Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bogner Atma
1
JohnPatrick
26.04.2016 14:05:17 (muokattu 26.04.2016 14:05:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt haulla mitään keskustelua tästä.. mielenkiintoinen joskin melko tyyris lunchbox -kokoluokan vahvistin!

Olisiko täällä Atman omistajia, pieni "review" olisi paikallaan? :D

http://www.bogneramplification.com/atma

SPEKSIT,
-Extreme compact and small 3 channel all tube design
-Single instrument input
-3 position channel selector switch
-Clean: twisted tone, volume and 3 position bright switch
-Crunch & Solo: common gain, bass, middle, treble controls
-Crunch gain preset control
-60, 70, 80 gain structure voicing switch
-Buffered series fx loop
-18W EL84 power amp section
-EZ81 tube rectifier
-Modern Vintage style switch
-Power attenuator switch for 18, 5 and 1 watt operation
-16, 8 and 4 ohm speaker outputs
-Frequency adjusted line out (sn:064077 or higher)
-Functions on footswitch: crunch/solo preset and clean/overdrive
-Unique all aluminum chassis design

Haz
26.04.2016 15:55:42 (muokattu 26.04.2016 16:26:15)

Omistin Atman, mut en omista enää. Ärsytti hieman kliineissä ja särössä äänenvoimakkuuden vaihtelu. Myös EL84 tyypilliset vaivat eli ihan kärkiattacki ja muhkea alapää puuttuu esim. V30 kaappia soitettaessa. Kova on äänipaine mutta uskottavuus puuttuu. Hinta on nyt noussut myös. En raaskinut pitää kun sen sai alle 1700e. Paras se varmaan näistä mininupeista on ja on kyllä geinia kun säätää takaa moderniksi ja gain potikkaa kaakkoon. Se oli oikeastaan viimeinen toive et joku el84 vahvari olis isompiin poikiin nähden hyvä. Mut ei kiitos mininuppeja enää. Kaikki noi nettidemot on aika houkuttelevia, esim. tuo NAMM esittely stimuloi ostamaan varmasti.

JohnPatrick
26.04.2016 16:26:32

Haz: Omistin Atman, mut en omista enää. Ärsytti hieman kliineissä ja särössä äänenvoimakkuuden vaihtelu.

Eikö kanavien volumeilla saanut siis tasattua vai meinaatko niiden "decade" -asetusten eroja?

Se oli oikeastaan viimeinen toive et joku el84 vahvari olis isompiin poikiin nähden hyvä. Mut ei kiitos mininuppeja enää.

Tämä muakin vähän pelottaa kun on taas isompi vahvistin ollut soitossa. Tosin Suhr Badger 30 mulla oli joskus ja sen saundi oli kyllä jo "riittävän" iso mulle varsinkin 2x12 tai 4x12 kaapilla, mutta siinä tietysti oli 2xEL34 ja noin 38W tehoja.

Millä kaapilla soitit Atmaa?

Ennen nykyistä Mesa Mark V:sta mulla oli Goldfinger 45 combo, joka oli kyllä pirun hyvä. Siinä tosin se OD-kanava oli tosi paljon pienemmän kuuloinen kuin sen clean, mikä oli jäätävän hyvä. Goldfinger 90 pitäisi joskus päästä kokeilemaan! :D

Haz
26.04.2016 16:28:28 (muokattu 26.04.2016 16:30:53)

Ostin juuri GF45 ja se aika hyvä. Atma on mininuppi, ei kannata toivoa liikaa. Badger 18 kokeilin ja se on kyllä varmaankin paras EL84 nuppi mitä voi olla. Tosin sekään ei kestä soitettaessa kovilla volyymeilla.

JohnPatrick
26.04.2016 17:02:30

Haz: Ostin juuri GF45 ja se aika hyvä. Atma on mininuppi, ei kannata toivoa liikaa. Badger 18 kokeilin ja se on kyllä varmaankin paras EL84 nuppi mitä voi olla. Tosin sekään ei kestä soitettaessa kovilla volyymeilla.

Jos vertaat GF45 ja Atman saundillista kokoeroa niin onko paljon eroa? Esim. clean headroom?

Haz
26.04.2016 17:10:03 (muokattu 26.04.2016 17:11:42)

Siis GF45 on kaikin puolin mulle sopiva. Vintage geinit ja kliinit. Tykkään että vaihtoehtoja on vähän mutta huonoa soundia ei saa sitten millään. Atma oli sellainen lelu. Kovaa kyllä soi tarvittaessa, ne ison vahvistimen ominaisuudet vaan puuttuu. Osittain voi auttaa kaiuttimilla. Soitin sitä sen jälkeen kun myin vielä musamaailmassa vuorotellen Helioksen kanssa. Ei ne mininupit nyt vaan kannata. 70% hinnasta ei ole 70% soundista.

Gabe
26.04.2016 17:53:21

Musti ja munat.. :)

En ehkä lähtisi kaikkia pikkuvahvistimia yhden Atman perusteella lyttäämään. Mulla on esimerkiksi Mesan pikkurecto laittanut kiertoon aika monta isoa ja kallista boutiquevahvistinta juuri siitä syystä että se on ollut isompisoundinen... ja verrokit ovat olleet teholuokassa 50-100w, mutta silti pikkulohikäärme on ollut aina ronskimpi soundeiltaan ja monipuolisempikin.

Samoin Bluetonen Lead jr oli todella ison kuuloinen ollakseen vain parin watin kone eikä ENGLin Ironball ollut sekään yhtään hullumpi. Ja onhan noita paljon muitakin upeita soundeja alle 25w teholuokassa ollut ihan kautta aikojen. Itse kun tykkään noita vahvistimia avata reilusti niin tuntuu ne sopivat koneet sitten kuitenkin löytyvän tuosta pienemmästä teholuokasta. Vaikka se kuinka olisi hienoa että on se iso 50-100w kone ja 4x12 kaappi niin totuus on kuitenkin se että aniharva meistä pääsee soittelemaan niin että tuon teholuokan koneet pääsisivät koskaan parhaimmilleen.

"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
Haz
26.04.2016 17:56:25

Totta. Atma ja Fryette Powerstation voisi olla ihan hyvä yhdistelmä. Testailin MiniRec Levytukussa aikanaan. Omaa ei ole. Ei oikein vakuuttanut. Tuo MarkV25 kuulosti kaikin puolin paremmalta, samat putket molemmissa.

Gabe
26.04.2016 18:05:45

Haz: Totta. Atma ja Fryette Powerstation voisi olla ihan hyvä yhdistelmä. Testailin MiniRec Levytukussa aikanaan. Omaa ei ole. Ei oikein vakuuttanut. Tuo MarkV25 kuulosti kaikin puolin paremmalta, samat putket molemmissa.

Eihän ne kaikki kaikille maistu. Itselläkin on aika monta konetta kokeiltu joista en juurikaan pitänyt, tämä ei niistä vahvistimista tee kuitenkaan huonoja. Ainoastaan sopimattomia meikäläisen tarpaaseen. Ja onhan EL84 putkillakin muutama upeasoundinen kone saatu aikaan. ;)

"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
Haz
26.04.2016 18:19:28 (muokattu 26.04.2016 18:20:55)

Lonestar Special oli hieno EL84 kone joka mulla on ollut. Sekin verrattuna Mark V 25 nuppiin oli hengetön siellä levytukussa. Omani myinkin jo kauan sitten.
Huonous on aika subjektiivinen käsite kuten kaikki kirjoitukset netissä on aika subjektiivisia)
Ostettaessa mininuppia kuitenkin miettisin kahdesti. Josko tonni lisää ja sitten oikea keepperi mielummin kouraan. Ei tartte sitten myydä.

Gabe
26.04.2016 18:40:35

Haz: Lonestar Special oli hieno EL84 kone joka mulla on ollut. Sekin verrattuna Mark V 25 nuppiin oli hengetön siellä levytukussa. Omani myinkin jo kauan sitten.
Huonous on aika subjektiivinen käsite kuten kaikki kirjoitukset netissä on aika subjektiivisia)
Ostettaessa mininuppia kuitenkin miettisin kahdesti. Josko tonni lisää ja sitten oikea keepperi mielummin kouraan. Ei tartte sitten myydä.

Itse miettisin enemmän sitä tulevaa käyttötarkoitusta ja sitä miten se vahvistin sopii siihen tehtävään mihin se hankitaan. Itse lähden ainakin aina ostamaan mahdollisimman mieluista ja säästän ennemmin sen tarvittavan summan. Testasin myös isompaa Rectifieriä mutta tuo pikkuinen miellytti minua enemmän soundiensa puolesta joten otin sen... Ja yhä reilun kolmen vuoden jälkeen tuo minunuppi tuossa näköjään keikkuu vaikka samalla yhtä ja toista kalliimpaa isoa konetta on tullut ja mennyt.

Eli: Omat korvat + kitara mukaan ja itse rohkeasti testaamaan. Ei niistä muuten ota pirukaan selvää, meillä on kuitenkin jokaisella niin erilainen maku, tarpeet sekä soittotatsi että subjektiiviset (ja monesti erittäin biasoituneet) nettikirjoitukset ja youtube klipit ovat parhaimmillaankin vain juuri ja juuri suuntaa antavia. Eikä se hikinen 5-10min siellä liikkeessäkään välttämättä vielä lopullista totuutta paljasta vaan pitkässä juoksussa selviää onko se sitten keepperi vaiko ei..

JohnPatrick
26.04.2016 23:39:10

Gabe: Itse miettisin enemmän sitä tulevaa käyttötarkoitusta ja sitä miten se vahvistin sopii siihen tehtävään mihin se hankitaan. Itse lähden ainakin aina ostamaan mahdollisimman mieluista ja säästän ennemmin sen tarvittavan summan.

Hyviä pointteja Gabelta.... pakkohan se on myöntää että omilla keikoilla noilla isommilla vahvistimilla soittaminen on ollut kieltämättä aika hissuttelua yleensä tai sanotaanko niin että ihan "sweet potissa" ei olla menty. Ei siinä, hyvältä on kuulostanut niinkin... :D

Kyllähän iso rauta kuulostaa isolta, mutta kai noissa pienissä vahvistimissakin on tosiaan eroja. Ainakin Vox AC15 lisäkaapilla ei jättänyt yhtään fiilistä että tehoja pitäisi olla enemmän, samoin oli Suhr Badger 30:nkin kohdalla... nykyisin vielä tulee mikitettyä aina keikalla niin sekin jeesaa.

Täytyy varmaan matkata Musamaailmaan testikierrokselle!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti