Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkien esilämmitys turhaa?
1 2
azlag
15.11.2016 13:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa joku viisaampi pitääkö kyseinen artikkeli paikkansa vai onko puhdasta höttöä? http://www.wiredguitarist.com/2016/11/13/tube-amp-destruction/
 
Entäs sitten jäähtyminen soiton jälkeen, kannattaako odottaa vai voiko heittää suoraan kuumana valmetin peräkärrylle ja körötellä kotiin?
 
Jos artikkeli oikeassa niin entäs sitten jos vahvistinta on säilyttänyt vaikkapa pakastimessa, virta vaan päälle ja rokrok?
 
Itse olen ollut sen enempää asiaa miettimättä aina siinä uskossa että putkien kannattaa antaa lämmetä ennenkuin hirveä(hkö)sti räimii menemään. Jostain on joka tapauksessa takaraivoon iskostunut että lämmittelyt ja jäähdyttelyt pitää suorittaa. Koitin hakua, en osannut, kvg ei auttanut. Totta vai tarua?
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
hallu
15.11.2016 13:46:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No järki käteen. En minä ainakaan lähtisi kuumaa vahvistinta viemään pakkaseen, vaan antaisin sen jäähtyä huoneenlämmössä rauhassa jonkin aikaa ennen kuin edes isommin sitä siirtelisin. Joskus voi olla keikan jälkeen tiukka aikataulu ja ravintolahenkilöstö haluaa lähteä himaan ja itsekin haluaa lähteä himaan. Kai siinä aina joutuu tekemään vähän kompromissia ja koittaa parhaan järkensä mukaan toimia kulloisessakin tilanteessa. Kunnolliset keikkakaset voi olla ihan perustellut vaatimattomammallekin maankiertäjälle.
 
Putkivahvarit ovat enimmäkseen kestävieä ja yksinkertaisi rakkineita. eiköhän ne jonkin verran ainakin kestä vähän epäkurantinpaakin kohtelia, mutta eihän siitä nyt mitään haittaa ole kytkeä ensin virrat ja standy vasta hetken päästä. Ja monestihan se on näppärintä napata vahvari hiljaiseksi pelkästään stanbykytkimestä.
 
Ei stanby kuitenkaan liene mikään välttämättömyys vaan pelkästään käytännöllinen ominaisuus. eihän sitä edes kaikkiin vahvistimiin laiteta (siis putkivahvistimiinkaan). Trankkukoneet käynnistyy niin nopeasti että on ihan sama sammuttaa tai käynnistää koko vahvistin tarpeen tullen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
azlag
15.11.2016 14:00:11 (muokattu 15.11.2016 14:02:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa jutussa nyt taas oletettavasti 90% amerikkalaista dramatiikkaa mutta siis artikkelista:
 
"Using the standby switch on your tube amp is more likely to damage tubes inside (especially rectifier tubes) than it is to extend their life!
 
Theres no real reason for having one on guitar tube amps, and the standby switch is there like a lot of things in the guitar world. People would be upset if it vanished and arent very receptive to change. The only reason that the very first guitar tube amps featured a standby switch is because they didnt really know what they were doing, and nobody since has really bothered to remedy this."

 
Moon aina uskonut että vähintäänkin räjähtävät kaikki viereisetkin vahvaimet jos jättää standbyn koskematta.
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
fox
15.11.2016 14:05:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No järki käteen. En minä ainakaan lähtisi kuumaa vahvistinta viemään pakkaseen, vaan antaisin sen jäähtyä huoneenlämmössä rauhassa jonkin aikaa ennen kuin edes isommin sitä siirtelisin. Joskus voi olla keikan jälkeen tiukka aikataulu ja ravintolahenkilöstö haluaa lähteä himaan ja itsekin haluaa lähteä himaan. Kai siinä aina joutuu tekemään vähän kompromissia ja koittaa parhaan järkensä mukaan toimia kulloisessakin tilanteessa. Kunnolliset keikkakaset voi olla ihan perustellut vaatimattomammallekin maankiertäjälle.
 
Keikkasetin jälkeen varmasti se jäähdyttely on asiaa, joskus muinoin kun maita ja mantuja aktiivisesti kierrettiin ja reippaassa pakkasessa ei-niin-tasaisia teitä treenikselle kulloisellakin rakkineella palattiin, tuppas olemaan toisinaan putkista henki pois.
Tuosta ja muutamastakin muusta syystä sitten siirryttiin modernimpaan tekniikkaan. Siitä sen enempiä.
Eipä tuosta standby-switchin käytöstä (olettaen että sellainen siinä on) haittaakaan ole, joten..
Myös se keikan jälkeinen mahdollisuuksien mukainen jäähdyttely kalustolle (ja henkilökunnalle) ei liene haitaksi.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Heikki
15.11.2016 15:41:19 (muokattu 15.11.2016 15:42:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Standby kytkimen käyttö käynnistäessä saataa rikkoa tasuriputken, jos semmonen vahvarista löytyy. Tasuriputket kestää huonosti virtapiikkejä ja stanby kytkimellä saa sinne ison virtapiikin aiheutettua. Standby on kyllä ihan hyödyllinen, jos tarvitsee vahvistin mutettaa lavalla vaikka kitaraa vaihtaessa.
 
Gritsen
15.11.2016 15:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti putkivahvareilla ei saakaan tehdä mitään rock'n'rolliksi lukeutuvia asioita. Olen ollut väärässä, kuten myös rokkarit 50-luvulta lähtien.
 
metlica
15.11.2016 15:46:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Em jaksa lukea sen enempää, mutta ei mun vahvistimesta tuu edes ääntä ennen ko hetken (pari minsaa) lämpiää
 
What's yours?!
Metalkallo
15.11.2016 16:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

azlag: Kertokaapa joku viisaampi pitääkö kyseinen artikkeli paikkansa vai onko puhdasta höttöä? http://www.wiredguitarist.com/2016/11/13/tube-amp-destruction/
 
Entäs sitten jäähtyminen soiton jälkeen, kannattaako odottaa vai voiko heittää suoraan kuumana valmetin peräkärrylle ja körötellä kotiin?
 
Jos artikkeli oikeassa niin entäs sitten jos vahvistinta on säilyttänyt vaikkapa pakastimessa, virta vaan päälle ja rokrok?
 
Itse olen ollut sen enempää asiaa miettimättä aina siinä uskossa että putkien kannattaa antaa lämmetä ennenkuin hirveä(hkö)sti räimii menemään. Jostain on joka tapauksessa takaraivoon iskostunut että lämmittelyt ja jäähdyttelyt pitää suorittaa. Koitin hakua, en osannut, kvg ei auttanut. Totta vai tarua?

 
Soittamisen jälkeen KANNATTAA odottaa hetkinen, että vahvistin hieman jäähtyy ennen kuin sitä liikuttaa, ainakin jos kyse putki sellaisesta.
 
Jos vahvistin on ollut kylmässä ja ON KYLMÄ, niin sen pitää antaa lämmetä ennen kuin virrat päälle. Tällä en tarkoita siis vahvistimen pistämistä päälle vaan rauhassa odottamista jonkin aikaa ja sitten vasta päälle, kun vahvistin ei ole enää kylmä.
 
Itse kyselin tästä stand-by asiasta joitakin aikoja sitten esim. Bluetonen Harryk:lta ja muilta, ja vastaukseksi sain, että standby ei olisi niin tarpeellinen vahvistimessa.
 
Tässä keskustelua ja linkkiä aiheeseen liittyvään ketjuun: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=232282&o=0
 
Vähemmän on nykyään enemmän
jarna68
15.11.2016 17:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen liittyen, tai liittymättä, kysymykseni kuuluu että, kestääkö pihavalon hehkulamppu sytyttää näin kylmällä lämmittämättä?
 
SirElwood
15.11.2016 17:09:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarna68: Aiheeseen liittyen, tai liittymättä, kysymykseni kuuluu että, kestääkö pihavalon hehkulamppu sytyttää näin kylmällä lämmittämättä?
 
Kyllä sen hehkulampun voi sytyttää. Mutta jos kyseessä on vähänkään vanhemman mallinen energiansäästölamppu eli hippilyhty, voi parhaan kirkkauden saavuttamiseen mennä normaalia pidempi aika.
 
Suosittelen että vaihdat antiikkiset ja vikaherkät hehkulamput led-lamppuihin. Soundi on ihan yhtä hyvä, koska valon lämpöä voi nykyisin mallintaa tosi hyvin.
 
hallu
15.11.2016 18:31:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Kyllä sen hehkulampun voi sytyttää. Mutta jos kyseessä on vähänkään vanhemman mallinen energiansäästölamppu eli hippilyhty, voi parhaan kirkkauden saavuttamiseen mennä normaalia pidempi aika.
 
Suosittelen että vaihdat antiikkiset ja vikaherkät hehkulamput led-lamppuihin. Soundi on ihan yhtä hyvä, koska valon lämpöä voi nykyisin mallintaa tosi hyvin.

 
Sellainen hehkulampun näköinen ledi paljastuu siitä, että se on ihan kylmä vaikk aolisi ollut päällä kuinka kauan. Muuten se kyllä menisi täysin hehkulampusta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
The Jack
14.03.2020 14:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhaa asia sivuten kyselisin vahvistimen jäähdyttämisestä soiton jälkeen. Itselläni on ollut tapana vääntää ensin volat ja gain nollille, sitten n. minuutin päästä stand-by päälle ja parin minuutin päästä siitä virrat pois. Jostain syystä 80-luvun Marshallista (2555) kuuluu toisinaan stand-byta volat nollilla painaessa epäterve voimakas plop-ääni. Stand-byn painaminen alkaa myös vaikuttamaan vasta ehkä n. 5 sekunnin viiveellä, mikä poikkeaa muista käyttämistäni vahvareista. Onko kyseessä ominaisuus vai vika? Kaikki putket on melko uusia, ja vahvistin teki samaa vanhoillakin putkilla. Olisiko parempi kytkeä virrat pois ilman stand-by vaihetta?
 
Pinewood
14.03.2020 14:42:22 (muokattu 14.03.2020 14:43:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on neljä erilaista putkivahvistinta eikä yhdessäkään ole stand by -kytkintä. Jo nuorena poikana 80-luvulla omaksuin tavan, että aina vahvistimesta (ja miksereistä) volumet nollille sekä päälle että pois päältä kytkettäessä. Ja sama käytäntö minulla on myös muilla kuin putkivahvistimilla kotistereot mukaan lukien. On vähän samanlainen automaatio kuin turvavyön käyttö autoillessa.
 
Laulava Kylätohtori
14.03.2020 15:26:16 (muokattu 14.03.2020 15:28:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinewood: Mulla on neljä erilaista putkivahvistinta eikä yhdessäkään ole stand by -kytkintä. Jo nuorena poikana 80-luvulla omaksuin tavan, että aina vahvistimesta (ja miksereistä) volumet nollille sekä päälle että pois päältä kytkettäessä. Ja sama käytäntö minulla on myös muilla kuin putkivahvistimilla kotistereot mukaan lukien. On vähän samanlainen automaatio kuin turvavyön käyttö autoillessa.
 
Mä en ole tällaisesta ikinä kuullutkaan, mutta onhan tuo ihan järjen mukainen juttu, kun sitä miettii.
 
Itse sammutan vahvarit aina niin, että ensin standby nollaan ja sitten heti perään virta pois. Väliä varmaan jotain sekunnin kymmenesosia. Voisi varmaan suoraankin pistää virrat pois, mutta on paljon käytännöllisempää, että standbykin on seuraavaa kertaa varten valmiiksi päällä, tai pois tai miten tuo nyt sitten ajatellaankin.
 
Noin muuten standby on hyvä, että voi vaihtaa kaappia sammuttamatta virtoja. Ja muistisääntönä, että kun vivut ovat eri asennoissa, on turvallista irrottaa kaappipiuha.
 
E. Ja kyllä mä usein napsautan molemmat samaan aikaan pois päältä. Ja joskus, jos on kiire, niin tulee standby napsautettua pois (eli ääni alkaa kuulumaan) jo ennen kuin vahvarista alkaa ääni kuulumaan. Muutenkaan en jaksa koskaan 20-30 sekunnista kauempaa odottaa, että lyön vahvarin tulille.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
LaXu
14.03.2020 17:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Vanhaa asia sivuten kyselisin vahvistimen jäähdyttämisestä soiton jälkeen. Itselläni on ollut tapana vääntää ensin volat ja gain nollille, sitten n. minuutin päästä stand-by päälle ja parin minuutin päästä siitä virrat pois. Jostain syystä 80-luvun Marshallista (2555) kuuluu toisinaan stand-byta volat nollilla painaessa epäterve voimakas plop-ääni. Stand-byn painaminen alkaa myös vaikuttamaan vasta ehkä n. 5 sekunnin viiveellä, mikä poikkeaa muista käyttämistäni vahvareista. Onko kyseessä ominaisuus vai vika? Kaikki putket on melko uusia, ja vahvistin teki samaa vanhoillakin putkilla. Olisiko parempi kytkeä virrat pois ilman stand-by vaihetta?
 
Kun soitto loppuu, laittaa standby päälle, odottelee pari sekkaa ja virrat pois. Potikoihin ei tarvitse koskea. Yleensä standbyn päälle kytkemisen jälkeen kestää hetki, ennen kuin signaali kuolee kokonaan.
 
Poksahduksia ei pitäisi kuulua, kannattaa ehkä käyttää huollossa jos ei ole kyseisen mallin ominaisuus.
 
Pinewood
14.03.2020 18:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mä en ole tällaisesta ikinä kuullutkaan, mutta onhan tuo ihan järjen mukainen juttu, kun sitä miettii.
 
Varmuuden maksimointia, mutta ei tuosta ainakaan haittaa ole. Ja nykyään kotistereoiden kanssa on siksikin hyvä, kun vahvistimesta löytyy jatkuvaa tehoa 175 W per kanava ja huushollissa pyörii noin kaksivuotias innokas musiikkimies ja varsinkin kaiken mahdollisen säätäjä...
 
Lauri
16.03.2020 14:19:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Jostain syystä 80-luvun Marshallista (2555) kuuluu toisinaan stand-byta volat nollilla painaessa epäterve voimakas plop-ääni. Stand-byn painaminen alkaa myös vaikuttamaan vasta ehkä n. 5 sekunnin viiveellä, mikä poikkeaa muista käyttämistäni vahvareista. Onko kyseessä ominaisuus vai vika? Kaikki putket on melko uusia, ja vahvistin teki samaa vanhoillakin putkilla. Olisiko parempi kytkeä virrat pois ilman stand-by vaihetta?
 
Kyseisessä Marssalissa taitaa olla standby-kytkin laitettu ennen tasasuuntajaa. Paukahtaminen ja viivellä toimiminen on tässä tapauksessa ominaisuus. Monissa muissa vahvareissa standby on laitettu ensimmäisen suotokonkan jälkeen.
 
ituvirtanen
16.03.2020 21:25:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinewood: Ja nykyään kotistereoiden kanssa on siksikin hyvä, kun vahvistimesta löytyy jatkuvaa tehoa 175 W per kanava...
 
Jos on 5.1 tai 7.1 ja mylly pystyisi tuuppaamaan tuon yhtä aikaa kaikkiin kanaviin, olisi todella järeä. Paljonko on sisäänottoteho? Pitäisi olla viisikanavaisella ihan minimissään kilowatin päälle. Siksi vähän epäilen tuota lukemaa. Oma 2 x 110 W haukkaa verkosta 650 W.
 
Pinewood
16.03.2020 23:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Jos on 5.1 tai 7.1 ja mylly pystyisi tuuppaamaan tuon yhtä aikaa kaikkiin kanaviin, olisi todella järeä. Paljonko on sisäänottoteho? Pitäisi olla viisikanavaisella ihan minimissään kilowatin päälle. Siksi vähän epäilen tuota lukemaa. Oma 2 x 110 W haukkaa verkosta 650 W.
 
Olit oikeassa, muistin väärin. Vain 165 W tuossa on kahdeksaan ohmiin (uudemmassa versiossa on 175 W). Kai se on jatkuva teho? 1800 VA toroidimuuntaja tuossa ainakin on, sen tiedon löysin netistä. Ja vain 2 kanavaa, eli ei ole monikanavainen. Käyttöohje on hukassa, etten pääse tarkistamaan, olisiko siinä muita tietoja tuosta ruotsalaisvärkistä.
 
basisti1971
17.03.2020 08:45:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Alkuperäiseen aiheeseen:
Ei ole normaalilämpötiloissa välttämättä tarpeen, mutta ei lämmittämisestä haittaakaan ole.
 

 
The Jack: Itselläni on ollut tapana vääntää ensin volat ja gain nollille, sitten n. minuutin päästä stand-by päälle ja parin minuutin päästä siitä virrat pois.
 
Eipä tuostakaan mitään haittaa laitteelle ole.
Etenkin jos on mahdollista että joku muu kuin itse täräyttää vahvarin tulille.
 
Koska itse olen pääsääntöisesti soitellut sellaisissa paikoissa joissa kukaan muu ei ole luvatta laitteisiini koskenut, on mulla ollut tapana jättää asetukset seuraavaa kertaa varten valmiiksi.
 

 
The Jack: Jostain syystä 80-luvun Marshallista (2555) kuuluu toisinaan stand-byta volat nollilla painaessa epäterve voimakas plop-ääni. Stand-byn painaminen alkaa myös vaikuttamaan vasta ehkä n. 5 sekunnin viiveellä, mikä poikkeaa muista käyttämistäni vahvareista.
 
Noinhan nuo käyttäytyvät, enemmän tai vähemmän.
 

 
The Jack: Onko kyseessä ominaisuus vai vika?
 
Yleensä ominaisuus, vaikka varsin usein nuo kasarilla käytetyt kytkimetkin vikaantuvat.
Sirinä ulostulossa ja etenkin jos kytkimestä kuuluu rutinaa/sirinää -mahdollisesti Luukkaan ominaistuoksulla ryyditettynä- ovat varsin usein merkki siitä että kytkinkontaktit kipinöivät.
Tai jos jompaa kumpaa kytkintä pitää renata useampi kerta eestaas ennen kuin toimii.
Kannattaa vaih(dat)taa ennemmin kuin myöhemmin.
 
Jos ulostuloa ei tavalla tai toisella mykistetä, verkkojännitteen katkaisun jälkeen kytkennän sisäisten jännitteiden laskiessa konkkien tyhjentyessä kytkennässä generoituu erilaisia häiriöjännitteitä, PP-vahvarissa symmetrisiä ja epäsymmetrisiä.
Nuo sitten kulkeutuvat ulostuloon ja muuttuvat kuormassa=kajarissa ääneksi ja lämmöksi.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «