Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sekvensseri vs. "taustanauha" -laitevinkkejä kaivataan
1 2
Juutas
07.12.2016 11:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin pahoittelut - tämä ei varsinaisesti ole kitarakama-asiaa, mutta kun itse olen kitaristi ja täällä alueella on aktiivisinta keskustelua.. Seli, seli ja anteeksi. ;)
 
Mikä olisi paras/helpoin tapa ratkaista kun bändiin tarvittaisiin ajoittain hieman lisää koskettimia/rumpukonetta live-soiton tueksi? Uusia soittajia ei ole tulossa ja tarve olisi lähinnä "taustamaton" tai satunnaisten lisäkilkutusten tuoma maisema joihinkin biiseihin sekä satunnainen vastamelodian soittaminen kun tämä laulajakitaristi ei taikatemppuihin valitettavasti taitu.
 
Tietokonetta emme halua keikoilla raahata (ihan periaatteestakaan muista käytännön syistä puhumattakaan), joten ratkaisu pitäisi olla jokin muu. Mikä siis olisi kelpoisin laite tällaisiin tarpeisiin? Ehdotuksia seuraavista:
 
1) Laitevinkki - linkkien kera jos mahdollista. Mielellään harrastajatason/hinnan laitteet.
2) Miten rumpalin klikki onnistuu/toteutetaan ko. laitteen kanssa.
 
Kiitän ja kumarran sekä arvostan suuresti jos tämä ei mene siihen "amatöörit käyttää taustanauhoja" tms. nillitykseen. ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Antti1
07.12.2016 11:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iPod tms. Stereosignaali jaetaan äärilaitoihin siten, että toisessa kanavassa on klikki ja toisessa taustaraita.
hallu
07.12.2016 11:58:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt minun on ensiksi pakko sanoa, että en ole livenä taustanouhoja käyttänyt. Toiseksi tulee mieleen, että kuka sitä laitetta käyttelee? onko se teidän kanssa lavalla, vai hoitaako miksaaja taustanauhat? melkein tulisi mieleen kuitenkin, että rumpalin pitäisi soittaa klikkiin(tietenkin koko bändin mutta rumpalin johdolla). Vaikka nämä nykyaikaiset laitteet ovatkin hienoja, niin ne eivät taida olla kovin taipuisia livetilanteessa (puhdasta omaa mutua vaan tämmöinen).
 
Näppärä ja edullinen laite on esimerkiksi Zoom 8/16/24 josta löytyy itsestäänkin klikki. Se on raituri johon voit äänittää etukäteen haluamasi lisukkeet, kutekee sen äänipöytään ja painaa play halutussa kohdassa.
 
Jos tietokonevastenmielisyydestä on mahdollista tinkiä, niin sinne löytyy varmaan paremmin etukäteen ohjelmoitavia toiminteita. Esimerkiksi Mainstage (macille) on livetilanteita varten suunniteltu ohjelma, mutta en tiedä taipuuko se aivan tarkoitukseesi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sepisti
07.12.2016 12:40:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan Antti1:n kommenttia. Joku mp3-soitin vaan messiin ja menoksi, jos tietokone tuntuu liian hankalalta.
 
Pakko sanoa, että taustaraitojen kanssa pelaaminen ei ole mitään ihan vasta-alkajan toimintaa. Aika usein harrastusporukoissa hommaa ei voi pitää edes vaihtoehtona, koska rumpalilta ei taitu klikin kanssa soittaminen.
 
Mitä tulee tietokoneen mukana kuljettamiseen, se alkaa yhä useammin olemaan arkipäivää musahommissa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
tuquoque
07.12.2016 12:58:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, iPod, iPad tai iPhone. Kaikki noista hoitaa homman. Jos haluaa operoida jaloilla, kaveriksi joku bluetooth- tai midipoljin.
 
Toinen pätevö jaloilla operoitava vaihtoehto on Bossin RC-300 loopperi.
Silläkin tekee kaikea tarvitsemanne ja kaupanpäälle saa markkinoiden parhaan loopperin.
 
F_Lame
07.12.2016 13:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos yksi (mono) kanava etupäähän riittää niin silloin jo ehdotetut iPod-ratkaisut on mun mielestä paras, varmin ja helpoiten backupattava vaihtoehto. Jos kanavia tarvitaan enemmän, vaihtoehdot jää melko vähiin. Käytännössä se tarkoittaa tietokoneen ja audiointerfacen raahaamista tai sitten tällaista jokin aika sitten thomannille ilmestynyttä vehjettä: https://www.thomann.de/fi/cymatic_audio_live_player_lp_16.htm
 
Tuo Cymatic taitaa olla ensimmäinen ja ainoa(?) tähän tarkoitukseen tehty laite.
 
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
Skebaristi
07.12.2016 13:38:10 (muokattu 07.12.2016 15:34:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä annan ääneni Cymatic LP-16 -soittimelle:
 
https://www.thomann.de/fi/cymatic_a … e_player_lp_16.htm?ref=search_prv_7
 
Tämä on ollut bilebändillämme käytössä muutamalla keikalla ja ei ole mitään pahaa sanottavaa. Laitteesta lähtee meidän käytössä stereosignaali mikseriin ja klikkiraita suoraan rumpalin kuulokevahvistimeen.
 
Lisäksi laitteesta lähtee midi-signaali Kemperiin, joka ohjaa presetin vaihtoja taustan mukana.
 
Olen siis ladannut laitteeseen biisikohtaisesti seuraavat tiedostot:
- Klikkiraita.wav
- Taustanauha L.wav
- Taustanauha R.wav
- Presettien ohjaus.midi
 
Jokunen vuosi mentiin iPod/iPad -stereosplittaussyteemillä, mutta Cymatic on aika paljon käyttäjäystävällisempi liveympäristössä.
 
Edit. Melkein eka.
 
Edit 2: Jotta joku ei luule minua myyntimieheksi, niin tässä kuitenkin pari asiaa, joiden toivoisi olevan toteutettu eri tavalla:
- Laitteessa ei ole sisäistä muistia, joten usb-tikkua/kovalevyä tulee käyttää
- Soittolistojen uudelleen järjestely vaatii tietokoneen
 
BugBadWolf
07.12.2016 14:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EHX tarjoaa paria (kolmea?) kitaran kosketinsoitinääniksi muuttavaa laitetta. http://www.ehx.com/products/b9 Jos ajattelee että tavitsee vain pätkän siellä täällä, kannattaisi varmaan kokeilla ensin jotain tuollaista.
 
Mitä tulee niihin rumpukoneääniin, voisi ajatella että ei kannata välttämättä etsiä yhtä laitetta tekemään kaikki. Jos kyse on pelkästään jonkinlaisista efektinomaisista rumpusoundeista, halvimmaksi todennäköisesti tulee lisätä pari triggeriä rumpuihin ja ajaa niitä sähkörumpumodulin läpi. On myös mahdollista hankkia joku huokea sähkörumpusetti ja kiinnitellä sen padeja rumpalin perussettiin.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
sepisti
07.12.2016 14:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: EHX tarjoaa paria (kolmea?) kitaran kosketinsoitinääniksi muuttavaa laitetta. http://www.ehx.com/products/b9 Jos ajattelee että tavitsee vain pätkän siellä täällä, kannattaisi varmaan kokeilla ensin jotain tuollaista.
 
Mitä tulee niihin rumpukoneääniin, voisi ajatella että ei kannata välttämättä etsiä yhtä laitetta tekemään kaikki. Jos kyse on pelkästään jonkinlaisista efektinomaisista rumpusoundeista, halvimmaksi todennäköisesti tulee lisätä pari triggeriä rumpuihin ja ajaa niitä sähkörumpumodulin läpi. On myös mahdollista hankkia joku huokea sähkörumpusetti ja kiinnitellä sen padeja rumpalin perussettiin.

 
Halvemmalla??? Tuollainen urkusoundi-pedaali ja sähkörummut vähintään 500 euroa...
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
BugBadWolf
07.12.2016 14:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Halvemmalla??? Tuollainen urkusoundi-pedaali ja sähkörummut vähintään 500 euroa...
 
Kunnon sekvensserirakennelma ei taida tuohon hintaan lähteä. Jos tekee ehdottamani setin käytetyistä paloista, hinta on mieluummin 3-, kuin 500. Lisäksi kapineet joilla tehdä soundi sinne kilkattimeen maksavat myös (juu, kotona on niitä tietokoneita jo kaikilla, mutta jos..).
 
Aina ne kamat maksaa. Paljon tai vieläkin enemmän. Tärkeämpää on se, löytyykö käyttötarkoitukseen paras setti sillä hinnalla, joka on käytettävissä.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
ÄrGee
07.12.2016 17:22:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: koska rumpalilta ei taitu klikin kanssa soittaminen.
 
Eihän tuollainen ole rumpali ollenkaan, jos ei bändin kellona oleminen luonnistu.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Laulava Kylätohtori
07.12.2016 19:31:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Eihän tuollainen ole rumpali ollenkaan, jos ei bändin kellona oleminen luonnistu.
 
Rumpalin kuuluu pysyä klikin tahdissa, vaikkei sitä kuulisikaan. Muuten ei ole rumpali vaan rumputtaja.
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
sepisti
07.12.2016 22:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Eihän tuollainen ole rumpali ollenkaan, jos ei bändin kellona oleminen luonnistu.
 
Ei se sitä tarkoita, etteikö voisi homma skulata ihan ookoo, vaikka klikin kanssa olisikin vähän hankalaa. Mun pointti oli se, että peruspertti ei saa hommaa svengaamaan klikin kanssa, jos sitä ei ole kunnolla treenannut.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
trih
08.12.2016 08:16:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skebaristi: Minä annan ääneni Cymatic LP-16 -soittimelle:
 
https://www.thomann.de/fi/cymatic_a … e_player_lp_16.htm?ref=search_prv_7
 
Tämä on ollut bilebändillämme käytössä muutamalla keikalla ja ei ole mitään pahaa sanottavaa. Laitteesta lähtee meidän käytössä stereosignaali mikseriin ja klikkiraita suoraan rumpalin kuulokevahvistimeen.
 
Lisäksi laitteesta lähtee midi-signaali Kemperiin, joka ohjaa presetin vaihtoja taustan mukana.
 
Olen siis ladannut laitteeseen biisikohtaisesti seuraavat tiedostot:
- Klikkiraita.wav
- Taustanauha L.wav
- Taustanauha R.wav
- Presettien ohjaus.midi
 
Jokunen vuosi mentiin iPod/iPad -stereosplittaussyteemillä, mutta Cymatic on aika paljon käyttäjäystävällisempi liveympäristössä.
 
Edit. Melkein eka.
 
Edit 2: Jotta joku ei luule minua myyntimieheksi, niin tässä kuitenkin pari asiaa, joiden toivoisi olevan toteutettu eri tavalla:
- Laitteessa ei ole sisäistä muistia, joten usb-tikkua/kovalevyä tulee käyttää
- Soittolistojen uudelleen järjestely vaatii tietokoneen

 
Saako tuosta Cymaticista siis 16 raitaa ulos mikseriin? Ja se jotenkin USB-tikulta ne poimii? Eli mahdollista olisi laittaa vaikka 16 lisäsoittajaa bändiin siinä tapauksessa :)
 
trih
08.12.2016 08:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Ei se sitä tarkoita, etteikö voisi homma skulata ihan ookoo, vaikka klikin kanssa olisikin vähän hankalaa. Mun pointti oli se, että peruspertti ei saa hommaa svengaamaan klikin kanssa, jos sitä ei ole kunnolla treenannut.
 
Eikö rumpalit treenaa aina klikin kanssa? Rytmisoitin jne. Kitaristitkin treenailee klikin kanssa.
 
Skebaristi
08.12.2016 08:28:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Saako tuosta Cymaticista siis 16 raitaa ulos mikseriin? Ja se jotenkin USB-tikulta ne poimii? Eli mahdollista olisi laittaa vaikka 16 lisäsoittajaa bändiin siinä tapauksessa :)
 
Juurikin näin. Taustat ja mahdolliset playlistit ladataan USB-tikulle, josta laite ne sitten toistaa. Omaan käyttöönhän tuo on ihan liikaa, koska 16:sta kanavasta meillä on käytössä vain kolme, mutta samoilla spekseillä olevaa laitetta ei tunnu löytyvän pienemmässä mittakaavassa.
 
hallu
08.12.2016 09:05:12 (muokattu 08.12.2016 09:05:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Eikö rumpalit treenaa aina klikin kanssa? Rytmisoitin jne. Kitaristitkin treenailee klikin kanssa.
 
En tiedä millä kaikilla tavoilla kitaristit tai rumpalit harjoittelee. Itse käytän kitaristina paljon metroniomia, mutta en aina enkä joka paikassa. Minun mielestä taimintaju on vähän kummiskin eri asia kuin konerytmi. Tekniikka on kehittynyt sellaiseksi, että kun sekvensseriohjelmissa voidaan musaa leikellä mielin määrin miten vaan, niin sen leikkaamisen helpottamiseksi on tullut opeteltua soittamaan konertimessa. Tää taustanauha on toinen sovellutus jossa konetime on tarpeen.
 
Minun mielestä atomikellon tuottama taimi ei ole muuten musikaalista eikä se ilmennä ihmisen eikä bändin taimintajua. En tarkoita, että musa kuuluisi soittaa missä tahansa taimissa, mutta musiikin pulssi on rytmimusiikin sydämen sykettä ja minusta sillä on vissi ero sykkiikö siellä ihmisen sydän vai atomikello. Yritä välttää väittämästä, että konerytmi olisi suoranaisesti kuollutta, mutta klikkiin soittaminen on nähdäkseni kompromissi jonka itse teen käytännön syistä helpottaakseni asiointia tietokoneen kanssa, joka ei vielä ymmärrä ihmisen orgaanista luonnetta.
 
Mitä tulee rumpaleihin, niin tuntemilleni rumpaleille rytmi ja pulssi on sydämen asia ja keskeinen osa heidän taiteellista ilmaisuaan. Tuntemani rumpaleilla on hyvä rytmitaju ja he soittavat vaivatta klikkiin, mutta he eivät tee sitä mielellään. Tämä voi liittyä myös musagenreen, mutta näissä rokkipiireissä tuntuu musiikin elävyys olevan arvossaan. Tää klikkijuttu on mun mielestä tullut selkeästi tietokoneen mukana. Tosin kyllä varmaan kaikki muusikot käyttää harjoittelussaan metronomia (itse heräsin siihen myöhään, mutta viime vuodet myös itse sitä käyttänyt olen).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
trih
08.12.2016 10:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: En tiedä millä kaikilla tavoilla kitaristit tai rumpalit harjoittelee. Itse käytän kitaristina paljon metroniomia, mutta en aina enkä joka paikassa. Minun mielestä taimintaju on vähän kummiskin eri asia kuin konerytmi. Tekniikka on kehittynyt sellaiseksi, että kun sekvensseriohjelmissa voidaan musaa leikellä mielin määrin miten vaan, niin sen leikkaamisen helpottamiseksi on tullut opeteltua soittamaan konertimessa. Tää taustanauha on toinen sovellutus jossa konetime on tarpeen.
 
Minun mielestä atomikellon tuottama taimi ei ole muuten musikaalista eikä se ilmennä ihmisen eikä bändin taimintajua. En tarkoita, että musa kuuluisi soittaa missä tahansa taimissa, mutta musiikin pulssi on rytmimusiikin sydämen sykettä ja minusta sillä on vissi ero sykkiikö siellä ihmisen sydän vai atomikello. Yritä välttää väittämästä, että konerytmi olisi suoranaisesti kuollutta, mutta klikkiin soittaminen on nähdäkseni kompromissi jonka itse teen käytännön syistä helpottaakseni asiointia tietokoneen kanssa, joka ei vielä ymmärrä ihmisen orgaanista luonnetta.
 
Mitä tulee rumpaleihin, niin tuntemilleni rumpaleille rytmi ja pulssi on sydämen asia ja keskeinen osa heidän taiteellista ilmaisuaan. Tuntemani rumpaleilla on hyvä rytmitaju ja he soittavat vaivatta klikkiin, mutta he eivät tee sitä mielellään. Tämä voi liittyä myös musagenreen, mutta näissä rokkipiireissä tuntuu musiikin elävyys olevan arvossaan. Tää klikkijuttu on mun mielestä tullut selkeästi tietokoneen mukana. Tosin kyllä varmaan kaikki muusikot käyttää harjoittelussaan metronomia (itse heräsin siihen myöhään, mutta viime vuodet myös itse sitä käyttänyt olen).

 
Ehkä täytyy jakaa musa klassiseen rockiin, joka vetää luomuna, ja moderniin rockiin, joka vetää taustanauhan tms. kera :) Luulin aikoinaan, että nirsot metalli- ja rokkifanit ei hyväksyisi taustanauhoja, mutta siellä on kovassa käytössä nyt ja fanit tykkää. Ne ketkä ei hyväksy ilmeisesti vähemmistössä sitten (?)
 
hallu
08.12.2016 11:09:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Ehkä täytyy jakaa musa klassiseen rockiin, joka vetää luomuna, ja moderniin rockiin, joka vetää taustanauhan tms. kera :) Luulin aikoinaan, että nirsot metalli- ja rokkifanit ei hyväksyisi taustanauhoja, mutta siellä on kovassa käytössä nyt ja fanit tykkää. Ne ketkä ei hyväksy ilmeisesti vähemmistössä sitten (?)
 
No ei mulla ole mitään taustanouhoja eikä klikkiä vastaan, mutta halusin tuoda vain esille inhimillsen puolen, että myös taimi tai pulssi on yksi dynaaminen muuttuja joskin timen heiluminen voi kuulostaa aika kamalalta jos se heiluu liikaa tai ei jotenkin istu siihen esityksen intensiteettiin.
 
Minä luulen, että tietokonemusaa on tehty jo niin kauan, että meidän korva on tottunut tarkkaan klikkiin, että ehkä timen liikkeelle on vähemmän tilaa myös konventionaalisessa mielessä kuin ennen vanhaan. Tämä on varmasti vähän genre ja tilannekohtainen juttu.
 
Halusin vain tuoda esille, että vaikka tietokoneen kanssa operoitaessa konetime on elämää helpottava (jopa välttämätön) seikka, niin musiikillisesti betoniin valettu pulssi voi joskus olla myös pallo jalassa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sepisti
08.12.2016 12:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Eikö rumpalit treenaa aina klikin kanssa? Rytmisoitin jne. Kitaristitkin treenailee klikin kanssa.
 
Mä en tiedä, kun en ole rumpali:D
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «