Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pickmaster plektrapihdit
1
Serenity
01.12.2016 23:09:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pisti silmään cdonin sivuilta:

http://cdon.fi/eri/pickmaster-plektra-p27556355

Onkohan kukaan kokeillut tuommoista? Kiinnostaisi tietää, miten toimii pankkikortista tehty plektra ja mikä muu helposti saatavilla oleva aines voisi tulla kysymykseen.

Toisaalta, pihtien hinnalla (29e) ostaa aika monta plektraa. Ei viitsisi ihan summassa tuommoista tilata.. liekö mitään järkeä koko vehkeessä??

BugBadWolf
01.12.2016 23:15:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Serenity:...liekö mitään järkeä koko vehkeessä??

Ensiksi kyllä tulee mieleen että osa ihmiskuntaa on kyllä ihan työkseen tutkiskellut erilaisia plektramateriaaleja ties kuinka kauan. Tuon evoluution tuloksena on syntynyt esim Dunlopin keltainen, joka on jää ydinsodan jälkeen ainoana torakalle kaveriksi uutta maailmaa asuttamaan. Siksipä on vaikea uskoa että mistään kotoa löytämästään saisi aikaan jotain aprempaa saati mullistavaa.

Kokeile ja kerro, kuinka kävi. Ei tuo nyt mahdottomia maksa :D

En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
basisti1971
02.12.2016 09:28:07

Moi.

Serenity: Onkohan kukaan kokeillut tuommoista? Kiinnostaisi tietää, miten toimii pankkikortista tehty plektra ja mikä muu helposti saatavilla oleva aines voisi tulla kysymykseen.

Juuri tuota laitetta en ole kokeillut, mutta kakarana tuli tehtyä plektroja kaikista mahdollisista materiaaleista joita käsiin sai.

Ja tuolloin (80- luvulla) plekut olivat suhteessa vieläkin halvempia kuin nyt.

Puuha onnistui näppärästi Fiskarsin saksilla ohuista materiaaleista, ja peltisaksilla vaikkapa Anttilan tarjousvinyyleistä.

Melkoisena köyhäilijänä pidettiin jo ennestäänkin kun kitara ja vahvari tuli rakenneltua itse, ja plekujen tekeminen ei ainakaan asiaa parantanut ;).

Joskus taisin teknisten töiden tunnilla väkästellä vasarakäyttöisiä stanssipalikoitakin tuohon puuhaan, mutta omatekoiset plekut eivät olleet tarpeeksi hyviä että olisi edes tuon valmiiksi saanut.

Serenity: ...liekö mitään järkeä koko vehkeessä??

Jos luottokunnalta ei alvariinsa rapsahda postilaatikkoon kirjekuoria joissa on valokopio saksista, tai muovilevyä ei muuten saa edukkaasti jostain, mun mielestä ei järkeä.
Etenkin kun saa tehtyä ainoastaan yhdenlaisia plekuja.

T:Samuli

Guitarfreak
02.12.2016 10:48:12

BugBadWolf: ... Tuon evoluution tuloksena on syntynyt esim Dunlopin keltainen, joka on jää ydinsodan jälkeen ainoana torakalle kaveriksi uutta maailmaa asuttamaan...

Pari keltaista plekua hajottaneena ei ne ihan mitä tahansa kestä........ Bassoa soittamalla siis hajotin

Lelut kallistuu - äijät rapistuu
SirElwood
02.12.2016 11:29:30

Minulla on hieman tuon tyyppinen "pickpunch" turhake. Saahan sillä tosiaan plektroja tehtyä niin luottokortista kuin viilipurkistakin. Reunat tuppaa jäämään teräviksi, joten niitä pitää vähän hioa/viilata pyöreämmäksi.

En ole vielä keksinyt sille järkevää käyttöä.

http://www.ebay.com/itm/Professiona … h=item281ad68fe5:g:ZFEAAOxycmBSuSKw

Vanhat Radiot
Kefiiri
02.12.2016 11:39:47 (muokattu 02.12.2016 11:41:28)

Juu kyllä plektroja saa leikattua saksilla mm. tiettyjen fetajuusto- ja rahkapurkkien pohjista. Luottokorttipleku on jäykkyydeltään mustalaisjatsiluokkaa, ei oikein ykkösvalinta meikäläiselle.

Reunathan muokkaantuvat soittaessa, ja kitaran pinta saa kevyen valkoisen muovipölykerroksen.

En ole musiikin asiantuntija.
Serenity
02.12.2016 12:45:48

No niin, leikkelin kokeeksi korttimuovista plektran saksilla. Enin aika siinä kyllä kuluu reunojen hiomiseen eli aika pieni ilo niistä pihdeistä taitaisi olla.

Sinällään tullainen VisaPick (TM) kyllä toimii. Oliskohan jotain mediumin luokkaa. Sopii kyllä omaan soitteluun kun en kovin ohuisiin ole tottunut.

Vanhat pankki-, jäsen-, kirjasto- ym. kortit kannattaa muutenkin säästää. Olen käyttänyt niitä menestyksellä lastoina pakkelin, liiman yms. töhnän levityksessä.

Eli Pickmasteri saa jäädä tällä erää ostamatta, voi säästää senkin rahan vaikka sen puuttuvan viritinpedaalin hankintaan.

Kumiankka
02.12.2016 16:12:45

Muistaakseni joku firma kauppasi materiaaliakin muoviarkkeina ja oli ihan hi tec kamaa saatavilla joskus mutta tiedä häntä. CD-levystä on tullut joskus puuhattua jos jäykempää tarvii. Ihan hyvä tulee mutta on hankala työstää materiaalina eikä kestä kauaa käytössä. Noilla puristimilla ei onnistu cd levystä leikata mä luulen.

BugBadWolf
02.12.2016 20:10:46

Guitarfreak: Pari keltaista plekua hajottaneena ei ne ihan mitä tahansa kestä........ Bassoa soittamalla siis hajotin

Oikeinko sait palasia irti?

Minulla ne kuluvat hiljalleen pyöreiksi, jolloin ne siirtyvät bassokäyttöön. Siellä tapaan lähinnä suojata peukalonpäätä. Muutenkin soittelen bassoa paljon kevyemmällä kädellä. Kitarasta sinkoilee kieliä tämän tästä, vaan plektrat ei hajoile ;D

En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Arkka
02.12.2016 21:15:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sveitsin armeijan linkkarin sakset on toiminut mulla niin uusien tekemiseen kuin vanhojen modaamiseen. Ja koska viimeksi kun mainitsin, että ne rososet reunat tasottuu plekuista (uusista ja vanhoista) soittokuntoon kun vetää nopeita vetoja mattoa pitkin, mulle naurettiin, niin... mainitsin sen nyt sit uudestaan :D

Toimii myös kynsiin.

basisti1971: Melkoisena köyhäilijänä pidettiin jo ennestäänkin kun kitara ja vahvari tuli rakenneltua itse, ja plekujen tekeminen ei ainakaan asiaa parantanut ;).

Arvostan tollasta DIY-meininkiä!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti