Muusikoiden.net
07.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saisiko mielipiteitä keikka set-upiin liittyen.
1
Videogamemusicfan13
18.07.2016 09:01:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Olen viimeisen puolen vuoden aikana pähkinyt keikka set-uppia aktiivisemmin ja kokeillut livenä erilaisia kokonaisuuksia. Soitan enimmäkseen keikkoja joilla ei välttämättä ole oma vahvistin mukana.
 
Tähän asti olen hoitanut live-tilanteet multiefektilaitteella (tällä hetkellä Boss GT-8 - olen kokeillut seuraavia keikkaviritelmiä: 4CM, pedaali inputtiin, pedaali returniin), mutta nyt haluaisin lähteä hiljalleen viemään kokoonpanoa vähän uuteen suuntaan. Tein tällaisen suunnitelman:
 
Jos keikalla on vahvistin jossa on a) kanavakytkin ja b) efektiluuppi (ajattelin että tätä toivoisin keikkoja varten jatkossa):
 
Kitara =>
Erillinen Wah =>
Vahvistin (josta kanavat, eli kliini ja särötetty soundi) =>
Vahvistimen efektiluuppiin Boss GT-8 josta seuraavat:
- EQ-boost tarvittavia hetkiä varten
- Modulaatiot (Chorus / Flanger)
- Delay / Reverb
 
Jos käytössä on vahvistin jossa ei luuppia:
 
Kitara => GT-8 (eq-boost / särö / modulaatiot / reverb+delay) => erillinen wah GT-8:n looppiin (pedal chainissa aika alussa) => Vahvistin
 
Ajan kanssa ajattelin rakentaa wahin ympärille pedaalilaudan johon ottaisin ainakin
- 1-2 ääntä särkevää härpätintä niitä hetki varten kun ei ole kanavakytkintä / efektiluuppia (GT-8:n särkijät ovat ihan ok, mutta haluaisin vähän parantaa laatua)
- Kompressorin ja/tai eq:n
 
Jatkossa sitten ketju olisi luonnollisest:
 
kitara => pedaalilauta => vahvistin => efektiluuppiin GT-8
 
Ja jos ei luuppia/kanavakytkintä:
kitara => GT-8 => pedaalilauta (GT-8:n luuppiin) => vahvistin
 
Ajattelin että pidän multiefektin käytössä jatkossakin, se on kätevä kuljettaa mukana ja minusta keikkaolosuhteisiin riittävä. Mietin että tällä jatkokehittelyllä saisin luotua kokonaisuuden joka mahdollistaisi erilaisia vaihtoehtoisia tapoja toimia monenlaisissa ympäristöissä ja antaisi itselleni enemmän hallintaa siihen miltä soitto tulee kuulostamaan.
 
Kuulostaako tämä ihan järkevältä suunnittelmalta?
 
carmake
18.07.2016 11:11:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskoisin nyt kuitenkin että oman vahvistimen käyttö keikoilla mahdollistaisi parhaiten kontrollin omaan soundiin. Mikä on syynä siihen ettet käytä omaa vahvaria?
 
JohnJ
18.07.2016 11:50:57 (muokattu 18.07.2016 11:52:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja lisäksi aika harvalla keikkapaikalla on tarjota minkäänlaista kitaravahvistinta sun käyttöösi, saati sitten että asetat vielä toiveita sen vahvistimen ominaisuuksille. Eli sama kysymys kuin edellisellä kirjoittajalla.
 
Metal meets the bone!
McLeach
18.07.2016 14:04:27 (muokattu 18.07.2016 14:06:58)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin olisko kompakti combo ja pieni pedaalilauta sisältäen multsarin, wahin yms. se helpoin tapa? Ei paljoa iisimmäksi pääse kun saundit voi säätää tikkiinsä etukäteen kaikkiin tilanteisiin, ilman sen suurempia mahiksia yllätyksiin. Toinen vaihtoehto tietysti mallintava lauta, josta ottaa efektien lisäksi vahvistimet ja kaapit ja ajetaan suoraan pöytään.
 
Videogamemusicfan13
18.07.2016 22:07:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
kiitokset kommenteista!
 
Meidän keikat on pääsääntöisesti sellaisia pienempiä klubi/baarikeikkoja ja sellaisia monta bändiä / ilta - rykäisyjä. Aika monesti joutuu sovittelemaan niin että me tuomme jotain ja muut tuovat jotain (niin että kaikki tuotu mahtuu lavalle, joka ei läheskään joka paikassa ole niin iso että kolmen esim. bändin vahvarit sinne mahtuisivat) ja aina se oma vahvistin ei ole lopulta lavalla. Toinen on ihan tilasyy yleisimmin käytetyssä kulkupelissä. Itselläni on combo ja nuppi/kaappi, kumpikin veisi jo ison osan käytössä olevasta tilasta.
 
Toisella kitaristillamme ei ole muita toiveita lainavahvareille kuin kanavakytkin ja siksi voin toivoa että jos jossakin lainavahvistimessa on looppi + kanavakytkin, ottaisin sen illaksi käyttööni.
 
Siiinä vastauksia kysymyksiin. Jos olosuhteet sallisivat, roudaisin mielelläni omaa nuppia/kaappia jokaikiseen paikkaan, mutta tällä hetkellä tilanne on tämä ja koitan miettiä miten mielekkäimmin toimia näillä reunaehdoilla.
 
azlag
19.07.2016 08:45:41 (muokattu 19.07.2016 08:46:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin vilaisemassa bändinne ja erittäin pätevän oloista meininkiä. Joten siitä nyt ensimmäiseksi onneksi olkoon!
 
Sitten asiaan. Tulee nyt yhtäkkiseltään vaan mieleen, että jos vaihdot pitää tehdä kovinkin nopeasti eikä vahvaimia pääse syystä tai toisesta etukäteen testaamaan, eikös se ainakin särön - ja tietty soolojen - kannalta ole kohtuu arpapeliä luottaa siihen että kyseisen vermeen soundit ovat edes sinne päin. Kun meitä on moneksi, toiselle high gain tarkoittaa AC/DC:n Back In Blackia ja toiselle kaikki alle mörköhumpan ovat reunaröpöä. Ja uskoisin jotta teidän tilanteessanne niitä vahvistimia tulee vastaan melkoinen kavalkadi eikä pelkästään esim JCM800:sia.
 
Lisäksi vahvistimien luupeissa on ainakin kolmentasoisia lähtöjä (+4dB, -10dB ja jotain siltä väliltä kuten Framus Cobrassa) niin luuppiin tulevat romppeet pitäisi aina ostaa/säätää (signaalinvoimakkuuden säätimellä missä oma ruuvaamisensa) /valita tilanteen mukaan.
 
Eli, yhtäkkiseltään ajateltuna unohtaisin lainavahvareiden särökanavan käyttämisen. Ja kun sen unohtaa, luuppiakaan ei enää tarvita kun delayt yms voi ottaa suoraan laudasta säröttämisen jälkeen. Onhan siinä puhtaassa soundissakin eroja tilasta/vahvarista/kaapeista/säätäjistä riippuen mutta ainakin voi suunnilleen odottaa tietävänsä että mitä sieltä lähtee kun polkaisee leadin käyntiin. Äänimieskin kiittää kun soundit ovat hyvällä tasolla ja kivan kuuloisia aina vaikka mitä polkisi. Ei tule mitään yllätyksiä signaalin häviämisen ja yhtäkkisen esiin hyppäämisen kanssa (eikä päinvastoin). Eikä tule ylimääräisiä puuroutumisia kun jokin lyö tukkoon. Niin pitkälti kuin mahdollista, aina se "oma soundi" mukana. Sekä puhtaasti periaatteesta (imo) että käytännön syistä keikkatilanteissa.
 
Itse siirryin Kemperiin (ihtu mä jaksa raahata mitään kakstoistanelosia - saati kytkeä niitä kiireessä kilometrin laudanjatkeeksi) ja elämä helpottui. Sitten tosin laitoin bändihommatkin tauolle kun en jaksanut enää raahata Kemperiäkään, kitarasta puhumattakaan.
 
Vähän kallis veto mutta oli helposti sen arvoinen. Tai olisi ollut jos en olisi näin laiska. Yksinkertainen on kuitenkin kaunista ja mitä pienemmällä työllä ja pienemmällä yleisön odotuttamisella pääsee vauhtiin, sitä parempi. Jää sitten kaikille virtaa nauttia keikasta :)
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
hallu
19.07.2016 10:02:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen Azlagin kanssa täysin samaa mieltä (propsit hänelle). Kun tässä on nyt jo Kemperiäkin ehdotettu (joka varmaan olisi melko ihanteellinen ratkaisu tuohon kohtaan) uskaltanen ehdottaa myös tätä mun omaa setuppia, joka on melkoisesti Kemperiä halvempi.
 
Eli mulla on käytössä Koch Pedaltone etuvahvistin (pedaalimallinen) ja siinä on oma efektilenkki ja sen voi liittää suoraan pöytään tai vahvistimen inputtiin tai vahvistimen efektipaluuseen. Eli sen ympärille voi rakentaa oman kattauksen efekteineen, säröineen soolokanavineen (siitä löytyy myös sooloboosti) ja koko kattauksen voi törkätä haluamaansa laitteeseen vaikkapa kliinin vahvistimen imputtiin tai efektipaluuseen.
 
http://www.soundtools.fi/verkkokaup … h-all-tube-floor-guitar-preamp-info tossa on tuo uudempi versio, joka on melkein samanlainen kuin tämä vanhakin eli jos löydät käytettynä tällaisen vanhemman mallin, niin säästät pitkän pennin. Onhan tuon hinta tullut jo alaspäin Pedaltone ykkösestä, joka maksoi joitakin vuosia sitten yli kuussataa. Käytettynä näitä näkee jopa alle kolmen sadan... silloin kun näkee. Soundimaailmaltaan tämä on ihan ehtaa Kochia eli jos Kochin soundi miellyttää niin se löytyy tästä pedaalista suoraan, mutta tätä voi boostata ja tämän kanssa voi käyttää muitain säröjä eli on tosi muokkautuva laite.
 
Kirjoitin joskus artikkelinkin tästä rakkineesta.
https://muusikoiden.net/artikkelit/1818
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Höntastic
19.07.2016 11:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluguitarsin amp1 lienee myös toimiva vaihtoehto. Siitä suoraan pöytään, niin on helppo roudata ja soundikin on hyvä. Itsellä ei tuota laitetta ole, mutta bändimme toisella kitaristilla on ja hyvin toimii.
 
askomiko
19.07.2016 18:14:32 (muokattu 19.07.2016 18:29:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän hetken superminimaalinen mutta siedettäväsoundinen setup jonka minä kasaisin olisi kitara -> Atomic Amplifire -> PA. Monitoriksi sitten mitä vaan keikkalava tarjoaa, tai omaksi pieni aktiivinen PA-kaappi jossa on sen verran kokoa ja tehoa että pysyy kartalla siitä mitä soittaa. Tolpan nokkaan ja itseä lähelle niin volumea ei tarvita hirveästi, ja kummoista soundiahan siltä ei vaadita jos omalla viihtyvyydellä ei ole niin väliä.
 
Monitoria lukuunottamatta koko läjä mahtuu kitaralaukkuun! Kun punnan kurssikin vähän nyökähti niin Andertonin kaupasta saa nyt edullisesti. Monimutkaisemmat viritelmät sitten toiseen käyttöön, todennäköisesti yleisölle päin kuuluva soundi on jokatapauksessa parempi kuin täysin random-vahvareita käyttämällä, erityisesti jos ei ole aikaa säätää ennen keikkaa sille vahvarille sopivaksi.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Rämppy
19.07.2016 18:18:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen lainastyrkkarin kanssa tehnyt aina niin, että oma pedaalilauta mukaan ja vahvistin puhtaalle soundille. Kun on tutut overdrivet ja muut pedaalit, soundit saa ok-kuosiin oudollakin vahvistimella ilman kauheaa säätämistä.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Wesgu
20.07.2016 13:52:31 (muokattu 20.07.2016 13:55:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samalla linjalla edellisen kirjoittajan kanssa. Rakenna settisi niille keikoille, joille et saa omaa vahvistinta mukaan puhtaan soundin päälle ja kaikki efektit kitaran ja vahvistimen väliin. Wah eteen... sitten säröt ja viimeiseksi modulaatiot. Säädät lainavahvistimen aina siten, että sinulla on mahdollisimman paljon headroomia soundissa (ei etuaste mee tukkoon niin helposti, jos tuuttaat kovasti säröä pedaaleista).
 
Kun saat keikkapaikalla puhtaan soundin aina suht samanlaiseksi.. loput on sitten kiinni omista kamoista, jotka ovat soundiltaan ja käyttäytymiseltään tuttuja.
 
Näin minä homman teen... koska se on yksinkertaisin ja nopein tapa (minulle).
 
Life's too short for bad tone!
Videogamemusicfan13
20.07.2016 22:19:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Kiitos kaikille vastauksista, sain paljon ajattelelemisen aihetta kommenteista. Noin itsekin ajattelin että silloin kun efektiluuppia / toimivia kanavia ei ole käytettävissä, pistän kaiken vahvistimen eteen (eli kitara => Boss GT-8 => GT-8:n looppiin wah, myöhemmin erillinen särkijä => vahvistin).
 
Ymmärtääkseni +4dB / -10dB on aika standardi vahvistimissa? En muista törmänneeni muunlaisiin luuppeihin? Kaikissa ei toki tuota valintaa ole ja niiden kohdalla en tiedä mitä ne ovat olleet.
 
Minulla on useampi tuttu jotka vannovat Axe:n / Kemperin nimeen ja ne ovat epäilemättä todella hyviä ja käytännöllisiä pelejä. Itselleni vahvistimet (niin kuin 6-kieliset kitaratkin) ovat se the juttu.
 
Täytyy vielä miettiä tätä asiaa ja syksyn keikoilta varmasti taas saa uutta kokemusta (niin onnistumisia kuin ei niin parhaita hetkiä). Eiköhän asiat kirkastu hiljalleen.:)
 
azlag
21.07.2016 08:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti jotain sait tosiaan irti. Mielipiteitä ja oikeita tapojahan on valitettavasti yhtä monta kuin soittajiakin. Usein paras tulos syntyy kuitenkin silloin kun tekee juuri niin kuin ei "kuuluisi" tehdä.
 
Videogamemusicfan13: ...
Ymmärtääkseni +4dB / -10dB on aika standardi vahvistimissa? En muista törmänneeni muunlaisiin luuppeihin? Kaikissa ei toki tuota valintaa ole ja niiden kohdalla en tiedä mitä ne ovat olleet.

 
Niin mäkin tosiaan luulin, kunnes ostin Framus Cobran :) Siinä olikin sitten noin 0db:n luuppi. Tosi harvinaisiahan moiset ratkaisut ovat.
 
Videogamemusicfan13: ...
Minulla on useampi tuttu jotka vannovat Axe:n / Kemperin nimeen ja ne ovat epäilemättä todella hyviä ja käytännöllisiä pelejä. Itselleni vahvistimet (niin kuin 6-kieliset kitaratkin) ovat se the juttu.

 
Ja edelleen samaa mieltä. Siksi päädyinkin Kemperiin enkä Axeen. Mitään järkevää perusteluahan itselläni ei sille ole että digitaalisuus on perkeleestä (vaikka teen leipätöikseni softakehitystä), mutta autenttisuus on aina autenttisuutta. Periaatekysymys.
 
Kemperin kanssa pystyn kuitenniin elämään. Voin kotona nysvätä kaikista pedaaleista, vahvistimista, efekteistä ja kaapeista juuri sellaisen yhdistelmän kuin haluan ja siinä on autenttisuutta kerrakseen. Sitten vaan snapshot Kemperiin ja aitouden illuusio on helppoa ylläpitää, etenkin kun sitä vertaa että joutuisin kaiken yllämainitun raahaamaan aina mukana. Uskallan myös väittää että vähemmän vikaherkkä ratkaisu (1 laite kaapeleineen vs 15 laitetta omituisuuksineen).
 
Joka tapauksessa, oikein hyviä keikkoja jatkossa! Ja ihan mielenkiinnosta, ilmoittelethan tänne joskus tulevaisuudessa että miten kokeilu eteni ja mihin ratkaisuun lopulta päädyit.
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti