Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaularauta, kun talvi tulee.
1
Pelimonni
28.10.2016 00:26:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten on, joko alkaa olla notkollaan kaulat teillä.
Itellä kaikki halpiskaulat jo on.
Paan suoraan Talviasentoon, eli rajusti kiristän,
toki kielet löysällä.
Kun pakkaset tulee, laskee ilmankosteus nopiasti.
Onko halpaa ideaa ilmankosteuttajaksi, peitto, matto, lakana ämpäri patteri,
vaihtoehdoksi Ufox ilmankosteuttajaan, kun se tuplaa sähkölaskun.

Jep.

Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
high_society
28.10.2016 01:11:42

Kesät talvet samoilla vetelen suurinpiirtein.
Ehkä jotain tarkistusta kun kieliä vaihtelen, mut siinä se.
En ihan pienimmillä actioneilla soittele, ni ehkä sitä ei huomaa niin paljon.

RaskasMielinen
28.10.2016 01:45:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa katraassani tuo riippuu niin kitarasta. Toisten kaularautaa pitää säädellä useammin ja enemmän - ja joidenkin taas ei juuri lainkaan eikä juuri koskaan. Laadukkaimpien ja paksukaulaisimpien kauloja vähemmän. Eikä se ainakaan mulle mikään ongelma ole. Pieni ja helppo homma. Tykkään pitää actionin hyvinkin matalalla. Tässä juuri itselleni on hyvän ja huonon kitaran ero, hyvän saa hyviin säätöihin ja huonoa ei. Miksi maksaisin itseni kipeäksi hyvästä kitarasta ja pitäisin sitä sitten paljon huonommissa säädöissä kuin mihin sillä on potentiaalia? Säilytän kitaroitani seinällä, esillä ja käden ulottuvilla. Kovimmilla pakkasilla käytän ilmankostutinta.

Jack of all trades - master of none
Jucciz
28.10.2016 03:31:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukulauta, kun talvi tulee.

En nimittäin tykkää yhtään.
Guitarfreak
28.10.2016 07:31:39

Jucciz: Jukulauta, kun talvi tulee.

En nimittäin tykkää yhtään.

Onhan se kaularauta kylmä: https://s-media-cache-ak0.pinimg.co … 9a95f7b7e1c0cecf03212e8fb0188fc.jpg

Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Pelimonni
28.10.2016 08:15:32

Pelimonni: Miten on, joko alkaa olla notkollaan kaulat teillä.
Itellä kaikki halpiskaulat jo on.
Paan suoraan Talviasentoon, eli rajusti kiristän,
toki kielet löysällä.
Kun pakkaset tulee, laskee ilmankosteus nopiasti.
Onko halpaa ideaa ilmankosteuttajaksi, peitto, matto, lakana ämpäri patteri,
vaihtoehdoksi Ufox ilmankosteuttajaan, kun se tuplaa sähkölaskun.

Jep.

Siks just sanoin, että nuo halvat kaulat elää vielä tosi paljon, mutta eipä Fernandes, tai Gibsoneita, Yamahaa tarvi säädellä.
Varmaan nuo halpisstratonkaulat aikanaan asettuu enempi.
Kyllä se puuun kuivuminen vie aikansa.

Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
discominister
28.10.2016 08:54:47

Halapa ratkaisu minulle oli, että ostin tori.fiiltä koko kämpän kattavan ilmankostuttimen parilla kympillä. Ei vie sähköäkään paljon.

Mutta kyllä tässä on jo joutunut kaularautaa säätämään.

Volle
28.10.2016 09:14:35

Sisäilman kosteutta saa nostettua, kun lutraa vedellä enemmän (esim. suihku, ruuanlaitto, pyykinkuivatus) ja tukkii ilmanvaihtoröörit. Toivottavasti on sitten höyrynsulut seinissä oikeissa väleissä.

Itellä kyllä ei halvan eikä vähemmän halvan kaulan käytöksessä ole ollut eroja. Kumpiakaan ei ole tarvinnut säätää.

hallu
28.10.2016 09:17:08

Mun ei tarvitse yleensä säädellä yhdenkään kitarani kaularassia enkä ole säätänytkään niitä vuosiin. Se johtuu siitä että en pidä kieliä ihan tavattoman matalalla. tietenkin säädän kielet niin alas kuin mahdollista, mutta soittotavastani johtuen niitä ei voi pistää nuolemaan otelautaa.

RaskasMielisella sanoisin, että olen samaa mieltä kanssasi että hyvän kitaran saa hyviin säätöihin eikä kenenkään ole järkeä soittaa huonoilla säädöillä. On vain huomattava, että ne hyvät säädöt ovat soittajakohtaisia ja siksi on hyvä opetella tekemään säädöt itse, että voi etsiä sen juuri itselle sopivan kompromissin (lähinnä kielten korkeuden suhteen). Esimerkiksi omissa kitaroissani kielet saisi alemmaksikin kuin missä niitä pidän, mutta mielestäni kielet eivät saa olla liian matalalla (jos kohta ei liian korkeallakaan).

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Shakata
28.10.2016 09:29:23

Omissa kepeissä pulttikaulaisia Fenkkuja ei tarvitse kyllä säädellä mutta liimakauloja sitten tarviikin. Eipä ole ongelma, sitä vartenhan se kaularauta löytyy että sitä saa tarvittaessa säätää. Muutaman minuutin homma.

"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." Lou Reed
tumppusormi
28.10.2016 10:17:04

Ei ole tarvinnut säätää nykyisistä kitaroistani. Tosin en ehkä ole niin hirveän tarkka actionista. Yksi halpa HK straton kaula oli kyllä hyvin eläväinen lämpötilan mukaan. Ja se oli kyllä jo kaulaltaan kaiken kosteuselämisensä elänyt. Kun lämpötila laski 27:stä asteesta noin 15:sta asteeseen, niin sai ruveta kaularautaa ruuvaamaan. Veikkaan että johtui kaularaudan matskusta tuo ongelma. Metalliseoksesta riippuen sehän voi olla hyvinkin lämpötilariippuvaista.

Myin kepin pois, koska huomasin etten tarvinnutkaan sitä ja lisäksi olisi tarvinnut nauharemppaa. Toisaalta on mulla myös japsi Tokai LS jota en myöskään tarvi, mutta ei pysty taiteesta luopumaan. Tai siis pystyy, mutta tiedän että sortuisin joskus ostamaan taas tilalle jotain samanlaista. Lespa pitää olla vaikkei sitä tarviskaan.

En allekirjoita mitään
Kefiiri
28.10.2016 12:04:29

tumppusormi: Kun lämpötila laski 27:stä asteesta noin 15:sta asteeseen, niin sai ruveta kaularautaa ruuvaamaan. Veikkaan että johtui kaularaudan matskusta tuo ongelma. Metalliseoksesta riippuen sehän voi olla hyvinkin lämpötilariippuvaista.

Ei kai kaularautoja ihan mistään bimetallista tehdä... ymmärtääkseni vanhakin kaula voi ottaa ilmasta kosteutta ja taas olosuhteiden muuttuessa luovuttaa sitä pois, ja taipuilla siinä samalla.

En ole musiikin asiantuntija.
RaskasMielinen
28.10.2016 16:34:12

hallu: On vain huomattava, että ne hyvät säädöt ovat soittajakohtaisia ja siksi on hyvä opetella tekemään säädöt itse, että voi etsiä sen juuri itselle sopivan kompromissin (lähinnä kielten korkeuden suhteen).

Näin juuri. Säätäminen on syytä opetella tekemään itse. Niin ikään on hyvä säätää vire ja hienovire (intonaatio) nimenomaan omalle soittotatsille ja koska intonaatio tuppaa aina olemaan kompromissi, niin erityisen tarkaksi niille nauhaväleille, joissa itse viihtyy eniten.

Ihmettelen sitä miksi niin moni tuntuu pelkäävän aivan erityisesti siihen kaularautaan koskemista. Olen tässä vuosien saatossa ostanut aika monta käytettyä kitaraa. Osa on ollut erinomaisissa säädöissä edelliselle omistajalleen, mutta valitettavan moni on ollut sellaisissa säädöissä, että ei voi kelvata kenellekään. Liekö siinä sitten ollut ainakin yksi syy sille miksi se kitara on päätynyt myyntiin.

Jack of all trades - master of none
LaMotta
28.10.2016 16:36:26

Jucciz: Jukulauta, kun talvi tulee. En nimittäin tykkää yhtään.

En minäkään. Kitaroiden kaularautoihin ei ole vielä tarvinnut koskea.

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Carvinen
28.10.2016 16:44:32

Aika harvoin minäkään niitä ruuvailen. Tuon Carvin V220:n kaulaa taisin joskus joutua hiukan säätämään, mutta en minä niiden kanssa paljon ole takeroinut. Yamaha SA2000:n kaularautaa olen säätänyt 23 vuoden aikana ehkä kolme kertaa. Eivätkä minun kitarani nyt sentään mitään huippulaadun vehkeitä ole, ehkä pikemminkin teollisuustuotannon paremman pään soittimia, joissa on myös tehdaspuut.

Vaan ovathan nuo hiukan arvaamattomia. Ties vaikka tänä syksynä joutuisi säätelemään, kun kerran muutaman kerran on ollut tarvetta tähänkin mennessä. En minä kuitenkaan ennakkoon niitä säätele.

Musiikkitiede on meidän epämusikaalisten lohtu
Kivijalka
28.10.2016 17:03:39

Juu, kyllähän sen neljäsosakierroksen joutuu pyöräyttämään kaksi kertaa vuodessa. Ainakin omat Gibsonit reagoivat noihin ilmankosteuden vaihteluihin äkisti.

"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Metalkallo
28.10.2016 18:26:51 (muokattu 28.10.2016 18:27:34)

Sehän varmaan enempi katsoo sitä, että missä niitä kitaroita pitää/säilyttää jos pitää vähän väliä säätää kaularautaa. Tietty jotkut kitarat varmaan on herkempiä tuon suhteen. Ainakaan ikkunan lähellä tai lämpöpatterin lähellä en itse säilyttäisi kitaraa enkä vahvistinta. Ja tosiaan märät pyykit on hyvä keino kosteuttaa kämppää.

Itsellänikään ei ole pahemmin ollut tarvetta säädellä rautoja. Välillä nyt tietenkin voi vähän katsella onko kaula miten, mutta noin muuten ei ole oikein tarvinnut.

Vähemmän on nykyään enemmän
hallu
28.10.2016 18:32:06

Carvinen: Aika harvoin minäkään niitä ruuvailen. Tuon Carvin V220:n kaulaa taisin joskus joutua hiukan säätämään, mutta en minä niiden kanssa paljon ole takeroinut. Yamaha SA2000:n kaularautaa olen säätänyt 23 vuoden aikana ehkä kolme kertaa. Eivätkä minun kitarani nyt sentään mitään huippulaadun vehkeitä ole, ehkä pikemminkin teollisuustuotannon paremman pään soittimia, joissa on myös tehdaspuut.

Vaan ovathan nuo hiukan arvaamattomia. Ties vaikka tänä syksynä joutuisi säätelemään, kun kerran muutaman kerran on ollut tarvetta tähänkin mennessä. En minä kuitenkaan ennakkoon niitä säätele.

Carvin ja Yamaha SA2000 :-) kyllä on huippukitaroita anteeksi vain. Kalliimpia on olemassa ja käsintehtyjä kullalla päällystettyjä norsunluukitaroita, mutta siitä huolimatta nuo sun skitat on huippusoittimia ei siitä pääse mihinkään.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
joku muu sikko
28.10.2016 21:05:16

Itselläni ainoa jonka kaula on elänyt on -88 yngwie strato. Les Paul -87 ei elä mihinkään suuntaan.

se on kiliju päivöä -Haitaripartio-
Master Of The Universe
28.10.2016 21:17:56

Mä en koske äksöniin talvella. Se on treeniaikaa. Saa olla stringit korkialla. Kesällä taas action below the frets ja sit tilu-lilu ja nou misu.

"How can less be more? It's impossible. More is more." -Yngwie fucking Malmsteen-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti