Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall AFD 100 maadoitus-ongelma
1 2
AngieRainbow
02.01.2017 16:53:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ko Marsun Slash signature nuppi ja siinä on seuraavaa häikkää.
 
Kun kitara on kytketty nuppiin ja vahvistin on soittovalmiudessa kuuluu todella voimakasta kohinaa/häiriötä. Meteli loppuu heti, jos tartun sormilla kitaran metalliseen viritystappiin tai esim metalliseen volume-potikkaan. Samaten kohina loppuu heti, jos kosken sormen päällä vahvistimen stand by- tai power-kytkimeen.
 
Olen kokeillut eri kitaroilla ja piuhoilla sekä laittaa vahvistina kiinni eri pistorasioihin ja kokeilla eri virtajohtoa. Nuppi toimii muuten moitteettomasti ja saundi on aivan parhautta. Toi ylimääräinen voimakas kohina ja häiriö liittyy selvästi vahvistimen ground-ongelmiin.
 
Onko mitään miten ton asian voisi ratkaista?
 
En kehtaisi pyytää vaimoa pitämään sormea aina kun soitan vahvistimen stand by kytkimellä, koska silloin todellakin koko ongelma häviää. Koska nuppi on myös kaikilta osin täysin ehjä ja toimii, niin en viitsisi turhaa viedä huoltoon, jos tohon maadoitukseen on jokin yksinkertainen kikka millä sen saa kuntoon.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
AngieRainbow
02.01.2017 17:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmonen vielä, että samassa jatkojohdosssa oleva jalkalamppu vaikuttaa vahvistimen hurinoihin. Jos esim jalkalampun metalliin koskee tai sen laittaa pois päältä, hurina vähenee.
 
Ihan kuin vahvistin nappaisi verkkovirrasta jotain ylimääräistä hurinaa?
 
Auttaisiko joku tällainen mööpeli?
 
https://www.thomann.de/fi/ebtech_by_morley_hum_eliminator_2.htm
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
TTV
02.01.2017 19:53:54 (muokattu 02.01.2017 20:10:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Semmonen vielä, että samassa jatkojohdosssa oleva jalkalamppu vaikuttaa vahvistimen hurinoihin. Jos esim jalkalampun metalliin koskee tai sen laittaa pois päältä, hurina vähenee.
 
Ihan kuin vahvistin nappaisi verkkovirrasta jotain ylimääräistä hurinaa?
 
Auttaisiko joku tällainen mööpeli?
 
https://www.thomann.de/fi/ebtech_by_morley_hum_eliminator_2.htm

 
Onko toi hurina ollut alusta asti vai ilmentynyt yllättäen? Yksi perinteinen syyllinen voi olla huonohko putki, mutta harvemmin ne häiriöt vaimenee potikkaan ym. koskemalla. Toinen käytännön mahdollisuus on se, että siinä nupin virtaliittimesä on vaan huono kontakti maakarvassa. Ite epäilen jälkimmäistä, jos kerran saundi on hunajaa. Mulla oli itellä yhdessä nupissa heikko maakontakti ja se käyttäytyi just niin, eli saundi todella hyvä, mutta ärsyttävä hurina taustalla. Korjaanjui kuumalla kolvilla. Vika on siitä tympeä, ettei siihen juurikaaan vaikuta poweripiuhan vaihto.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
BugBadWolf
02.01.2017 21:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow:..Ihan kuin vahvistin nappaisi verkkovirrasta jotain ylimääräistä hurinaa?...
 
Tästä tulee toki mieleen, että oletko kokeillut vahvistinta muualla? Toisessa talossa siis. Voi toki olla että haen vähän kaukaa, mutta ihan kokemukseen pohjaavasta syystä.
 
Treenikämpällä oli yksi vaihe vialla ja kaikki siihen kytketyt rasiat saivat vahvistimet tanssimaan ripaskaa. Lisäksi oma talo kaipasi aikanaan lisämaadoitusta (linjan viimeinen tölli from vintage year -49) testerin perusteella. Kaivoin siis lisää vaijeria maahan.
 
Jos se soi naapurissa niinkuin kuuluu, lähde etsimään vikaa talon maadoituksesta tai kisko asunnon sähkölaitteet yksi kerrallaan irti ja kokeile, josko joku niistä tekisi verkkoon rutinaa.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
AngieRainbow
02.01.2017 22:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Onko toi hurina ollut alusta asti vai ilmentynyt yllättäen? Yksi perinteinen syyllinen voi olla huonohko putki, mutta harvemmin ne häiriöt vaimenee potikkaan ym. koskemalla. Toinen käytännön mahdollisuus on se, että siinä nupin virtaliittimesä on vaan huono kontakti maakarvassa. Ite epäilen jälkimmäistä, jos kerran saundi on hunajaa. Mulla oli itellä yhdessä nupissa heikko maakontakti ja se käyttäytyi just niin, eli saundi todella hyvä, mutta ärsyttävä hurina taustalla. Korjaanjui kuumalla kolvilla. Vika on siitä tympeä, ettei siihen juurikaaan vaikuta poweripiuhan vaihto.
 
Kyllä itsekin kallistun jälkimmäiseen, koska putkia jo vähän vaihtelun. Lisäksi googlettamalla vaikutti siltä, että jollakin muullakin oli afd:n kanssa verkkovirtahurina ongelmia. Ilmeisesti ko nuppi on tosi herkkä virran saannin suhteen. Toi virtajohdon liitin on jotenkin heppoisen oloinen. Olen toki kokeillut eri virtajohdolla. Mulla tulee sellainen fiilis, että vahvistin ikään kuin vuotaa verkkovirtaa. Ts. maadoitus ei ole kunnossa.
 
Tossa jos ottaa kitaran irti nupista, niin hurina lakkaa myös silloin.
 
Mitä sä teit sillä kolvilla? Onko helppo toimenpide?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
AngieRainbow
02.01.2017 22:50:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on siis fiilis, että asia voisi korjaantua jollain yksinkertaisella jutulla, jolla saisi maadoituksen kuntoon. Siis se riittäisi että joku vaan koskisi sormella stand by kytkimeen tai metalli chasikseen. Jos tohon joku muu ratkaisu löytyisi. Ei kehtaisi muuten täysin ehjää vahvistinta raahata huoltoon.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
TTV
03.01.2017 06:36:12 (muokattu 03.01.2017 06:39:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Kyllä itsekin kallistun jälkimmäiseen, koska putkia jo vähän vaihtelun. Lisäksi googlettamalla vaikutti siltä, että jollakin muullakin oli afd:n kanssa verkkovirtahurina ongelmia. Ilmeisesti ko nuppi on tosi herkkä virran saannin suhteen. Toi virtajohdon liitin on jotenkin heppoisen oloinen. Olen toki kokeillut eri virtajohdolla. Mulla tulee sellainen fiilis, että vahvistin ikään kuin vuotaa verkkovirtaa. Ts. maadoitus ei ole kunnossa.
 
Tossa jos ottaa kitaran irti nupista, niin hurina lakkaa myös silloin.
 
Mitä sä teit sillä kolvilla? Onko helppo toimenpide?

 
En minä, mutta ammattimies :-) Nupin sisällä oli sen liittimen kytkennässä kylmäjuotos maatasossa, joka korjaantui kunnollisella kolvilla ja tipalla lisätinaa. Eli huoltohommiksi meni. Samaa suosittelen sullekin, sillä maadoitusten "virittäminen purkkakonstein" helposti vie virittäjän autuaammille areenoille. Ei toi toimenpiteenä mikään iso ole, käy vaan kolvilla läpi keskeiset maatasoon liittyvät juotokset (liitin, suotokonkat). Oleellista on tietää mitä tekee, eli vaihe, nolla ja maa tulee toimenpiteen jälkeenkin olla vaihe, nolla ja maa.
 
Jos kerran poweriliitin tuntuu heppoiselta, se todennäköisesti on sitä. Jos liitin pääsee vähänkin heilumaan, voi se helposti murtaa juotoksen ja siten heikentää tai katkaista signaalitien kontaktin, joka tässä tapauksessa on soittajan hengen kannalta se oleellisin signaali.
 
Ei kehtaisi muuten täysin ehjää vahvistinta raahata huoltoon.
 
Kannattaa kehdata. Huollossa voivat samalla vaihtaa sen liittimen kunnolliseen.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Tympee Huttunen
03.01.2017 07:13:27 (muokattu 03.01.2017 07:19:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: En minä, mutta ammattimies :-) Nupin sisällä oli sen liittimen kytkennässä kylmäjuotos maatasossa, joka korjaantui kunnollisella kolvilla ja tipalla lisätinaa. Eli huoltohommiksi meni. Samaa suosittelen sullekin, sillä maadoitusten "virittäminen purkkakonstein" helposti vie virittäjän autuaammille areenoille. Ei toi toimenpiteenä mikään iso ole, käy vaan kolvilla läpi keskeiset maatasoon liittyvät juotokset (liitin, suotokonkat). Oleellista on tietää mitä tekee, eli vaihe, nolla ja maa tulee toimenpiteen jälkeenkin olla vaihe, nolla ja maa.
 
Jos kerran poweriliitin tuntuu heppoiselta, se todennäköisesti on sitä. Jos liitin pääsee vähänkin heilumaan, voi se helposti murtaa juotoksen ja siten heikentää tai katkaista signaalitien kontaktin, joka tässä tapauksessa on soittajan hengen kannalta se oleellisin signaali.
 
Kannattaa kehdata. Huollossa voivat samalla vaihtaa sen liittimen kunnolliseen.

 
Mua vähän hämää, että kohina lakkaa myös silloin, jos joku ulkopuolinen koskee stand-by-kytkimeen. Tuo kytkin on kuitenkin maissa suoraan runkoon ja rungon pitäisi olla suoraan maissa pistorasian suojamaahan. Standardin mukaan tuo johdin pitäisi olla niin kiinni, ettei poweriliittimen heilumisen pitäisi siihen vaikuttaa. Johdon pitäisi olla suoraan kiinni rungossa lukkoprikalla ja omalla ruuvilla.
 
Laitteista kuitenkin voi löytyä mitä tahansa, kuten vaikka tässä näytetään:
http://valokas.fi/fi/led-valoheittimien-sahkoturvallisuus
 
Tämän mukaan tuo johto on Apico-liittimellä kiinni powerliittimessä. Itse rungossa näyttäisi olevan oikeaoppisesti, mutta tuon apicon suhteen en osaa sanoa. Ne pitäisi puristaa kunnolla jne. Ne tuppaa vielä hapettumaan ja heikoilla jännitteillä voi johtaa huonosti. Itse tarkastaisin tuon ja varmistaisin liitoksen tinalla.
 
http://www.tonymckenzie.com/Site/images/pimages/board1_large.jpg
 
AngieRainbow
03.01.2017 12:31:42 (muokattu 03.01.2017 12:35:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään irrottelin vielä lisää talon sähkölaitteita ja siirsin afd:n eri pistorasiaan. Sain hurinaa jonkin verran kuriin, eli sillä oli vaikutusta, mutta ylimääräinen kohina on edelleen suht voimakas.
 
Tuli mieleen, että voisiko se vain olla afd 100 -vahvistimen ominaispiirre, että kone on virran suhteen erityisen herkkä? Mulla on ollut kotona paljon vahvistimia eikä ne ole ottaneet mitään verkkohurinoita, mutta ehkä tämä kone on saamansa virran suhteen kranttu.
 
Googlettamalla löytyi keskustelu, jossa kaverilla on täsmälleen sama ongelma. Kova verkkokohina, joka lähtee, jos vahvistimen metalliin koskee tai vetää kitaraplugin irti vahvistimesta
 
http://musiciansroadhouse.com/viewtopic.php?t=8521
 
Kyllähän kaikki kitaravahvistimet vähän hurisee ja kaikissa hurina lakkaa kun koskee kitaran kieliä, mutta onko tässä pirulaisessa alkujaankin jotain, mikä saa nupin herkemmäksi kaikelle vastaavalle?
 
Edelleen vahvistin hiljeenee täysin, jos vain painan sormella esim stand by -kykimen metalliin...
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
tommi m
03.01.2017 13:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää sun vanha afd-100 hiljenee ku vetää auto-biasin läpi. Oothan nyt kääntäny nupin
 
kuumemmalle, tää mun oli niin kylmällä : )
 
http://www.youtube.com/watch?v=iqKOOM2y1rk
AngieRainbow
03.01.2017 14:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommi m: Tää sun vanha afd-100 hiljenee ku vetää auto-biasin läpi. Oothan nyt kääntäny nupin
 
kuumemmalle, tää mun oli niin kylmällä : )

 
Mulla on se arvo 38. Mihin olet itse laittanut sen?
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
tommi m
03.01.2017 14:22:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mulla on se arvo 38. Mihin olet itse laittanut sen?
 
Mulla on 6550 putket, ni saa olla about täysillä. manuaalista näkee arvot:
 
https://www.manualslib.com/manual/5 … ification-Afd100.html?page=5#manual
 
Auttoiko biasointi?
 
http://www.youtube.com/watch?v=iqKOOM2y1rk
AngieRainbow
03.01.2017 16:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommi m: Mulla on 6550 putket, ni saa olla about täysillä. manuaalista näkee arvot:
 
https://www.manualslib.com/manual/5 … ification-Afd100.html?page=5#manual
 
Auttoiko biasointi?

 
Joo, kyllä se parempaan suuntaan meni. En ollut huomannut, että eri putkityypit vaikuttavat tohon asiaan. Mullakin on 6550 putket, mutta olin käyttänyt el34 taulukkoa. Hyvä kun sanoit!
 
Musta silti tuntuu, että toi kone on herkempi sähkön saannin suhteen kuin muut vahvistimet samassa tilassa, samalla kaapilla ja sallia set up:lla. Se on herkkä muille sähkölaittelle ja verkkohurinalle.
 
Ehkä mä annan asian olla ja soitan vaan sillä tommosenaan.
 
Mulla on Marsun koneita ollut paljon ja osa on herkempiä hurinalle. Ei sitä aina tunnu tietävän miksi.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
sepisti
03.01.2017 22:51:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vahvistimen hurinat hiljenee standby-napista kiinni pitämällä, laite on epäkunnossa... Se kannattaa korjata.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
tommiot
03.01.2017 23:10:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis onko se nuppi kiinni maadoitetussa pistorasiassa?
 
AngieRainbow
03.01.2017 23:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Niin siis onko se nuppi kiinni maadoitetussa pistorasiassa?
 
Mistäs vitusta sen tietää mikä on maadoitettu ja mikä ei?
 
Olen kokeillut nuppia eri pistorasioissa, mutta ei mitään maagista eroa. Lisäksi samaan pistorasiaan samalla kaapilla muut vahvistimet eivät pidä ylimääräistä mökää.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Progorava
03.01.2017 23:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mistäs vitusta sen tietää mikä on maadoitettu ja mikä ei?
 
http://www.maadoitus.fi/wp-content/uploads/2012/08/pistorasia2.jpg
 
Välimallin jätkä, välimallin laulu, välimallin naamataulu.
AngieRainbow
03.01.2017 23:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progorava: http://www.maadoitus.fi/wp-content/uploads/2012/08/pistorasia2.jpg
 
Ei näy tuommoisia väkäsiä
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Progorava
04.01.2017 00:32:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Ei näy tuommoisia väkäsiä
 
Katoppas hyyskästä. Ei sillä, että tästä edes saisit soittaa vain paskalla ollessa mutta tuleepahan testattua jos löytyy.
 
Välimallin jätkä, välimallin laulu, välimallin naamataulu.
svilo
04.01.2017 08:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mistäs vitusta sen tietää mikä on maadoitettu ja mikä ei?
 

 
Tavallisesti kylpyhuoneessa ja keittiöstä löytyy varmasti maadoitettu pistorasia..
 
/s
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «