Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oman CS kitaran tilauksesssa huomioon otettavat asiat.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
lurkki
03.01.2017 11:14:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyhmä minä: jos talla laitetaan vinoon niin mitä tapahtuu satulan päässä ja nauhoissa, asetetaanko nauhat vastaavasti vinoon? Miten tuollaisella kitaralla soitetaan suhteessa "normaaliin" mensuuriin?
 
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Laulava Kylätohtori
03.01.2017 11:22:41 (muokattu 03.01.2017 11:23:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lurkki: Tyhmä minä: jos talla laitetaan vinoon niin mitä tapahtuu satulan päässä ja nauhoissa, asetetaanko nauhat vastaavasti vinoon? Miten tuollaisella kitaralla soitetaan suhteessa "normaaliin" mensuuriin?
 
Eikös tuo olisi multiskaalakitaran peilikuva?
 
http://www.ormsbyguitars.com/uploads/1/8/5/5/18551096/8770078_orig.jpg
 
Onko tarjolla vasureita multiskaalapelejä? Niillähän tuota voisi testata, kun kääntä kielet oikein/väärinpäin, miten sen sitten ajatteleekin...
 
e. eli tällainen:
 
http://leftyfretz.com/wp-content/up … ile-pendulum-fanned-fret-guitar.jpg
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
lurkki
03.01.2017 11:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös tuo olisi multiskaalakitaran peilikuva?
 
http://www.ormsbyguitars.com/uploads/1/8/5/5/18551096/8770078_orig.jpg
 
Onko tarjolla vasureita multiskaalapelejä? Niillähän tuota voisi testata, kun kääntä kielet oikein/väärinpäin, miten sen sitten ajatteleekin...

 
Case solved.
 
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Laulava Kylätohtori
03.01.2017 11:24:55 (muokattu 03.01.2017 11:26:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.rondomusic.com/pendulumnatleft.html
 
Tästä. Vaihtaa vaan kielet toisinpäin...
 
Ja jos oikein innostuu, niin teettää uuden rungon tuohon...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
tumppusormi
03.01.2017 11:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: http://www.rondomusic.com/pendulumnatleft.html
 
Tästä. Vaihtaa vaan kielet toisinpäin...
 
Ja jos oikein innostuu, niin teettää uuden rungon tuohon...

 
Jimin multiskaala reinkarnaatio. Mut ei paha...Voisin kokeilla jos löytyis omalle kukkarolle sopivaa.
 
Ei tuon homman tarvitse välttämättä olla edes multiskaala, kunhan satula, nauhat ja talla on vinossa. Haittana on sitten tosiaan otteiden ottaminen kaulasta vinosti. Kuinka suuri ongelma tuo sitten on, niin siitä ei ole itsellä mitään hajua, kun ei ole tuollaista vinonauhaista kertaakaan tullut kokeiltua.
 
Kiitän ja kumarran. Poppareiden mussutusta voi nyt jatkaa muualla tai heittää ne jämät roskiin.
 
Annetaan tohtoorille vielä plussa.
 
En allekirjoita mitään
mpekkanen
03.01.2017 11:51:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sillä soitettavalla musallakin toki väliä ja välillä voi käyttää erilaisia tehokeinoja ja soittotyyleja, kun siis soittaa kitaraa. Kuitenkin itse olen huomannut, että tavallaan sen soiton olisi hyvä lähteä sieltä kyynärpäästä asti. Ei siis pelkästään ranteella. Jos ei otetta jotain ihan erillisia soittoteknisiä, ehkä tehokeinojakin, lukuun.
Tämä ei varmaan vastannut ollenkaan tähän kyseiseen ongelmaan. Jos kuitenkin soittaa vaikka mandoliinilla kauheata tremoloa ja sen vetää pelkästää ranteella, niin todennäköisesti nopeammin soitto hyytyy kuin sellaisen joka käyttää siihen myös kyynärpäätäkin.
 
Kuitenkin haluaa millaisen kitaran tahansa, niin näistä soittoteknisistä jutuista on minusta huomattavasti järkevämpi tilata itselle se oikenlainen soitin. Kuin vaikka, että haluan mustan LP kitaran tietyillä mikeillä ja otelautamerkeillä.
CS kitaran tilauksessa yleensä maksetaan jonkinlainen 20-30% etumaksu(voi olla hieman erilainen riippuen merkistä) ja loput sitten kun se on valmis. Sen voi myös sopia, että haluaa kitaran vaikka ensi Jouluksi ja näin on maksuaikaa enemmän. Sitähän voi lyhentää pieneissä erissä, jos ei halua maksaa loppuja kerralla.
Sen tilauksen voi siis tehdä melko edullisen kitaran kertaostoksen hinnalla ja loput sitten pienemmissä erissä.
 
Itselle ja nimenomaan omaan soittoon parhaiten soveltuva soitin on järkevä oston. Soitinrakentajilla on vielä melkoinen määrä erilaista tietoa kun ovat työkseen huoltaneet ja korjanneet erilaisia ns. legendaarisia kitaramalleja. Eikä ne kaikki oman kitaran onnistumisen kannalta neuvotut ratkaisut ole välttämättä sitä omaa CS soitinta kalliimmaksi tekeviä. Päinvastoin, on omat kokemukseni.
Myöskin silmä tottuu/turtuu monenkinlaisiin hienoihin silmäkarkeihin, ettei niihin aina kannata laittaa kauheasti rahojaan. Onhan erilaiset helmiäisupotukset ja muut vastaavat loimupuut hienoja, mutta kun teettää sellaisen soittimen jossa on vain siihen soittoon ja soundiin vaikuttavia tekijöitä. Ei maksa turhasta.
Samalla hinnalla sen soittimen luultavasti saa myös ihan itseä miellyttävällä ulkoiselle värillä, ettei sekään juuri muuta sitä hintaa. Luultavasti ne neutraalit värit ja viimeistelyt ovat ihan samanhintaisia kuin rankemmat ja harvinaisemmat värisävyt. Custom grafiikat tietysti sitten erikseen, mutta niitä kannattaa tosiaan miettiä. Eivät vaikuta soundiin ja kaikki eivät ole vanhentuessaan hyvän näköisiä kun tulee pakostakin joskus jotain jurmuja jne.
 
Mieti millaista soitinta soundillisesti tarvitset. Ota joku itselle mieluinen kitara mukaan, jos siinä on itselle mieluinen kaula(mikäli tällainen löytyyy) ja käy jollain soitinrakentajan juttusilla. Se kysyminen ei maksa mitään. Myöskin tuollainen reissu on jo itsestään mukava ja mielenkiintoinen :)
Kerralla vaikka 2000 euron kitara on toki kallis, mutta erissä ei niinkään. Tuo 2000 euroa oli vain heitto ja on paljon rakentajia, jotka tekevät soittimen kyllä edullisemminkin. Riippuu tietenkin millaisesta on kysymys.
On kuitenkin pidemmän päälle halvempaa kun ei tarvitse jatkossa enää soittimia vaihdella ja on sellainen soitin joka lisää sitä omaa soittamisen iloa ja se tosiaan inspiroi tekemään uutta musaa :)
 
Maailmassa on muuten monenlaisia Djangoa ja useita muita menestyneitä kitaristeja, joiden ei olisi pitänyt soittaa ollenkaan jos he olisivat kuunnelleet toisien mielipiteitä omasta soittotekniikasta tai tyylistä. Ei se yleinen mielipide jostain ole ihan aina oikea, vaikka jotenkin toisin olisikin asiat tehty jo todella kauan.
 
tumppusormi
03.01.2017 12:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Onhan sillä soitettavalla musallakin toki väliä ja välillä voi käyttää erilaisia tehokeinoja ja soittotyyleja, kun siis soittaa kitaraa. Kuitenkin...
 
Annetaan nyt plussa tällekin. Siinä oli mielestäni ihan hyvä ohje että ottaa sen itselle mieluisan kitaran mukaan, kun lähtee teettämään. Itsehän en siis ole teettämässä. Tuli vain tuollainen idea mieleen, joten siinä mielessä meni tuo pitkä teksti vähän hukkaan.
 
Mainitaan nyt vielä että otan taidonnäytteeni pois viimeistään huomenna. Että vielä ehtii ihailemaan. Ääni niissä nyt meni miten meni. Ilmeisesti webbikamera hajos tai jotain, kun se tuntuu nykyisin tallettavan kaikkea kuin jokin vaiheenmuokkaus olisi koko ajan säätämässä. Mutta onneksi pääasia on vain asento, ranne ja se missä pleku on.
 
En allekirjoita mitään
BugBadWolf
03.01.2017 15:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö sitä nyt vain voisi opetella soittamaan oikein? Kun se plektra nyt sillä oikealla tavalla osuu aina sinne minne haluaa.
 
Jos ei osu, eikä halua opetella, jiirisahasta voi konstruktoida sellaisen virityksen että plektra osuu aina samaan paikkaan. Ja miksi ei samantien rakentaisi robottia hoitamaan myös sitä kitaran toista päätä? Molemmat päät hoitava robotti olisi vielä parempi.
 
Tumppusormi: Ei ole sellaista oikotietä, jolla pääsisi soittotekniikan oppimisen ohi. Siihen ei auta muu kuin soittaminen, soittaminen ja vielä lisää soittaminen. Esittämäsi ongelma ei ole ongelma kenellekään sellaiselle, joka osaa soittaa kitaraansa.
 
Tiedän, että tämä ei ole haluamasi vastaus. Mutta valitettavasti se on se vastaus, joka on totta.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
tumppusormi
03.01.2017 16:02:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Eikö sitä nyt vain voisi opetella soittamaan oikein? Kun se plektra nyt sillä oikealla tavalla osuu aina sinne minne haluaa.
 
Jos ei osu, eikä halua opetella, jiirisahasta voi konstruktoida sellaisen virityksen että plektra osuu aina samaan paikkaan. Ja miksi ei samantien rakentaisi robottia hoitamaan myös sitä kitaran toista päätä? Molemmat päät hoitava robotti olisi vielä parempi.
 
Tumppusormi: Ei ole sellaista oikotietä, jolla pääsisi soittotekniikan oppimisen ohi. Siihen ei auta muu kuin soittaminen, soittaminen ja vielä lisää soittaminen. Esittämäsi ongelma ei ole ongelma kenellekään sellaiselle, joka osaa soittaa kitaraansa.
 
Tiedän, että tämä ei ole haluamasi vastaus. Mutta valitettavasti se on se vastaus, joka on totta.

 
Onko tuo ideoimani juttu jotenkin soittotekniikan opettelusta pois?
 
Sahaa barre sointua kaulamiki kohdalla ja se4n jälökeen läheltä tallaa kaula sivulle päin. Sitten teet samat jutut kaula keulimisasennos. Pointti on se että aseman laittaminen on helpompaa, kun kaula on sivulle. Toiset on koko ikänsä soittanut kaula sivulle suunnattuna, ja tässä joukussa on taatusti parempia soittajia kuin sinä. Nyt kun nämä jampat kääntävät sen kaulan ylöspäin tuo asemointi ei ole enää niin helppoa.
 
Ihan soittamisen opettelemisesta ja treenamisesta. Jotenkin ymmärtäisin niin että kun kitaran tai minkä tahansa soittimen hommaa, niin treenaamineen siihen liittyy. Aloittelijana ymmärrän oikein hyvin että omaa tekniikkaa pitää vielä kehittää. Sitä minä en ymmärrä että tämä mun ideani jotenkin poistaisi harjoittelun tarpeen.
 
En allekirjoita mitään
BugBadWolf
03.01.2017 16:11:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi:...Pointti on se että aseman laittaminen on helpompaa...
 
Aivan niin...
 
Pointti on se, että kitaran asennolla ei ole väliä, kun tekee homman oikein.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
tumppusormi
03.01.2017 16:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Aivan niin...
 
Pointti on se, että kitaran asennolla ei ole väliä, kun tekee homman oikein.

 
Heitäs jotain videota kehiin että olisi jotain uskomistakin noissa kommenteissa. Barre rytmi haukkaus siitä kaulamikin kohdalta ja tallasta kaula vinossa ja kaula sivulle. Sen jälkeen voit mun puolestani väittää että on ihan yhtä helppoa ja vain tekniikan harjoittelusta on kyse.
 
En allekirjoita mitään
Gary the pine
03.01.2017 16:18:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: Sahaa barre sointua kaulamiki kohdalla ja se4n jälökeen läheltä tallaa kaula sivulle päin. Sitten teet samat jutut kaula keulimisasennos. Pointti on se että aseman laittaminen on helpompaa, kun kaula on sivulle. Toiset on koko ikänsä soittanut kaula sivulle suunnattuna, ja tässä joukussa on taatusti parempia soittajia kuin sinä. Nyt kun nämä jampat kääntävät sen kaulan ylöspäin tuo asemointi ei ole enää niin helppoa.
 
Totanoin, eihän kukaan soita kaula suoraan sivulle, siis niinkuin vaakasuoraan sivulle, eihän siinä ole mitään järkeä. Komerossa puuhaavista istumatyöläisistä en osaa sanoa, mutta jos nyt minkä tahansa torrakon ripustat kaulaan, niin ei se vaan toimi niin että kaula osoittaa itään / länteen. Eikä se hirmu kätevä ole kontrabassonakaan, että siitä välimaastosta jonkun sortin asento yleensä löytyy.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Numb
03.01.2017 16:25:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Totanoin, eihän kukaan soita kaula suoraan sivulle, siis niinkuin vaakasuoraan sivulle, eihän siinä ole mitään järkeä.
 
Dave Davies disagrees: http://24.media.tumblr.com/tumblr_ly03f5VRhU1qed74no1_1280.jpg
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
lurkki
03.01.2017 16:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Dave Davies disagrees: http://24.media.tumblr.com/tumblr_ly03f5VRhU1qed74no1_1280.jpg
 
Noinhan se offsetti on näppäilemällä soitettaessa kompensoitava.
 
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
BugBadWolf
03.01.2017 16:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: Heitäs jotain videota kehiin...
 
En minä nyt jaksa alkaa videopajaa rakentamaan. Jos olet kohtuumatkan päässä, voin tulla näyttämään kuinka se käy. Kyse on itseasiassa varsin helposta pikkujutusta. Kun ne ovat hanskassa, alkaa olla varsin sama missä asennossa sitä keppiä heiluttaa.
 
Sinulle on jo (videolla) osoitettu, että lähtöajatuksesi "twangin" (terminkin käyttö tässä yhteydessä on vähän iinä ja iinä) synnystä on väärä. Sitä nyt ei vain tehdä soittamalla liian lähellä tallaa, vaan plektratekniikalla. Lisäksi ko soundin tekevät laitteiden tekniset ratkaisut.
 
Koska koko lähtöajatus perustuu virheeseen, lisävirhe sillä että tekisi multiskaalan väärin päin, on aivan erityisen virheellinen. Bassopään venyttäminen ko konseptissa ei ole vain muotoilutaiteellinen yksityiskohta, vaan perustuu käytännön syihin. Googlen kertokoon lisää aiheesta.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Gary the pine
03.01.2017 16:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Dave Davies disagrees: http://24.media.tumblr.com/tumblr_ly03f5VRhU1qed74no1_1280.jpg
 
Seison korjattuna...
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
tumppusormi
03.01.2017 16:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: En minä nyt jaksa alkaa videopajaa rakentamaan. Jos olet kohtuumatkan päässä, voin tulla näyttämään kuinka se käy. Kyse on itseasiassa varsin helposta pikkujutusta. Kun ne ovat hanskassa, alkaa olla varsin sama missä asennossa sitä keppiä heiluttaa.
 
Sinulle on jo (videolla) osoitettu, että lähtöajatuksesi "twangin" (terminkin käyttö tässä yhteydessä on vähän iinä ja iinä) synnystä on väärä. Sitä nyt ei vain tehdä soittamalla liian lähellä tallaa, vaan plektratekniikalla. Lisäksi ko soundin tekevät laitteiden tekniset ratkaisut.
 
Koska koko lähtöajatus perustuu virheeseen, lisävirhe sillä että tekisi multiskaalan väärin päin, on aivan erityisen virheellinen. Bassopään venyttäminen ko konseptissa ei ole vain muotoilutaiteellinen yksityiskohta, vaan perustuu käytännön syihin. Googlen kertokoon lisää aiheesta.

 
Eli sanahelinää kunnes video kehiin tai tulet Kangasalle näyttämään. Itse en omaa ajokorttia terveydellisten syiden takia. Pistä YV:llä puhelinnumero jos olet tulossa.
 
Ps. Tohtori tuolla jo myönsi että se on hankalampaa. Silläkin on perusteet siis hakusessa.
 
Ja twang äänestä ja miten se saadaan ja kuuluu saada on tuossa 7 minuutin kohdalla vähän parempaa tietoo https://youtu.be/oOtyZRSRWq8?t=416
 
En allekirjoita mitään
BugBadWolf
03.01.2017 16:57:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: Eli sanahelinää kunnes video kehiin tai tulet Kangasalle..
 
Kaiva se Jucciz esiin ja näyttämään, kun siellä kerran majailet. Koko mies on yhtä perkeleen twangia. ;D
 
Youtubessa on muutamia miljoonia videoita. Kun aikasi mokomia katselet, huomaat että kitarat soivat toinen toistaan kummallisemmissa asennoissa. Sanahelinää toki tämäkin.
 
----
 
Maailmankaikkeudelle noin yleisesti: Minkähän takia minun piti tähän sotkeentua? Luulinko että ihmiset oikeasti haluavat oppia asioita?
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Jucciz
03.01.2017 17:23:25 (muokattu 03.01.2017 19:18:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Nyt minulle pitää kyllä jonkun kertoa, mikä musiikkityyli on niin vaikea, ettei soittaja enää tunne omaa kitaraansa.
 
Tätä olin just tulossa sanomaan ja ihmettelemään. Sitä paitsi, "humppaa" on ihan yhtä vaikea soittaa tyylinmukaisesti kuin mitä tahansa muutakin musiikkia. Lisäksi Aristospeden ylenkatsomat humppamuusikot ovat todennäköisesti huomattavasti kovempia muusikoita kuin mies itse - ja ainakin keskimääräistä rokkikitaristia huomattavasti monipuolisempia ja tyylitajuisempia.
Jucciz
03.01.2017 17:24:02 (muokattu 03.01.2017 17:24:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Kaiva se Jucciz esiin ja näyttämään, kun siellä kerran majailet. Koko mies on yhtä perkeleen twangia. ;D
 
Mitä mää nyt oon tehny?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «