Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Irtokielet?
1
Ahti Tuumiainen
09.07.2016 13:51:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko kitarassa käyttää sekaisin eripaksuisia kieliä vai onko kaikkien kielien oltava ''samasta setistä''? Oletteko itse kehitelleet jonkun oman erikois-setin? Ajattelin vaan, että kun ostin juuri uuden 11-52 kielisetin sähkökitaraan ja ajattelin, että jos haluaisin esim. vaihtaa siihen jotain kieliä jälkeenpäin?

Jeszse
09.07.2016 13:55:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskinpa niitä irtokieliä ihan muuten vaan myydään.

Näyttää ennemminkin joidenkin pilaa tekevien pilaulu palsta -Janizio || The Jasser Arafats || Crimson Day
LaMotta
09.07.2016 14:18:54

Ahti Tuumiainen: Voiko kitarassa käyttää sekaisin eripaksuisia kieliä vai onko kaikkien kielien oltava ''samasta setistä''? Oletteko itse kehitelleet jonkun oman erikois-setin?

Voi. Ei. Olen kehittänyt

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
J.Nikkanen
09.07.2016 14:30:11

Ahti Tuumiainen: Voiko kitarassa käyttää sekaisin eripaksuisia kieliä

Eh? Luonnollisesti ovat eripaksuisia toki.

vai onko kaikkien kielien oltava ''samasta setistä''?

Ei.

Oletteko itse kehitelleet jonkun oman erikois-setin?

Kyllä. Kitaralle ja bassolle.

Ajattelin vaan, että kun ostin juuri uuden 11-52 kielisetin sähkökitaraan ja ajattelin, että jos haluaisin esim. vaihtaa siihen jotain kieliä jälkeenpäin?

Niin. Sitten vaihtaa vaan.

Säädöt (talla, kaularauta) satulaleikit ja intonaatio sitten vielä kun tuunattu kielisetti on paikoillaan.

"If you're having tone problems I feel bad for you, son. I've got 99 diu-dius but a slaiba ain't one." -Kivijalka
GiovanniDiRondo
09.07.2016 16:39:52

Ei ole olemassa mitään erityistä standardia siitä, minkälaiset kielet kuuluvat yhteen.

Usein on tapana että punomattomat kielet ovat keskenään suunnilleen samassa jännityksessä ja punotut näitä kireämmällä, mutta edelleen keskenään samassa jännityksessä.

Kaupallisista syistä kitarankieliä valmistetaan vain tietyn paksuisina, ohuimmissa kielissä tuhannesosatuuman tarkkuudella, paksumpia kieliä harvemmalla välyksellä. Viime aikoina on tullut markkinoille entistä enemmän myös "välikokoja".

Joka tapauksessa mitä tahansa periaatetta kielisetin kokoamiseen käyttääkin, kyseessä on aina kompromissi. Kokeilemalla ja asioita tutkimalla voi toki rakentaa itseään miellyttävän setin, mutta onhan se sitten hienoa, jos voi lopulta olla johonkin tyytyväinen. Valtaosa kitaristeista käyttää valmiita settejä, ja se on ihan ok.

Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
LaMotta
09.07.2016 16:52:33

Sitä en ole kokeillut, että sekoittaisi eri merkkisiä kieliä.
Vaikka niin, että punotut olisi yhtä merkkiä ja punomattomat toista.

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Jeszse
09.07.2016 16:57:30

LaMotta: Sitä en ole kokeillut, että sekoittaisi eri merkkisiä kieliä.
Vaikka niin, että punotut olisi yhtä merkkiä ja punomattomat toista.

Mulla on lessussa ohuin kieli fender bullet .011, ja loput daddarion 11-49 setistä.

Toki vaan siitä syystä, että setuppeja tehdessä ohuin kieli paukahti poikki ja toi bullet oli ainoo mikä siinä tilanteessa löyty nopeesti.

Näyttää ennemminkin joidenkin pilaa tekevien pilaulu palsta -Janizio || The Jasser Arafats || Crimson Day
LaMotta
09.07.2016 17:16:00

Jeszse: Mulla on lessussa ohuin kieli fender bullet .011, ja loput daddarion 11-49 setistä. Toki vaan siitä syystä, että setuppeja tehdessä ohuin kieli paukahti poikki ja toi bullet oli ainoo mikä siinä tilanteessa löyty nopeesti.

No niin. No noin tietysti. Mutta että kokeilisi vaikutusta soundiin. Vaikka Daddariot punomattomiksi ja GHSt punotuiksi.

pappasfin
09.07.2016 17:26:41

Ahti Tuumiainen: Voiko kitarassa käyttää sekaisin eripaksuisia kieliä vai onko kaikkien kielien oltava ''samasta setistä''? Oletteko itse kehitelleet jonkun oman erikois-setin? Ajattelin vaan, että kun ostin juuri uuden 11-52 kielisetin sähkökitaraan ja ajattelin, että jos haluaisin esim. vaihtaa siihen jotain kieliä jälkeenpäin?

Tottakait voi käyttää sekaisin eripaksuisia kieliä, mutta vaikka käyttäisi sellaista omaa sekasettiä niin kielienvaihdossa sitten kuitenkin aina vaihtaa ne kaikki kielet, jotta setti pysyy saman ikäisenä eikä jotkut ole tuliteriä kieliä ja osa sitten vanhoja, jotka eivät soi.

Ite olen joskus kokeillut muutamia kertoja mutta sen jälkeen olen laitellu aina ihan noita saman kielisetin kieliä kiinni eli en ole sekoitellu kun ei se anna mulle soittoon mitään ylimääräistä.

PappaSFin
Ahti Tuumiainen
09.07.2016 23:09:44 (muokattu 09.07.2016 23:10:24)

Meneekö punottu G-kieli bendaillessa helpommin poikki kuin punomaton? Meinaan, kun mulla oli kitarassa 13-56-kielet(jotka oli liian paksut stankkuvireelle), niin se G-kieli paukahti ekana poikki. Nyt on 11-52(punomaton G-kieli), ja bendailut yms. onnistuu hyvin. Tatsi on kuitenkin mukavan jämäkkä ja soundi hyvä.

pappasfin
10.07.2016 00:44:52

Ahti Tuumiainen: Meneekö punottu G-kieli bendaillessa helpommin poikki kuin punomaton? Meinaan, kun mulla oli kitarassa 13-56-kielet(jotka oli liian paksut stankkuvireelle), niin se G-kieli paukahti ekana poikki. Nyt on 11-52(punomaton G-kieli), ja bendailut yms. onnistuu hyvin. Tatsi on kuitenkin mukavan jämäkkä ja soundi hyvä.

Jos sulla nyt on hyvä setti ja pendailut ym. onnistuu hyvin ja tatsi mukavan jämäkkä ja soundi hyvä niin eikös se nyt ole siinä vai miksi ihmeessä haikailet sähkökitarassa punotun G-kielen perään, eikös punottu G-kielei ole enempi akustisen juttuja?

Vaikka eihän mikään tietysti estä punottua G-kieltä mutta jos nyt soundi on hyvä luulis homman olen sillä sipuli ;D

PappaSFin
Ahti Tuumiainen
10.07.2016 05:26:42

pappasfin: Jos sulla nyt on hyvä setti ja pendailut ym. onnistuu hyvin ja tatsi mukavan jämäkkä ja soundi hyvä niin eikös se nyt ole siinä vai miksi ihmeessä haikailet sähkökitarassa punotun G-kielen perään?

En haikaile, kunhan tuumailin vain. Koska joku sanoi, että punotulla G-kielellä on vaikea bendailla ja se voi mennä helpommin poikki. No niin näytti käyneen. Ihmettelin vaan, kun onhan bassossakin kaikki kielet punottuja, ja silti silläkin voi dendailla miten sattuu. Tai siis... No, ymmärsitte kait.

Kefiiri
10.07.2016 09:23:43

Jos kitarassa on punottu G, se tuntuu aina olevan turkasen kireällä muihin kieliin verrattuna.
Johtuukohan vaikutelma siitä, että G on punotuista kielistä ohuin ja tuntuu siksi epämiellyttävältä venytettävältä/painettavalta, vaikka kireys olisi sama kuin paksummilla kielillä?

En ole musiikin asiantuntija.
GiovanniDiRondo
10.07.2016 09:44:46

Kefiiri: Jos kitarassa on punottu G, se tuntuu aina olevan turkasen kireällä muihin kieliin verrattuna.
Johtuukohan vaikutelma siitä, että G on punotuista kielistä ohuin ja tuntuu siksi epämiellyttävältä venytettävältä/painettavalta, vaikka kireys olisi sama kuin paksummilla kielillä?

Koettuun "kireyteen" vaikuttaa jännityksen lisäksi se, kuinka lähellä kieli on elastisen jännityksen ylärajaa. Punotussa g:ssä kielen katkeamistaajuus on paljon lähempänä kuin muissa kielissä, siksi se tuntuu jäykältä. Kielen taajuus jännityksen funktiona riippuu kielen massasta, mutta ydinlanka joutuu siinä kovemmalle rasitukselle kuin jos kieli olisi yksisäikeinen.

Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Kefiiri
10.07.2016 09:58:00 (muokattu 10.07.2016 10:17:08)

Ahaa... ettäkö punotun kielen suurempi massa aiheuttaa sen, että kieltä joutuu kiristämään enemmän kuin pelkän ydinlangan paksuista punomatonta kieltä päästäkseen samaan sävelkorkeuteen?

Mun logiikka taitaa olla jotenkin takaperoista tässä...

En ole musiikin asiantuntija.
Ahti Tuumiainen
28.08.2016 18:25:08

Onko totta, että on olemassa kitaralle myös kielisettejä, missä kaikki kielet on punottuja? Ilmeisesti ainakin akustiselle on.

hollstro
28.08.2016 18:28:36 (muokattu 28.08.2016 18:29:11)

Punottu G on hiton hyvä. Kun normalisti G on aina se ongelmalisin kieli vireen kannalta niin punottuna näin ei ole. Soi hienosti. Ja moni vintage-kitara on kiinteästi kompensoitu punotulle G:lle, jolloin jos haluaa säilyttää orggistallan, on punottu G välttämätön.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti