Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stereoliitäntöjen merkitys
1
Solex
28.06.2016 02:12:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen basisti joten monona mennään aina. Monessa, yleensä aikaan vaikuttavissa pedaaleissa(chorus, delay, reverb) on stereoliitännän mahdollisuus ja niiden merkitys on minulle jäänyt hieman epäselväksi. Jos lyön syntikkani vasemman ja oikean kanavan lähdöt stereochoruksen tuloihin ja sitä kautta mikseriin, on asia selvä kuin pläkki mutta minkälaisissa tilanteissa stereoliitäntöjen käytöstä voisi saada etua kitaralla?

Esim A: Minulla on pedaaliketjun viimeisenä stereotuloilla varustettu reverb. Voinko laittaa kaksi A/B boksilla käskytettävää erillistä ketjua purkin eteen ja molemmista ketjuista saan saman kaikuefektin? Voinko tehdä näin kaikilla pedaaleilla joissa on stereoliitännän mahdollisuus?

Mitä varten joissain kaapeissa on stereotulo?

Olisiko esimerkki B mahdollista:
Minulla on stereotuloilla varustettu 4x12 kaappi. Kytken kaksi nuppia kaappiin niin että kumpikin vahvistin puskee omaa elementtipariaan. Tässä ratkaisussa varmastikkin kaiutinparien kuorman täytyy olla eri kuin yksi vahvistin puskee kaikkia neljää elementtiä samanaikaisesti.

Basso on jalo soitin
Laulava Kylätohtori
28.06.2016 08:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaralla hyötyä saa lähinnä, kuten jo mainitsitkin, tilaefekteissä. Stereon lisäksi kitaralla on kaikenlaisia wet-dry-wet-systeemeitä, mutta itse en ole moisia koskaan käyttänyt.

Enpä muuten osaa varmaksi sanoa, että onnistuuko kahden signaaliketjun ajo stereoefektiin niin, että lähtö on monona. Vai vaatiiko stereosisääntulo myös stereoulostulon. No, joku viisas kertoo sen kohta...

Esimerkki B on mahdollinen. Stereokaappia voi ajaa kahdella eri vahvistimella, jolloin kuorma on eri kuin yhdellä vahvarilla monona mentäessä. Jos haluaa käyttää jotain tilaefektiä stereona, niin väittäisin, että paremman lopputuloksen saa kahdella eri kaapilla, jotka ovat kauempana toisistaan kuin yhdellä stereokaapilla...

Joskus olen vain koemielellä testannut tilaefektejä stereona, mutta en ole koskaan jaksanut moisia systeemeitä treeneissä/keikalla käyttää. Imo ei maksa vaivaa, ainakaan meikäläisen musatyylissä, mutta joku muu on tietysti eri mieltä...

They pass too much electricity. -SRV
hollstro
28.06.2016 20:45:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Choruksella/Flangerilla stereo levittää äänikuvaa, kun monona tätä ei tapahdu. Sama se on kaikujen kanssa. Yhden kaapin stereo ei paljoa eroa monosta, koska kajarit ovat niin lähekkäin. Pientä eroa se tekee kuitenkin.

Jos on stereosysteemi, voi esim. toiseen kanavaan laittaa säröt ja toisen ajaa puhtaalla ja miksata saundia mielen mukaan. Esim. bottne ei kärsi kuten monosystemissä.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kuha
28.06.2016 21:34:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro:Jos on stereosysteemi, voi esim. toiseen kanavaan laittaa säröt ja toisen ajaa puhtaalla ja miksata saundia mielen mukaan. Esim. bottne ei kärsi kuten monosystemissä.

Gibson ES 345:n stereosysteemiä oon seuraavasti käyttänyt: tallamikistä säröt ja muut efektit, kaulamikistä puhdas saundi. Esim. Super Reverbissä, jossa kaksi kanavaa on vastavaiheessa toisiinsa nähden, tämä onnistuu hyvin.

Old Fenders never die
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti