Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua Tallan valitsemiseen Squier Stratoon?
1 2 3
Tetragrammaton
01.09.2016 03:19:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, mä tiedän että löytäisin tähän vastauksen hakemalla juttuja täältä. Luin noin tunnin tätä foorumia ja totesin että tarvitsisin pari-kolme tuntia lisää aikaa saadakseni palat kasaan joten päätin vain kysyä suoraan.
 
Mulla on tämmöinen rakkaudesta customoitu Squierin pinkki Hello Kitty Strato. Siihen on nyt vaihdettu satula, mikki (SD distorsion), jakki ja virittimet (Groverit). Lisäksi väsäsin siihen coil splitin potikkaan. Seuraavaksi teetän siihen custom inlayt varmaan Asgardilla.
 
Nyt olis kysymys talloihin liittyen. Olen modannut paljonkin kitaroita mutta talloihin en ole ikinä koskenut. Mitä ton kanssa kannattais tehdä? Olen kaavaillut tuosta simppeliä Heavy Metal peliä kosa tuo SD:n mikki kuulostaa törkeältä ja törkeän hyvältä. Mulla ei ole tuosta orkkis tallasta oikein mitään sanottavaa kun en tiedä asiasta juuri mitään. Sen verran olen saanut selville että se on halvin perustalla mitä Fender/Squier tekee. Täysin kiinteä ja todella halvan oloinen, Olisiko mitään järkeä lähteä vaihtamaan sitä vaikka Fenderin tallaan ton halpis Squierin tilalle? Onko siinä mitään eroa? Paraneeko esim. sustain?
 
Mitä te tekisitte? Ja ei en, myy tai heitä roskiin tätä kitaraa, olen siihen erittäin kiintynyt
 
Lespaul66
01.09.2016 07:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun japsistratoni heräsi henkiin erikoistuote Syvänen osilla
 
tuskiz
01.09.2016 08:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossahan ei ole edes routtausta tremololle, että ainut vaihtoehto on laittaa parempi hardtail talla ellet tahdo lähteä jyrsimään tohon routtauksia. Joka tapauksessa joudut tekemään vähän mittauksia meneekö esim. tällänen tällänen suoraan heittämällä: https://www.thomann.de/intl/fender_ … m?ref=search_rslt_hardtail_114488_0
Veikkaan vähän ettei mene ja string spacing ja yms. on erillaiset, luultavasti joudut myös poraamaan uudet reiät tallalle mutta se ei nyt ole iso juttu.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
PIM
01.09.2016 10:16:56 (muokattu 01.09.2016 10:19:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaus löytyy tosiaan osoitteesta www.erikoistuote.fi tai www.facebook.com/erikoistuote.
 
Jani tekee sulle siihen just sellasen tallan kun haluat ja parhaista materiaaleista.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
basisti1971
01.09.2016 10:19:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tetragrammaton: Mitä te tekisitte?
 
Jos tuohon kyseiseen Squieriin on tallapaloiksi valkkautunut "standardimittaiset" kikareet, niiden vaihtaminen tuo erittäin pitkälti saman muutoksen kuin koko tallankin vaihtaminen.
Ja halvemmalla.
Eikä tarvitse miettiä reikäpiirejä eikä jalanjälkiä.
 

 
Perus Fender talla perus Squier tallan tilalle tuskin kummoista muutosta tuo.
Tietty, jos kellopronssi, alska, titaani, yms. eksoottisempi pohjalevy on haussa, sitten semmoinen.
 

 

 
Tallapalavaihtoehtoja onkin sitten laidasta laitaan.
 
Graphtechit https://www.thomann.de/fi/graph_tec … rslt_stratocaster+saddles_175417_23 olisivat ainakin omalla kohdalla hyvällä listasijalla, tietyssä mielessä toki "originaalit" peltiläpyskätkin https://www.thomann.de/fi/fender_pu … _rslt_stratocaster+saddles_332974_6 jos soittotyyli/kämmensyrjä moiset kestää.
 
Nuo vain esimerkkinä, ~1€/kpl löytyy tallapaloja myös kun jaksaa etsiskellä.
 
T:Samuli
 
tuskiz
01.09.2016 12:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Vastaus löytyy tosiaan osoitteesta www.erikoistuote.fi tai www.facebook.com/erikoistuote.
 
Jani tekee sulle siihen just sellasen tallan kun haluat ja parhaista materiaaleista.

 
Nää taas näyttää vähän semmosilta ettei eroa pysty todistamaan ilman laboratorio-olosuhteita.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
iec
01.09.2016 12:10:48 (muokattu 01.09.2016 12:16:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Nää taas näyttää vähän semmosilta ettei eroa pysty todistamaan ilman laboratorio-olosuhteita.
 
Mutta on varmaankin hyvälaatuinen, eli mitoitus on kohdallaan ja materiaali on sitä mitä luvataan :) Ei ainakaan jää mietityttämään että onko talla varmasti riittävän laadukas.
 
Tietysti vielä varmemmin homma hoituisi jos ostaisi itselle todella kalliit CNC-työstökeskukset ja opettelisi käyttämään niitä (Pohojalainen luottaa täysin vain itseensä). Onneksi kuitenkin ei tarvi ostaa itse kaikkia kalliita työkaluja, kun voi ostaa palvelun joltain asiaan perehtyneeltä ammattilaiselta.
 
Edit: Tosin olen kyllä itse tähän asti tyytynyt Gotohin, Schallerin ja Klusonin valmiisiin osiin, jos on pitänyt kitaraa jotenkin modailla. Nyt ehkä ensimmäisen kerran tulee käsin käämityt pienen pajan (Hilltop http://www.hilltopinstruments.com/#!collection/c1p9k) tekemät mikit teleen.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
mpekkanen
01.09.2016 12:54:31 (muokattu 01.09.2016 18:20:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa on talla 52,5 mm talla, eli yhden kielen talla pala on 10,5 mm leveä. Kannattaa kuitenkin itse tarkistaa se, ettei hommaa vääränlaista.
 
Gotohilta saa sellaisia ja itseltäkin löytyy uutta kromista joko tallapaloilla tai ilman. Noita tallapaloja kun voi hommata erikseen.
Omani on ostettu Millbrookista ja sieltä näkyy myös nuo mitat:
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … tekoodi=GTC-101CS&tuoteryhma_id=247
 
Samaa tallaa saa kyllä edullisemminkin:
http://www.spelektroniikka.fi/tuott … -tyylinen-talla-kromi-gtc102-105560
Erikseen ostettavat tallapalat, jotka käy tuohon Gotohin tallaan:
http://www.spelektroniikka.fi/tuott … la-setti-kromi-leveys-105-mm-102753
Eivät ole välttämättä ihan niin hyviä kuin Gotohin omat, mutta varmasti Squierin omia paremmat...ja voihan noita tilata muualtakin ja todella laadukkaitakin. Gotohin talla on kyllä oikeasti laadukas & hyvä ja noita samanlaisia käyttää moni kotimainen soitinrakentajakin.
 
Lisäksi jos sinulla ei ole kitaran toiselle puolelle kieliholkkeja, niin sellaiset tarvitset myös. Jos siinä ei nyt jo olekkin sellaisia, mutta käsittääkseni siinä Hello Kitty Strat mallissa menee ne kielet bodyn läpi ja ne holkit siis on siinä jo valmiiksi.
Soundin kannalta on hyvä, että ne kielet menee bodyn läpi.
Tuollaisia tarkoitan:
http://www.spelektroniikka.fi/tuott … npujotusholkki-kph22cr-kromi-104625
Näitä tarvitsee sitten sen 6kpl tietysti.
 
Joo, minultakin tosiaan löytyy näitä mikäli kiinnostaa. Itse vaihdoin yhteen stratoon nuo pelkät tallapalat ja soundi parani huomattavasti. Siinä stratossa oli tuollaiset perinteisen tyyliset Fenderin tallapalat, jotka siinä Hello Kitty kitarassasikin on. Siksi on yksi sellainen talla ilman paloja ja yksi sitten on yksi ihan muuten, kun joskus hommailin noita osia. Tarkoitus oli rakennella lap steel kitaroita ja yksinkertaisia sähkökitaroitakin, mutta suurin osa osista on mennyt myyntiin tai olen vaihtanut "huonompiin" kitaroihin parempia osia. Tosin on ylimääräisiä osia kyllä muitakin, vielä ja joitain puuosia myös...
 
Tallan vaihtoa kyllä suosittelen, hommaatpa sitten tallan mistä haluat :)
 
E: Omassa stratossa, johon nuo Gotohin tallapalat vaihdoin parani sustain, mutta soundi ilman sähköjä tuli hiukan tummemmaksi. Sähköjen kanssa sitä ei niin huomaa, mutta toki sustain on parempi myös silloinkin. Alkujaan enemmän sellainen kirkas ja peltisempi(soundi siis alkuperäisillä tallapaloilla), mutta ei se ero kuitenkaan missään minuuteissa ole mitattavissa.
Ei kuitenkaan tarvita mitään kultakorvia tai vuosikymmenien soittokokemusta, että tuo eron huomaa ja kuulee. Myöskin kun Gotohin tallapaloissa on kielille urat, niin se ei rankemmassakaan soitossa pääse kieli siinä liikkumaan. Harvoin se kyllä tekee sitä sillä perinteisellekään Fenderin peltipala-tallapaloilla, mutta väittäisin että muutos on kyllä parempaan suuntaan. Ruokangas, Amfisound käyttää mm. kotimaisista tuollaista tallaa ja monet monet muut. Ja viisastelijoille tietysti vielä erikseen maininta, että saa niitä Ruokankaan ja Amfisoundin soittimia toki toisenlaisillakin talloilla sekä erilailla vibrakammilla.
 
Ja Gabe, vaikka heität juttua...niin ostit itsekkin minulta joskus osia, vaikka et kylläkään tallaa. Muita telen osia, controlplatea, Dimarzio kolmeasentoinen kytkin+musta hi-hat nuppi siihen, switchcraft jakkia, CTS potikkaa ja metallisia potikan nuppeja. Kaupat meni ihan sovitusti ja hyvin. Ei minulla ole ainakaan mitään pahaa sanottavaa.
Myöhemmin olisit halunnut hankkia myöskin Gibsoniisi Gotohin virityskoneistot, mutta en niitä mielelläni myynyt ja kerroinkin siitä sinulle. Perustelin sen siksi, että ne uudet eivät peitä vanhojen virityskoneiden reikiä ja lisäksi joutuisit tekemään uudet reiät myös näille uusillekkin koneistoille. Eivät olisi olleet siis kitaraasi parhaat mahdolliset...
Tähän et sitten jostain syystä enää vastannut, mitä ihmettelin koska ei minun leipä ole tästä kiinni ja olisi ollut kurjaa jos et tätä olisi ennakkoon tiennyt. Eikös se ollut kuitenkin ES-335 mallinen kitara ja ei siis mikään ihan halpa, jota voi ja kannattaa modata ihan miten sattuun.
 
PIM
01.09.2016 14:04:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Nää taas näyttää vähän semmosilta ettei eroa pysty todistamaan ilman laboratorio-olosuhteita.
 
Tai sitten vaan luottaa siihen että Esa Pulliainen, Erkka Korhonen, Tuomas Väinölä, Marko Karhu, Ben Granfelt ja muutama muu jonkun verran kitaraa soittanut kaveri tunnistaa laatuosan kun sellaiset kerran omiin työkaluihinsa on valinneet.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
tuskiz
01.09.2016 14:34:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Tai sitten vaan luottaa siihen että Esa Pulliainen, Erkka Korhonen, Tuomas Väinölä, Marko Karhu, Ben Granfelt ja muutama muu jonkun verran kitaraa soittanut kaveri tunnistaa laatuosan kun sellaiset kerran omiin työkaluihinsa on valinneet.
 
Mä voin heittää sulle vastaan Hendrixiä ja Claptonia ja vaikka ketä jotka on ihan onnistuneesti soittaneet "huonommilla" osillakin. En mä näe miksi kukaan kitaristi tai ihminen yleensä automaattisesti tunnistaisi jonkin osan paremmaksi ilman empiiristä tutkimusta, noille on vaan voitu tarjota noita osia kera tavanomasen bullshit mainospuheen jotka sitten iskeneet vehkeisiinsä ja todenneet että joo pakkonhan se on olla maailman paras kun pelkän teräsblokin hinnalle tulee yli 200 euroa. Psykoakustiikasta taas on hyvinki tehty tutkimuksia ja on tainnu kitarahommissa useemmat osottaa koko homman sokkotesteissä paskapuheeksi. Mutta ei siinä, saahan sitä rahansa laittaa mihin tahtoo.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
PIM
01.09.2016 15:59:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Mä voin heittää sulle vastaan Hendrixiä ja Claptonia ja vaikka ketä jotka on ihan onnistuneesti soittaneet "huonommilla" osillakin.
 
Eihän tässä ollut kyse siitä, voiko huonommilla osilla soittaa vai ei. Tottakai voi soittaa, jopa tällä Squierin alkuperäisellä tallallakin. Tuossa joku vaan epäili, ettei EKT:n osien sointieroa huomaa alkuperäiseen, joten luettelin vain muutaman soittajan nimen, jotka sen ovat huomanneet, jopa siinä määrin, että ovat ne omiin työkaluihinsa kelpuuttaneet.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Sarko
01.09.2016 17:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa, tästäkin tuli EKT ketju sitten.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
01.09.2016 17:23:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Jaa, tästäkin tuli EKT ketju sitten.
 
Ja just sellanen kuin EKT ketjut nyt tapaavat olla. :)
 
They pass too much electricity. -SRV
Tetragrammaton
01.09.2016 17:23:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh, tulipa pohdittavaa. Suuri Kiitos kaikille runsaista ja hyödyllisistä vastauksista!
 
Mittailemalla vielä varmistan että tuo olemassa oleva talla on tuon 52,5mm kokoinen ja varmaan lähden laittamaan siihen joko tuota Fenderin tallaa jotaa tuskiz ehdotti tai Gotohia mpekkasen suosituksesta. Jotenkin tuo Gotoh näyttää siltä että se sopisi visuaalisesti paremmin kitaran ilmeeseen.
 
Erikkoistuotteen sivuilla ei ollut mitään hintoja millekään joten päättelin että ne kamat ovat luultavasti liian kalliit harrasteprojekti Squieriin joka maksoi joskus 240€.
 
Hauskana sivuhuomiona, tää kitara on ensimmäinen kerta kun olen onnistunut ostamaan jotain keräilyarvollista. Noita tehtiin vain muutama vuosi ja jo nyt niitä myydään ebayssa 400-1000 dollarin hinnoilla.
 
Karvamammutti
01.09.2016 17:28:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mie näkisin asian silleen, että se skujun perus HT on ihan hyvä talla. Ei se siitä jeesushaitariksi muutu vaikka siihen minkä rotanloukun tilalle laittais.
 
Mutta omilleenhan saa tehä mitä tykkää, jos mielenrauhan siitä saat että vaihat siihen toisen tallan, ni anna palaa.
 
"METÄÄ?" - Tommi Mäkinen
Gabe
01.09.2016 17:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Jaa, tästäkin tuli EKT ketju sitten.
 
Repesin tälle: Sarko: Mpekkanenkin vielä lämmittelee käsiään hiilloksilla ja stratoketjussa alkoi PIMin EKT:n kikkeiden astroturffaus ties monettako kertaa. Kaikkea se leipä elättää täällä netissä.
 
Nyt kun on flunssassa tullut taas pyörittyä enemmän netissä niin huomaan että mnetin riidat kiertää nykyään kehää: puut-bluetone-ekt-puut...
 
Pitäiskö nostaa taas se kärmeskaapeliketju vaihtelun vuoksi?
 
Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps.
Laulava Kylätohtori
01.09.2016 17:59:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Repesin tälle:
 
Nyt kun on flunssassa tullut taas pyörittyä enemmän netissä niin huomaan että mnetin riidat kiertää nykyään kehää: puut-bluetone-ekt-puut...
 
Pitäiskö nostaa taas se kärmeskaapeliketju vaihtelun vuoksi?

 
Kyl mä näkisin, Gabe, että sä olet asian ytimessä nyt. Pitäähän tähän välillä vähän vaihtelua saada... :)
 
They pass too much electricity. -SRV
tumppusormi
01.09.2016 18:13:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Repesin tälle:
 
Nyt kun on flunssassa tullut taas pyörittyä enemmän netissä niin huomaan että mnetin riidat kiertää nykyään kehää: puut-bluetone-ekt-puut...
 
Pitäiskö nostaa taas se kärmeskaapeliketju vaihtelun vuoksi?

 
Mikäs toi ekt on? Kuulostaa viihdyttävältä enkä ole vielä siellä vieraillut.
 
En allekirjoita mitään
hollstro
01.09.2016 18:22:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tetragrammaton: Huh, tulipa pohdittavaa. Suuri Kiitos kaikille runsaista ja hyödyllisistä vastauksista!
 
Mittailemalla vielä varmistan että tuo olemassa oleva talla on tuon 52,5mm kokoinen ja varmaan lähden laittamaan siihen joko tuota Fenderin tallaa jotaa tuskiz ehdotti tai Gotohia mpekkasen suosituksesta. Jotenkin tuo Gotoh näyttää siltä että se sopisi visuaalisesti paremmin kitaran ilmeeseen.
 
Erikkoistuotteen sivuilla ei ollut mitään hintoja millekään joten päättelin että ne kamat ovat luultavasti liian kalliit harrasteprojekti Squieriin joka maksoi joskus 240€.
 
Hauskana sivuhuomiona, tää kitara on ensimmäinen kerta kun olen onnistunut ostamaan jotain keräilyarvollista. Noita tehtiin vain muutama vuosi ja jo nyt niitä myydään ebayssa 400-1000 dollarin hinnoilla.

 
Pyytää voi toki. 300 taalalla saa heti jos haluaa: http://www.ebay.com/bhp/squier-hello-kitty
 
Ja jos modaat sen, ei sillä ole keräilyarvoa ellei palautus alkuperäiseksi onnistu niin että siitä ei jää mitään jälkiä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
antnis
01.09.2016 20:03:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Pyytää voi toki. 300 taalalla saa heti jos haluaa: http://www.ebay.com/bhp/squier-hello-kitty
 
Ja jos modaat sen, ei sillä ole keräilyarvoa ellei palautus alkuperäiseksi onnistu niin että siitä ei jää mitään jälkiä.

 
Hiukan kalliimmaks kuin 300 taalaa tulee kun ei shippaa ees Suomeen. $399 + shipping $90 + tullut + alvi niin sillä saa heti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «