Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshalleista..Saundeista.
1 2 3
yanera
25.01.2017 19:21:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa ohjelmassahan todettiin jotain siihen suuntaan, että "Marshall kuullostaa aina Marshallilta(oli se trankku tai putki.)"
 
Sarvipäinen piru on hyvä ystävä. Sitä kunnioittaa kaikki.
yanera
25.01.2017 19:23:27 (muokattu 25.01.2017 20:07:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjasin värään ketjuun. No Marsuistahan on kyse.
 
Sarvipäinen piru on hyvä ystävä. Sitä kunnioittaa kaikki.
Metalkallo
25.01.2017 19:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Tuossa ohjelmassahan todettiin jotain siihen suuntaan, että "Marshall kuullostaa aina Marshallilta(oli se trankku tai putki.)"
 
Tottahan tuo on.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
tuskiz
25.01.2017 19:36:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Tuossa ohjelmassahan todettiin jotain siihen suuntaan, että "Marshall kuullostaa aina Marshallilta(oli se trankku tai putki.)"
 
Marsun soundi on sen verran omalaatuisensa ja yleisesti käytetty että muidenkin valmistajien trankkumallintavien marsuprofiilit tunnistaa siksi itsekseen helposti.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
hallu
25.01.2017 20:33:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Marsun soundi on sen verran omalaatuisensa ja yleisesti käytetty että muidenkin valmistajien trankkumallintavien marsuprofiilit tunnistaa siksi itsekseen helposti.
 
Trankku ja mallntava on eriasia. Transistori ja putkivahvistimet ovat analogisia vahvistimia ja mallintavat on sitten erikseen. Mallintavia ja analogisia ei siis ole mielekästä vertailla koska mallintava voi kuulostaa miltä tahansa eli sillä ei ole omaa soundia jota verrata.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
BugBadWolf
25.01.2017 21:25:30 (muokattu 25.01.2017 21:26:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:... koska mallintava voi kuulostaa miltä tahansa eli sillä ei ole omaa soundia jota verrata.
 
Niin. Mutta mihin piirretään se raja? Esimerkiksi Line6 DT, on kytkentäänsä digitaalisesti ohjattuna muuttava putkivahvistin. Jonkinlainen digitaalisen ja analogisen hybridi, jossa sekoitetaan digitaaliääntä ja "oikeaa" sellaista. Sanoisin että kyllä sillä, muiden putkipelien tapaan, jonkinlainen oma perussoundinsa on.
 
Mikä se niistä kaikista sitten lopulta on, onkin vaikeampi määritellä.
 
E: Piti siis vielä sanoa että kyllä siellä joku sellainen patchista toiseen seuraava, oma perussoundi on, mutta sen määritteleminen on aika vaikeaa. Olisiko pääteputkien soundia sitten?
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hallu
25.01.2017 21:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Niin. Mutta mihin piirretään se raja? Esimerkiksi Line6 DT, on kytkentäänsä digitaalisesti ohjattuna muuttava putkivahvistin. Jonkinlainen digitaalisen ja analogisen hybridi, jossa sekoitetaan digitaaliääntä ja "oikeaa" sellaista. Sanoisin että kyllä sillä, muiden putkipelien tapaan, jonkinlainen oma perussoundinsa on.
 
Mikä se niistä kaikista sitten lopulta on, onkin vaikeampi määritellä.
 
E: Piti siis vielä sanoa että kyllä siellä joku sellainen patchista toiseen seuraava, oma perussoundi on, mutta sen määritteleminen on aika vaikeaa. Olisiko pääteputkien soundia sitten?

 
No minä yritän vetää sen rajan AD/DA muunnokseen. Se voi olla vähän keinotekoinen ja veteen piirretty viiva, mutta se on ainoa mahdollisuus, jos soundikonvetioita yritetään liittää teknisiin ratkaisuihin. Tosiasiassa olen kanssasi samaa, mieltä että rajanveto on vaikeaa ja luultavasti mahdotonta ihan siksi, että kaikki tekniset ratkaisut sekoittuvat laitteiden sisälläkin saatika signaaliketjussa. Oikeasti olen sitä mieltä että ei ole olemassa trankkusoundia eikä putkisoundia, on vain erilaisia soundeja ja niiden tuottamiseksi on lukuisia vaihtoehtoisia tapoja.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
BugBadWolf
25.01.2017 21:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:...Oikeasti olen sitä mieltä että ei ole olemassa trankkusoundia eikä putkisoundia, on vain erilaisia soundeja ja niiden tuottamiseksi on lukuisia vaihtoehtoisia tapoja.
 
Tämä on juurikin näin, varsinkin jos ajattelee asian vain kuulijan kannalta. On vaikeaa, ellei mahdotonta, erottaa äänitteestä se kumpaa käytetään. Riippuu toki paljon siitä, mistä soundista puhutaan.
 
Soittopuolella se ei sitten, ainakaan vielä, ole niin yksinkertaista. Sekin toki menee tottumisen kautta ja on muutamia asioita, joita ei vielä saada mallinnettua ihan viimeisen päälle. Lähinnä ne ovat siellä soiton dynaamisella puolella.
 
Se, onko putkipelin dynamiikka muka oikesti sen luonnollisempi kuin mallintavankaan, on kaistapäinen kysymys. Se kun vaihtelee jo eri putkilaitteidenkin kesken todella paljon. Väitän että mallintavalla soittonsa aloittanut pitää putkipelin toimintaa epäloogisena ja toisinpäin.
 
Meidän pitäisi vain tyytyä aina opettelemaan lelujemme käyttö. Niistä saa aina enemmän irti kuin aluksi luulee.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
mpekkanen
25.01.2017 21:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedänpä erään ihmisen joka keräilee noita pleksi nuppeja. Hän paitsi tietysti harrastuksen takia tykkää niistä, mutta on myös sitä mieltä että jokainen niistä soundaa erilaiselta.
En tiedä kuinka suuria nuo eroavaisuudet sitten ovat. Tuskin kuitenkaan aivan älyttömiä, mutta kyllä hän ihan selkeät suosikkinsa osasi heti kertoa soundillisesti. Osissa on kuulemma hieman ollut toleranssia ja jostain tuollaisesta kuulemma johtuu.
 
Tämä mies muuten tekee erästä kotimaista kitaravahvaria itsekkin. Siis ihan myyntiin ja ne menevät hyvillä hinnoilla kaupaksi. Nimeä en nyt viitsi kertoa, koska tuosta nimidroppailusta ei saa kuin kuraa niskaansa.
 
Joo, kyllä minusta ainakin joku Valvestate nuppi soundaa erilaiselta kuin JCM800 Marshall nuppi. On kokeiltu samaan kaappiin.
Kyllä ihan putkilaitteen soundi on niistä säädöistä, kitarasta ja soittajasta enemmän kiinni kuin vaikka Valvestate. Minusta putkivahvari on dynaamisempi, mutta jos soittaa jotain metallimusaa...niin siihen moni tykkää enemmän tuosta Valvestate soundista ja se ei ole minusta niin ihme. Koska moni metallikitaristi tykkää sellaisesta soundista jossa se varsinainen särö tulee sieltä etusesta.
 
hallu
25.01.2017 21:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Tiedänpä erään ihmisen joka keräilee noita pleksi nuppeja. Hän paitsi tietysti harrastuksen takia tykkää niistä, mutta on myös sitä mieltä että jokainen niistä soundaa erilaiselta.
En tiedä kuinka suuria nuo eroavaisuudet sitten ovat. Tuskin kuitenkaan aivan älyttömiä, mutta kyllä hän ihan selkeät suosikkinsa osasi heti kertoa soundillisesti. Osissa on kuulemma hieman ollut toleranssia ja jostain tuollaisesta kuulemma johtuu.
 
............

Se taannoinen Marshalldokkarihan vihjasi vähän samaan suuntaan. Ne ensimmäiset pleksit oli saman äijän kokoamia sekalaisista osista mitä saivat jostain armeijan ylijäämävarastosta sun muista osista kasattua, kun kummiskin monista asioista oli Englannissakin pula eikä esimerkiksi amerikkalaisista elektroniputkista ollut toivoakaan. Varmasti myöhäisempinä aikoina toleranssit ovat pienentyneet melkoisesti, mutta pitää huomata noissa vanhoissa rakkineissa myös se, että minkälaista elämää ne ovat eläneet. Eri komponentit vuosien varrella ryömii arvoistaan ja siellä tapahtuu kaikenmoista prosessia vahvistimen sisällä ja niitä on huollettu varmasti vuosien varrella, niin se kaikki varmasti osaltaan vaikuttaa myös soundiin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
steelduck
25.01.2017 22:14:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta voi vähän kuunnella eri Marshallien soudeja:
https://www.youtube.com/watch?v=OfeS_Ct2mZk
 
..ja siitä 15 Marshall Plexiä vertailussa:
https://www.youtube.com/watch?v=dSqGwEgEUgg
 
BugBadWolf
25.01.2017 22:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck:.....ja siitä 15 Marshall Plexiä vertailussa:
https://www.youtube.com/watch?v=dSqGwEgEUgg

 
Pitää joskus hankkia tuollainen -71 Super Lead...
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
mpekkanen
25.01.2017 22:42:42 (muokattu 25.01.2017 22:48:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Se taannoinen Marshalldokkarihan vihjasi vähän samaan suuntaan. Ne ensimmäiset pleksit oli saman äijän kokoamia sekalaisista osista mitä saivat jostain armeijan ylijäämävarastosta sun muista osista kasattua, kun kummiskin monista asioista oli Englannissakin pula eikä esimerkiksi amerikkalaisista elektroniputkista ollut toivoakaan. Varmasti myöhäisempinä aikoina toleranssit ovat pienentyneet melkoisesti, mutta pitää huomata noissa vanhoissa rakkineissa myös se, että minkälaista elämää ne ovat eläneet. Eri komponentit vuosien varrella ryömii arvoistaan ja siellä tapahtuu kaikenmoista prosessia vahvistimen sisällä ja niitä on huollettu varmasti vuosien varrella, niin se kaikki varmasti osaltaan vaikuttaa myös soundiin.
 
Näin olen myös kuullut ja antanut itseni ymmärtää. Tämä kaveri keräili enemmän juurikin niitä vanhempia pelejä...
 
Täytyy vielä katsoa tuo dukumentti, jos se vaikka Areenalla on tai sitten mahdollinen uusinta.
 
TheWickerMan
26.01.2017 18:41:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. onhan ne transistoripelit aika eri planeetalta. Siis hetken soittelin treeniksellä jossa oli joku Marshallin hybridinuppi ylimääräisenä. Aivan kamalan tunkkainen kapistus kun kokeilin. Kaikki kuulosti paremmalta itseasiassa kun se ei ollut päällä. Karkeasti niin että kun tuo Marshallin hybridikapistus oli päällä, koko tilan käytti hallitsematon kohina ja kun ei ollut päällä niin kaikki kuulosti hyvältä. En enää koskaan koskenut siihen.
 
Toinen kokemus Marshallin transistorikamoista on joku MG -sarjalainen combo. Sekin itseasiassa oli yhdellä treeniksellä jaloissa pyörimässä. Särökanava oli hirveää suhinaa ja sen kokeilu jäi muutamaan riffiin.
 
Kun vertaa noita vaikka johonkin JCM 800 niin on ero jo aika mieletön..
 
hallu
26.01.2017 19:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TheWickerMan: Hmm.. onhan ne transistoripelit aika eri planeetalta. Siis hetken soittelin treeniksellä jossa oli joku Marshallin hybridinuppi ylimääräisenä. Aivan kamalan tunkkainen kapistus kun kokeilin. Kaikki kuulosti paremmalta itseasiassa kun se ei ollut päällä. Karkeasti niin että kun tuo Marshallin hybridikapistus oli päällä, koko tilan käytti hallitsematon kohina ja kun ei ollut päällä niin kaikki kuulosti hyvältä. En enää koskaan koskenut siihen.
 
Toinen kokemus Marshallin transistorikamoista on joku MG -sarjalainen combo. Sekin itseasiassa oli yhdellä treeniksellä jaloissa pyörimässä. Särökanava oli hirveää suhinaa ja sen kokeilu jäi muutamaan riffiin.
 
Kun vertaa noita vaikka johonkin JCM 800 niin on ero jo aika mieletön..

 
Tuo kohina viittaa siihen, että ovat viallisia laitteita. Toinen mieleen tullut juttu on, että niitä pitää soittaa samaan kaappiin ei se muuten ole mikään vertailu. Minä en ole kokeillut MG:tä enkä JCM800 rinnakkain joten en ota kantaa niiden eroihin. Mielestäni tuossa muutama viesti sitten oli joku video missä Marshalleja verrattiin rinnakkain ja se oli mielestäni ihan kuvaava eikä trankkupelit siinä mitenkään erityisesti jääneet putkivehkeistä, mutta pitäisi vertailla rinnakkain samaan kaappiin suunnilleen samoilla äänen paineilla, että voisi oikeasti mitään päätellä.
 
Minä en niputa transistoripelejä yhdeksi kategoriaksi, koska niissä tuppaa olemaan eroja ihan niinkuin putkivehkeissäkin. Olen vuosien varrella soittanut muutamilla transistorivahvistimilla ja ei ne kaikki tosiaankaan ole kuulostaneet tai tuntuneet hyviltä. Toiset taas on. Mulla on tällä hekellä transistorivahvistin, joka tuntuu todella hyvältä nimenomaan särökanavallaan (englantinlainen sekin on). Soittelen myös putkivahvistimilla ja kun trankku seisoo reeniksen nurkassa niin aina suunnittelen sen myymistä :-). Sitten kun laitan virrat päälle siihen, niin se on vaan niin hyvä :-D .
 
Mutta joo, ei se ole Marshall eikä siis kuulu tähän ketjuun :-). Mua vaan ärsytti, kun tuomitsit kaikki transistorivahvistimet huonoksi vain siksi, että treenikämpällänne on pari risaa trankkumarshallia.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
harryk
26.01.2017 19:42:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhassakin marsussa on kymmenittäin osia, joiden toleranssit olivat luokkaa +- 20 %, mikä johtaa siihen, että saundeihin vaikuttavia osatekijöitä oli riittävästi. Lisätään tähän ikääntymisestä johtuvat komponenttiarvojen muutokset, niin ollaan täysin matemaattisesti ennustamattomassa tilanteessa. Olen omin korvin kuullut ja testannut kymmenittäin vanhoja putkipelejä. Kaikki loppujen lopuksi kuulostavat vain itseltään hyvässä ja pahassa.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
TheWickerMan
26.01.2017 20:23:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tuo kohina viittaa siihen, että ovat viallisia laitteita. Toinen mieleen tullut juttu on, että niitä pitää soittaa samaan kaappiin ei se muuten ole mikään vertailu. Minä en ole kokeillut MG:tä enkä JCM800 rinnakkain joten en ota kantaa niiden eroihin. Mielestäni tuossa muutama viesti sitten oli joku video missä Marshalleja verrattiin rinnakkain ja se oli mielestäni ihan kuvaava eikä trankkupelit siinä mitenkään erityisesti jääneet putkivehkeistä, mutta pitäisi vertailla rinnakkain samaan kaappiin suunnilleen samoilla äänen paineilla, että voisi oikeasti mitään päätellä.
 
Minä en niputa transistoripelejä yhdeksi kategoriaksi, koska niissä tuppaa olemaan eroja ihan niinkuin putkivehkeissäkin. Olen vuosien varrella soittanut muutamilla transistorivahvistimilla ja ei ne kaikki tosiaankaan ole kuulostaneet tai tuntuneet hyviltä. Toiset taas on. Mulla on tällä hekellä transistorivahvistin, joka tuntuu todella hyvältä nimenomaan särökanavallaan (englantinlainen sekin on). Soittelen myös putkivahvistimilla ja kun trankku seisoo reeniksen nurkassa niin aina suunnittelen sen myymistä :-). Sitten kun laitan virrat päälle siihen, niin se on vaan niin hyvä :-D .
 
Mutta joo, ei se ole Marshall eikä siis kuulu tähän ketjuun :-). Mua vaan ärsytti, kun tuomitsit kaikki transistorivahvistimet huonoksi vain siksi, että treenikämpällänne on pari risaa trankkumarshallia.

 
Niin. Siis se oli karkeasti sanottuna. Siinä oli vierellä putkivahvistin ja sen rinnalla joku trankku/hybridimarsu kuulosti lähinnä kohinalta ja suhinalta. Ei tuonut mitään lisää siihen kokonaiskuvaan, muuta kun suhinan. Vaikea selittää. Kyseessä oli aika Hi-gain mättö siis. Eri kaapit oli joo mutta aina on ollu kämpillä jotain v30 ladattuja lootia.
 
Yritän tässä sanoa että kun niitä keskiääniä ei saa kuuluviin millään kun soundi puuroutuu niin jäljelle jää vaan sellanen suhina siitä soundista kun se hukkuu rumpuihin, bassoon ja toiseen kitaraan. Kuulosti scoopatulta vaikka miten ruuvasi. Hyvältä kuulosti itsekseen. Bändin seassa ei.
 
Oma kokemukseni vain rajoittuu noihin trankkumarsuihin. Ja musiikkityylinä oli silloin aika tekninen metalli ja itse ainakin toivon, että riffiä soitettaessa jokainen nuotti erottuu. Mitä järkeä muuten tehä edes mitään monimutkaisempia riffejä. Sillä trankkumarsulla riffistä jäi jäljelle vain kohina. Oli siis täysin sama mitä soitit sillä koska se ei kuitenkaan erottunut.
 
Ihan ehjiä olivat. Hauskalta kuulostaa itekseen soitettuna. Ehkä jollain muulla on parempia kokemuksia,
 
TheWickerMan
26.01.2017 20:29:51 (muokattu 26.01.2017 20:32:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minä en niputa transistoripelejä yhdeksi kategoriaksi, koska niissä tuppaa olemaan eroja ihan niinkuin putkivehkeissäkin.
 
Siis aika paljon samaa mieltä olen kanssasi. Plussankin heitin tohon sun ekaan kirjotukseen ennen kun olin mitään itse edes vielä kommentoinut tähän ketjuun. Ja mitä trankkuihin tulee niin en niputa niitä yhteen ja leimaa kaikkia huonoksi. Yksi kaikkien aikojen lempi vahvistimiani on eräs pieni Yamahan "puinen" trankkukombo.
 
https://reverb-res.cloudinary.com/i … 1462555900/nqbzizuljqycvi3crung.jpg
 
Veikeän näköinen eikä häpeä yhtään olla putkarien seurassa..
 
Unohtamatta Rolandin Jazz Choruksia ja muita helmiä..
 
hallu
26.01.2017 21:01:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TheWickerMan: Niin. Siis se oli karkeasti sanottuna. Siinä oli vierellä putkivahvistin ja sen rinnalla joku trankku/hybridimarsu kuulosti lähinnä kohinalta ja suhinalta. Ei tuonut mitään lisää siihen kokonaiskuvaan, muuta kun suhinan. Vaikea selittää. Kyseessä oli aika Hi-gain mättö siis. Eri kaapit oli joo mutta aina on ollu kämpillä jotain v30 ladattuja lootia.
 
Yritän tässä sanoa että kun niitä keskiääniä ei saa kuuluviin millään kun soundi puuroutuu niin jäljelle jää vaan sellanen suhina siitä soundista kun se hukkuu rumpuihin, bassoon ja toiseen kitaraan. Kuulosti scoopatulta vaikka miten ruuvasi. Hyvältä kuulosti itsekseen. Bändin seassa ei.
 
Oma kokemukseni vain rajoittuu noihin trankkumarsuihin. Ja musiikkityylinä oli silloin aika tekninen metalli ja itse ainakin toivon, että riffiä soitettaessa jokainen nuotti erottuu. Mitä järkeä muuten tehä edes mitään monimutkaisempia riffejä. Sillä trankkumarsulla riffistä jäi jäljelle vain kohina. Oli siis täysin sama mitä soitit sillä koska se ei kuitenkaan erottunut.
 
Ihan ehjiä olivat. Hauskalta kuulostaa itekseen soitettuna. Ehkä jollain muulla on parempia kokemuksia,

 
Okei, minä käsitin väärin. Minä en tosiaankaan ole mitään higainia kokeillut trankkukoneella soittaa enkä tiedä selviääkö tuo omakaan laitteeni siitä. Siihen pitäisi laittaa joku pedaali eteen, että saisi sitä gainia siihen riittävästi. Tuossa mun omassa trankussa riittää middleä kylläkin, mutta siinä on aika heppoinen alapää, joka kyllä pysyy kasassa hyvin rokkimeinigissä, mutta botnea ei ole samalla tavalla kuin isossa putkimörssärissä (en tosin ole kokeillut sitä isoon kaappiin, pitäisi kokeilla).
 
Kiinnitin siihen mainintaan kohinasta huomiota siksi, että omassa trankussani kohina oli ongelma kunnes huollatin sen ja laite on sen jälkeen kuulostanut terveeltä.
 
Huomasin tietokoneella mallinnuksia kokeillessa, että HiGainit on ihan oma maailmansa jonka porteille minun ymmärrys soundeista päättyy :-D. Mitä MG:hen tulee, niin sitä en ole bändin kanssa kokeillut, mutta tuo oma trankku on toiminut hyvin bändin kanssa treenikämpällä ja keikalla..... rokkimeiningissä kuten mainitsin ... meilkeinpä tekisi mieli kokeilla miten se selviäisi higainista kun keksi sopivan purkin millä sen saisi potkittua higainalueelle.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
26.01.2017 21:03:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TheWickerMan: Siis aika paljon samaa mieltä olen kanssasi. Plussankin heitin tohon sun ekaan kirjotukseen ennen kun olin mitään itse edes vielä kommentoinut tähän ketjuun. Ja mitä trankkuihin tulee niin en niputa niitä yhteen ja leimaa kaikkia huonoksi. Yksi kaikkien aikojen lempi vahvistimiani on eräs pieni Yamahan "puinen" trankkukombo.
 
https://reverb-res.cloudinary.com/i … 1462555900/nqbzizuljqycvi3crung.jpg
 
Veikeän näköinen eikä häpeä yhtään olla putkarien seurassa..
 
Unohtamatta Rolandin Jazz Choruksia ja muita helmiä..

 
Juu, pahoittelen minusta tuntuu että taisin vähän ylireagoida. Anna anteeksi. Kommenttisi on kyllä perusteltu ja seikkaperäinen enkä voi väittää vastaan.... enkä edes halua enää. Ymmärsin selvästi väärin sen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «