Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Luotettavat kitaravahvistimet
1 2 3 4 5
klobasa
17.06.2016 13:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös Tukes just vastannut, ettei se pysy. Vain ehjänä myytäviä koskee nuo 'turvatakuut'.
 
Näin minäkin ymmärsin. Voinen siis hyvillä mielin myydä tällä hetkellä 100% toimivan Uraltone 5E3 vahvarini esim. ilman virtajohtoa "toimimattomana".
 
Hallu, en tiedä onko laitonta. Siksi siinä olikin kysymysmerkki.
 
hallu
17.06.2016 13:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: Näin minäkin ymmärsin. Voinen siis hyvillä mielin myydä tällä hetkellä 100% toimivan Uraltone 5E3 vahvarini esim. ilman virtajohtoa "toimimattomana".
 
Hallu, en tiedä onko laitonta. Siksi siinä olikin kysymysmerkki.

 
Onhan siinä tietenkin jokin juttu oltava, että esimerkiksi Uraltone myy ne laitteet rakennussarjana eikä kasaa niitä valmiiksi asiakkaalle. En tunne lainsäädäntöä, mutta oli luullut, että itse kasaamansa vahvistimen saa myydä kunhan se on kasattu oikein eikä aiheuta vaaraa käyttäjällee..... ja jos se aiheuttaa varan, niin sitä ei saisi käyttää edes itse.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
high_society
17.06.2016 14:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs sitte jos on IEC 60320?
Mutqu......=)
 
Kuinkaha monta johdot katkottua torilta on koskaan menny?
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Vellu64
17.06.2016 17:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kun ostat vanhan käytetyn vahvistimen (esim. 50/60-luvun Fenderin), tee tai teetä nämä työt osaavalla vahvistinnikkarilla:
 
- virtajohto 3-napaiseksi (jos ei ole jo), maajohto jätetään kahta muuta johtoa pidemmäksi
- "death cap" pois kokonaan
- ground-kytkin pois pelistä: itse kytkin voi jäädä takapaneeliin esteettisistä syistä, mutta johdot irti
- virtalähteen suotokonkat uusiksi
- bias-trimmeri pääteputkille (ei välttämätön, mutta monissa koneissa hyvä idea)
 
Jos muuta huomauttamisen aihetta ei sisuskaluissa ole, laite tulee toimimaan taas seuraavat 30-40 vuotta hienosti, toki putkia saattaa joutua vaihtamaan, mutta ne ovat muutenkin kulutustavaraa. Tätä kaavaa noudattamalla kaikki on pelannut hienosti, voin suositella lämpimästi. Simppeli, mutta toimiva muistilista.

 
Tuossa on juuri oikea menetelmä. Ei se niin vaikeaa ole ja asiat on kyllä selitetty standardeissakin.
Laite pitää korjata suht. ehjään kuntoon ennen myyntiä, niin sen voi myydä käytettynä sähkölaitteena.
Muuttaa alkuperäisestä niitä ei tarvitse missään nimessä, mutta turvallisuutta voi aina parantaa.
Standardissa SFS 6000, kohdassa sähköasennusten korjaus-, muutos- ja laajennustyöt, on periaatteita.
Hieman tehdään eroa siihen, korjataanko laitteisto ennalleen vai muutetaanko sitä. Korjauksessa voi käyttää kyseisen laitteen valmistusajankohdan, ehjiä komponentteja tai tämän päivän vastaavia.
Korjauksen jälkeen laite on aina turvallisempi kuin rikkinäinen ja kovaa soittoa vaan.
Sähköturvallisuuslakihan täyttyy tukesin ylläpitämää standardiluetteloa ja niitä standardeja noudattamalla.
Uusille audio, jne. laitteille on erillinen standardi vielä. Vanhojen laitteiden ei pidä täyttää niitä vaatimuksia. Siellä on jo kaikki emc-jutut sitten.
 
markkuilari
18.06.2016 01:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista olisi tietää mikä kanta itse piruperkelleellä, eli vakuutusyhtiöllä on aiheeseen liittyen. Jos sattuu tönö häviämään savuna ilmaan jonkun harrastelijan kasaaman DIY kamppeen tai modaaman vintageputkarin ansiosta, niin maksavatkohan kiltisti viulut, vai yrittävätköhän luistaa asiasta normaaliin tapaansa. Vakuutusyhtiöillä kun ei ole tapana kysellä Tukeseilta, Tekeseiltä, tai muilta kuin omilta "asiantuntijoiltaan" neuvoja.
 
hallu
18.06.2016 10:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuilari: Mielenkiintoista olisi tietää mikä kanta itse piruperkelleellä, eli vakuutusyhtiöllä on aiheeseen liittyen. Jos sattuu tönö häviämään savuna ilmaan jonkun harrastelijan kasaaman DIY kamppeen tai modaaman vintageputkarin ansiosta, niin maksavatkohan kiltisti viulut, vai yrittävätköhän luistaa asiasta normaaliin tapaansa. Vakuutusyhtiöillä kun ei ole tapana kysellä Tukeseilta, Tekeseiltä, tai muilta kuin omilta "asiantuntijoiltaan" neuvoja.
 
No vakuutusyhtiön kantaa mihinkään asiaan on turha arvailla tai edes kysellä. Se selviää vasta kun jotain sattuu eikä sitä voi mitenkään ennakoida. Omat kokemukseni vakuutusyhtiön (if) korvauspolitiikasta ovat olleet myönteisiä, mutta en onneksi ole tarvinnut montaa kertaa turvautua siihen.
 
Mutta vahvistin polttaa tönön? onkohan se edes mahdollista, mutta kuin hyvin teoreettisessa tapauksessa. Vahvistinhan on aina päällä ollessaan käyttäjänsä "valvonnassa", niin luulisi että palaneen käryn huomaisi pikkuisen ennen kuin talo palaa. Enemmänkin minusta tuntuu, että viallinen vahvistin voi olla käyttäjälleen vaarallinen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
markkuilari
19.06.2016 06:20:34 (muokattu 19.06.2016 06:22:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mutta vahvistin polttaa tönön? onkohan se edes mahdollista, mutta kuin hyvin teoreettisessa tapauksessa. Vahvistinhan on aina päällä ollessaan käyttäjänsä "valvonnassa", niin luulisi että palaneen käryn huomaisi pikkuisen ennen kuin talo palaa. Enemmänkin minusta tuntuu, että viallinen vahvistin voi olla käyttäjälleen vaarallinen.
 
Ai että, jokin sähkölaite polttaa talon, on mahdotonta!!(harvemmin ne talot palaa ihan itsekseen tai tuhopolttamalla), ja varsinkaan "tein sen itse" tapauksissa. Sähkö menee sinne laitteesseen, vaikka se ei ole edes päällä. Tietysti jos jokainen ottaa kaikista talon sähkölaitteista aina käytön jälkeen töpselin pois seinästä, niin mahdollistahan se on. Onhan kaikki helvetin liiotellut työturva yms, kortit syvältä, mutta "väri väriin ja loput maihin" sekoiluahan tapahtuu todella usein.
 
Ja itse aiheeseen liittyen, voi itse miettiä ottaako jonkun vintage vahvarin, joka voi päästää savumerkit hetkenä minä hyvänsä (koska vanha sähkölaie on aina vanha sähkölaite), vai esim vastaavan uuden Bluetonen.
 
Tympee Huttunen
19.06.2016 06:48:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vakuutusyhtiö ei korvaa mitään asennusvirheestä johtunutta asiaa. Ei mitään. Jos talo palaa ja voidaan osoittaa, että pistorasia/uuni/kiuas oli väärin asennettu se on siinä. 0 euroa kilahtaa korvauksia. Sama koskee vesivahinkoja yms. Mullakin menee sievoinen summa vuodessa vakuutuksiin ja mietityttää, että meneekö ihan turhaan. Isot esimerkit noilla on kun iphone tippuu lattialle yms. ja tollaset tietty hyvin hoituukin.
 
hallu
19.06.2016 12:07:23 (muokattu 19.06.2016 12:28:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuilari: Ai että, jokin sähkölaite polttaa talon, on mahdotonta!!(harvemmin ne talot palaa ihan itsekseen tai tuhopolttamalla), ja varsinkaan "tein sen itse" tapauksissa. Sähkö menee sinne laitteesseen, vaikka se ei ole edes päällä. Tietysti jos jokainen ottaa kaikista talon sähkölaitteista aina käytön jälkeen töpselin pois seinästä, niin mahdollistahan se on. Onhan kaikki helvetin liiotellut työturva yms, kortit syvältä, mutta "väri väriin ja loput maihin" sekoiluahan tapahtuu todella usein.
 
Ja itse aiheeseen liittyen, voi itse miettiä ottaako jonkun vintage vahvarin, joka voi päästää savumerkit hetkenä minä hyvänsä (koska vanha sähkölaie on aina vanha sähkölaite), vai esim vastaavan uuden Bluetonen.

 
Kannattaa varmaan laittaa ne soittokamat kytkimellä varustetun pistorasian taakse, niin saa riskiä edes vähän pienemmäksi. Meillä on treenikämpällä semmoinen systeemi, että kun tullaan ja laitetaan valot, niin samalla laitetaan toisesta kytkimestä virta pistorasioihin ja lähtiessä taas päinvastoin. No meidän rumpali onkin sähkömies.
 
Mitä tulee noihin vintagevahvistimin, niin itse varmaan miettisin kaksi kertaa ennenkuin ottaisin arvokkaan keräilykapineen tuotantokäyttöön, mutta jucciz tuolla aikaisemmin antoi ihan hyvän työlistan mitkä asiat ainakin kannattaa teetättää kuntoon. Keräilykamppeelle tietenkin isot modaukset ja nykyaikaistamiset ovat keräilyarvon kannalta myrkkyä, mutta jos laitteen hankkii soittamista varten niin perusteellinen remontti on tietenkin paikallaan (tarkoitan, että asiantuntija käy kaikki paikat läpi ja vaihtaa vialliset osat ja muuttaa laitteen nykyaikaisten sähköstandardien mukaiseksi. Olen kuullut, että Fenderin ne levyt joihin ne komponentit kiinnitetään (ennen piirilevyjen aikaa) voi muuttua sähköä johtavaksi vanhuuttaan. Niin aikamoisia yllätyksiä siellä voi tulla vastaan.
 
Toisaalta mullahan on itsellänikin tällä hetkellä tuotantokäytössä vintagevahvistin :-) . https://muusikoiden.net/artikkelit/2046 ei se kylläkään arvokas ole, joten huollon jälkeen sitä uskaltaa huoletta käyttää :-).
 
E: Unohdin lisätä, että itse ottaisin tuotantokäyttöön ilman muuta mieluummin Bluetonen kuin jonkun vintagekoneen. Syitä on lukuisia, eikä vähäisin olen bluetonen poikkeuksetta kevyempi paino, käytännöllisyys ja ilmeisen luotettavia kamppeita ovat. Seuraavaksi tuleekin sitten hinta, Bluetone tulee varmaan yhdeksässä tapauksessa kymmenestä edullisemmaksi. Ja kolmas on omat toiveet, Bluetonen saat vintagespekseillä, mutta siihen halutessaan saa vaikka mitä herkkuja. Joo, semmoisen saattaisin ostaa. Niin ja tiedä vaikka joskus vielä ostaisinkin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Rämppy
19.06.2016 14:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuilari: Sähkö menee sinne laitteesseen, vaikka se ei ole edes päällä. Tietysti jos jokainen ottaa kaikista talon sähkölaitteista aina käytön jälkeen töpselin pois seinästä, niin mahdollistahan se on. ...
En ole sähkömies, mutta ymmärtääkseni aina kun töpseli on seinässä, sähkölaitteessa kulkee virtaa. Ja käsittääkseni silloin on jonkinasteinen oikosulun riski, jos jotain siellä laitteessa menee sopivasti vikaan. Mulla on ollut aina tapana ottaa kitarastyrkkareista töpseli irti seinästä, kun en soita. Joskus muinoin jurakaudella Televisio-apu -nimisen huoltofirman heppu suositteli tätä, kun mulla kärähti verkkomuuntaja WEM Dominator -vahvistimesta. Eipä tuosta töpselin irrottamisesta haittaakaan ole silloin kun stykeä ei käytä.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
harryk
19.06.2016 15:04:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monessa Amerikoista tuodussa vanhassa putkikoneessa on ns. death cap, eli kuoleman kondensaattori vielä paikallaan. Ko. konkka sijaitsee verkkojohdon ja alustan välissä ennen verkkokytkintä. Jos tämä konkka vioittuu ja menee pahimmassa tapauksessa oikosulkuun, on vahvarin alustassa silloin verkkojännite maata vasten. Kun tällaisella vahvarilla sopivasti soitetaan vaikka niin, että kitaristi laulaa mikkiin samalla kun soittaa, saa hän 230 V suoraan kasvoihinsa. Ei ole hyvä juttu se.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Kefiiri
20.06.2016 06:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tuon kuolonkonkan alkuperäinen tarkoitus mahtoi olla?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Sax-pappa
20.06.2016 09:47:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Mikä tuon kuolonkonkan alkuperäinen tarkoitus mahtoi olla?
 
Tarkoitus oli kytkeä laitteen runko kondensaattorin kautta verkkojohdon maadoitettuun napaan ja näin pienentää hurinoita. Tämä siis ajalla ennen kolminapaisia maadoitettuja verkkojohtoja.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «