Muusikoiden.net
03.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko pienet kitaravahvistimet bänditoiminnassa?
1
hallu
01.12.2016 08:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin pienen kitaravahvarin bändin kanssa käytettäväksi ja totesin 25w riittävän ihan kirkkaasti bändin kanssa remeltämiseen (siis säröytyvällä soundilla). Olen pannut muutenkin viimeaikoina merkille että aika monet käyttävät yllättävän matalatehoisia vahvistimia. Paikin kaveria olen nähnyt käyttävän "isoa" Marshall jmp komboa, jotka oikeasti ovatkin vain jotain 18 wattisia (2x12 twineinä ne vaan näyttää ihan "oikeilta" vahvareilta). Selailin toria ja pistin merkille, että lähes kaikki butiikkivahvarit ovat 15 - 25 wattisia. Mitäs tämä tämmöinen kehitys oikein meinaa?
 
Jonkin verran olen lukenut kommentteja, että iso pääte soundaa erilaiselta (mutta harva viitsii niitä mörssäreitä enää esim keikalle roudata.. ainakaan pitseriakeikalle). Mutta onko niin, että oikeasti pieni riittää särösoundeihin kovakätisenkin rumpalin vierellä ja isoa tarvitaan lähinnä headroomiin eli jos kliinillä pitää soittaa, niin pitää olla sitten enemmän watteja takana?
 
Toinen mieleentuleva juttu on esitystekniikan muutos. Nykyisin ei vissiin kukaan soita enää pientäkään keikkaa pelkällä backlinella, vaan kaikki aina mikitetään ja se skittavahvari toimii enintään monitorina lavalla.
 
Mikä muu vaikuttaa? onko kitaran rooli poppismusassa jo niin pieni, että Marshallamuurit ovat menneet pois muodista?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hollstro
01.12.2016 08:38:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On.
 
Mm. EPUt roudaa keikalla valtavat Marsupinot joissa ei ole vavistimia eikä kaiuttimia. Kitarat tulee komboista. http://ylojarvenuutiset.fi/wp-conte … uploads/2016/08/kuva2-1-768x512.jpg
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Numb
01.12.2016 08:51:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Nykyisin ei vissiin kukaan soita enää pientäkään keikkaa pelkällä backlinella, vaan kaikki aina mikitetään ja se skittavahvari toimii enintään monitorina lavalla.
 
Pitkälti näin. Ja sellaisissa paikoissa, joissa ei mikitetä, 25W riittää mainiosti.
 
Itse en ole ihan loppuun saakka ymmärtänyt, että miksi pitäisi lavalle roudata 8x12", kun niistä yksi mikitetään.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Rämppy
01.12.2016 08:58:18 (muokattu 01.12.2016 09:16:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla 22W Deluxe Reverb riittää puhtaisiinkin soundeihin bänditoiminnassa. Soittopaikan koosta, setin luonteesta ja omasta fiiliksestä riippuen keikalle on lähtenyt joko tuo tai "vähän" tehokkaampi Twin Reverb. Näiden koneiden välissä isoin ero on paitsi painossa, myös headroomissa. Twinin soundi pysyy ryhdissään vaikka kuinka luukuttaa ja laittaa boostereita sekä säröttimiä eteen. Ei mene kyykkyyn. Toisaalta DR on pienemmissä mestoissa armollisempi, kun volan voi avata huoletta viitosen paikkeille ilman, että rappaukset putoaa katosta. Sitten kun laitetaan DR:n eteen enemmän kuin yksi särö, täytyy säätöjen kanssa olla tarkkana ettei homma mene liian kompressoituneeksi. Mutta pedaalien oikeilla säädöillä homman saa toimimaan.
Aika moni rootsimman musan parissa operoiva soittelee ja keikkailee alle 20W vahvistimilla.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Juzpe
01.12.2016 09:13:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Treeneissä yleensä vedän isommalla keikkakalustolla, joka on siis half-stack noin 45W nupilla. Samalla kalustolla sitten isommat keikat. Pienemmillä keikoilla joko nuppi ja 2x12 tai 1x12 20W combo.
Half-stack lavalla on toki kuuntelu ja fiililsjuttu, lisäksi se on kivempi mikittää kahdella mikillä kuin 2x12. Eikai tässä oikotietä onneen ole, kukin vetää sillä millä haluaa. Paletissa kuitenkin pitää olla kristallinkirkasta cleania ja jynkytyssäröä, tiluliidiä ja rouheaa rokkisoundia unohtamatta...
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
hallu
01.12.2016 09:49:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Pitkälti näin. Ja sellaisissa paikoissa, joissa ei mikitetä, 25W riittää mainiosti.
 
Itse en ole ihan loppuun saakka ymmärtänyt, että miksi pitäisi lavalle roudata 8x12", kun niistä yksi mikitetään.

 
Mä aloitin soittamaan bändissä pitkästä aikaa keväällä ja ostin tietty vahvarin kun olin onneton vanhan myynyt (kun luulin ettei sitä enää ikinä tarvitse). Ostin twintonen kun aattelin, että pitää se nyt vähintään 50w olla. Nyt tuntuu, että studiotone (20w) olisi riittänyt ihan hyvin.
 
Kokeilin jopa yksissä treeneissä soittaa vibrochempilla (6w), mutta se on liian pieni. Se kyllä kömpii rumpalin rinnalle jotenkin, mutta pitää vääntää ihan täysille eikä oikein tuntunut mielekkäältä soittaa niin että ei ole pelivaraa ollenkaan ja kitara hukkuu kun vahvistin on yli puolen metrin päässä korvasta :-). Toisaalta Jucciz sanoi soittavansa princentonilla bändin kanssa hyvällä menestyksellä (se brownfacehan ei vissiin ole kuin 12 wattinen? vai onko se jo 15w hopeanaaman tavoin?).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
qal
01.12.2016 10:37:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mä aloitin soittamaan bändissä pitkästä aikaa keväällä ja ostin tietty vahvarin kun olin onneton vanhan myynyt (kun luulin ettei sitä enää ikinä tarvitse). Ostin twintonen kun aattelin, että pitää se nyt vähintään 50w olla. Nyt tuntuu, että studiotone (20w) olisi riittänyt ihan hyvin.
 
Kokeilin jopa yksissä treeneissä soittaa vibrochempilla (6w), mutta se on liian pieni. Se kyllä kömpii rumpalin rinnalle jotenkin, mutta pitää vääntää ihan täysille eikä oikein tuntunut mielekkäältä soittaa niin että ei ole pelivaraa ollenkaan ja kitara hukkuu kun vahvistin on yli puolen metrin päässä korvasta :-). Toisaalta Jucciz sanoi soittavansa princentonilla bändin kanssa hyvällä menestyksellä (se brownfacehan ei vissiin ole kuin 12 wattinen? vai onko se jo 15w hopeanaaman tavoin?).

 
Sanoisin että riippuu musatyylistä aika pitkälle. Jos veivaa wanhempaa tanssimusiikkia niin ei kait niitä watteja niin hirveesti tarvita, jos taas jynkyttää jotain mörkömetallia niin voi tuntua 5w vähän niukalta.
 
Itelläni on sellainen vehjes jonka saa switchattua 5-25-50 wattisiin asentoihin ja kaikissa riittää äänenpaine meidän äänekkäähkö rumpalin kanssa kamppailuun mutta ei tuota 5w moodia voi käyttää kuin tiettyihin juttuihin. Puhtaita on turha yrittääkään mutta erityyppisen särösoundin sillä saa kuin vaihtamalla isommalle wattimäärälle.
 
Itse asiassa tuon 25-50 watin vaihdossa en ole vielä toistaiseksi isompaa eroa huomannutkaan, mutta hirveesti en ole ehtinyt säätelemään. Joka tapauksessa tuntuu että tuon välin ero on loppujen lopuksi aika marginaalinen.
 
Nostalgy is not what it used to be
D-Kay
01.12.2016 11:28:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelisin että 50w ja 100w vahvistimien ero äänenpaineessa on 3dB, joka on pienin ihmisen ero jonka ihminen kuulee. 100w äänenpaine on kaksinkertainen verrattuna 10w. Aika lujaa saa bändi vetää että vahvistimen teho tulee vastaan.
 
Kuten tässä ja muissakin keskusteluissa sanottu, eritehoiset vahvistimet kuulostaa erilaiselta. Kytkennät ja osat ovat erilaiset. Komboissa pienitehoiset vahvistimet on usein fyysisesti pienikokoisempia kuin isot, mikä vaikuttaa soundiin myös.
Gabe
01.12.2016 11:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän varmaan riippuu tarpeista. Itse tykkään avata sitä päätettäkin enkä toisaalta tarvitse mitään täysin puhtaita. 15-20w on ollut aika passeli. Isommassa päätteessä on toki erilainen soundi, muttei välttämättä parempi. Riippuu ihan tarpeesta ja mausta..
 
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
Kuno
01.12.2016 12:35:12 (muokattu 01.12.2016 12:36:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma treenis on sen muotoinen, kokoinen ja akustiikaltaan niin paska, että en uskaltaisi metallia tai rokkia soitella hirveän pienitehoisella vahvistimella, ainakaan ilman kunnollista kaappia. Tällä hetkellä soitan H&K 100w Switchbladella 4x12" kaapilla, ja kyllä siinä saa volat olla vitosella että koko bändi kuulee, ja siinä vielä pysytään balanssissa muidenkin kanssa.
 
Muun tyyppisessä musiikissa ja pienemmillä kokoonpanoilla olen pärjännyt Fenderin 5-wattisella Champion 600:lla treeneissä. Hääkeikkoja tullut vedettyä ihan ilman mikitystäkin tuolla, tosin soittotatsin kanssa saa olla siinä jo tarkkana, ettei mene ihan muroksi soitto.
 
sepisti
01.12.2016 12:36:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jengi aina puhuu tuosta "päätteen avaamisesta". Varmaan aika monessa tapauksessa se parempi soundi tulee siitä fiiliksestä, kun lahkeet alkavat lepattamaan. Jos vahvistin vietäisiin toiseen tilaan ja sitä kuulisi vain korvamonitoreista, sillä päätteen luukkuttamisella ei ehkä olisi enää niin suurta merkitystä.
 
Ja ennen kun kukaan vetää poroja nokkaan, tiedän ja olen kokeillut, että monesti päätteen säröytyminen kuulostaa erilaiselle. Jossain tapauksissa jopa paremmalle.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
horseface
01.12.2016 12:50:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden musiikkikauppiaan kanssa juttelin tässä joku aika sitten ja tämä kertoi, että pienet vahvistimet ja nimenomaan combot käyvät kaupaksi. 100 W mörssärit tahtovat jäädä hyllyihin.
 
Oli miten oli, näin on!
blues guitar
01.12.2016 13:17:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Vähän varmaan riippuu tarpeista. Itse tykkään avata sitä päätettäkin enkä toisaalta tarvitse mitään täysin puhtaita. 15-20w on ollut aika passeli. Isommassa päätteessä on toki erilainen soundi, muttei välttämättä parempi. Riippuu ihan tarpeesta ja mausta..
 
Jep. Musatyylistä kiinni aikas pitkälle. Itsalleni on riittänyt aina alle 30w putkivahvistimet. Musatyylinä Blues ja BluesRock jossa säröä saa tulla myös päätteestä. Ilmeisesti raskaammassa genressä pääte pitää pysyä puhtaana ja särö ainoastaan etusesta?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Juzpe
01.12.2016 13:22:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Jep. Musatyylistä kiinni aikas pitkälle. Itsalleni on riittänyt aina alle 30w putkivahvistimet. Musatyylinä Blues ja BluesRock jossa säröä saa tulla myös päätteestä. Ilmeisesti raskaammassa genressä pääte pitää pysyä puhtaana ja särö ainoastaan etusesta?
 
Kyllä päätesärö hieno asia minusta on ihan rokissa, myös rankemmassa, mutta jos samasta kioskista pitää saada snadilla kompuralla höystettyä country & western-puhdasta ja tiukkaa demppikomppisäröä vieläpä aika pitkälti samalla äänenpaineella, niin etuvedolla joutuu aika pitkälti menemään.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Tomtom
01.12.2016 13:31:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Kyllä päätesärö hieno asia minusta on ihan rokissa, myös rankemmassa, mutta jos samasta kioskista pitää saada snadilla kompuralla höystettyä country & western-puhdasta ja tiukkaa demppikomppisäröä vieläpä aika pitkälti samalla äänenpaineella, niin etuvedolla joutuu aika pitkälti menemään.
 
Kaksi erillistä kanavaa (omilla mastervolumeilla) tyyliin Orange AD-TC?
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
askomiko
01.12.2016 13:32:33 (muokattu 01.12.2016 13:33:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii, jos järjettömälle volalle ei ole tarvetta niin fiksuahan se on valmistajalta tehdä pienempi, ja ostajalta ostaa se sopivan tehoinen laite. Toinen puoli mökän määrässä on kaiuttimen herkkyys. 3db ero herkkyydessä antaa saman vaikutuksen kuin wattimäärän tuplaaminen. Yksi kovaäänisimpiä vahvistimia on Vox AC30, se puski desibelimittariin ulos desibelin tai pari enemmän kuin 100w pleximarsu, vaikka watteja on nimellisesti vain 30. Ja siinä vaiheessa ei kyllä kellään lähellä ole kovin kivaa.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Juzpe
01.12.2016 13:54:27 (muokattu 01.12.2016 13:55:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Kaksi erillistä kanavaa (omilla mastervolumeilla) tyyliin Orange AD-TC?
 
Mulla nyt on ton lisäks vielä 2 PPIMV:tä... :D Eli kyllä tää asia ratkaistu on, mutta ne kanavien/ etuasteiden volatasot pitää pystyä laittamaan keskenään balanssiin myös. Toinen mastervola on luonnollisesti soolojen nostamiseen, jolloin saa soundista riippumattoman volaboostauksen. Kyllä toikin laite on isommilla keikoilla ollu aika lailla siten säädetty, että master 2 on ollu auki kokonaan ja master 1 sopivasti pienemmällä.
 
http://www.bluetone.fi/wp-content/u … Custom-Head-red-tolex-18.8.2015.jpg
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Jucciz
01.12.2016 16:46:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä monien keikkapaikkojen äänenpainesuositukset (lue: -vaatimukset) ovat nykyisin sitä tasoa, että Marshall-pinoille on hyvin harvassa paikassa käyttöä. Siihen (makuuhuonesoittelijoiden toiveiden lisäksi) vahvistinmarkkina on reagoinut viime vuosina hanakasti: monilta valmistajilta on tullut julmetun hyväsoundisia pienitehoisia koneita, jotka sopivat koti-, studio- ja keikkakäyttöön yhtä lailla. Avuksi ovat tulleet sisäänrakennetut keinokuormat tai esimerkillisen hyvin toteutetut master volumet, joista ei takavuosikymmeninä ollut kuultukaan.
 
Minusta suuntaus on sinänsä aivan terve ja tervetullut: järjetön lavameteli on omiaan pilaamaan bändin kokonaissoundin ja myös yleisön fiiliksen kun mistään ei saa mitään selvää ja miksaajan on pakko nostaa kädet pystyyn, kun masterit mykistämällä hiljenee ainoastaan laulu tai mahdolliset koskettimet. Kun lavabalanssi on kunnossa ja soitetaan riittävän hiljaa, yhtä lailla yleisö ja äänimies kiittävät. Monien keikkapaikkojen akustiset ominaisuudet ovat sitä luokkaa, että mitä kovempaa siellä soitetaan, sitä karmeampi soundi on ja sitä enemmän huono akustiikka korostuu - ennen kaikkea selkeyden kustannuksella.
 
Toki sit kun tarvitaan esim. levylle "aitoa äänekästä asiaa", on kiva kaivaa nuo dinosaurukset esiin hetkeksi studiosessioihin, mutta kyllä niiden käyttökelpoisuus aika monessa keikkapaikassa (pl. isot rokkimestat ja festarit) on aika kyseenalaista. 12 wattia on riittänyt mulle joka paikassa - saahan sitä soundia aina omaan monitoriin sen verran lisää kuin tarve on.
Guitarfreak
02.12.2016 08:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se kuinka isoa vahvistinta tarvii taitaa lähteä enempi siitä musatyylistä/bändistä/esiintymispaikoista/soundimieltymyksestä... Eli taas päästään siihen omaan kokemukseen siitä mitä tarvitaan missäkin tilanteessa. Universaalia totuutta tässäkään ei taida löytyä vaikka kuinka vängätään siitä mikä riittää/on tarpeellista/on kivaa...
 
Joillekin toimii 10W ja joillekkin 100W. Eihän sitä aikuisten oikeasti _TARVITA_ koko kitravahvistinta nykyään kun voi vetää suoraan digitiskiin ja kaivaa sieltä soundit + efektit. Ne soundimuutokset voi sitäpaitsi synkata taustanauhoihin joten ei tartte ite ku rämpyttää nii paljo ku kerkiää. Joten miksi roudata yleensäkään muuta kun luuttu lauteille? - Jos siis lähdetään sille linjalle mitä tarvitaan... Tokihan "on kahdenlaisia ihmisiä - naisia ja lapsia" joten näillä leluilla leikkiminen, yhdessä käniseminen ja oman valinnan perustelu on iso osa koko leikkiä xD
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti