Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laney Ironheart 60H, kaiku kyrvähti
1
JuSu
12.12.2016 20:06:12 (muokattu 12.12.2016 20:11:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonniin.
 
Tänään päällelaitettaessa vehkeestä hajosi reverb. Ilmenee niin, että kaikua ei ole, sen sijaan signaaliin sekoittuu surinaa, jolla sillä on siis sävelkorkeus, joka tosin hitaasti nousee tai laskee. Hankala selittää. Semmoinen analogisynamainen ääni, tai jotain... Tuon häiriön rinnalla kuuluu ihan terve soundi.
 
Digitaaliselta kuullottaa, mikä tietysti käy järkeen, kun vehkeen kaiku on digitaalinen. Kun kaiun kytkee jalkakytkimellä pois päältä, häiriö hiljenee, muttei häviä kokonaan. Kaiun ollessa päällä mekkala on melkoinen, ja kasvaa vain, jos kaikupotikkaa kääntää isommalle. Kaikki putket olen vaihtanut, joten niissä se vika ei ole.
 
Tokko tuo kotikonstein tokenee? Onko arvauksia? Onneksi en ehtinyt myydä pois, olisi ollut inhottavaa, jos olisi uudella omistajalla heti hajonnut.
 
Syytä en tuohon keksi. Ainoa ero edellissoittokertaan oli, että olin nyt kytkenyt Joyo Analog Delayn lenkkiin (virta 1Spotista), ei kai tuo ole voinut rikkoa kaikua?
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
BugBadWolf
12.12.2016 23:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Irroittelitko piuhat ja vika jäi olemaan?
 
Delayssa ei ainakaan pitäisi olla vahvistusta sellaisissa mitoissa, että se voisi (ehjänä) käräyttää paikkoja.
 
Pikemminkin kuulostaa efektilenkin ongelmalta. Tarkistanet piuhat, liittimet ja toki delayn toiminnan erikseen vahvistimen eedessä.
 
Kuuluuko kaiku mielestäsi "ehjänä", mutta ikäänkuin häiriön läpi (niikuin esimerkiksi kitara paskalla piuhalla) vai onko koko kaikuefekti muuttunut paskaksi? Jos ei koko efekti ole muuttunut pärinäksi, vika on todennäköisemmin efektilenkissä. Siitä pääsee eroon mahdollisesti jopa rassaamalla plugilla jakkeja, mutta voi toki vaihdattaa osiakin.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
JuSu
13.12.2016 06:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Irroittelitko piuhat ja vika jäi olemaan?
 
Delayssa ei ainakaan pitäisi olla vahvistusta sellaisissa mitoissa, että se voisi (ehjänä) käräyttää paikkoja.
 
Pikemminkin kuulostaa efektilenkin ongelmalta. Tarkistanet piuhat, liittimet ja toki delayn toiminnan erikseen vahvistimen eedessä.
 
Kuuluuko kaiku mielestäsi "ehjänä", mutta ikäänkuin häiriön läpi (niikuin esimerkiksi kitara paskalla piuhalla) vai onko koko kaikuefekti muuttunut paskaksi? Jos ei koko efekti ole muuttunut pärinäksi, vika on todennäköisemmin efektilenkissä. Siitä pääsee eroon mahdollisesti jopa rassaamalla plugilla jakkeja, mutta voi toki vaihdattaa osiakin.

 
Juu, kaikki piuhat on irroiteltu ja kiinnitelty useaan otteeseen. Hajonneeseen vahvistimen kaikuun ei mene mitään piuhoja, se kun tosiaan on tkitaalinen ja vahvistimen sisällä.
 
Kaikua ei kuulu lainkaan, sen sijalla on tuota kuvailemaani surinaa. Rassailin efektilenkkiäkin juuri noin siinä toivossa, että vika olisi jotenkin siinä, mutta kyllä se vika tuntuu kohdistuvan nimenomaan tuohon reverbiin. Häiriöääni siis kuuluu hiljaisena, kun reverbin kytkee jalkakytkimellä pois, mutta vomiistuu, kun reverbin kytkee päälle vaikka potikka olisi nollassa, ja voimistuu vielä entisestään, kun reverb -potikkaa kääntää kohti kaakkoa.
 
Kaipa se pitää huoltoon viedä.
 
Kiitos!
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
BugBadWolf
13.12.2016 13:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu:...kuuluu hiljaisena, kun reverbin kytkee jalkakytkimellä pois, mutta vomiistuu, kun reverbin kytkee päälle..
 
Kun jotain hajoaa, ensimmäinen kysymys kuuluu "mitä tein, kun..?" Lainaamani + ainoa muutos normaaliin - ts delayn tuuppaaminen lenkkiin - viittaisivat kyllä vahvasti lenkin leviämiseen. Kaikuhan sijaitsee lenkissä, vaikka ei olekaan johdotettu sinne kotelon ulkopuolelle. Kapineen pitäisi toimia ilman kaikua normaalisti, kun se kytketään pois.
 
Lenkin jakeissa, yhdessä tai molemmissa, on katkaisija. Kun sellainen jumittelee (syynä korroosio tai luonnontuotteet), seuraa kaikenlaista outoa. Muutamissa vahvistinmerkeissä löytyy jatkuvasti myynnissä yksilöitä, joilla lenkin oireilu on hoivattu johdottamalla lenkki. Eniten perseestä on tilanne, jossa kytkentä jää jotenkin puolitiehen. Silloin signaali on paska ilman lenkkiä ja sen kanssa. Tämä tuntuu nyt hyvinkin mahdolliselta.
 
Sellainen ominaisuus niissä kyllä on, että yleensä lenkkiä rassaamalla vika tulee/menee/muuttuu vähän. Eli jos ei lievä väkivalta jakeissa aiheuta mitään ääntä, pitää haeskella muualta.
 
On toki mahdollista että kytkentä on jotain muutakin. Piruko noista kaikista selvän ottanee. Yrittäisin kuitenkin tehdä itse ja säästää ennen huoltomiehelle kantamista ja tämä tapahtuisi lähinnä tekemällä niille jakeille sen minkä voin.
 
Sprayt eivät oikein toimi. Mekaaninen hoito mieluummin. Joku pulloharjan tapainen kapine (metalliset vain koneeseen jossa töpseli irti ja silloinkin pitää varoa tunkemasta liian syvälle) käpälään ja hinkkausta.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «