Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Noin 1500 euron mallintavat 2016
1 2 3 4 5 6
WanhaWetäjä
18.10.2016 11:04:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Ihan sama mitä noista ostaa, hyvää noilla jokaisella saa aikaiseksi jos vaan osaa säätää ne soundit ja jokaisesta saa myöskin huonoa soundia jos ei osaa säätää niitä soundeja kohdilleen.
 
Isoin homma on se soittaja ja se miten noita vehkeitä osaa säätää.
Se on miehestä kiinni jos ei osaa vehkeitä käyttää ;D

 
Jos tekee keikkaa missä on äänimies (esim laivat) niin siinähän mennään täysin hänen ehdoillaan mitä tulee PA-soundiin, lavamonnarit ovat usein aivan hiton middlevoittoisia joten on pakko yrittää pehmentää sitä riipivää ylämiddleä masterequlla että olisi itelle miellyttävä soundi. Helix on siitä kätsy että sen keskeisiä toimintoja voi hallita polkimilla, esim mallinnusten sävysäädöt löytyy suht nopeasti parilla polkaisulla.
 
Mutta kuten niin monasti on todettu, on mestoja joissa on vaan huono vetää, akustiikka ja/tai lavameteli turmelee homman siihen malliin että ne omat ja useimmiten hyväksi havaitut soundit ja säädöt ovat ns persiistä oli se laite sitten mikä tahansa ja säädät sitä miten tahansa. Se mikä toimii himassa ei läheskään aina toimi keikoilla.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
pappasfin
18.10.2016 11:08:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Jos tekee keikkaa missä on äänimies (esim laivat) niin siinähän mennään täysin hänen ehdoillaan mitä tulee PA-soundiin, lavamonnarit ovat usein aivan hiton middlevoittoisia joten on pakko yrittää pehmentää sitä riipivää ylämiddleä masterequlla että olisi itelle miellyttävä soundi. Helix on siitä kätsy että sen keskeisiä toimintoja voi hallita polkimilla, esim mallinnusten sävysäädöt löytyy suht nopeasti parilla polkaisulla.
 
Mutta kuten niin monasti on todettu, on mestoja joissa on vaan huono vetää, akustiikka ja/tai lavameteli turmelee homman siihen malliin että ne omat ja useimmiten hyväksi havaitut soundit ja säädöt ovat ns persiistä oli se laite sitten mikä tahansa ja säädät sitä miten tahansa. Se mikä toimii himassa ei läheskään aina toimi keikoilla.

 
Joo, noinkin eli ei sitä vaan aina saa kohdilleen soundillisesti kun muuttujia on muitakin kuin mallintava ja sen säätäjä. Hankalaahan se on homma välistä.
 
PappaSFin
mize7
18.10.2016 11:46:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ehdin vasta katsoa ja kuunnella tämän vertailun. Lähimpänä aitoa vahvistinta oli AX8 ja Bias Head. Helix "kylmimmän" kuuloinen. Ihan hyvä high gain vertailu. Omasta kokemuksesta osaan sanoa, että Bias Amp/FX plugari jää sitten taas soittotuntumassa kyllä kauas Axe FX:stä. Hyviä värkkejä toki kaikki ja ei pitäisi jäädä laitteista hyvät saundit kiinni.
 
https://soundcloud.com/dead-queens
heviäijä
18.10.2016 11:49:06 (muokattu 18.10.2016 11:50:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ola "yhden soundin mies" Englund, näköjään saa BIAS:in kuulostamaan paremmalta kuin minä.
 
EDIT: Omat suosikit oli kyllä varmaan vähän kaikki, riippuen videosta. Välillä BIAS Head kuulosti raikkaalta, välillä tunkkaiselta. Helix miellytti vähiten, ihan kelpo vekotin varmaan sekin.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Snapo
18.10.2016 11:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kemper oli paljon bassovoittoisempi mitä muut. Vähän liian junttasoundi omaan makuun mutta vertailussa kuulee kyllä erot eri laitteiden välillä jotka ei oo kovin isoja. Enemmän varmaan korostuu hinta ja käytettävyys.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
heviäijä
18.10.2016 11:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Kemper oli paljon bassovoittoisempi mitä muut. Vähän liian junttasoundi omaan makuun mutta vertailussa kuulee kyllä erot eri laitteiden välillä jotka ei oo kovin isoja. Enemmän varmaan korostuu hinta ja käytettävyys.
 
Ja soittotuntuma, veikkaan, että Kemper ja AX8 voittaa Biasin ja Helixin siinä, vaikka kyllä toivoisin kaikkien laitteiden omaavan hyvän soittotuntuman, halvinkin noista taitaa olla reilusti yli tonnin.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Karhukoira74
18.10.2016 12:05:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon jotenkin ruvennu tohon Helixiin ihastumaan, käytettävyydenkin kannalta. Axe FX käväs talossa, ja olihan se kiva...mutta jotenkin vaan jätti kylmäksi. Eihän Helix myöskään tuo sitä samaa mitä Recto kaapin kautta, mutta jotenkin tuo kompaktius (vaikkakin jumalaton laiva taitaa ollakin) aina puhuu mulle. Tarkoittaa lähinnä tuota vola/wahpedaalia integroituna lankkuun.
 
-So many assholes, so few bullets-
tumppusormi
18.10.2016 14:00:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karhukoira74: Mä oon jotenkin ruvennu tohon Helixiin ihastumaan, käytettävyydenkin kannalta. Axe FX käväs talossa, ja olihan se kiva...mutta jotenkin vaan jätti kylmäksi. Eihän Helix myöskään tuo sitä samaa mitä Recto kaapin kautta, mutta jotenkin tuo kompaktius (vaikkakin jumalaton laiva taitaa ollakin) aina puhuu mulle. Tarkoittaa lähinnä tuota vola/wahpedaalia integroituna lankkuun.
 
Onko toi Helix ainoa missä on toi polkimella oleva versio saatavilla? Luulin että AX8 olis kanssa.
 
Nyt tuli taas vähän tarkemmin kuunneltua. Omasta mielestä lähinnä alkuperäistä Kemper ja sitten AX8 ja BIAS aika liki. Helix eniten trebleä ja poikkeavin, mutta voi johtua myös siitä että siinä ei ole suoraa mallinnosta alkuperäiseen.
 
Oma valinta olisi Kemper ja siihen erikseen polkimet.
 
En allekirjoita mitään
Karhukoira74
18.10.2016 14:36:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: Onko toi Helix ainoa missä on toi polkimella oleva versio saatavilla? Luulin että AX8 olis kanssa. Siihenhän saa erikseen sen pedaalin, ja tätä kyllä himoitsin ja mietin kans jossain vaiheessa. Mut ehkä mä annan olla noi molemmat ainakin toistaiseksi...ois se FX II räkkiversiokin varmaan mun pään kääntänyt nuppi-kaappi -yhdistelmästä jos niikseen. Lähinnä kiva ois noita efektejä kun sais päälle eri kombinaatioita yhellä napilla...ja vaikka kanavankin vaihdon. Noh joo...Voodoo Labin systeemiä olen tähän kattonutkin...
 
-So many assholes, so few bullets-
hallu
19.10.2016 20:51:22 (muokattu 19.10.2016 20:56:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei mallintavien käyttäjät. kertokaapa nyt miten Kemper, Axe, tms. toimii pedaalien erityisesti overdriven kanssa? kokeilin tietokonemallinnukseen ajaa pedaalia, niin ei toiminut alkuunkaan, mutta en tiedä mikä siinä on ongelmana (äänikortin imputin impedanssi, vai mahdollisesti mallinnuksen luokattomuus). Haluaisin tietää toimiiko nuo oikeat laitteet hyvin pedaalien kanssa? E: ei tarvitsekaan kertoa. Löysin videoita netissä missä asiaa esitellään ja hyvinhän tuo Kemper ainakin näyttää toimivan tuubihuutajien sun muiden kanssa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
ÄrGee
19.10.2016 20:57:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Hei mallintavien käyttäjät. kertokaapa nyt miten Kemper, Axe, tms. toimii pedaalien erityisesti overdriven kanssa? kokeilin tietokonemallinnukseen ajaa pedaalia, niin ei toiminut alkuunkaan, mutta en tiedä mikä siinä on ongelmana (äänikortin imputin impedanssi, vai mahdollisesti mallinnuksen luokattomuus). Haluaisin tietää toimiiko nuo oikeat laitteet hyvin pedaalien kanssa?
 
Noissa on yleensä pedaaleille suunniteltu efektilooppi sitä varten, mitä ei ole äänikorttiin suoraan kytkettäessä. Eli mallintavan kanssa pystyy kytkemään pedaalin, ja valitsemaan loopin paikan signaaliketjusta itse luodusta patchista jotta se on oikealla paikalla. Ja toisekseen pedaalikytkentä tuolla tavalla muuttaa impedanssia, joten äänikortin sisäänmeno pitäisi säätää sen mukaan. Myöskään tuo kytkentä ei ole koskaan täysin häiriötön, joten sen kanssa voi myös olla ongelmia.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
pappasfin
20.10.2016 11:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Hei mallintavien käyttäjät. kertokaapa nyt miten Kemper, Axe, tms. toimii pedaalien erityisesti overdriven kanssa? kokeilin tietokonemallinnukseen ajaa pedaalia, niin ei toiminut alkuunkaan, mutta en tiedä mikä siinä on ongelmana (äänikortin imputin impedanssi, vai mahdollisesti mallinnuksen luokattomuus). Haluaisin tietää toimiiko nuo oikeat laitteet hyvin pedaalien kanssa? E: ei tarvitsekaan kertoa. Löysin videoita netissä missä asiaa esitellään ja hyvinhän tuo Kemper ainakin näyttää toimivan tuubihuutajien sun muiden kanssa.
 
Hyvin toimii Axe FX II XL+ kanssa erilliset pedaalit, mulla oli n. vuoden päivät TC Electronicin Nove Drive Axessa kiinni (pääasiassa Axen edessä sisääntulossa) ja hyvin sillä sai puhtaisiin säröt toimiteltua tai särötettyä Axessa olevaa särösoundiakin.
 
Efecti loopissakin tuo toimii ihan kivasti.
 
Myin kuitenkin nyt viimeisimmän ns. efektipedaalini pois koska Axessa vaan on kaikki mitä tarviin ja kaverina on pari missionin expression pedaalia hoitamaan sitten Wahin ja Volumepedaalin virkaa tai vaikkapa nillä voi säätää delayn tai kaiun ym. efektin parametria suoraan lennossa erillaiseksi.
 
Eli Axen kanssa toimii ainaski, luulis, että Kemperissä sama homma jne. mutta noista saa niitä käyttävät kertoa.
 
PappaSFin
Shredator
20.10.2016 12:08:00 (muokattu 20.10.2016 12:11:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin:
Eli Axen kanssa toimii ainaski, luulis, että Kemperissä sama homma jne. mutta noista saa niitä käyttävät kertoa.

 
Tjaa-a, enpä tiedä. Eilen kokeilin pitkästä aikaa soittaa pedaalilauta => Axe-Fx II => putkipääte => kaappi -setupilla parempien soundien toivossa mutta mutta...En sano ettei toimi, mutta sanon että toimii eri tavalla. Pedaalit eivät siis käyttäydy kuten oikean nupin kanssa. Erityisesti fuzzit yms vetävät mallintavat tukkoon aika nopeasti. Sama on esim. ymmärtääkseni Kemperin kanssa.
 
Kytkin takasin normaaliin putkivahvistin-setupiin ja hymy nousi taas korviin. Hyvissä putkivahvistimissa on vaan sitä jotain taikaa mitä tämä iPad-kitaristisukupolvi ei tule koskaan tajuamaan :)
 
E. Sanotaan nyt tähän vielä, että olen kyllä testaillut noita mallintavia eri setupeilla aivan riittämiin eikä taatusti ole kiinni säädöistä. Mallintavilla on kyllä paikkansa esim hiljaisella kuulokesoittelulla tai kotinauhoittelussa, mutta sitä aitoa fiilistä ei vaan niillä saa verrattuna oikeaan vahvistimeen. Sori että sanon näin, mutta näin se vaan on. Lähimmäksi olen päässyt ajamalla oikeaa vahvistinta Two Notes Torpedoon.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Karhukoira74
20.10.2016 12:23:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Tjaa-a, enpä tiedä. Eilen kokeilin pitkästä aikaa soittaa pedaalilauta => Axe-Fx II => putkipääte => kaappi -setupilla parempien soundien toivossa mutta mutta...En sano ettei toimi, mutta sanon että toimii eri tavalla. Pedaalit eivät siis käyttäydy kuten oikean nupin kanssa. Erityisesti fuzzit yms vetävät mallintavat tukkoon aika nopeasti. Sama on esim. ymmärtääkseni Kemperin kanssa.
 
Kytkin takasin normaaliin putkivahvistin-setupiin ja hymy nousi taas korviin. Hyvissä putkivahvistimissa on vaan sitä jotain taikaa mitä tämä iPad-kitaristisukupolvi ei tule koskaan tajuamaan :)
 
E. Sanotaan nyt tähän vielä, että olen kyllä testaillut noita mallintavia eri setupeilla aivan riittämiin eikä taatusti ole kiinni säädöistä. Mallintavilla on kyllä paikkansa esim hiljaisella kuulokesoittelulla tai kotinauhoittelussa, mutta sitä aitoa fiilistä ei vaan niillä saa verrattuna oikeaan vahvistimeen. Sori että sanon näin, mutta näin se vaan on. Lähimmäksi olen päässyt ajamalla oikeaa vahvistinta Two Notes Torpedoon.

 
Olet oikeassa. Saman olen todennut kalliisti itsekin. Ei oo mulle muuta vaihtoehtoa kun Recto puhuu 4x12 kautta.
 
-So many assholes, so few bullets-
hallu
20.10.2016 12:43:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karhukoira74: Olet oikeassa. Saman olen todennut kalliisti itsekin. Ei oo mulle muuta vaihtoehtoa kun Recto puhuu 4x12 kautta.
 
Hmmmm..... aika yllättävää, että näitäkin näkemyksiä löytyy ainakin kaksi tähän ketjuun. Ymmärrän, että nykyaikaisten mallintavien monipuolisuus ja mukautuvuus on niin omaa luokkaansa että koti ja studiokäytössä pesevät ja linkoavat, mutta treenikämppä/keikkakäytössä ei olekaan niin itsestäänselvää etteikö oikea vahvari saattaisi olla ainakin joillekin mieleen. Itselläni on vähän semmoinen tuntuma, että +100w kitaraputkarit ovat aikalailla mennyttä aikaa. Trankkukoneissa bändikäytössä 100w on varmaan aika perusteltu, mutta putkareissa taitaa semmoin +-50W olla se sopivin koko ja varmaan siitä pienemmät ovat monikäyttöisimpiä taipuen kotiin ja reenikselle.
 
Ei taida meille tulla leluista pulaa kun on putkarit, trankut, mallintavat keinokuormat ja tietokoneet ja tabletit sun muut, niin mitä vaan voi tehdä missä tahansa. Rahaa jotkut jutut vaatii roppakaupalla, mutta muuten vaan taivas on rajana :-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
20.10.2016 13:00:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Hmmmm..... aika yllättävää, että näitäkin näkemyksiä löytyy ainakin kaksi tähän ketjuun. Ymmärrän, että nykyaikaisten mallintavien monipuolisuus ja mukautuvuus on niin omaa luokkaansa että koti ja studiokäytössä pesevät ja linkoavat, mutta treenikämppä/keikkakäytössä ei olekaan niin itsestäänselvää etteikö oikea vahvari saattaisi olla ainakin joillekin mieleen. Itselläni on vähän semmoinen tuntuma, että +100w kitaraputkarit ovat aikalailla mennyttä aikaa. Trankkukoneissa bändikäytössä 100w on varmaan aika perusteltu, mutta putkareissa taitaa semmoin +-50W olla se sopivin koko ja varmaan siitä pienemmät ovat monikäyttöisimpiä taipuen kotiin ja reenikselle.
 
Ei taida meille tulla leluista pulaa kun on putkarit, trankut, mallintavat keinokuormat ja tietokoneet ja tabletit sun muut, niin mitä vaan voi tehdä missä tahansa. Rahaa jotkut jutut vaatii roppakaupalla, mutta muuten vaan taivas on rajana :-)

 
Kannatta muistaa, että ei ne watit mitään kerro. 5 wattisessa voi olla huonompi soundi hiljaisella kuin 50 wattisessa. Se on kytkisestä, masterista, ym. kiinni, ei wateista.
 
Ja toisaalta, monipuolisuus ei ole itseisarvo, sillä on arvoa vain, jos sille monipuolisuudelle on käyttöä. Muuten se voi olla negatiivinen asia.
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Shredator
20.10.2016 13:00:51 (muokattu 20.10.2016 13:01:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Hmmmm..... aika yllättävää, että näitäkin näkemyksiä löytyy ainakin kaksi tähän ketjuun. Ymmärrän, että nykyaikaisten mallintavien monipuolisuus ja mukautuvuus on niin omaa luokkaansa että koti ja studiokäytössä pesevät ja linkoavat, mutta treenikämppä/keikkakäytössä ei olekaan niin itsestäänselvää etteikö oikea vahvari saattaisi olla ainakin joillekin mieleen. Itselläni on vähän semmoinen tuntuma, että +100w kitaraputkarit ovat aikalailla mennyttä aikaa. Trankkukoneissa bändikäytössä 100w on varmaan aika perusteltu, mutta putkareissa taitaa semmoin +-50W olla se sopivin koko ja varmaan siitä pienemmät ovat monikäyttöisimpiä taipuen kotiin ja reenikselle.
 
Ei taida meille tulla leluista pulaa kun on putkarit, trankut, mallintavat keinokuormat ja tietokoneet ja tabletit sun muut, niin mitä vaan voi tehdä missä tahansa. Rahaa jotkut jutut vaatii roppakaupalla, mutta muuten vaan taivas on rajana :-)

 
Ensinnäkin, ei kannata tuijottaa edelleenkään sitä wattimäärää vaan master volumen toimivuutta. 100w mörssäri saattaa soida kotioloissa paljon paremmin kuin esim 1w pikkuputkari...Kyse on headroomista yms. isomman wattimäärän tuomista painotuksista soundiin. Vedän kerrostalossa ihan tyytyväisesti 100w putkinupilla ja eipä ole naapuritkaan koskaan valittaneet.
 
Toiseksi on hyvä että on valinnanvaraa. Joillekin Bias-Fx tai vastaava saattaa olla aivan riittävä. Itselle se ei vaan riitä, kun tiedän että parempaakin on.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
hallu
20.10.2016 13:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: .........
 
Ja toisaalta, monipuolisuus ei ole itseisarvo, sillä on arvoa vain, jos sille monipuolisuudelle on käyttöä. Muuten se voi olla negatiivinen asia.

 
Tämä on erinomainen huomio. Juurikin noinhan se asia on.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
20.10.2016 13:08:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator:.................
Toiseksi on hyvä että on valinnanvaraa. Joillekin Bias-Fx tai vastaava saattaa olla aivan riittävä. Itselle se ei vaan riitä, kun tiedän että parempaakin on.

 
Olen täsmälleen samaa mieltä asiasta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Muovinen
20.10.2016 14:18:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Ja toisaalta, monipuolisuus ei ole itseisarvo, sillä on arvoa vain, jos sille monipuolisuudelle on käyttöä. Muuten se voi olla negatiivinen asia.
 
Ja sitten vielä sekin, ettei itse vahvarin tarvitse olla mikään McGyverin linkkuveitsi jos se ottaa kiltisti syleilyynsä erilaiset OD:t ja fuzzit. Tämän olen oppinut nyt Marsun JMP:n kautta ja pedaalijumppa kiinnostaa taas aivan eri tavalla. Ainoat asiat mitkä tuosta jää tällä hetkellä uupumaan on kaikkein gainikkain moderni ahtojuntta-paskapötkylä-soundi ja oikeasti kliini kliini, mutta semmoisen päälle minä en ole koskaan ymmärtänytkään. Aina pitää olla edes teelusikallinen runtua.
 
Ja varmasti 100 wattisia putkareita tulee vielä olemaan, koska se soundi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «