Muusikoiden.net
05.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stereo-outputin käyttäminen treeniksellä
1
finlanderr
11.04.2016 15:17:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aika keltanokka ja haluaisin tietää että mitä tyypit hakevat yleensä käyttäessään stereo-outputtia kitaroinnissa?

Kaikenlainen tieto aiheesta kiinnostaa. Esim vedetäänkö tyypillisesti yhdellä styrkalla cleania ja toisella säröä? Tai mitä tyypillisesti haetaan? Mitä jippoja ja juttuja kannattaa huomioida kun alkaa kokeilla stereo-outputtia?

Eikhän se vähempiki olis riittäny..
BugBadWolf
11.04.2016 15:23:48

finlanderr:. mitä tyypit hakevat yleensä käyttäessään stereo-outputtia kitaroinnissa?...

Yleisin taitaa olla tietenkin stereo-efektien toisto. Delayt ja vaikkapa chorus näistä esimerkkinä. Toinen vaihtoehto on efektin (se delay taas) toistaminen yhdestä ja alkuperäisen soundin toisesta pelistä. Ei niitä varmaankaan montaa ole, jotka värkkäilevät kahden päällekkäisen vahvistinsoundin kanssa.

Noiden kanssa pelaillessa kannattaa muistaa, että levittää sitten ne vahvistimensa myös kauas toisistaan. Pinossahan - varsinkin mikittämättömässä - nuo menevät vähän hukkaan.

En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Hanok
11.04.2016 16:53:34

BugBadWolf:
Noiden kanssa pelaillessa kannattaa muistaa, että levittää sitten ne vahvistimensa myös kauas toisistaan. Pinossahan - varsinkin mikittämättömässä - nuo menevät vähän hukkaan.

Onhan se kieltämättä niin, että joku ping-pong-delay ei ihan pääse oikeuksiinsa jos kajarit ovat vierekkäin. Mutta jos diggailee choruksesta, niin kyllä jo esim. 2 X 12" -kaappi stereona voi kuulostaa aika makealta, vaikka elementit ovat vierekkäin. Siinä on eroa ajeleeko chorusta monona, vai stereona - jälkimmäinen vaatii tietysti stereopäätteen.

jumara
11.04.2016 17:54:48 (muokattu 11.04.2016 17:57:48)

Ylipäätään tuon stereo-setupin - niinkuin kaikkien soundivalintojen kanssa - pitäisi ensin ajatella viitekehystä eli proggista, johon on soitantoaan tunkemassa.

Stereoefektien kanssa on toki kiva leikkiä, mutta oman soittaja-, tuottaja ja äänimieskokemuksen mukaan stereokitarasta ei ole suurta iloa kuin triopohjaisissa jutuissa, joissa on stereokuvassa tilaa. Jos bändissä on kaksi monokitaraa, niin nehän muodostavat itsessään optimaalisen stereokuvan "pisteiksi" etäälle L-R dimensiossa sijoitettuna. Kahdella full stereo -kitaralla ei tee mitään, koska ne olisivat toistensa kanssa limittäin koko ajan. Sama pätee yleensä stereokiipparien ja stereokitaran kanssa.

Liika stereo vie myös tehoa ja voimaa center-elementeistä, kuten laulusta ja rummuista sekä tilan tunnusta, esim. laulun ja rumpujen kaiuista, joiden yksi tarkoitus on täyttää vasemmalla, keskellä ja oikealla sijaitsevien monosoundielementtien välistä tilaa. Sen sijaan tehokkaita saattavat olla Dry/Wet-tyyppiset setupit, joissa esim. delay ajetaan erikseen omaksi "pisteeksi", jonka voi sijoittaa muualle stereokuvaan kuin perussoundin. Esim Steve Morsella on sooloissa delay usein panoroitu hieman erilleen perussoundista.

Todellinen koko bändin stereokuva muodostuu aina monoelementeistä, joita sijoitetaan ikäänkuin viuhkaksi tai kirjaksi kuulijan eteen - oli sitten kyse äänitteestä, PA:sta tai esiintymislavasta!!

Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
Exhausted
12.04.2016 10:30:39 (muokattu 12.04.2016 10:31:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Ylipäätään tuon stereo-setupin - niinkuin kaikkien soundivalintojen kanssa - pitäisi ensin ajatella viitekehystä eli proggista, johon on soitantoaan tunkemassa.

Stereoefektien kanssa on toki kiva leikkiä, mutta oman soittaja-, tuottaja ja äänimieskokemuksen mukaan stereokitarasta ei ole suurta iloa kuin triopohjaisissa jutuissa, joissa on stereokuvassa tilaa. Jos bändissä on kaksi monokitaraa, niin nehän muodostavat itsessään optimaalisen stereokuvan "pisteiksi" etäälle L-R dimensiossa sijoitettuna. Kahdella full stereo -kitaralla ei tee mitään, koska ne olisivat toistensa kanssa limittäin koko ajan. Sama pätee yleensä stereokiipparien ja stereokitaran kanssa.

Liika stereo vie myös tehoa ja voimaa center-elementeistä, kuten laulusta ja rummuista sekä tilan tunnusta, esim. laulun ja rumpujen kaiuista, joiden yksi tarkoitus on täyttää vasemmalla, keskellä ja oikealla sijaitsevien monosoundielementtien välistä tilaa. Sen sijaan tehokkaita saattavat olla Dry/Wet-tyyppiset setupit, joissa esim. delay ajetaan erikseen omaksi "pisteeksi", jonka voi sijoittaa muualle stereokuvaan kuin perussoundin. Esim Steve Morsella on sooloissa delay usein panoroitu hieman erilleen perussoundista.

Todellinen koko bändin stereokuva muodostuu aina monoelementeistä, joita sijoitetaan ikäänkuin viuhkaksi tai kirjaksi kuulijan eteen - oli sitten kyse äänitteestä, PA:sta tai esiintymislavasta!!

Hyvää tekstiä. Toki voi miettiä onko kitaristin tehtävä omilla kamoillaan panoroida chorus stereoksi ja delay vastakkaiselle puolelle, vai pitäisikö tämä tapahtua vasta PA:ssa.

Stereoefektit on kivoja yksin soitellessa, mutta bändin kanssa ne yleensä vaan huonontaa koko bändin sointia ja vaikeuttaa oman kitaran erottumista.

Soittaminen kahteen vahvariin siten, että molemmista tulee sama monosignaali samaan aikaan tai vuorotellen tai että toisesta tulee kuiva signaali ja toisesta efektit, on sinänsä eri juttu ja paremmin bändikontekstissa toimiva.
jaxi
12.04.2016 10:55:31

finlanderr: Olen aika keltanokka ja haluaisin tietää että mitä tyypit hakevat yleensä käyttäessään stereo-outputtia kitaroinnissa?

Kaikenlainen tieto aiheesta kiinnostaa. Esim vedetäänkö tyypillisesti yhdellä styrkalla cleania ja toisella säröä? Tai mitä tyypillisesti haetaan? Mitä jippoja ja juttuja kannattaa huomioida kun alkaa kokeilla stereo-outputtia?

Viime viikon That Pedal Show käsitteli stereo efektejä. Kannattaa tsekata
https://www.youtube.com/watch?v=6moy_pAW3jU

mettän peikko
14.04.2016 23:09:44 (muokattu 14.04.2016 23:10:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
Oon tässä kovaa vauhtia siirtymässä räkki kamoihin ja kotio oon hankkinu vooduvalven ja reenikselle rihanha/g-major/pääte kombon. mitenkä noihin sitten säädetään stereo efektejä? Jokaista säätöä kun löytyy noista kaksin kappalein (esim chorukselle syvyys, leveys ja delay). Delaylle minulle on kohtuu selvä (tai ainakin luulisin) mutta mitenkä nuo chorukset flangerit pitäisi säätää? Luulisin ainakin että panoroidaan molemmille puolille kokonaan ja ilmeisesti laitetaan muljattamaan erillailla. Reeniksellä minulla on vain yksi kaappi mutta kotona saisin stereona toimimaan niin pitäisi tuota säätöä harjoitella. Bändissä meillä on vain yksi kitara niin stereo saundi voisi tuoda lisää meinikiä mulla kitaraan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti