Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko pienet kitaravahvistimet bänditoiminnassa?
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
04.12.2016 20:21:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Ja nyt ollaan soitettu todellakin samalla kaiuttimella?
 
Jep. Komppia Harrylle ja Garylle.
 
Kyllä siinä soundissa on jotain enemmän ja itse tykkään juuri isompitehoisista. Vaikka siis soitettaisiin samalla äänenpaineella.
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Gary the pine
04.12.2016 20:37:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Ja nyt ollaan soitettu todellakin samalla kaiuttimella?
 
Ei kun mää totanoinniin cubella tuuttasin 2,5" ämyrillä varustettuun litran purkkiin ja hundrawatts-marsulla fullstäckiin... täs olis perässä vielä nenänkaivuuhymiö :-)
 
Juu, eihän noi A/B-jutut yleensäkään omaa mitään painoarvoa jos muuttujia on enemmän kuin ne kaks aatamia ja beetamia. Vaan eipä noi mun "tutkimukset" silti mitään absoluuttisia muutenkaan ole, käytännön soitannon varrella havaittua mutua vain.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
blues guitar
04.12.2016 20:47:41 (muokattu 04.12.2016 20:48:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Ei kun mää totanoinniin cubella tuuttasin 2,5" ämyrillä varustettuun litran purkkiin ja hundrawatts-marsulla fullstäckiin... täs olis perässä vielä nenänkaivuuhymiö :-)
 
Juu, eihän noi A/B-jutut yleensäkään omaa mitään painoarvoa jos muuttujia on enemmän kuin ne kaks aatamia ja beetamia. Vaan eipä noi mun "tutkimukset" silti mitään absoluuttisia muutenkaan ole, käytännön soitannon varrella havaittua mutua vain.

 
Voipi se olla noikii, en mä sitä kiellä. Omat kokemukseni ei vaan ihan tue tuota, mutta ehkä mulla ei ole ollut oikeat vahvarit verrokkina, eikä mulla tosiaankaan ole hirveesti kokemusta isoista vahvistimista. Sehän on kuitenkin selvää että käytettävä kaiutin vaikuttaa todella paljon.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
mpekkanen
04.12.2016 20:52:14 (muokattu 04.12.2016 20:54:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitin aikoinani Peaveyn VTM 60 putkinupilla ja siinä oli 2 kpl 6L6 putkia päätteessä. Sen isommassa versiossa VTM 120 oli niitä 4 kpl ja tehoa tuplaten enemmän, eli 120 wattia.
Noissa ei ollut pienemmällä tehoilla, minusta, oikeastaan mitään soundieroa. Tehokkaampi vaan maksoi hieman enemmän, mutta isompaa en suuremmilla volumeilla ole kokeillut. VHT Pitbull oli minulla myös joskus ja siinä oli päätteessä 4 kpl putkia, mutta ei soundannut mitenkään paremmalla tai edes ollut tehokkaampi varrattuna 60 w Peaveyhin. Vaikka oli siis 100 wattinen nuppi ja samaan kaappiin vielä soitettuna. Taisi olla siinäkin vielä samaiset 6L6GL putket päätteessä, vaikka tuota Pitbullia sai toisenlaisillakin pääteputkilla.
 
Tuolla 60 wattisella nupilla ja Metaltronix 4X12 kaapilla sitten pystyi soittamaan ulkoilmakeikkaa, ilman että tarvitsi mikittää kitaravahvaria. Master volume oli tällöin ehkä hieman yli puolen välin ja meidän bändissä rumpali soitti todella lujaa. Samaiset kamat olivat useasti monen muunkin bändin käytössä ja kukaan ei koskaan valittanut, etteikö volume olisi riittänyt.
Silloin ei ollut sellaisia PA-laitteita, että olisi voinut kaikki mikittää. Toisaalta noista sai kyllä noinkin varsin hyvän soundin, niin keikoilla kuin treeneissäkin. Ja kyllä se hyvä soundi tuppaa helpommin suupieliä nostamaan kun sitä volumea avataan ja lahkeet lepattaa...
 
Sitten jos taas puhutaan pienemmistä vahvareista, jotka sopii kotiin...
 
Tässä on monenlaisia ongelmia ja osalla ei niitä ole, kun voi kotonakin soittaa hieman lujempaa. Akustinen kitara tai resonaattorikitara soi sekin jo kerrostalossa aika lujaa. Siis jos soittaa hiemankin kovemmalla tatsilla, eikä ohkaisilla plekuilla komppaa vaan hiljaa sointuja...
Jos tällaiseen soiton volumeen pitäisi saada oikeasti hyvältä kuulostava vahvistin, niin aika vaikea on ratkaisu.
Minusta joku mallinta vahvistin on paras ja siihen tökkää kuulokkeet. Noissa on useasti vielä ihan käyttökelpoisia kajarimallinnoksia ja niiden kanssa voi kuulokkeilla kyllä treenata varsin sujuvasti. Itse olen soittanut muutamallakin erilaisella mallintavalla combolla keikan. Väittäisin ettei yleisö ole ainakaan huonon soundin takia ollut tykkäämättä. Eikä ne ole bändin muidenkaan jäsenten mielestä toimineet soundillisesti tai muutenkaan huonosti.
 
Jos taas sen vahvarin pitää olla putkivahvistin ja siihen kaappi...Niin ne ämyreiden herkkyydet vaikuttaa todella paljon.
Onko sitten järkevää ostaa kallis nuppi ja ajaa sitä keinokuorman läpi johonkin kaappiin, jos se soiton volume ei ole aina sitä akustisen kitaran luokkaa edes?
Mielestäni ei ole taas järkevää hankkia kotiin hyvä putkivahvistin tai combo ja vaihtaa siihen vähemmän herkät kajarit, vain siksi että sen tehot pienenisivät.
 
Varmaan nämäkin on jokaisen itse kokeiltava ja huomattava ihan käytännössä, mitä tarvitsee ja mitä ei tarvitse missäkin sottotilassa.
Hyvän tai kohtalaisen puhtaan soundin voi saada, hiljaisen sellaisen, lähes mistä tahansa pikkucombosta. Sellaiset ei paljoa maksa. Sitten jos halutaa hieman rosoisempaa särösoundia tai rankempaa-->Niin ei sitä, mielestäni, kyllä millään nylon Landolan volumella saa. Ei sitten vaikka ne vehkeet olisi ihan mitkä tahansa. Tällöin jos tarvitsee tällaisia soundeja, niin ehkä joku kuulokkeilla toimiva laite voisi olla hyvä ratkaisu.
Mallintavat toimii kotonakin vallan mainiosti ja niissä saattaa olla sekin etu, että kun on aikansa niillä leikkinyt ja kokeillut erilaisia juttuja-->Saattaa huomata, ehkä, minkätyylisistä vahvareista löytyy se oma juttu siihen bändin kanssa soitteluun. Jos siihen on joskus hommaamassa erikseen vahvistimen.
 
Joskus aikaisemmin ei tällaista mahdollisuutta ollut. Piti vain hommata ne erilaiset kamat tai kokeilla jossain, jos sattui jostain löytämään. Ja en myöskään tarkoita, että nämä mallintavat pesisivät tai linkoasivat nämä originaalit tms.
Niistä voi olla kuitenkin paljon apua kun etsii sitten sitä oikeanlaista isompaa vahvistinta ja kaappia. Samalla ne toimivat kotona ihan hyvin pienemmillä tehoilla. Varsinkin kun soittaa kuulokkeilla ja sitä ominaisuutta ei monessakaan putkivahvarissa ole, tai vaikka onkin niin se soundi ei ole ihan niin hyvä.
 
Tähän hommaan on varmasti monenlaisia tietokoneohjelmia, joiden nimiä en tiedä. Joissa on siis vaikka minkälaisia efektejä, kaappeja, vahvistimia mallinnettu sinne jne.
Itse hommaisin ehkä hyvät kuulokkeet ja lähtisin siitä, jos kotiin pitäisi saada oikein hyvä soundi...
 
Treenikämpälle sitten ihan toiset laitteet :)
 
Treeneihin kun hommaa kamoja, niin siihen kannattaa ottaa myös huomioon nuo roudattavuus seikat. Turha on maksaa liikaa, liiaan isoista ja painavista vehkeistä. On ne varmaan ihan hienoja, mutta mitä enemmän tekee keikkaa-->Niin sitä enemmän alkaa arvostamaan sellaisia laitteita, joissa ei ole mitään ylimääräisiä ja ne eivät myöskään paina tarpeettoman paljon. Pienemmänkin combon tai kaapin ja nupin, voi kyllä nostaa korkeammalle. Ei siihen tarvitse hommat 2 kpl tai useampaa Marhall tms. kaappipinoa.
Jos vain bändin PA-laitteissa piisaa tehot, niin paremman soundin kyllä saa kun kitarakin mikitetään. Silloin sen ei tarvitse olla kuin monitorina itselle ja paras soundi on yleisölle, useasti kun se lavalla oleva vahvistin on mahdollisimman pienellä.
Jossain klubeilla voi olla joskus ihan hyväkin, että kitara tulee vain sieltä kitarakaapista. Nämä ovat kuitenkin aika tapauskohtaisia juttuja ja riippuvat soitettavasta musastakin ja volumetasosta.
 
Jukka Häikiö
04.12.2016 21:17:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...sillees sen eron huomaa selkeästi, kun saman 412 pömpelin päällä käyttää vuoronperään 2203 ja 2204 nuppeja, on satkussa "jynkkyä" ihan eri malliin ku viiskymppisessä, vaikka volataso on korviinsattumisen määrältään sama, juu, kokeiltu on ihan käytännössä, sillä mä tässä höpötän.
Toi muuten kun satkusta ottaa 2 pääteputkea pois, ei kyl helpota korvakipua, ihan hiton lujaa tulee kuitennii, soundi ei silti oo sama ku viiskymppisessä, edelleen on tuota em. jynkkyä tarjolla enemmän. Liekö tämä juuri muuntajien merkitys asiaan?
 
Jynkyn vapaa suomenkielinen merkityskäännösvastine, lienee Harryn käyttämä:auktoriteetti, joka ilmenee etupäässä kolmen alimman kielen kohdalla.
 
JMP 2203 mastervol on mun mielest kyl yks hienoimmista keksinnöistä, vähä ku Bahco:n jakoavain, sillä saa mutterinkulmat helposti pyöreiksi, mutta osaavissa käsissä taipuu aikas moneen.
 
Tiedätteks muuten mikä on jakarin, eli jakoavaimen ihan virallinen nimi?
 
No höh, Jukka-setä vastaa: No sehän on SIIRTOLEUKA-AVAIN!
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
blues guitar
04.12.2016 21:34:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: ...Tiedätteks muuten mikä on jakarin, eli jakoavaimen ihan virallinen nimi?
 
No höh, Jukka-setä vastaa: No sehän on SIIRTOLEUKA-AVAIN!

 
Niin ja yleensä sitä "siirtoleuka-avainta käytetään väärin päin. Miettikääpä kumpaan reunaan siirrettävää leukaa paine kohdistuu. :)
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Laulava Kylätohtori
04.12.2016 21:36:05 (muokattu 04.12.2016 21:37:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitkeässä elää edelleen myytti siitä, että vahvarin tehot kertoisivat sen toiminnan hyvyyden eri äänenpaineilla...
 
E. jakarin nimeä en nyt muista, mutta joku 'mutterisorvi' tai vastaava se oli...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
hollstro
04.12.2016 22:26:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se vahistin jossa on parempi transienttien toisto kuulostaa jykevämmältä kuin toinen joka kompressoi enemmän. Ja isompitehoinen peli tyypillisesti kompressoi transientteja vähemmän. Tämä selittää miksi isompi peli kuulostaa jykevämmältä vaikka korvinkuultava vola olisi sama.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Jukka Häikiö
04.12.2016 22:27:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Sitkeässä elää edelleen myytti siitä, että vahvarin tehot kertoisivat sen toiminnan hyvyyden eri äänenpaineilla...
 
E. jakarin nimeä en nyt muista, mutta joku 'mutterisorvi' tai vastaava se oli...

 
Nii, sit on vielä tää kun joku soundi "tuntuu" hyvältä, mut äänitettynä se äänenpaineen tuntuma kun häviää, saattaa se tsaundi olla vähän kalpeahko...
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Jucciz
04.12.2016 22:32:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Se vahistin jossa on parempi transienttien toisto kuulostaa jykevämmältä kuin toinen joka kompressoi enemmän. Ja isompitehoinen peli tyypillisesti kompressoi transientteja vähemmän. Tämä selittää miksi isompi peli kuulostaa jykevämmältä vaikka korvinkuultava vola olisi sama.
 
Kai se lähtee ihan sieltä virtalähteen suunnittelusta asti: miten suuri ja jämäkkä verkkomuuntaja, millainen suodatus yms. Transientitkin pölähtää tanakammin, kun konkissa enemmän virtaa "liipaisimella" eikä kokonaisuus kyykkää. Etenkin bassotaajuuksilla se ero tulee esiin, koska siellä sitä potkua eniten tarvitaan, jos halutaan hallittua ja napakkaa soundia. Tosin, aina ei haluta... Fender 5E3 Tweed Deluxe, anyone? ;)
hallu
04.12.2016 22:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Nii, sit on vielä tää kun joku soundi "tuntuu" hyvältä, mut äänitettynä se äänenpaineen tuntuma kun häviää, saattaa se tsaundi olla vähän kalpeahko...
 
Tuo on totta, mutta olen itse saanut kompensoitua tuota ongelmaa kun olen siirtynyt käyttämään äänittelyissä pelkkää etuvahvistinta jolloin soittaessa ja nauhoitusta kuuneltaessa se kitara soundi on vastaava..... eihän se ole samaa kuin vahvistimen kautta soitellessa, mutta toisaalta vahvarilla soitellessa siinä soi se koko soittotila eikä sitä ole helppoa (jos lainkaan mahdollista) vangita nauhalle. No nämä Torpedo Livet taitavat aika hyvin mallintaa sen huoneen messiin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
harryk
04.12.2016 22:55:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olemme valmistaneet satoja erilaisia Bluetone putkivahvistimia ja huoltaneet/modanneet satamäärin myös muun merkkisiä putkivahvistimia perus karvahattumalleista ns. kalliisiin putiikkivehkeisiin. Tältä pohjalta olemme oppineet erilaisia asioita siitä miten eri laitekombinaatiot toimivat käytännössä. Kahden tai neljän putken pääte saundaa erilaiselta, vaikka poissuljettaisiin mm. virtalähteen vaikutus asiaan. Tätä asiaa voi tarkastella teoreettisesti sähköopilliselta kannalta tai empiirisesti niin, että vertaa eri vaihtoehtoja konkreettisesti keskenään tositilanteessa. Meidän oma tehonpuolitusmetodimme antaa mahdollisuuden tehdä tällaisen vertailun nanosekunnissa kun tehonpuolituskytkin vaihdetaan kahdesta putkesta neljään. Tällöin saundiero on korvinkuultavissa. Tähän eroon vaikuttaa aika monta eri tekijää, joista pienillä tehoilla virtalähteen vaikutus on marginaalinen.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Jukka Häikiö
04.12.2016 23:23:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se lienee se fyysinen, kuulo- ja tuntoaistin muodostama kombinaatio, joka muodostaa kokemuksen soundista ja se on taas eri, kuin pelkkään audioon perustuva, vrt. äänitetty. Fiilispohjalta full-stack on mun mielestä se euforisoivin kokemus, nk. pakarahieronta samaan hintaan, sitä ei muuten luureilla lähe....
Se on jänskä juttu, kun 812 on huomattavasti "lempeämpi", kuin 412, jotenkin kaiutinten pinta-ala, tai jokin muu seikka pehmentää soundin, joku fiksumpi varmaan osaa vastata tähän?
Ei liity asiaan, mut Hammondin B3 ja kunnon lepa, ryyditettynä kunnon pelimannilla, livenä samassa tilassa, siinä on muuten yksi kokemus, joka on soundifriikille täydellistä mannaa.
Jos mulla ois pätäkkää ja ok-talo, ei ois epäilystäkään, oisko siellä moiset, vaikken niitä soittaa osaakaan...
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Guitarfreak
05.12.2016 06:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Olemme valmistaneet satoja erilaisia Bluetone putkivahvistimia ja huoltaneet/modanneet satamäärin myös muun merkkisiä putkivahvistimia perus karvahattumalleista ns. kalliisiin putiikkivehkeisiin. Tältä pohjalta olemme oppineet erilaisia asioita siitä miten eri laitekombinaatiot toimivat käytännössä. Kahden tai neljän putken pääte saundaa erilaiselta, vaikka poissuljettaisiin mm. virtalähteen vaikutus asiaan. Tätä asiaa voi tarkastella teoreettisesti sähköopilliselta kannalta tai empiirisesti niin, että vertaa eri vaihtoehtoja konkreettisesti keskenään tositilanteessa. Meidän oma tehonpuolitusmetodimme antaa mahdollisuuden tehdä tällaisen vertailun nanosekunnissa kun tehonpuolituskytkin vaihdetaan kahdesta putkesta neljään. Tällöin saundiero on korvinkuultavissa. Tähän eroon vaikuttaa aika monta eri tekijää, joista pienillä tehoilla virtalähteen vaikutus on marginaalinen.
 
Tämä on muuten mielenkiintoista, koska itselläni on Mesan versio 2 tai 4 pääteputkea systeemistä ja joidenkin mukaan se ei juuri vaikuta soundiin, mutta kyllä itse tulee huomattua melko suuri ero siinä ulostulevassa ääneksessä.
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
harryk
05.12.2016 09:19:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Tämä on muuten mielenkiintoista, koska itselläni on Mesan versio 2 tai 4 pääteputkea systeemistä ja joidenkin mukaan se ei juuri vaikuta soundiin, mutta kyllä itse tulee huomattua melko suuri ero siinä ulostulevassa ääneksessä.
 
Pystyykö siinä vaihtamaan kahdesta neljään putkeen lennosta kun vahvistin on päällä? Sen eron huomaa tällaisessa testissä. Jos vahvistin laitetaan pois päältä kun putkitusta muutetaan, unohtuu aikaisempi kuulokokemus aika nopsaan, koska aikaa kuluu vertailun eri saundien välillä.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
BugBadWolf
05.12.2016 14:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Pystyykö siinä vaihtamaan kahdesta neljään putkeen lennosta kun vahvistin on päällä?..
 
Ainakin Mark V:ssa putkien määrä putoaa 4:stä 2:een vaikka kesken nuotin kanavakohtaista tehovalintaa (90, 45 ja 10W) räpsyttelemällä. Kymmenen Watin asennossa putkiparin toiminta muuttuu muuten. Variac-asennot taas ovat 3-asentoisen päävirtakatkaisijan molemmilla laidoilla ja siihen suositellaan sammuttamista väliin. Eiköpä tuo toimine noissa Rectoissa samalla tavalla.
 
Joku ameriikanfoorumilainen oli onnistunut jopa paskomaan koneensa, kun oli vetäissyt tuon päävirran normaaliteholta variacille heittämällä, eli ei se suositus ihan tyhjää puhetta taida olla. Olisiko onistunut olemaan releitä nopeampi ja eri tehoalueet hetken verran samanaikaisesti kytkettyinä?
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Guitarfreak
05.12.2016 15:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Pystyykö siinä vaihtamaan kahdesta neljään putkeen lennosta kun vahvistin on päällä? Sen eron huomaa tällaisessa testissä. Jos vahvistin laitetaan pois päältä kun putkitusta muutetaan, unohtuu aikaisempi kuulokokemus aika nopsaan, koska aikaa kuluu vertailun eri saundien välillä.
 
Juu. Tuossa roadsterissa on oma 50w/100w kytkin joka kanavalle. Joten pystyy joka kanavalle vaihteleen ja lennosta voi poksutella kytkintä.
 
http://www.mesaboogie.com/media/Amp … adster_format_head_back_highres.jpg
 
Ja testasin tossa 50w parissa thd yellowjacketsilla el84:ia ja se oli vielä radikaalimpi muutos munattomuuteen.
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Juzpe
05.12.2016 15:29:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Kymmenen Watin asennossa putkiparin toiminta muuttuu muuten.
 
Ilmeisesti triodi-pentodi kytkin tuo?
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
BugBadWolf
05.12.2016 15:33:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Ilmeisesti triodi-pentodi kytkin tuo?
 
Ei, kun...
 
Puuttuu tekniikan sanastoa...
 
..värkkää kaksi tasuriputken vieressä olevaa lamppua toimimaan kokonaan class A:ssa ja ei push-pull. Jättää ikäänkuin oktaavia korkeamman harmonian soimaan tavan signaalin lisäksi.
 
Olisikohan tuo noin suomeksi? Joku viisaampi oikokoon pahimmat sammakot.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Juzpe
05.12.2016 15:35:26 (muokattu 05.12.2016 15:35:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Ei, kun...
 
Puuttuu tekniikan sanastoa...
 
..värkkää kaksi tasuriputken vieressä olevaa lamppua toimimaan kokonaan class A:ssa ja ei push-pull. Jättää ikäänkuin oktaavia korkeamman harmonian soimaan tavan signaalin lisäksi.
 
Olisikohan tuo noin suomeksi? Joku viisaampi oikokoon pahimmat sammakot.

 
ELi siis muuttaa putkien toistaman vaiheen osan push-pull 180+180 astetta tyyppisestä sellaiseksi että molemmat putket toistaa koko alueen eli 360 astetta.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «