Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Combo rokista metalliin?
1 2 3 4 5
hevuorenmaa
17.07.2016 20:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2x12 on makeampi sekä kotona että treeniksellä. 1x12 kuitenkin riittää, mutta ajattele sitä vähän niinkuin musiikin kuunteluakin että 2 vai 1 kaiutinta, tosin ne on vierekkäin. Suosittelen nuppia juuri siksi että kaappia voi vaihtaa. Kaapin pohjaan mulle oli edellinen omistaja pistänyt pyörät. ENGLin kanssa suosittaisin suljettua komeroa ja v30.
 
Haltsi
17.07.2016 20:48:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevuorenmaa: 2x12 on makeampi sekä kotona että treeniksellä. 1x12 kuitenkin riittää, mutta ajattele sitä vähän niinkuin musiikin kuunteluakin että 2 vai 1 kaiutinta, tosin ne on vierekkäin. Suosittelen nuppia juuri siksi että kaappia voi vaihtaa. Kaapin pohjaan mulle oli edellinen omistaja pistänyt pyörät. ENGLin kanssa suosittaisin suljettua komeroa ja v30.
 
Pyörät voisivatkin olla näppärät kotikäytössä. Pistin nyt tilaukseen seuraavan setin, 1x12 kaappi mutta eiköhän silläkin päästä alkuun mainiosti:
 
http://www.thomann.de/fi/jet_city_amplification_jca22h_guitar_head.htm
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_g112vintage.htm
http://www.thomann.de/fi/pro_snake_tpl_05_aa.htm
 
Kattellaan sitten, huomaako eroa Rolandin Cubeen.. :) Kiitoksia vinkeistä! Pitää joskus vielä perehtyä putkien vaihtoon (JJ:t tilalle?), tosin tuo biasointi kuulostaa hankalalta (en tiedä elektroniikasta yhtään mitään). Ja ehkä muihinkin modeihin, mutta mennään nyt stockina alkuun.
 
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
headhead
17.07.2016 23:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haltsi: Pistin nyt tilaukseen seuraavan setin, 1x12 kaappi mutta eiköhän silläkin päästä alkuun mainiosti:
 
http://www.thomann.de/fi/jet_city_amplification_jca22h_guitar_head.htm
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_g112vintage.htm
http://www.thomann.de/fi/pro_snake_tpl_05_aa.htm
 
Kattellaan sitten, huomaako eroa Rolandin Cubeen.. :) Kiitoksia vinkeistä! Pitää joskus vielä perehtyä putkien vaihtoon (JJ:t tilalle?), tosin tuo biasointi kuulostaa hankalalta (en tiedä elektroniikasta yhtään mitään). Ja ehkä muihinkin modeihin, mutta mennään nyt stockina alkuun.

 
Hyvä homma, kerro mitä pidät kun kamat saapuu. Jet cityt on biasoitu niin kylmiksi että uudelleenbiasointia ei välttämättä tarvita. Jostain foorumilta taisin lukea että joku olisi saanut Jet Cityltä sähköpostivastauksen koskien biasointia jossa kehotettiin olemaan koskematta biakseen. Jotkut muut taas ovat kertoneet pelkän biaksen säätämisen kohdalleen parantaneen soundia orkkisputkilla. Mutta pitäs toimia plug and play. Itse en ole koskenut putkiin enkä biakseen.
 
azlag
18.07.2016 08:49:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haltsi: ...
 
Kattellaan sitten, huomaako eroa Rolandin Cubeen.. :) Kiitoksia vinkeistä! Pitää joskus vielä perehtyä putkien vaihtoon (JJ:t tilalle?), tosin tuo biasointi kuulostaa hankalalta (en tiedä elektroniikasta yhtään mitään). Ja ehkä muihinkin modeihin, mutta mennään nyt stockina alkuun.

 
Komja homma! Mulla on tosiaan käynyt huono tuuri joka-ainoan-ikisen putkivahvaimen kanssa jonka on posti/matkahuolto/kuriiri toimittanut ja jokin putkista rikki. Ja nimenomaan etusen putkista. Ei siis kannata ihan välittömästi pettyä jos sieltä kuuluu jotain huonompaa kuin mitä Cubesta. Toisaalta jos kuulostaa hyvältä niin sittenkään ei syytä huoleen, itselle ainakin tahtoi aluksi iskeä vainoharhaisuus tyyliin "olisikohan sittenkin jokin putkista paskana, kuulostaakohan tämä nyt täysin oikealta". Kyllä sen huomaa jos jokin on vialla. Itselläni mm. seuraavanlaisia ilmentymiä (etuaste)
 
- ääni on sirkkeliä
- EQ ei vaikuta mitenkään
- gain puuttuu täysin
- gain ei puutu ihan täysin mutta ääni on äärettömän ohut
 
Tuossa on ihan hyvä sivusto oikeiden putkien valitsemiseen: https://www.tubesandmore.com/tech_c … x7_comparison_of_current_made_tubes
 
Monet suosivat JJ:tä mutta tahtovat olla keskimääräistä treble-painotteisimpia kuin monet muut. Menin itse toiseen ääripäähän ja nyt on tosiaan tummaa, oma preferenssi synkässä heleän sijaan.
 
JCA:ssa ei tosiaan lähtökohtaisesti ole mitään hirveän tukevaa alapäätä mutta modi on helposti tehtävissä ja ohjeet löytyvät netistä (jca depth mod). Jos ei ole paljon kokemusta elektroniikasta niin itse ei kannata tehdä mutta ei tosiaan iso homma. Vino pino muitakin modeja löytyy, esim: http://www.harmonycentral.com/forum/forum/guitar/acapella-28/1376418-
 
Yleisesti vielä, jos atakki tuntuu kovin "löysältä" transistorivermeiden jälkeen niin se kuuluu asiaan. Sitä on sitten helppo kompensoida laittamalla esmes OD-pedaali vahvaimen eteen (perus-metallisettiä).
 
Olisikohan tuossa ne tärkeimmät jotka omalla kohdalla tuottivat pettymyksen ensimmäisen putkivahvistimeni tapauksessa. Odotin kuuta taivaalta ja tulikin Meh - olo oli vähintäänkin tukala. Eli kyllä se siitä kunhan muistaa että tuskin mikään on koskaan liian helppoa :)
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
JaaGeRMaisTeR
18.07.2016 11:37:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Laboga. Kyllä se parempi on kuin aiemmin testaamat vehkeet, joista täälläkin on tarjottu nyt puolet. Soundit on hunajata.
 
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Haltsi
18.07.2016 19:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saksan pojat pistivät paketit vauhdilla liikkeelle, joten eiköhän sitä jo tällä viikolla päästä testailemaan! Toivottavasti ei ole putket rikki heti kättelyssä. Tänään hain postista täältä ostamani BOSS OS-2 overdrive/distortionin, pääsee silläkin sitten leikkimään. :)
 
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
hevuorenmaa
18.07.2016 23:04:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkivehkeeseen pitää tottua ja sitä soittaessa voi joutua hiomaan sitä omaa tatsia erilaiseksi mitä se oli mallintavan kanssa. Mutta sieltä pitäis tulla ulos sitä mitä sinne syöttää. Jottei ihan offtopiciksi mene niin hyväksi rokkicomboksi voisin ehdottaa Orange Rockerverbiä, jos on rahaa. Yleisesti kannatan kyllä nuppeja ja kaappeja missä renkaat.
 
iec
18.07.2016 23:12:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevuorenmaa: Putkivehkeeseen pitää tottua ja sitä soittaessa voi joutua hiomaan sitä omaa tatsia erilaiseksi mitä se oli mallintavan kanssa. Mutta sieltä pitäis tulla ulos sitä mitä sinne syöttää. Jottei ihan offtopiciksi mene niin hyväksi rokkicomboksi voisin ehdottaa Orange Rockerverbiä, jos on rahaa. Yleisesti kannatan kyllä nuppeja ja kaappeja missä renkaat.
 
Juu saman asian huomasin itse siirtyessäni mallintavasta combosta oikeaan putkivahvariin. Tatsia piti muuttaa, sillä putkivahvari olikin paljon dynaamisempi ja herkempi kaikille soittovirheille. Ja tämä ilmiö on selkeä varsinkin cleanillä. Trankkumallintavan kanssa tuntui kuin siinä olisi ollut jatkuvasti jonkinlainen kompressori päällä.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Haltsi
19.07.2016 09:28:49 (muokattu 19.07.2016 09:29:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, epäilemättä tuntuma tulee olemaan hiukan hakusessa minullakin. Huomasin jo kun olin soitellut pitkään gainit melkein tapissa, että hankalampi soittaa pienemmällä gainilla. D'oh!
 
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
Stone
19.07.2016 11:30:18 (muokattu 19.07.2016 11:50:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aloittajalle...
 
Mitenkäs joku mesa boogie mark III käytettynä? Liikkuu torilla about ~650 - 800 € tienoilla. Jazzista metalliin manuaalin mukaan.
Rokkihan tulee tuosta pelistä kuin itsestään, mutta itse enemmänkin alan siinä vaiheessa jo kitaralla himmailemaan mitä sen jälkeen tapahtuisikaan :)
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hallu
19.07.2016 12:05:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Ketjun aloittajalle...
 
Mitenkäs joku mesa boogie mark III käytettynä? Liikkuu torilla about ~650 - 800 € tienoilla. Jazzista metalliin manuaalin mukaan.
Rokkihan tulee tuosta pelistä kuin itsestään, mutta itse enemmänkin alan siinä vaiheessa jo kitaralla himmailemaan mitä sen jälkeen tapahtuisikaan :)

 
Eikös tuo Mark III ole myös viimeisiä Randall Smithin itse autotallissa kolvaamiaan kamppeita siis käsityöntä tehtyjä? tällaisen väitteen muistan jossakin vaiheessa esitetyn tällä foorumilla.
 
Itse olen vähän kiimassa siihen Mark V:en 35 wattiseen komboon, mutta kun se on liian kallis minulle :-(.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Stone
19.07.2016 12:49:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eikös tuo Mark III ole myös viimeisiä Randall Smithin itse autotallissa kolvaamiaan kamppeita siis käsityöntä tehtyjä? tällaisen väitteen muistan jossakin vaiheessa esitetyn tällä foorumilla.
 
Itse olen vähän kiimassa siihen Mark V:en 35 wattiseen komboon, mutta kun se on liian kallis minulle :-(.

 
Se on mahdollista, mutta itsellä ei niin tietoa...ehkäpä joku Mesa guru eksyy tänne ja valaisee meitä ;)
Kyllä siinä takapaneelissa lukee kuitenkin handmade in u.s.a. ,mitä se sitten pitääkään sisällään.
 
Juu toi mesa Mark V on ainakin meikäläiselle harrastelijamuusikolle aivan liian kallis ja hieno laitos niinikään, kun ne vähäiset keikat mitä on, niin palkkiot lähinnä ruoka - olut palkalla ;(
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Haltsi
21.07.2016 21:45:28 (muokattu 21.07.2016 21:46:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, tänään UPS toi paketit ja sain pelit soimaan. En nyt lasten iltapuuhien, nukkumaanmenon ym. takia kerennyt kuin jotain 25 minuuttia testailla, mutta ensihuomiot (kyseessä siis ensimmäinen putkivekotin jota olen livenä kuullut, JCA22H + HB V30 1x12 kaappi):
 
- Putket ilmeisesti kunnossa Saksan matkan jäljiltä, jes!
- Ääntä lähtee ihan v*tusti! :D Olen tottunut näemmä suht hiljaisella enimmäkseen soittelemaan, nyt hädin tuskin 1/9 uskaltaa avata gain-kanavan volaa.. Tottumiskysymys, ei se voluumi minua haittaa mutta katsotaan rupeaako häiritsemään talon naisväkeä. :)
- Edelliseen liittyen, ehkä olisin toivonut että potikat olisivat jäykemmät, nyt hento hipaisukin vaikuttaa volumeen aika lailla.
- Soundi on aika makoisan kuuloinen, jotenkin paljon responsiivisempi (hyvässä ja pahassa näillä vähäisillä soittotaidoilla!) ja särö muodostuu autenttisemman kuuloisesti kuin mallintavissa. Mikä nyt varmaan on vähän se pointtikin, mutta hauskaa kumminkin huomata eroa, varsinkin tuohon Cubeen nähden.
- En nyt vielä kerennyt juuri tonea ruuvailla mihinkään suuntaan, mitä nyt vähän midsejä kauhaisin alas. Pitää huomenna kokeilla tunkea overdriveä eteen, että mitä siitä tykkää.
- Paketti (nuppi + 1x12 kaappi) oli isompi mitä kuvittelin, jotenkin se videoissa ja kuvissa näytti pienemmältä. Ennen pidin tuota Cube 40XL:ää isona, mutta nythän se on ihan heppoisen kokoinen loota tuon kasan rinnalla. :P
 
Täytyy katsoa pääseekö tuon herkän volumen kanssa sinuiksi, tosi tarkkana saa olla. Ja pelottaa hieman jos lapset sattuvat hipaisemaan potikoita. Eipä sillä etteikö Rolandistakin lähtenyt ääntä ihan hurjia määriä, siinä oli kumminkin hieman jäykemmät säätimet.
 
Nyt onkin festaria viikonloppuna joten eipä juuri kerkeä soittelemaan, sormet syyhyää jo päästä testailemaan lisää. Ensivaikutelmat siis positiiviset, enimmäkseen. Tästä on hyvä jatkaa putkien ihmeellisessä maailmassa. :)
 
PS. Onko mitään helppoa / halpaa keinoa saada tuota yhtään hiljaisemmaksi, ei varmaankaan? :D
 
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
iec
21.07.2016 22:19:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haltsi:
...PS. Onko mitään helppoa / halpaa keinoa saada tuota yhtään hiljaisemmaksi, ei varmaankaan? :D

 
Keinokuorma, esiin Harley Benton Thomannilla 99€. Mulla on tuollainen kotona soitellessa vahvarin ja kajarin välissä ja on ihan jees.
 
https://m.thomann.de/fi/harley_benton_power_attenuator.htm
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
headhead
21.07.2016 22:27:55 (muokattu 21.07.2016 23:11:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvempi tapa hiljentää vahvistin:
 
https://m.thomann.de/gb/electro_harmonix_signal_pad.htm
 
Edit: torilta:
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1159148
 
Tuollainen efektiloopissa. Tässä on siis pelkkä potikka kotelossa, jolla vaimennetaan signaalia. Sitten voit avata master volumea enemmän eikä se ole niin herkkä.
 
Jos kolvi pysyy kädessä niin osat maksaa varmaan vähän päälle kympin eikä ole vaikea tehdä.
 
Hyvä kuulla että muuten vahvistin miellyttää.
 
Guitarfreak
21.07.2016 22:42:23 (muokattu 21.07.2016 22:43:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haltsi: ...
 
Täytyy katsoa pääseekö tuon herkän volumen kanssa sinuiksi, tosi tarkkana saa olla. Ja pelottaa hieman jos lapset sattuvat hipaisemaan potikoita...
 
Nyt onkin festaria viikonloppuna joten eipä juuri kerkeä soittelemaan, sormet syyhyää jo päästä testailemaan lisää. Ensivaikutelmat siis positiiviset, enimmäkseen. Tästä on hyvä jatkaa putkien ihmeellisessä maailmassa. :)
 
PS. Onko mitään helppoa / halpaa keinoa saada tuota yhtään hiljaisemmaksi, ei varmaankaan? :D

 
Muksut oppii nopeasti että ne napit on parempi olla koskematta kun isi vähän soittelee t. 90w nuppi ja 4x12 skobe. Meillä pari kertaa kokeili...
 
Omaan nuppiin myös kolvailin tommosen ehdotetun signaalipadin. Siinä on vaan potikka signaalitiellä. Ei mikään Hi-Fi, mut lypsylle välttää. Sopii kotisoitteluun sit paremmin ku tossa omassa Electradynessä on master 1mm auki -> kärpäsen pieru, 1,01mm auki -> Jupiter törmää Saturnukseen...
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Haltsi
22.07.2016 08:26:37 (muokattu 22.07.2016 08:30:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti, kattellaan keinokuormaa tai tuommoista signal padia. Kolvia en ole käyttänyt sitten yläasteen, ei oikein ollut minun laji silloinkaan.. Tosin ihan ensimmäiseksi koetan totutella ilman lisävehkeitä tuohon. :)
 
Paitsi saisikohan tuollaiseen keinokuormaan kiinni kuulokkeet (line out)? Kuulokevahvistinta ei ole, mutta onhan tuossa tuo oma leveli, kääntäisi kaiuttimen nollille ja kuulokkeet kiinni, toimisikohan?
 
EDIT: Ja tuo signal pad menisi siis nimenomaan efektilooppiin eikä kitaran ja nupin väliin? Sen verran olen ymmärtänyt, että overdrivet ym. menee ennen nuppia, reverbit ja delayt ym. menee looppiin, joten taitaapa se vaimennin kuulua tosiaan myös looppiin.
 
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
Kefiiri
22.07.2016 08:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, siellä loopissa se vaimennin antaa avata varsinaista volapotikkaa hieman huolettomammin, ettei sopiva asento ole ihan millin osista kiinni.
 
En ole musiikin asiantuntija.
azlag
22.07.2016 09:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, se tuntuu tosiaan olevan pikemmin JCA:n ominaisuus kuin vika että käyttäytyy kuin Ferrari. Nollasta sataan silmänräpäyksessä ja vasta siitä eteenpäin tasoittuu. Aika helppo siis alkumetreillä saada lähtemään lapasesta.
 
Potikan vaihdolla tuon voisi korjata, täytyypä joskus aikaiseksi saadessaan kokeilla moista. Jos ei muuta niin ainakin kosketusherkkyyden saa korjattua. Vaimennin luupissa on tietty suoraviivaisen helppo ratkaisu ja antaa paljon enemmän optioita :)
 
Hienoa kuitenkin kuulla että ei ihan kamalan hirveä pettymys ollut. JCA on omalla kohdalla ollut erikoinen tapaus sen vuoksi että yleensä kun olen uuden vahvistimen hankkinut, ensimmäisenä kaiken muun alleen pettävänä aivotyönä on ollut pähkäillä (viikkoa tai pari/kuukausia) sitä, miten saan sen kuulostamaan paremmalta. JCA aiheutti vain pakonomaista tarvetta päästä soittamaan, hienosäädöt sikseen, ne ehtii sitten joskus.
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
Stone
22.07.2016 11:30:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

azlag: Jeps, se tuntuu tosiaan olevan pikemmin JCA:n ominaisuus kuin vika että käyttäytyy kuin Ferrari. Nollasta sataan silmänräpäyksessä ja vasta siitä eteenpäin tasoittuu. Aika helppo siis alkumetreillä saada lähtemään lapasesta.
 
Mesa boogie mark III sama juttu....eikä pelkästään volume puolella vaan lähes kaikki säätimet. Pieni muutos johonkin säätimeen ja kokonaisuus muuttuu radikaalisti jo siitäkin.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «