Muusikoiden.net
08.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: TOM vs. OFR (eli vireen säilyminen)
1 2
zedder
05.04.2016 19:49:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisia kokemuksia näiltä main löytyy siitä että miten kunnollinen "kiinteä" tallaratkaisu pärjää kunnolliselle lukkotremolotallalle vireen pysymisen osalta?
 
Itselläni on kokemusta vain kahdesta Tune-O-Matic -tyyppisellä tallalla varustetusta kitarasta. Toinen niistä on Gibson Les Paul Studio, jonka tallan ja satulan valmistajaa en varmuudella tiedä, ja toinen on Edwardsin tekemä Flying V -kopio jossa Gotohin osat.
 
Itse olen tullut siihen tulokseen että "kiinteätallaisten" kitaroiden vireen pysyminen on enemmän tuuripeliä ja henkimaailman hommia kuin esim. Schaller- tai Floyd Rose (OFR)- lukkotallaisten. Jopa silloin kun kampea ihan oikeasti hiukan käytetäänkin on vire-ennuste parempi, puhumattakaan siitä jos kampi on säilötty pöytälaatikkoon. Lisäksi satulaurien kanssa askartelu vaikuttaa paljon hankalammalta kuin FR-tyyppisten tallojen säätö, eikä "floikkia" tarvitse myöskään rasvailla jotta vire pysyisi kohdillaan venytyksen jälkeen.
 
Onko niin että ei-lukittujen satula- ja tallaratkaisujen kanssa on vain hyväksyttävä se, että parin soitetun (sooloja ja G-kielen bendejä sisältävän) kappaleen jälkeen on kluusoneita tahikka groovereita pakko veivata johonkin suuntaan?
 
Mikä siis on totuus yleisellä tasolla? Mielipiteitä..?
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Kuuppakullervo
05.04.2016 20:33:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Minkälaisia kokemuksia näiltä main löytyy siitä että miten kunnollinen "kiinteä" tallaratkaisu pärjää kunnolliselle lukkotremolotallalle vireen pysymisen osalta?
 
Itselläni on kokemusta vain kahdesta Tune-O-Matic -tyyppisellä tallalla varustetusta kitarasta. Toinen niistä on Gibson Les Paul Studio, jonka tallan ja satulan valmistajaa en varmuudella tiedä, ja toinen on Edwardsin tekemä Flying V -kopio jossa Gotohin osat.
 
Itse olen tullut siihen tulokseen että "kiinteätallaisten" kitaroiden vireen pysyminen on enemmän tuuripeliä ja henkimaailman hommia kuin esim. Schaller- tai Floyd Rose (OFR)- lukkotallaisten. Jopa silloin kun kampea ihan oikeasti hiukan käytetäänkin on vire-ennuste parempi, puhumattakaan siitä jos kampi on säilötty pöytälaatikkoon. Lisäksi satulaurien kanssa askartelu vaikuttaa paljon hankalammalta kuin FR-tyyppisten tallojen säätö, eikä "floikkia" tarvitse myöskään rasvailla jotta vire pysyisi kohdillaan venytyksen jälkeen.
 
Onko niin että ei-lukittujen satula- ja tallaratkaisujen kanssa on vain hyväksyttävä se, että parin soitetun (sooloja ja G-kielen bendejä sisältävän) kappaleen jälkeen on kluusoneita tahikka groovereita pakko veivata johonkin suuntaan?
 
Mikä siis on totuus yleisellä tasolla? Mielipiteitä..?

 
No kyllä sun kokemukset vastaavat täysin omiani. Nykytallissa TOM-pilttuussa kaksi Gibson Les Paulia ja floikkaosastolla OFR ja Ibanezin Edge (en muista mikä malli), ja kyllähän nuo kelluvat lukkohässäkät palkitsevat säätämisen vaivan todella vakaalla vireellä. Jostain syystä varsinkin se G-kieli tuppaa molemmissa gibboneissa aina venahtelemaan alavireeseen, ja ihan sama onko uudet vai vanhat kielet ja miten hyvin kielet venyttelee vaihdon jälkeen jne, jostain se vaan aina luistaa tai jotain vaikka kuinka nätisti ja oikeaoppisesti olisi kierretty virittimen tapin ympärille. Varmaan pitäisi jaksaa tunkea grafiittia yläsatulaan yms yms. Ite oon tyytynyt vaan virittämään riittävän usein, onneks se on nykyään helppoa vaikka keikalla biisien välissä.
 
askomiko
05.04.2016 20:35:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun säädöt on kunnossa, eli lähinnä satula, homma on helpompaa kuin heinänteko. Virität, ja se on siinä. Seuraavan kerran sitten ensi reeneissä.
 
Vrt. virität yhden kielen, ja kaikki muut kielet menee epävireeseen.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Kuuppakullervo
05.04.2016 20:41:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännänä off-topicina en malta olla mainitsematta että 6-ruuvisella vintage tremillä varustettu mehikaani-road worn-stratoni pitää vireen todella hyvin, vaikka talla on säädetty snadisti kelluvaksikin ja jopa käytän kampea (en ny mihinkään dive bombeihin mutta sellaseen nättiin pitkien sointujen maustevibraan) - en olis uskonu ennen omakohtaista kokemusta että se voi pysyä vireessä, mutta niinpä se vaan tekee, ja oikeastaan paremmin kuin TOM-lespat.
 
ibnz
05.04.2016 20:47:52 (muokattu 05.04.2016 20:49:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei pysy TOMpat vireessä täälläkään, joskin Gibsonin satuladuunilla voi olla osuutta asiaan. Tallana ABR-1, joskin kummassakin parempi 'aftermarket' -malli. On se vähän kökköä, että satulan pitäisi olla yhdelle tietylle kielisetille tehty hyvään tulokseen pääsemiseksi.
 
E: Edget ja OFR:t kyllä, kielet kiinni ja kunnolla venytellen - seuraavan kerran tarttee virittää kieltenvaihdon yhteydessä :)
Ellei vaihda mikkejä harrastuksenaan ja kisko tallaa irti yhtenään.
 
the-Antero
05.04.2016 20:54:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omia kokemuksia on ollu kahesta orkkis floikasta, yhestä floyd rose II tallasta sekä yhdestä ping floikasta sekä vielä Kahlerista. Kaikki pitivät vireen todella hyvin oikein säädettyinä. Sitten TOMeista on kokemusta viidestä. Epiphone SG G-400. Sitä en muista miten piti vireen. Yksi custom Ran Explorer. Piti ihan ookoosti vireen. Pari SG stankkua pitävät vireen oikein kivasti myös mutta parhaiten pitää se tän hetken ykköskeppi SG custom johon Vuoren Saku teki luusatulan. Uudet kieletkin pysyy heti vireessä kunhan muistaa venytellä.
 
(((MORE FUZZ)))
tuskiz
05.04.2016 20:56:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tune o matic ei ole koskaan tunnettu vireessä pysymisestään, mutta kyllä sekin mahdollista on, se vaan vaatii tarkkaa säätämistä ja viilausta satulan ja tallan suhteen, urat pitäisi olla justiinsa sille kielisetille tehty, satula pitäisi olla tietyn mallinen että kielet saapuu siihen ja siitä eteenpäin siirtyy virittimiin oikeassa kulmassa ja päinvastoin taas kieltenpidin pitäisi olla oikealla tasolla suhteessa miten kielet tulee tallaan, jne, kumpikin pitäisi olla myös hyvin rasvattu. Asiaa voi kompensoida rullatallan ja satulan käytöllä vaikkei tremoloa kepistä löytyisikään.
 
kimurantti1
05.04.2016 21:13:27 (muokattu 05.04.2016 21:30:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TOM -talloilla varustettujen kitaroiden vireongelmat johtuvat 70% siitä, että kitaroissa on jyrkkä lapakulma (esim. Gibsonit), mikä luo satulan kohdalle kitkaa ja vaikuttaa aivan kriittisesti vireen pitoon. Näissä kitaroissa satulan pitää olla viimeisen päälle hyvin tehty, että on toivoakaan vireenpidosta. Yllättävän kalliissakin kitaroissa satulat on suoraan tehtaalta vähän sinne päin, eli se tarvii fiksata ammattilaisella kuntoon. Lukkosatulan kanssa tätä satulan kitkaongelmaa ei tietenkään ole, koska se on kokonaan poistettu (tai oikeammin kitkaa on niin paljon, ettei kieli liiku). 20% ongelmista johtuu siitä, että näissä kitaroissa on yleensä myös lyhyt skaala (jälleen esim. Gibsonit), minkä takia pienempi jännityksen muutos ja liike (esim. satulassa) vaikuttaa vireeseen, eli kitarat on herkempiä. Loput 10% on sitten jotain muuta.
 
Floikkakitaroiden mahdolliset ongelmat johtuu aivan muista syistä, joskin lyhyen skaalan "ongelma", siis kielten suhteellisesti pienempi jännitys ja näin ollen kitaran ja sen säätöjen herkkyys pätee myös lyhyskaalaisiin floikkakitaroihin, kuten jotkut Charvelit ja Caparisonit. Jos osat on laadukkaat ja kitarat kunnolla säädettyjä, pitää molemmilla tallaratkaisuilla varustettu kitara vireen riittävän hyvin.
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
iec
05.04.2016 21:33:36 (muokattu 05.04.2016 21:42:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräs vireen pysymiseen vaikutta seikka jyrkän lapakulman lisäksi saattaapi olla myös tämä:
 
Gibson http://cdo.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/gibson-head.jpg
 
PRS http://www.bassandguitars.co.uk/images/hollowbody-head-3.jpg
 
Arvatkaapa kumpi pysyy paremmin vireessä. Mulla ainakin PRS pysyy paremmin vireessä kuin Gibson. Mutta näyttäisi tosiaan PRS:ssä olevan ainakin silmämääräisesti loivempi lapakulma kuin Gibsonin Studiossa. Eli tuo seikka mitä yritin noilla kuvilla havainnollistaa on kielten linja satulasta virittimille. Pärssisessä on mun mielestä hoidettu homma fiksummin ainakin satulan ja kielten välisen kitkan osalta. Varmaan myöskin satulamateriaalissa on eroja.
 
EDIT: Myös Amfisoundin Halti-malleissa näyttäisi olevan hieman ylöspäin kapeneva virittimien väli, eli on aavistuksen verran Gibsonin lavasta PRS:n suuntaan: http://www.amfisound.fi/amfishop-halti-siren/ . Gibsonissa taas D ja G-kielien virittimet ovat leveämmällä kuin muut virittimet.
 
EDIT2: Samoin Music Manin kitaroissa on asia hoidettu fiksusti kuten Pärssisissä:
http://forums.ernieball.com/attachm … o-my-music-man-guitars-dscn0528.jpg
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
ÄrGee
05.04.2016 22:17:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarassa missä ei ole lukkosatulaa tosiaan vireenpitoon vaikuttavat kielien kulma, sekä pituus virittimille saakka. Olen huomannut että Ibanezin seiskoissa ohuen e-kielen virittäminen kestää kauemmin kuin muiden kielien. Johtuen sen pitkästä välimatkasta satulan ja lavan päässä olevan virittimen välillä.
 
Jacksonit ja muut joissa kielet eivät mene suoraan virittimelle ovat taas sitten oma lukunsa satulan kulumisen osalta...
 
Ilmeisesti vain Evertune pystyy eliminoimaan kieliurista, kampeamisesta, lapakulmasta jne. syntyvät vireongelmat.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
audioAXS
05.04.2016 23:35:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuppakullervo: Jännänä off-topicina en malta olla mainitsematta että 6-ruuvisella vintage tremillä varustettu mehikaani-road worn-stratoni pitää vireen todella hyvin, vaikka talla on säädetty snadisti kelluvaksikin ja jopa käytän kampea (en ny mihinkään dive bombeihin mutta sellaseen nättiin pitkien sointujen maustevibraan) - en olis uskonu ennen omakohtaista kokemusta että se voi pysyä vireessä, mutta niinpä se vaan tekee, ja oikeastaan paremmin kuin TOM-lespat.
 
Komppaan tätä. Mun Road Wornissa pysyy kanssa vire tosi hyvin. :)
 
"Voima korvaa vaseliinin"
kimurantti1
06.04.2016 16:42:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Eräs vireen pysymiseen vaikutta seikka jyrkän lapakulman lisäksi saattaapi olla myös tämä:
 
Gibson http://cdo.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/gibson-head.jpg
 
PRS http://www.bassandguitars.co.uk/images/hollowbody-head-3.jpg

 
Kyllä vaan. Asia on loppuviimeksi hyvin yksinkertainen: mitä jyrkempi kulma, sitä enemmän kitkaa. PRS:ssä on myös snadisti pitempi skaala kuin Gibsonissa. Voidaan toki spekuloida, että kuinka pienillä muutoksilla on merkitystä. Nämä PRS:n rakenteelliset asiat, siis inan loivempi lapakulma, loivempi kielten linja satulasta virittimille ja karvan verran pitempi skaala ei satavarmasti ole sattumaa, vaan tarkkaan viritetty ratkaisu monia vastaavan tyyppisiä kitaroita vaivaavaan vireongelmaan.
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Krice
06.04.2016 16:52:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovitoppula kannattaa vaihtaa graph techiin tai vastaavaan ja lisäksi nut soossia uriin. Alkaa juttu luistaa!
 
tuskiz
06.04.2016 17:47:44 (muokattu 06.04.2016 17:49:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan, Gibsonit tulee tehtaalta yleensä nylonia matkivan muovisatulan kanssa jota kyllä väitetään itseliukastavaksi mutta yleisiähän nämä vireongelmat silti on joten vika ei ainakaan ole vain siinä, TUSQ on yleinen "parempi" korvike, lainausmerkeissä siksi kun en ainakaan muista kamalasti lukeneeni sen vireessä pysymisen auttamiseen. Kuitenkin noita tököttejä sotkemalla auttaa asiaa hyvin, mä käytän tätä: http://www.thomann.de/fi/ghs_graphit_all_guitar_lube.htm
Kallista tavaraa, mutta hoitaa homman hyvin ja riittää triljoona vuotta tuo yks tuubi.
 
Dropped C
06.04.2016 19:50:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Episluurin kanssa oli G-kielen kanssa pikku ongelmia. Mutta lätkäisin siihen punotun, niin ongelmat poistui. Basistin ratkaisu. Ei tilumiehen.
 
zedder
06.04.2016 19:52:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se tässä hiukan ihmetyttää että miksi sähkiksen soittoa aloitteleville usein suositellaan ekaksi edulliseksi kitaraksi kiinteätallaista. Jo tässä esiin tulleiden kokemusten ja näkemysten perusteella voinee päätellä että eivätpä nekään ole vältämättä mitenkään helppoja ja huoltovapaita. Pitää rasvata ja viilata eikä kielivahvuuksia voi vaihtaa ilman ammattilaisen apua.. Ja varmaankin aika harva vasta-alkaja tajuaa viedä kepin suoraan kaupasta huoltoon.
 
--
Itse voitelen kiinteätallaisteni satuloita jollakin teollisella PTFE- eli teflon-aineella ja tulen jotenkin toimeen niiden kanssa, mutta mitenkään helppoja tapauksia ne eivät ole.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
sustain65
06.04.2016 20:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma floikallinen Ibanez S5470 Prestige pysyy vireessä paremmin kuin kiinteätallaiset sähkikseni. Kiinteätallaisissa auttaa kyllä satulaurien voitelu huomattavasti.
 
Dropped C
06.04.2016 20:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Se tässä hiukan ihmetyttää että miksi sähkiksen soittoa aloitteleville usein suositellaan ekaksi edulliseksi kitaraksi kiinteätallaista. Jo tässä esiin tulleiden kokemusten ja näkemysten perusteella voinee päätellä että eivätpä nekään ole vältämättä mitenkään helppoja ja huoltovapaita. Pitää rasvata ja viilata eikä kielivahvuuksia voi vaihtaa ilman ammattilaisen apua.. Ja varmaankin aika harva vasta-alkaja tajuaa viedä kepin suoraan kaupasta huoltoon.
 
--
Itse voitelen kiinteätallaisteni satuloita jollakin teollisella PTFE- eli teflon-aineella ja tulen jotenkin toimeen niiden kanssa, mutta mitenkään helppoja tapauksia ne eivät ole.

 
En jaksaisi ikinä omia ränpyttelyjä varten säätää floikallista, olisi varmaan viturallaan koko ajan ja joutuisi vielä tallankin blokkaamaan, että tatsi säilyisi. Ei tollasta kiinteätallaista tarvitse juuri räpläillä, virittää ja alkaa soittamaan. Sitäpaitsi kaikki säätötoimenpiteet on yksinkertaisia, intonaatiota myöten. Kaularaudan kääntely on ainoa "osaamista" vaativa toimenpide.
 
Dropped C
06.04.2016 20:17:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä ihme siinä muuten on, että se on melkein aina tuo G-kieli se ongelma?
 
BugBadWolf
06.04.2016 20:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Mikä ihme siinä muuten on, että se on melkein aina tuo G-kieli se ongelma?
 
Eniten venytelty?
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti