Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suositelkaa putkikomboa (kliseinen kysymys)
1 2 3
headhead
17.01.2017 20:44:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo 1x12 on aika suuntaava ja se äänikeila on paljon kapeampi ja se pitää suunnata kohti kohdettaan jolloin muut ei välttämättä sitä kuule. 2x15 oli tosi hyvä kuin myös 4x12 ja 2x12 on myös ihan fain.
 
Mä olin siinä käsityksessä että homma menee päinvastoin? Enemmän pinta-alaa --> enemmän suuntaava. Perustuen siihen että eri paikasta kaiuttimia tulevat ääniaallot ovat jossain määrin eri vaiheissa jos kuuntelija ei ole suoraan kaiuttimen edessä..?
 
Sanoinko jotain typerää?
hollstro
17.01.2017 20:53:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

headhead: Mä olin siinä käsityksessä että homma menee päinvastoin? Enemmän pinta-alaa --> enemmän suuntaava. Perustuen siihen että eri paikasta kaiuttimia tulevat ääniaallot ovat jossain määrin eri vaiheissa jos kuuntelija ei ole suoraan kaiuttimen edessä..?
 
Mitä enemmän kartioita sen suuntaavampi. Yksi kaiutin on matalilla taajuuksilla lähes ympärisäteilevä, korkeilla suuntaavampi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Metalkallo
17.01.2017 20:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

headhead: Kun aloittaja kyseli komboa heavy rokkiin, en ehkä ehdottaisi perinnefendersoundeja, vaikka heavyrokki on aika laaja käsite :D. Ellei sitten pedaaleista ota soundeja.
 
En nyt sinänsä ehdottanut laitoin vain kysymyksen minkälaisesta soundista aloittaja pitää, kun vahvistimen yleissointi on sitten mikä on kun sen on hankkinut. Tietty pedaaleilla saa muokattua ja itse saan pedaalien avulla vaikka mitä soundeja ulos tuosta omasta härvelistä. Aloittaja kyllä mainitsikin, että pedaaleista voi ottaa säröt.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
headhead
17.01.2017 21:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: En nyt sinänsä ehdottanut laitoin vain kysymyksen minkälaisesta soundista aloittaja pitää, kun vahvistimen yleissointi on sitten mikä on kun sen on hankkinut. Tietty pedaaleilla saa muokattua ja itse saan pedaalien avulla vaikka mitä soundeja ulos tuosta omasta härvelistä. Aloittaja kyllä mainitsikin, että pedaaleista voi ottaa säröt.
 
No niinpä, onhan tuossa pointti. Ehkä mulle tuli tuosta marshall-fender asettelusta mieleen ne perinnesoundit, joilla ei ehkä heavyrokkia vedetä..
 
Sanoinko jotain typerää?
hallu
17.01.2017 21:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Minä uskon, että sen kuulee, mutta ei välttämättä jossain huonoakustisessa kusiluukussa. Jos korvat sen kuulee, niin tottakai mikkikin sen kuulee. :)
 
Itse en pidä soundista, jos kaappi osoittaa ihan suoraan naamaan. Mielestäni se on miellyttävämpi, jos on vähän sivussa. Turhat räikeydet menee jaloille, eikä korviin ja soundi on muutenkin tasapainoisempi. Mutta siis tämähän on vain oma mielipiteeni...

 
Mielipiteessäsi on kyllä pointti kuten itsekin hyvin tiedät kun olet asiaa kytännössä touhunnut. Se mitä mikki kuulee, on mielestäni konstikkaampi kysymys, koska et sinä sitä kaappia kuuntele samasta asemasta kuin mikrofoni (nelinkontin polvillaan korva kiinni etukankaassa kartion pölykupista pikkuisen kaakkoon), joten kuulet myös eri asioita kuin se mikrofoni. Sen uskon, että suljetulla ja avonaisella kaapilla on soinnillinen ero jonka epäilemättä mikrofonikin poimii, koskapa kaapin rakenne vaikuttaa kartion liikkeeseen. Jos on siis suljettu kaappi niin kartio varmasti reagoi siihen kuinka paljon sen takana on tilaa ja voin kuvitella sen myös reagoivan siihen mitä muuta kaapissa olevat kartiot tekevät samaan aikaan. Avokaapissa en usko että elementtien määrää pystyy mikkisoundista havaitsemaan. Umpikaapeista mulla ei ole tarpeeksi kokemusta että osaisin asiaa oikeasti arvioida, mutta teoriassa voin kuvitella niiden vaikuttavan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hevikukko
17.01.2017 23:39:39 (muokattu 18.01.2017 02:21:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdotin Blackstar HT 40 Comboa ekalla sivulla ja vielä pitää sanoa että muutama Mesa Boogie settiä omistaneena tämä on helpompi säätää ja säröä löytyy paremmin. Ikävä kyllä on totta. Soundi on lähes identtinen kun vain säätää ja käyttää esim. DiMarzion mikkejä . Hinta on melko edullinen ollakseen totta. Vaihtaen muutaman etusputken Itä-naapurin tuotteisiin alkaa hevipolkka jytisemään ja on Harmonic-soundia. Tämän Combon kanssa ei välttämättä tarvii enää pedaaleitakaan. Itse kyllä käytän TS-9 Mod pedaalia Lead-soundiin, mutta se on vain harmoniaa ja pyöreyttä tuomaan feedbackeineen.
 
BugBadWolf
17.01.2017 23:59:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevikukko:...Mesa Boogie settiä omistaneena tämä on helpompi säätää ja säröä löytyy paremmin...
 
Nyt täytyy pyytää kainosti tarkennusta tähän kohtaan. En nimittäin ole särön puutteesta saanut vielä yhtään Mesaa kiinni.
 
Toki Lonestar voi olla vähän kesy, mutta...
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hevikukko
18.01.2017 00:05:51 (muokattu 18.01.2017 00:09:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Nyt täytyy pyytää kainosti tarkennusta tähän kohtaan. En nimittäin ole särön puutteesta saanut vielä yhtään Mesaa kiinni.
 
Toki Lonestar voi olla vähän kesy, mutta...

 
Blackstar aukee hiljaisemmalla volumella paremmin kuin Mesa jota täytyy avata kunnolla jotta rupeaa laulamaan. Blackstarin särö muutenkin mukailee Mesan Mark IV tyylistä tiukkaa ulosantia ja feedback tässä tapauksessa ns. sustain pitkiin nuotteihin kallistuu omalta kokemukseltani Blackstarin puoleen. Mesa on pehmeä ja todella tatsikas ja parempi siinä suhteessa kuin Blackstar, mutta jostain kumman syystä Musta-tähtönen on vain paljon helpompi. Mulla on ollut Rectifier, Mark IV, 2:90 Triaxis Mesa Recto 4x12 kaapin kera jne.... hienoja laitteita voisin ottaa takaisinkin, mutta en kaipaa niitä tämän HT 40 Combon jälkeen. Ihme juttu?? Näin se vaan on. Ehkä Blackstar soveltuu mun juttuun paremmin ja siksi olen tyytyväinen siihen....I don't know?
 
BugBadWolf
18.01.2017 00:16:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevikukko:...mutta jostain kumman syystä Musta-tähtönen on vain paljon helpompi...
 
Juu. Tiedähäntä siitä helppoudesta, mutta säädöt on perinteisemmät. Minulla oli pari sellaista pientä HT-mallia vaihtokauppojen jäljiltä ja ne kyllä olivat enemmänkin marsu/soldano suuntiin kaallellaan. Pitänee joskus haistella se 40.
 
Mesojen äänekkyys... Juu. Ainakin oma nelonen oli vielä wanha cunnon "Hanat auki, perkele"-tyyppinen kone. Ei sillä etteikö niillä voisi soittaa hyvinkin hiljaa, mutta säädöt ovat ihan toista kuin ääneen soittaessa.
 
Oikeastaan se toimiva master volume on vasta V:ssä ja sen jälkeisissä kapineissa. Sittenkin paras tulos tulee tehoja pienennellessä ja hanat vähän väljemmin auki.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hevikukko
18.01.2017 00:57:41 (muokattu 18.01.2017 02:15:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Mesojen äänekkyys... Juu. Ainakin oma nelonen oli vielä wanha cunnon "Hanat auki.......säädöt ovat ihan toista kuin ääneen soittaessa.
 
Samat kokemukset täälläkin.
 
mpekkanen
18.01.2017 10:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mietitään metallimusaa...Niin se on soundillisesti aika laaja käsite. Metallica on yksi hyvä esimerkki, että heidänkin levyistään löytyy hyvinkin monenlaisia soundeja.
Tässä kun ei ollut eritelty, millainen sen pitäisi olla?
Sekin on toinen asia, onko se omasta mielestä hyvä soundinen peli... hyvä/loistava siihen omaan soittoon. Käykö se siis musiikillisesti bändin muiden soundien kanssa yhteen...
Joskus kun voi nuo mielikuvat tarpeesta ja siitä oikeasta soundista olla hieman erilaisia käytännössä. Vaikka kuinka paljon kuuntelee joitakin bändejä ja tykkää heidän soundeistaan, niin siltikin se oma soitto voi olla aivan toisenlaista. Eikä kyseiset vahvarit ja kaapit ole itselle aina parhaita mahdollisia, vaikka ne omat suosikkisoittajat sellaisilla soittasivatkin. Näinhän on myös kitaroidenkin kanssa.
 
Paras olisi hankki KUNNOLLINEN kaappi ja tämä ei tarkoita halvinta Thomann 4X12 kaappia. Joku 2X12 taikka 4X12, takaa kiinni oleva hyvä kaappi on kuitenkin järkevä hankinta. Sitten siihen vaikka käytettynä joku Line6 vahvistin ja soittaa sillä, että löytää/tietää minkälaista vahvistinta tarvitsee. Jos se Line6 ei toimi jo muutenkin, niin hommaa sitten sen mukaisen joita kyseinen mallintaa.
Muutamia keikkoja olen mallintavilla vahvareilla soittanut ja ei ole ollut soundeissa tai toimivuudessa mitään ongelmia. Samoisilla vehkeillä on tullut myös treenattua useita vuosia ja hyvin ovat toimineet. Tosin M.netissä ei kukaan suosittele koskaan mitään Line6 vehkeitä, mutta omakohtainen kokemus on aina parempi kuin netistä jonkun nevöhöödin huutelut. Kannattaa siis ainakin kokeilla jos on tuollaiseen mahdollisuus. Ei nuo mallintavat ole oikeasti soundillisesti mitään huonoja ja sieltä keikalta ei livesoitosta kyllä huomaa, onko mallintava vai putkipeli.
On noita Line6 vahvareita keikoilla Metallicakin käyttänyt, jos sillä nyt on mitään merkitystä...
 
Hintaluokkasi on sellainen, ettei se ehkä ihan tuohon riitä. Siis hyvään kaappiin ja mallintavaan nuppiin, vaikka ne hommaisi käytettynä. Jos käy oikein hyvä tuuri, niin ehkä voi näinkin käydä...
Varmaan paras ratkaisu on hankkia Line6 2X12 combo ja soitella sillä. Noita saa käytettynä melko edullisesti, jääkin tuosta 500 eurosta ja hankit seuraavaksi vaikka sen kunnon kaapin tuolle alle, kun säästät hieman lisää ja myöskin tiedät enemmän mitä tarvitset. Tuo pelkkä 2X12 combokin voi olla ihan sellaisenaan jo niin hyvä, ettei siihen tarvitse hommata välttämättä yhtään mitään lisää. Myöskin erilaisia soundeja ja efektejä on enemmän kuin tarpeeksi. Line6 vahvistimet ja combot ovat vielä aika kovaäänisiä, että jo tuollainen 1X12 combollakin kyllä pärjää mainioisti bänditreeneissä, vaikka rumpali soittaisi todella kovaa. On siis ihan omakohtaista kokemusta ja toimii. Kyseinen combo taisi olla 75W ja todellakin yllättävän paljon mökää kyllä lähti.

Näin toimisin itse, jos olisi nyt jotain bändihommia ja tarvetta isommalle vahvistimelle.
 
azlag
18.01.2017 11:17:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä puoltoääniä ainakin JCAlle (upea särö jos ei niin välitä heleistä puhtaista), Blackstarille ja Iron Heartille joista omakohtaisia kokemuksia.
 
Profiilia vilkaisemalla uskoisin että aloittaja ei ole aloittelija niin eiköhän ole jotenkin tiedossa mitä haluaa. Yhden Line6 Spider V 2x12:sen omistaneena (joka istuisi jotenkuten hintaluokkaan) - olihan se ihan hyvä laite puhtaisiin, avaruuspörinään ja Dimebag-soundeihin mutta ei siitä "vakavasti otettavaa" säröä kyllä ulos saanut. Pedaalit eivät toimineet laisinkaan, etu-, sivu- tahi takaperin.
 
Etusta kun en saanut ohitettua sitten niin millään ja mitään täysin neutraalia mallinnusta en saanut olevinaan aikaiseksi. Lopputulos oli joltiseenkin värikäs.
 
Tämä vuoksi väitän että hyvän rock-/metallisärön mahdollisuudet Line6 Spiderista, pedaaleilla tai ilman: 0
 
Saksalaisen avaruusjyystömekaniikkaleffan ääniraidan työkalupakiksi Line6 Spider: 9
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
mpekkanen
18.01.2017 11:49:51 (muokattu 18.01.2017 12:07:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Line6 mallintavalla ja Behringerinkin 2X12 combolla(jonka tarkkaa mallia en nyt muista) tuli soitettua Motörhead cover bändissä muutamiakin vuosia joskus 10 vuotta sitten. Myöskin ihan keikalla oli samaiset vahvarit ja soundit olivat hyvät.
Minulla ja toisellakin kitaristilla oli aikaisemmin ollut noita erilaisia putkipelejä, ettei mekään ihan aloitteilijoita oltu. Nyt on minulla soittoa 35 vuotta jo takana...
 
Nuo mallintavat ovat varmasti vielä noista ajoista parantuneet, mutta ei noissakaan ollut silloin soundeissa tai muutenkaan mitään vikaa. Pedaalaita ei kummatkaan tarvittu, koska jo pelkästä vahvarista sai sen mitä tarvitsi.
Soundit olivat siis hyvät ja on kokemusta monista erilaisista pukivahvareista on ennen noita pelejä...
Line6 1X12 combosta lähti enemmän mökää kuin Behringerin 2X12 combosta, mutta molempien tehot kyllä riittivät.
 
Kannattaa kuitenkin ITSE jokaisen kokeilla ja todeta sitten, onko kyseinen peli itselle hyvä vai ei.
 
E: Tähänkin ongelmaan varmaan löytyisi useitakin todella hyviä ja varmasti parempiakin neuvoja, mutta tuo 100-500 euron hintahaarukka rajaa niitä täysputkipelejeä aika paljon pois...
 
Gabe
18.01.2017 12:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä keino on myös mennä liikkeeseen kokeilemaan ja ostaa sen mistä eniten tykkää.
 
Ainakin omat pitopelit ovat löytyneet testaamalla ensin. Kaikki hetken mielijohteesta/nettikeskustelujen perusteella hankitut ovat aina päätyneet kiertoon.
 
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
Metalkallo
21.01.2017 16:26:17 (muokattu 21.01.2017 16:31:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Customia kannattaa ajatella vaikka onkin aika paljon kalliimpi, silloin saa sellaisen kuin haluaa, tai ainakin yleensä jos vain tietää tarkkaan mitä haluaa. Customissa ei myöskään tarvitse välttämättä tyytyä vain yhdenlaiseen kokoonpanoon vaan ominaisuusia voi sekoitella eri vahvistimien arvoista, tai tehdä vaikka kytkimen jolla vaihtaa vahvistimen luonnetta kun halutaan, esim. kuten oma combo on Fender 5F6-A Bassman klooni, mutta jossa on kytkin jolla vahvistin käyttäytyy enemmän kuten Marshall JMP50. On meinaan erittäin jees.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
gunnar
21.01.2017 18:08:36 (muokattu 21.01.2017 18:09:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aloittaja kyseli suosituksia putkikombolle, nyt on päästy siihen , että hän tarvitseekin mallintavan nupin ja erilliskaapin ;)
 
StJerky
21.01.2017 18:57:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunnar: Ketjun aloittaja kyseli suosituksia putkikombolle, nyt on päästy siihen , että hän tarvitseekin mallintavan nupin ja erilliskaapin ;)
 
Vastapainoksi ehdotan Vox AC30 ja Proco Rat pedaali.
 
BugBadWolf
21.01.2017 19:57:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunnar: Ketjun aloittaja kyseli suosituksia putkikombolle, nyt on päästy siihen , että hän tarvitseekin mallintavan nupin ja erilliskaapin ;)
 
Mallintava on varsin erinomainen työkalu oman soundimaailman selvittämiseen. Se putkicombo taas...
 
No se ei aina paras valinta heavyyn, mutta jos aloittaja tietää mitä tekee, niin ei kun hakemaan tuo myymäni triamp. Siinä on sen verran putkicomboa, että hevikin tulee uskottavasti ihan lattian vaappumista myöten. 2 x 12 sadalla watilla kun tekee parinkymmenen neliön huoneesta umpikaapin tarpeeksi isolla ;D
 
Ihan viisisatasella ei lähde...
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
mpekkanen
21.01.2017 22:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunnar: Ketjun aloittaja kyseli suosituksia putkikombolle, nyt on päästy siihen , että hän tarvitseekin mallintavan nupin ja erilliskaapin ;)
 
Jos olisit ihan ajatuksen kanssa lukenut nuo kirjoittamani jutut, niin olisit saattanut huomata ehkä muutamankin asian.
1. Tuo 100-500 euron budjetti ei tarjoa kovinkaan paljoa vaihtoehtoja, siis hyviä comboja ja nimenomaan metallimusaan. Tässähän ei ollut erikseen eritelty, millaista metallisoundia etsitään?
2. Kyllä tuossa suosittelin myös mallintavaa comboa(ei siis pelkästään mallintavaa nuppia ja kaappia). Useasti metallimusassa vaan tuo umpinainen kaappi toimii paremmin ja hyvä kitarakaappi on mutenkin hyvä ratkaisu/ostos. Nuo mallintavat nupit(joita saa uutenakin melko edullisesti) ja siihen mahdollisesti hyvä kaappi(käytettynä) on ainakin tyhjää parempi?
Saattaisi olla vielä jotenkin hintaluokaltaan tuohon meneviä. Ainakin sen mallintavan combon saa. Sen saa sitten parempi soundiseksi kun laittaa hyvän kaapin alle. Jos ei rahat riitä heti, niin combosta jää kyllä rahaa tuolla budjetilla säästöön ja ostaa sitten kunnollisen kaapin kun on siihen rahat...
3. Jos ehdottamani vaihtoehdot ei ole mielestäsi hyviä, niin miksi et itse kerro jotain parempia?
 
...Ja kyllä minäkin voisin tähän listata monenlaisia hyviä täysputkicomboja, joilla lähtee metallimusakin. Jos kuitenkin halutaan ihan ehjä vahvistin ja muutoinkin kunnollinen, niin sellaisia on aika vähän alle 500 euron tarjolla. Toki tuo hyvä on subjektiivinen asia.
 
illu45
22.01.2017 10:34:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antso: ENGL Screamer.
 
Komppia tälle,nytkin yksi näyttäisi olevan torilla
Sekä tuo Hughes&kettner 20/25th on oiva heavymusiikkim soittoon ei särö lopu siitäkään heti ja loput pedaalilla jos mennään mörkö musiikkiin
 
Eikun.........
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «