Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko sinulla yksi vai useampi soundi?
1 2 3 4
hallu
06.10.2016 14:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johtui mieleen kysäistä tämmöistäkin asiaa kun olen miettinyt näitä kaikenmaailman soundikonventioita, että omalla kohdallani se menee niin, että mulla on yksi kliini soundi ja yksi särösoundi joihin pyrin aina vehkeistä riippumatta. Siis säröisyys tietenkin vaihtelee, mutta se soundin tone tai ne tietyt ominaisuudet on aina samat (oikeastaan kliinistä säröön saakka aika samat. Toki efektejä käytän wahwahia ja nauhakaikua varsinkin nyt kun keksin, että niillä pystyy helposti piilottamaan oman rähmeltämisen :-).

Oikeastaan vahvistinten ja kitaroiden kanssa se on simppeliä kun löytää mieluisat työkalut ja käyttää sitten niitä. Mutta kävin tietokoneen vahvistinplugiläjää läpi tuossa päivänä muutamana ja sieltä Logicin tsiljoonan vahvistimen joukosta ei millään meinannut löytyä mieleistä ja jos löytyikin niin se oli mieleinen vain joiltakin osin ei kautta linjan. Sitten keksin vetää piuhan vahvistimen linjalähdötä äänikorttiin ja tuli samantien fiilis, että "jaha tämähän on tässä" :-).

Kaikkien laitteiden kanssa koitan aina sen oman soundini löytää ja joidenkin kanssa se löytyy helposti ja joidenkin kanssa se vaatii enemmän vääntämistä ja joidenkin kanssa (kuten vaikkapa Logicin mallien) kanssa se vaatii jo itseltä aika paljon eläytymiskykyä ja joistakin se ei löydy ollenkaan.

Mitenkä se menee teillä muilla? onko teillä oma soundi, vai soitteletteko sillä mikä sattuu eteen tai määrääkö musiikkilaji sen? itse jouduin bändikontekstissa vähän muuttamaan sitä soundiani, mutta löysin silti sopivan omankuuloiseni soundin halutusta eq-tontista silti. Jonkin verran joutuu vääntelemään equa myös kitarasta riippuen lähinnä sinkut humpparit ja jazzit vaatii vähän erilaista lähestymistapaa. Se kuitenkin yllättäen tuntuu olevan se yksi ja sama soundi jota itse vaistomaisesti pyrin lähestymään melkeinpä tilanteessa kuin tilanteessa.

Niin että montako soundia sitä ihminen yleensä tarvitsee?

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Åboensis
06.10.2016 17:01:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämähän on oikeasti mielenkiintoinen kysymys. Piti oikein miettiä, mitä käsite soundi itselle merkitsee.

Lopulta tulin sellaiseen päätelmään, että kyllä minulla on vain yksi soundi - se mikä näistä nakeista lähtee. Hyvässä ja pahassa. Eli vaikka ne kitarat ja vahvistimet (pedaaleista nyt puhumattakaan) ovat tässä aikojen saatossa vaihtuneet, niin varsinkin viime vuosina oma soitto on käytetyistä kamoista huolimatta kuulostanut aina jokseenkin samalta (varsinkin sen jälkeen, kun omasta mielestä ns. "oppi soittamaan" - edes vähän). Eri valmistajien laitteet kun eivät juurikaan vaikuta fraseeraukseen, vibratoon, venytyksiin, sointujen sormituksiin jne.

Erilaiset pidemmällä aikavälillä äänitetyt soittoani sisältävät tallenteet ovat niin ikään vahvistaneet tätä mielikuvaa. Jotenkin se oma persoona ja pyrkimys tietynlaiseen ilmaisuun puskevat sieltä aina läpi, oli kappale/ musatyyli mikä tahansa.

"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Yallup
06.10.2016 17:53:08

Kyllähän se tähän kahteen meinaa asettua. Toki eri kitaralla molemmat ovat hieman erilaisia ja tehty lähinnä kitaran mikki- ja potikka-asetuksilla, mutta vahvistimessa melkein aina sama särö tai kliini, joka tuntuu passaavan kaikkeen. Sinänsä outoa, kun esim Straton ja LP:n saundi on kummassakin erilainen ja tuntuu hyvältä. Ehkä niissä haluaakin eri saundin eikä niitä edes saa samanlaisiksi. Olisi jopa tylsää, ellei eri kepistä lähtisi erilainen soundi, mutta vahvistimessa sitä ei kaipaa? Josko se on se "oma saundi"??

"Tosta se taitaa lähteä.."
Guitarfreak
06.10.2016 18:15:56

Riippuu vähän kyllä soundin määritelmästä :) Että onko se taajuussisältö, taimi, plektratekniikka vai näiden kaikkien yhdistelmä :D Vai lieneekö nyt haussa kuhunkin musiikkikontekstiin tyylillisesti että spektrillisesti sopiva kitaraosio...

Soundi riippunee siitä mitä tarvitaan että kuulostaa kokonaisuus hyvältä... :D Taimi on munillaan ja tekniikka kusee ;)

Lelut kallistuu - äijät rapistuu
WanhaWetäjä
06.10.2016 18:20:19 (muokattu 06.10.2016 18:21:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Tämähän on oikeasti mielenkiintoinen kysymys. Piti oikein miettiä, mitä käsite soundi itselle merkitsee.

Lopulta tulin sellaiseen päätelmään, että kyllä minulla on vain yksi soundi - se mikä näistä nakeista lähtee. Hyvässä ja pahassa. Eli vaikka ne kitarat ja vahvistimet (pedaaleista nyt puhumattakaan) ovat tässä aikojen saatossa vaihtuneet, niin varsinkin viime vuosina oma soitto on käytetyistä kamoista huolimatta kuulostanut aina jokseenkin samalta (varsinkin sen jälkeen, kun omasta mielestä ns. "oppi soittamaan" - edes vähän). Eri valmistajien laitteet kun eivät juurikaan vaikuta fraseeraukseen, vibratoon, venytyksiin, sointujen sormituksiin jne.

Hittolainen, hyvin harvoin on jonkun kanssa näin totaalisesti ja täysin samaa mieltä, nyt on pakko koska pähkäilin aivan samoja asioita päivällä kun tämän otsakkeen huomasin ja luin Hallun ajatuksia. Mulla on kyllä periaatteessa nuo Hallun mainitsemat 3 perussoundia käytössä, hyvin pienin maustein mutta kyllä näiden jokaisen takaa paistaa se soittotyyli/tatsi (=tärkein osa soundia) millä on soitettu vuosikausia, mun tapauksessa kymmeniä, vanha pieru kun oon.

Erilaiset pidemmällä aikavälillä äänitetyt soittoani sisältävät tallenteet ovat niin ikään vahvistaneet tätä mielikuvaa. Jotenkin se oma persoona ja pyrkimys tietynlaiseen ilmaisuun puskevat sieltä aina läpi, oli kappale/ musatyyli mikä tahansa.
No näihän tämäkin on nähtävä, mulla on aika paljon tallenteita viimesen kymmenen vuoden ajalta ja soitto on tunnistettavan samanlaista vaikka kamat ovat vaihtuneet, toki eri kitaratyypeissä huomaa sitten eroja eli stratomaailma houkuttaa hieman erilaiseen soittotapaan kuin mitä humppariosastot.

Tärkein osa soundia on kuitenkin soittaja itse, niin hyvässä kuin huonossa.

Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Metalkallo
06.10.2016 18:42:13

Mulla soundi mieltymys vaihtelee päivittäin sen mukaan mitä mieltä siitä on ja namiskoja käännellään sen mukaan.

Vähemmän on enemmän
Laulava Kylätohtori
06.10.2016 18:56:22

Åboensis: Tämähän on oikeasti mielenkiintoinen kysymys. Piti oikein miettiä, mitä käsite soundi itselle merkitsee.

Samaa mieltä. Joskus ihmettelin itsekseni, miten kaikki säröpurkit kuulostaa niin samalta, mutta sehän on se, että niistä kaikista ruuvaa aina sen "oman soundin". Siis sen, mikä toimii itsellä oman soittotyylin kanssa. Taannoin olisi tehnyt mieli tehdä oikein nauhoitus, kuonka samalta eri ts versiot, teeble booster ja fuzzit kuulosti, kun niistä ruuvasi sen lempparisoundin.

Samoin kaikista vehkeistä tulee aina säädettyä se tietty soundi ja sitten namikat jämähtävät siihen. Siksi en monipuolisista tykkääkään, kun haen aina sen saman soundin ja soittelen sillä. Toki särön määrä vaihtelee tarpeen mukaan, mutta se perussoundi ja ne tietyt jutut siellä aina on.

Pahemmin ei ole tullut nauhoiteltua, mutta samaa paskaahan se aina on, kun jotain pistää nauhalle....

Sehän se on yksi syy, miksi kamarunkkaus ei enää innosta. Samaa paskaa sieltä kaapista aina tuuttaa, vaikka vehkeitä vaihtelisikin. :D

Tietty esim. Essillä soittelee eri tavalla kuin stratolla, mutta pitkällä tähtäimellä tulee aina palattua siihen stratoon - kai se on sitten juuri sitä syvintä "omaa juttua"...

Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
kapa
06.10.2016 19:10:04

Käytännössähän se "soundi" on sen yhden ja oikean oman soundin metsästystä. Ja lopputulos on aika samankuuloinen kamoista riippumatta... ja vaikka kuinka tuota kamarunkkausta harrastaa, niin sehän johtuu siitä, että haluaa soittaa tietyillä kamoilla
Metsästin sitä Echoletten nuoruusajan soundia, löysin Echoletten, ja siirryn nyt Voxiin. Kun subbarit ja PA kevenee, niin voi ottaa AC30 vahvarin raahattavaksi
Särön määrä kyllä riippuu musiikkityylistä, ja vanhemmiten uskaltaa soittaa vähemmän yliohjatulla puhtaammalla soundilla.
Ja dilsa peittää puutteet soittotaidossa ;-) vaikka mukamas se vaan sopii niin hyvin joihinkin juttuihin

Kapa
Laulava Kylätohtori
06.10.2016 19:17:39 (muokattu 06.10.2016 19:19:15)

Gabella oli joskus hieno vertaus.

Soundi on kuin käsiala. Se on tussilla erilainen kuin lyijykynällä, mutta silti se on aina se sama käsiala, josta henkilö voidaan tuntea. Kyllähän se erilaiselta kuulostaa, jos soittaa kahdella tosi erilaisella vahvarilla, mutta silti se tietty "soundi" on sama. Kyllä SRVn tunnistaa, soitti se sitten Fenderillä, Marshallilla tai Dumblella. Samoin Hendrix soitteli ties millä ja aina sillä oli se oma soundi. Näin pari ääriesimerkkiä mainitakseni...

E. Paitsi onhan niitä varmasti sellaisiakin, jotka tarvitsevat ja käyttävät monenlaisia soundeja. Mutta soittotyyli heilläkin tietysti pysyy, vaikka soundi vaihtuu...

Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Teme.H
06.10.2016 19:23:42

Mulla on periaatteessa kaksi soundia, LP tai Tele + Marshall silver Jubilee, joka on säädetty niin, että clean-kanava menee LP:llä vola täysillä snadisti ruttuun, ja lead kanavalla sitten volumea pakittaen komppisäröt/ täpöillä leadit. Välissä on vielä 808 klooni boostina. Vaihtelen soundia kitaraa vaihtamalla; säröisemmät ja paksumpaa soundia vaativat jutut LP:llä ja kevyemmät jutut Telellä. Homma toimii näin omassa käytössä hyvin, ja pysyy yksinkertaisena, ei mee siihen säätämiseen liikaa aikaa.

iec
06.10.2016 19:46:53

Yleensä käytän vain yhtä clean-soundia kahdesta vahvarissa olevasta vaihtoehdosta, jota sitten maustan biisin mukaan tremololla, reverbillä, delayllä ja choruksella. Särösoundeja löytyy kolme, joista yksi vahvarin omalla särökanavalla ja kaksi pedaaleilla. Tämä eri säröjen hankkimisvillitys on sen verran uusi juttu mulla, että en ole ehtinyt bändin kanssa soitella. Todennäköisesti tulee käytettyä treeneissä vain yhtä särösoundia :D

Kahdella erilaisella ja eri tyylisellä kitaralla sitten huudatan vahvaria. Rankempaa mennään Pärssisellä, jossa humpparit. Tosin sillä hoituu myös cleanit nätisti. Sitten on vaihtelun vuoksi myös Kalajoen kaverin kasaama Thinline tele, josta saa vintagempaa soundia.

Tuota kyllä komppaan, että aina sitä pyrkii ruuvaamaan aika samanlaiset soundit joka kamppeesta :) Hassu juttu se on, mutta en ole ainoa joka näin tekee ;)

Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JuSu
06.10.2016 20:59:15

hallu:

Mitenkä se menee teillä muilla?

Kaipa se oma soundi on jollain tasolla löytynyt, vaikka vehkeet vaihtuu tiuhaan. Bändin toinen kitaristi kiteytti homman aika hyvin, aikansa meikäläisen rumbaa seurattuaan: 'Sulla noi kamat vaihtuu, mutta aina sä kaivat sen saman soundin niistä.'

Pisti miettimään, hetkeksi. Sitten ostin Marshallin ja all is well. =)

JuSu

Pitopelejä jo vuodesta 1987.
naavanka_
06.10.2016 22:14:44

JuSu: Kaipa se oma soundi on jollain tasolla löytynyt, vaikka vehkeet vaihtuu tiuhaan. Bändin toinen kitaristi kiteytti homman aika hyvin, aikansa meikäläisen rumbaa seurattuaan: 'Sulla noi kamat vaihtuu, mutta aina sä kaivat sen saman soundin niistä.'

Pisti miettimään, hetkeksi. Sitten ostin Marshallin ja all is well. =)

JuSu

Ite oon tullu aivan samaan johtopäätökseen, kunhan vehkeissä tietyt asiat kohtaa niin loppu on vaan hienosäätöä.

Aina sitä itseltään kuulostaa.

Olen symbolisesti guru ja voittamaton.
s8na
06.10.2016 22:19:47

Mä sanoisin että mulla on kaksi soundia. Kaksi eri pändiä, eri viritykset ja toinen pändi drop vireessä, eri kitarat, eri vahvistimet ja ennenkaikkea erilaista musaa. Aiemmin soundimaku oli mulla aikalailla sama molemmissa prokkiksissa, mut nyt nää 2 eri soundia on alkanu eriytymään.

Funkånaut
06.10.2016 22:28:57

Soundi lähtee sormista.

"Ei riitä pelkkä netissä mouhoominen, pitää olla myös kova kullimies ja otollinen Saatanalle." - Vessajono
JuSu
06.10.2016 22:43:23

Funkånaut: Soundi lähtee sormista.

Ei, vaan mahasta.

JuSu

Pitopelejä jo vuodesta 1987.
Snapo
06.10.2016 22:49:11

Kummasti sitä tosiaan on aina kaivanut saman soundin vahvistimen/purkkien määrittelemissä rajoissa. Muutamia eri vahvistimia tullu räpellettyä ja yllättävää kyllä, eniten oon tyytyväinen tämän hetken setuppiin kun ei edes ole vahvistinta. Plugareista löytyy tasan yks särösoundi millä tulee veivattua ja tarpeen vaatiessa laittaa delayn päälle tai säätää gainia. Tästä huolimatta ennen äänikorttia käytän polytunea koska on vaan nii näppärä vehje. Kerrostaloon kovin moni vahvistin ei sovi ja todennäköisin ratkaisu tulisi olemaan axe/kemper, jos nyt siihen haluaa lähtee. Näinkin pärjää ihan hyvin ja pystyy laittamaan ne vahvistinrahat kitaroihin ;)

"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Pop Corn
06.10.2016 22:54:40

Hieno juttu jos oma soundi on löytynyt, mutta ikävä juttu muille, jos tekee kama-esittelyjä vaikka juutuubiin. Jää ne kamojen ominaisuudet taustalle kun kaveri kuullostaa aina "samalta".

.
Guitarfreak
06.10.2016 22:57:22

Funkånaut: Soundi lähtee sormista.

Se lähti jo.

Lelut kallistuu - äijät rapistuu
naavanka_
06.10.2016 22:59:35

Pop Corn: Hieno juttu jos oma soundi on löytynyt, mutta ikävä juttu muille, jos tekee kama-esittelyjä vaikka juutuubiin. Jää ne kamojen ominaisuudet taustalle kun kaveri kuullostaa aina "samalta".

Näinhän se meneekin, ootko kahtonu paljon samojen esittelijöiden videoita?

Ainahan ne itseltään kuulostaa.

Esimerkkeinä:

-PGS Andy
-Gearmandude
-Ola Englund
-Rob Chapman

Olen symbolisesti guru ja voittamaton.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti