkin vaikka ne eivät tuntuisi täyttävän tarpeitasi, koska tarpeita täyttämättömät välineet opettavat sinua ymmärtämään tarpeitasi kaikkein parhaiten. Kun törmäät ongelmiin, yritä ensin ratkaista ne muuten mutta älä heti lähde ostamaan mitään.

 
Hyvin tiivistettynä
 
-Melkonen kamarun##ari, voisin opetella välillä soittamaankin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «