Aihe: Gibson 57 classic vs. 57 classic+ | |
---|
fox 14.01.2017 17:28:02 | |
|
Metalkallo: Eikös 57+ ole vain kuumempi versio normi 57:sta, niissä ei taida olla muuta eroa? Tuossa nuo: Gibson '57 Classic.................(Alnico2)...........................7.44 - 8.5K Gibson '57 ClassicPlus.............(Alnico2)..........................13.8K |
Metalkallo 06.09.2017 19:21:50 (muokattu 06.09.2017 23:03:51) | |
|
Mites, eroaako tuo 57 plus paljoa muulla tuosta normi 57 Classic:sta kuin isommalla teholla? Tarkoitan bassoa, keskialuetta ja kirkkautta lähinnä. Luin kyllä ketjun, mutta misään ei oikein ole noihin kolmeen alueeseen selvää vastausta. Mitenkäs tuon tehon suhteen, kun Gibson ilmoittaa omalla sivullaan tehoksi (output) 8.3? Tuossa yllä taas mainitaan 13k? Vähemmän on nykyään enemmän |
Imper 07.09.2017 12:23:02 (muokattu 07.09.2017 12:27:28) | |
|
Metalkallo: Mites, eroaako tuo 57 plus paljoa muulla tuosta normi 57 Classic:sta kuin isommalla teholla? Tarkoitan bassoa, keskialuetta ja kirkkautta lähinnä. Luin kyllä ketjun, mutta misään ei oikein ole noihin kolmeen alueeseen selvää vastausta. Mitenkäs tuon tehon suhteen, kun Gibson ilmoittaa omalla sivullaan tehoksi (output) 8.3? Tuossa yllä taas mainitaan 13k? Mitä enemmän DC-resistanssia, sitä enemmän johdinkierroksia samalla langan paksuudella. Mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän induktanssia, joka lisää basson toistoa. Mitä enemmän johdinkierroksia, sitä matalemmalla on mikin resonanssipiikki -> lisää keskialuetta ja vähemmän yläpäätä = tummempi soundi. Mun mielestä mikin _soundista_ kertoo enemmän induktanssi ja kierrosten lukumäärä kuin DC-resistanssi. EDIT: Ja huom! Induktanssia saa lisää myös epätasaisesti käämimällä, joten johdinkierrosten lukumäärästä ei voi suoraan päätellä kuinka paljon induktanssia (=alapäätä) löytyy. Ja humppareissa kun on kaksi kelaa, niin soundiin voi vaikuttaa paljon käämimällä eri määrä kierroksia keloihin (näin esim. uusissa Gibson MHS-humppareissa, jotka on aivan loistavat!) Everyone is a per-son |
fox 07.09.2017 13:51:16 | |
|
Metalkallo: Mitenkäs tuon tehon suhteen, kun Gibson ilmoittaa omalla sivullaan tehoksi (output) 8.3? Tuossa yllä taas mainitaan 13k? Ei se DC-vastusarvo ihan suorilta tehoa meinaa. Olisko sitten niin että ovat uudemmissa pudottaneet käämilangan määrää? En tiedä, kannattaa pistää Gibsonin porukoille mailia jos haluaa ihan ehdottoman, ajantasalla olevan tiedon. Nuo lukemat on jostain 2000-luvun alun listauksesta. Ja onhan noissa "vaihteluväliä" vielä tänäkin päivänä, vaikkei tietty pitäis. Vanhoja muistiinpanoja piti oikein tsekkailla, ja mulla näyttäis kaikkein korkein resistanssiarvo olevan yhdessä omassa Classic Plussassa olleen 16,08 k. Ja kyllä, se on ihan Classic Plussana ostettu, tehtaan lootassa.. ;) Oliskohan vielä, kun tuosta "tehosta" tuli juttua, kaikkein suurin ulostuloteho passiivimikillä edelleen Larry DiMarzion vanhassa kunnon X2N-mikissä, jotain pikkusen päälle 500 mV?? Kun tuolla edellisellä sivulla oli noista PAF-klooneista ja PAFfeista juttua, kovaa hypeä on tuolla suuren maailman palstoilla soitinkorjaajien ja -entisöijien kesken ollut muuten 57 Classicin ja Classic Plussan suunnittelijan Tom Holmesin käsityönä värkkäämistä PAFfeista. Kuulemma ovat todella hyviä, Jucciczelle vinkkinä. Sheptonet on jo niin eilistä päivää, kun (kuulemma) parempiakin on. =) Tuossa herran yhteystietoja: http://www.tomholmescompany.com/ |
|
Imper: Mitä enemmän DC-resistanssia, sitä enemmän johdinkierroksia samalla langan paksuudella. Mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän induktanssia, joka lisää basson toistoa. Mitä enemmän johdinkierroksia, sitä matalemmalla on mikin resonanssipiikki -> lisää keskialuetta ja vähemmän yläpäätä = tummempi soundi. Mun mielestä mikin _soundista_ kertoo enemmän induktanssi ja kierrosten lukumäärä kuin DC-resistanssi. Ok, kiitos, tämä selventää asioita hieman. fox: Ei se DC-vastusarvo ihan suorilta tehoa meinaa. Olisko sitten niin että ovat uudemmissa pudottaneet käämilangan määrää? En tiedä, kannattaa pistää Gibsonin porukoille mailia jos haluaa ihan ehdottoman, ajantasalla olevan tiedon. Nuo lukemat on jostain 2000-luvun alun listauksesta. Ja onhan noissa "vaihteluväliä" vielä tänäkin päivänä, vaikkei tietty pitäis. Vanhoja muistiinpanoja piti oikein tsekkailla, ja mulla näyttäis kaikkein korkein resistanssiarvo olevan yhdessä omassa Classic Plussassa olleen 16,08 k. Ja kyllä, se on ihan Classic Plussana ostettu, tehtaan lootassa.. ;) Oliskohan vielä, kun tuosta "tehosta" tuli juttua, kaikkein suurin ulostuloteho passiivimikillä edelleen Larry DiMarzion vanhassa kunnon X2N-mikissä, jotain pikkusen päälle 500 mV?? Huh! 16k on aika paljon 57:lle. :) Tuntuu tosiaan, että nuo 57 plussat (ehkä myös normit 57:t) on hiukan eri arvoisia tuossa tehossa mitä lueskellut ulkomaan foorumeitakin noista mikeistä. Toisaalta, Gibsonhan mainitsee, että plussa olisi kuin normi 57, mutta vahingossa hiukan ylikäämitty kuten niiden mukaan joskus aikoinaan oli käynyt. Itse laitoin 57 plussan tulemaan, saa nähdä onko niin hyvä, että syrjäyttääkö normi 57:n tallassa? Meinaan kokeilla myös tuota plussaa alnico 3 magneetilla, kun se voi olla hyvä tuolla kun normi 57:n on aika hyvä A3:lla. Oon tosiaan kokeillut Seth Loveria ja Pearly Gatesia, mutta 57 vaan vetää puoleensa, kun siinä on se tietty kirkkaus ja selkeys mitä ei ole noissa Duncanin mikeissä. 57 on myös todella tiukka A2 mikiksi. Olen huomannut, että Duncanin mikeissä tuntuu basso puskevan todella monessa tapauksessa esiin suht kovasti, tai ainakin noissa mainituissa. Vähemmän on nykyään enemmän |
fox 07.09.2017 17:28:30 | |
|
Metalkallo: Huh! 16k on aika paljon 57:lle. :) Ei se siinä tapauksessa jos duunaa siihen vaikka tri-soundin.. jota hommaa aikoinaan tein monellekin soittomiehelle. Eli switchillä valiten sarjaan-singlecoil-rinnan. Tuolloinhan tuosta mikistä tulee (olettaen että kelat on symmetriset..) 16-8-4 kOhm.. eikä tarvii niin rutkasti sitten styrkkarin säätöihin koskea, kun ei ihan huimaa tehonpudotusta tule tuossa kelat rinnan-moodissa. ;) |
T.K. 17.10.2017 15:18:30 | |
|
Tuleeko Gibsonin mikkien mukana pikaliittimet.Vai pitääkö tilata erikseen.Juuri tuo 57/ 57+ setti kiinnostaisi vaihtaa LP Studioon. Nykyiset 490 /496 kiinni pikaliittimillä suoraan piirilevyyn. Entä onko 57 cl neljällä vai kahdella piuhalla. Neljällä johtimellahan saisi sen nostopotikoiden kelanpuolituksen toimimaan. |
|
T.K.: Tuleeko Gibsonin mikkien mukana pikaliittimet.Vai pitääkö tilata erikseen.Juuri tuo 57/ 57+ setti kiinnostaisi vaihtaa LP Studioon. Nykyiset 490 /496 kiinni pikaliittimillä suoraan piirilevyyn. Entä onko 57 cl neljällä vai kahdella piuhalla. Neljällä johtimellahan saisi sen nostopotikoiden kelanpuolituksen toimimaan. Pitää tilata erikseen pikaliittimellä varustettu. Gibsonin omalla sivulla lukee: Also avaible in quick connect eli tilattavissa myös pikaliitin versiona. Jos tarkoitat Gibson P-57 CL mikkiä, niin näyttäis olevan nelijohtoinen. https://www.thomann.de/fi/gibson_p57_classic_vintage_nc_potted.htm 57 classic plus pikaliittimellä näyttäis olevan ainakin Thomannilla 2 johtoinen. https://www.thomann.de/fi/gibson_57_classic_plus_nc_quick_conn.htm Vähemmän on nykyään enemmän |
|
Hyvinhän netissä on mikeistä ääninäytteitä. Muistetaan kuitenkin että eri kitarassa kuulostavat erilaiselta. Ja soittajasta on kaikkein eniten soundi kiinni. Vaikka Seth Lovereista ihan esimerkkinä: https://www.youtube.com/watch?v=1l-sHxFKmWA https://www.youtube.com/watch?v=_jqOgwPwUq8 https://www.youtube.com/watch?v=DT7tuISMRAo . |
T.K. 17.10.2017 17:50:39 | |
|
Vielä jatkokysymyksiä aiheeseen: miten nuo kuoret vaikuttavat, vai vaikuttavatko ollenkaan soundiin. Noistahan löytyy myös zebra versio. Ilmeisesti kahden piuhan versiolla ei puolitusta saa nostopotikasta toimimaan, mutta toimiskohan vola kuitenkin kunnolla. |
|
T.K.: Vielä jatkokysymyksiä aiheeseen: miten nuo kuoret vaikuttavat, vai vaikuttavatko ollenkaan soundiin. Noistahan löytyy myös zebra versio. Ilmeisesti kahden piuhan versiolla ei puolitusta saa nostopotikasta toimimaan, mutta toimiskohan vola kuitenkin kunnolla. Kuoret vaikuttaa vain vähän. Ilman kuorta oleva kuulostaa hiukan kirkkaammalta/terävämmältä kuin kuorellinen. 57 classicia saa kuorilla että ilman. Jos meinaat puolitella, niin neljä johtoo tarvii. Puolitus potikka pitäisi luultavasti toimia kuin normaali jos on vain juotettu oikein kaikki, mutta en ole täysin varma siitä tuon 2 piuhan kanssa? Vähemmän on nykyään enemmän |
|
Onkos kukaan kokeillut Gibson 57:kaa 300k potikan kanssa? Muutamat vaan ulkomaisilla foorumeilla tykkää kait noista 300k potikoilla. Vähemmän on nykyään enemmän |
|
Metalkallo: Onkos kukaan kokeillut Gibson 57:kaa 300k potikan kanssa? Muutamat vaan ulkomaisilla foorumeilla tykkää kait noista 300k potikoilla. Oman kokemuksen mukaan 300k potikalla tallassa ok, kaulassa tunkkainen. |
Metalkallo 13.01.2018 17:28:45 (muokattu 13.01.2018 18:49:33) | |
|
uimahallinvalvoja: Oman kokemuksen mukaan 300k potikalla tallassa ok, kaulassa tunkkainen. Noin arvelin itsekin että voisi olla. Kaulaan meinasinkin jättää 500k:n. Jos 300k potikka tiputtaa terävyyttä soinnista eli trebleä, niin eikös se ole aika sama jos 500k potikalla vääntää kitaran tone potikkaa pienemmälle jolloin soundi pehmenee? Vähemmän on nykyään enemmän |
|
Kyllä tää 57 setti on vaan hyvä SG:ssä eli 57 kaulassa ja 57+ tallassa jopa ihan vakioina, mutta jos haluaa poistaa niiden soundista bassoa jota on suht paljon (kitara, vahvistin ja kajari vaikuttaa myös tietty) eikä pelkää mikin avaamista/osaa tehdä sen, niin alnico 3 magneetti toimii 57:ssa todella hyvin. A3 selkeyttää sointia kummassakin kaulassa että tallassa. 57 setistähän on ollut olemassa alnico 3 versio jo jonkin aikaa ja löytyy/löyty ainakin Gibson traditional pro III lespasta nimella A3R ja A3T. https://www.youtube.com/watch?v=jtrk7J3Ofsc Vähemmän on nykyään enemmän |
|
Metalkallo: Noin arvelin itsekin että voisi olla. Kaulaan meinasinkin jättää 500k:n. Jos 300k potikka tiputtaa terävyyttä soinnista eli trebleä, niin eikös se ole aika sama jos 500k potikalla vääntää kitaran tone potikkaa pienemmälle jolloin soundi pehmenee? https://www.seymourduncan.com/blog/ … -pots-going-deeper-into-the-subject Ei ihan sama Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck |
|
UOA5 magneetti 57 plussan tallaan ja alnico 3 57 kaulaan, siinä todella hyvä setti. Tätä käytän nyt itse SG:ssä. Toimii moneen tyyliin ja kuulostaa hyvältä puhtailla että säröllä. Alnico 4 toimii myös 57 kaulassa hyvin tuon UOA5:n kanssa. UOA5 on sekoitus A2 ja A5 magneetteja ja tekee 57:sta tiukemman, mutta samalla säilyttää hieman sitä vanhaa tuttua A2 57 sointiakin. Harmi vaan kun tuota UOA5 magneettia tuntuu saavan melkeinpä vaan ulkomailta. Vähemmän on nykyään enemmän |
|
Metalkallo: UOA5 magneetti 57 plussan tallaan ja alnico 3 57 kaulaan, siinä todella hyvä setti. Tätä käytän nyt itse SG:ssä. Toimii moneen tyyliin ja kuulostaa hyvältä puhtailla että säröllä. Alnico 4 toimii myös 57 kaulassa hyvin tuon UOA5:n kanssa. UOA5 on sekoitus A2 ja A5 magneetteja ja tekee 57:sta tiukemman, mutta samalla säilyttää hieman sitä vanhaa tuttua A2 57 sointiakin. Harmi vaan kun tuota UOA5 magneettia tuntuu saavan melkeinpä vaan ulkomailta. Mistäs näitä kitaramikkien magneetteja muuten ylipäätään saa Suomessa? Vai saako mistään? |
Metalkallo 19.01.2018 12:10:05 (muokattu 19.01.2018 12:29:45) | |
|
uimahallinvalvoja: Mistäs näitä kitaramikkien magneetteja muuten ylipäätään saa Suomessa? Vai saako mistään? Uraltone ainakin ennen myi, sitten on joitain toisia liikkeitä kuten esim. SP-Elektroniikka. Aika vähän suomessa myydään noita magneetteja. Itse tilasin aikoinaan ulkomailta alnico 2, 3, 4, 5, UOA5 ja 8 sivustolta nimeltä https://www.axesrus.co.uk/Magnets-and-Poles-s/1996.htm Magneetin vaihdossa pitää vaan olla varovainen ettei riko mitään mikistä. Suht helppo ja nopea tapa muuttaa mikin soundia, esim. jos tietty mikki tietyssä kitarassa ei kuulosta sellaiselta kuin haluaisi, niin toisella magneetilla voikin kuulostaa hyvältä. Mikin ominaissointi pysyy sinänsä suht samana, vain basso, keskialue sekä kirkkaus muuttuu, ja vähän ehkä teho muttei paljoa. Jotkin paikat myy magneetit ei magnetisoituina eli pitää itse magnetisoida, ja toiset taas valmiiksi magnetisoituina kuten tuo axerus. Ainakin silloin olivat magnetisoituja kun minä hommasin. Magneetin vaihdolla pystyy pääsemään myös lähelle joidenkin kitaristien soundia ilman että tarttee koko mikkiä myydä/ostaa uutta jos on huomannut jonkin mikin kohdalla tietyn soinnin. Esim. Gibson 57 classic/plus sekä S.Duncanin Pearly Gates talla alnico 3 magneetilla on aika lähellä Randy Rhoadsin tyylistä soundia koska alnico 3 antaa tietynlaiset ominaisuudet mitä ei muut magneetit anna ja toisinpäin. Alnico 3 toimii noissa edellämainituissa hyvin. Vähemmän on nykyään enemmän |
|
Metalkallo: Mikin ominaissointi pysyy sinänsä suht samana, vain basso, keskialue sekä kirkkaus muuttuu, ja vähän ehkä teho muttei paljoa.
Tämä ilmaus hymyilytti, vaikka ymmärrän kyllä sen, että tarkoitit erojen olevan pieniä eri magneettien välillä. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|