Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Seiskan vire - Normi + korkea G/A?
1
tender.insanity
09.08.2016 08:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan täällä kokeillut ja millä tuloksin? Monta kertaa miettinyt pitäisikö koittaa. Eli ihan normaali EADGBE vire ja korkeimmaksi kieleksi A tai G.
 
George Lynch joskus kasarilla taisi suunnitella seiskakielistä (omien sanojensa mukaan) ennen Steve Vaita, mutta matalan B:n tilalla olisi ollut korkea A. Homma taisi tyssätä joko liian ohueen tai kireään kieleen. Rusty Cooleylla taitaa 8-kielinen olla seiskan vireessä + korkea kieli.
 
.007 paksuinen kieli voisi olla passeli. Mutta onko sormet verillä sen jälkeen kuinka helposti?
 
Joskus pitää koittaa. Onko kukaan teistä koittanut?
 
Snapo
09.08.2016 08:44:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jään odottamaan "osta basso" -kommentteja.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
tender.insanity
09.08.2016 08:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Jään odottamaan "osta basso" -kommentteja.
 
Kiitos vastauksestasi.
 
heviäijä
09.08.2016 10:02:01 (muokattu 09.08.2016 10:02:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja homma lähtee offtopic osastolle heti.
 
Jos seiskan vire on BEADGBE, ja kasin vire F#BEADGBE, niin eikös tuo F# pitäisi olla G, koska perusvireisessä kitarassa ohuen B:n jälkeen tulee G. Noudattaisi siis muuten tuota kvartti-viritystä, paitsi G:n ja B:n tapauksessa.
 
Joo joo paska vitsi jatkakaa.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
tender.insanity
09.08.2016 11:47:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä:
Joo joo paska vitsi jatkakaa.

 
Eipä tämä kauheasti tuulta saanut alleen, joten jatkukoon offtopicina vain :D
 
Epävire on paras vire.
 
mpekkanen
09.08.2016 12:39:56 (muokattu 09.08.2016 14:43:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kun tykkään soittaa bluesia avoimilla vireillä, niin DGDghdg olisi varmasti ihan hyvä ratkaisu 7-kieliselle.
 
Tähän asti muutama seiska, jonka olen hommannut ovat olleet muutoin satulaltaan liian kapeita minulle ja en ole siksi niistä tykännyt. Ne on sitten tullut virittettyä omanlaiseen "slidekannel" viritykseen.
 
Tuossa laittamassani avoimessa G-vireessä on se hyvä puoli, että sillä saa molempien bluesissa enemmän käytettyjen avoimien duurivireiden parhaat puolet. Siis avoimessa D/E- vireessä jää tuo matalin kvinttisävel pois ja taas avoimessa G/A-vireessä taas korkein perussävel.
 
Minusta on kummallista, ettei bluesmuusikot käytä 7-kielisiä enemmän koska se mahdolistaa molempien vireiden parhaat puolet. Siis ainakin slidellä kun soittaa, mutta voihan avoimilla vireilla soittaa muutakin kuin bluesia...
Toki noita viritystapoja on enemmänkin, mutta tämä on ainakin minusta todella hyvä :)
 
E: Eikös monessakin 12-kielisessä kitarassa ole juurikin g-kieli viritetty niin, että se korkeampi oktaavi kieli on siis normaalia kitaran ohkaisinta e-kieltä korkeampi g-kieli. Sehän noista 12-kielisistä meneekin yleensä ensimmäisenä poikki, mutta siihen vaikuttaa kyllä sähkökitaraan verrattuna muutoin hyvinkin toisenlainen viritys ja soittotyyli. Akustissa on yleensä muutoin jo paksummat kielet ja sinne sekaan ohuempi kieli korkealla virityksellä joutuu kyllä kovemmalla jos ja kun akustista soitetaan vähänkin rankemmin. Monikin akustinen on vieläpä sellainen, että ne ei soi edes parhaiten sellaisella hiplaustyylillä.
 
Sähkökitarassa ei tätä ongelmaa ole, koska tuon ohkaisemman kielen voi laittaa muiden vahvuuksien mukaisesti. Voihan tuon kitaran myös virittää puolisävelaskelta matalammaksin tai enemmänkin, mutta sitten tarvitaan taas muutoin paksuumpia settejä ja kovin alas ei voi straton skaalaisissa virettä tiputtaa ettei se matalien kielien soundi kärsi.
Joku 11-52 tyylinen setti ja ohkaisemmaksi vaikka 9, niin voisi olla ihan ok, vaikka tuollaiseen mitä ehdotin. Tuollaisella pääsee kyllä alkuun, mutta kaikki avoimet vireet ovat yleensä kielityksen osalta parhaita kun niihin laittaa ihan sitä virettä varten suunnitellut kielet.
Noissa ei auta oikein muu kuin kokeilla erilaisia, koska harvoin on kaupasta saatavan valmiiksi vaikka avoimelle G-vireelle olevia 6-kielisen satseja. Jos sellaisia löytyykin, niin ne maksaa huomattavasti enemmän kuin ostaisi irtokielinä koko setin.
Avoimessa G-vireessä on molemmat E-kielet ja A-kieli tiputettu kokosävelaskeleen, että monesti sellainen normaalivireeseen tarkotettu setti jää kahdelta paksuimmalta kieleltä hieman löysäksi ja samoin myös se korkein kielikin.
Onneksi noita irtokieliä kuitenkin saa helposti ja näihin vireisiin kyllä löytää helposti sopivan. Ja kyllä nuo monet blues vireet soivat myös ihan useammilla normiseteilläkin...
 
Exhausted
09.08.2016 12:53:33 (muokattu 09.08.2016 12:53:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Limp Bizkitin Wes Borland taisi soitella seiskalla, jossa oli 6-kielisen kielet ja seitsemäntenä tuplattu ylä-e
heviäijä
09.08.2016 13:05:43 (muokattu 09.08.2016 13:07:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Animals as leadersista se toinen äijä. Ei Tosin Abasin droppasi kasinsa matalan F# kielen E:hen jolloin EBEADGBE vireellä pystyy kuulemma suhtautumaan otelautaan ja intervalleihin samoin kuin perusvireisellä 6-kielisellä.
 
EDIT: se äijä Javier Reyes.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Lepinkäinen
09.08.2016 16:27:12 (muokattu 09.08.2016 16:29:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ulkomaan foorumien mukaan haastetta saattaa tulla siitä, miten noin ohut kieli kestää bendailua noin ylös virittäessä. Tosin siellä kokemukset enemmän pitkällä mensuurilla olevista kaseista. Jos seiska on perus 25.5" skaalalla niin varmaan paremmin.
 
mpekkanen
09.08.2016 16:51:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lepinkäinen: Ulkomaan foorumien mukaan haastetta saattaa tulla siitä, miten noin ohut kieli kestää bendailua noin ylös virittäessä. Tosin siellä kokemukset enemmän pitkällä mensuurilla olevista kaseista. Jos seiska on perus 25.5" skaalalla niin varmaan paremmin.
 
Varmasti näin.
 
Vaikka nuo matalemmat kielet soivat paremmin pidemmillä baritoniskaaloilla, on niissäkin omat ongelmansa.
Jos haluaa baritoniskaaliseen kitaraansa ihan omanlaisensa kielityksen ja sellaista ei saa valmiina settinä...aina ei ihan joka kivijalasta löydy baritonin irtokieliä. Ei kyllä löydy välttämättä muitakaan settejä, jos on hieman pienempi liike...Tätä ongelmaa ei varmaan vielä ole jossain 26,5 skaalaisissa, mutta pidemmissä saattaa olla jo ihan toinen juttu. Siihen kyllä vaikuttaa myös kitaran lapa ja sekin miten ne kielet tulee tallaan kiinni.
Itsellä oli yksi 30 tuuman skaalalla oleva kitara, jossa oli 3/3 lapa ja TOM talla ja kielet läpi bodyn ja ainakin siinä oli kyseinen ongelma. Tosin se tuli myytyä pois, koska käsi ei kestänyt sitä soittaa muutenkaan kun on kyynärpäästä vammautunut ja etusormen yksi nivel tuli leikattua "hyvään" kuntoon vuosia sitten kun leikkasin karjalanpaisti lihoja. Oli siis minulle muutoinkin vääränlainen soitin, vaikka ihan ok muuten olikin.
 
25,5 skaalaisiin saa ainakin valmiita settejä ja niitä irtokieliäkin lähes joka kivijalasta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti