Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Telecaster ja epävire.
1 2
gloubiz
30.03.2016 08:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,

Kaipaisin neuvoja ja mielipiteitä mitä tehdä mun Telen kanssa (made in Korea).

Melko pian ostettuani sen, huomasin että se on 1-2-3 nauhoilta korostuneen epävireinen, eli siis liian korkea. Vein kitaran Musamaailmaan, joka lähetti sen kitaratohtorille säädettäväksi. Siitä hiottiin satula, säädettiin intonaatio ja tsekattiin muutenkin läpikotaisesti. Korvakuulolta se soi minusta sen jälkeen hyvin (saatan kyllä erehtyä).

Nyt puoli vuotta myöhemmin ongelma on palannut. Esimerkiksi kutoskielen kolmosnauhalta G-sävel soi noin 10 senttiä liian korkealta. Intonaatio on mielestäni melko kohdillaan, eli 12 nauhalta kitara soi oikeassa vireessä. Kielisetti on sama, eikä kitaralle ole käynyt mitään onnettomuuksia. Ymmärtääkseni yleensä kuvaamani ongelma johtuu liian korkeasta satulasta, tai sitten kaulan vääntymisestä tms?

a) Pitäisikö mun viedä kitara uudestaan säädettäväksi ja maksaa taas 70 €?
b) Pitäisikö mun edellyttää uutta säätämistä ns. takuutyönä.
c) Pitäisikö mun lyödä kitara seinään ja ostaa uusi?
d) joku muu mikä ____?

Kiitos jo etukäteen.

GiovanniDiRondo
30.03.2016 08:58:19 (muokattu 30.03.2016 09:00:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroiden punomaton g-kieli on alanauhoilta epävireinen. Prosentteja en osaa sanoa, ehkä googlettamalla löytää jotakin arvoja.

edit: Voi olla, että kaularaudan säätäminen auttaisi. Ei mene takuuseen. Kaula on puuta ja elää ilmankosteuden muutosten vuoksi.

Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Kefiiri
30.03.2016 09:07:42

Ainahan tuo vireisyys on vähän kompromissi, hermot siinä menee jos alkaa joka ääntä mittarin kanssa kyttäämään. Mitenkäs esim. A-kieli, soiko sen C-sävel vireisemmin?

En ole musiikin asiantuntija.
crockett
30.03.2016 09:16:29

Laita Earvanan satula jos epäviereisyys alkupään nauhoilla häiritsee?

Gabe
30.03.2016 09:24:27

Noissa edullisemmissa kaukoidän kitaroissa ei satula ole parhaimmasta päästä, jotain muovia se on ollut niissä mitä itse olen nähnyt. Kunnon luusatula sen muovirimpulan tilalle varmaan tekee jo paljon.

Onko kaula pysynyt suorana? Jos ostit kitaran uutena niin on mahdollista että se on nyt kuivan talven aikana vääntyillyt kuivuessaan.
73nd3r
30.03.2016 09:43:55

gloubiz: Nyt puoli vuotta myöhemmin ongelma on palannut. (...) Kielisetti on sama
Tee ihan ekaksi kaikkien ongelmien yleiskorjaus: vaihda kielet. Käytä samanlaista settiä, niin säätötarve on vähäisempi.

gloubiz: d) joku muu mikä ____?
Kitarassa ei liene perusvikaa, jos se saatiin edellisellä kerralla toimivaksi. Vanhat kielet tai ilmastonmuutos, veikkaan.

Satulaurien korkeuden voit mitata, vaikka en usko että se olis säädön jälkeen noussut: capo kolmosnauhalle, mittaa rako 1. nauhan yläpinnan ja kielen alapinnan väliltä. Jos rako on puolen millin luokkaa niin olis madaltamisvaraa, tuossa 0,25mm/alaE ja 0,15mm/yläE paikkeilla vois olla yks suositus (alaraja on se missä alkaa säristä...).
Kielenvaihdon yhteydessä voi joka tapauksessa putsata urat: ota 1/4 arkin pala hienoa vesihiomapaperia, taita kaksinkerroin, pyyhkäise muutama (3-8) kertaa uran pohjaa - paperi niin, että ura laskee virikoneiston suuntaan.

Sormivoimaa kannattaa tarkkailla: jos sulla on ohuet kielet, niin helposti painelee liian kovaa.

Ja siihen mittarin 10c heittoon: oletan että tarkoitat ohutta Etä eli ykköskieltä?
Jos todella alaE/paksuE/kutoskieli soi väärin, voi siinä olla joku lisä-ääni mikä vaikuttaa mittariin - tsekkaa onko 3. nauhassa pahoja uria, tuon edellä mainitun satulauraputsauksen lisäksi.

Telecasterin säätö ei ole erityisen vaikeaa, kun ei tartte edes tremolon kanssa pelata.
Lue ohjeet (linkki alla) ja aloita (kielenvaihdon jälkeen) mittaamalla onko arvot suunnilleenkaan ohjeen mukaisissa. Säädä jos tarpeen.

http://www2.fender.com/support/articles/telecaster-setup-guide/

Kefiiri
30.03.2016 09:44:49 (muokattu 30.03.2016 09:46:52)

Kaulan mahdollisen vääntyilyn luulisi vaikuttavan sävelpuhtauteen eniten jossain seiskanauhan tienoilla... mikä siellä mahtaa olla tilanne?

Tosiaan se puristusvoima kieltä nauhaan painettaessa jo sinänsä vaikuttaa vireeseen aika paljon.

En ole musiikin asiantuntija.
gloubiz
30.03.2016 10:21:20

Kiitos valtavasti kommenteista.

1) Ennen painoin liian kovaa kieliä, ja luulin että epävireisyys johtui pääasiassa siitä. Nyt kuitenkin olen kuitenkin oppinut painamaan hellemmin, ja huomannut että vika on kitarassa.

2) Tarkotin nimenomaan paksumpaa ja matalamapaa E-kieltä. Myös A-kieli soi epävireisesti, mutta ei niin pahasti kuin E. E-kielikin menee lähemmäksi oikeaa virettä, mitä ylemmäksi kaulassa mennään. Seiskanauhalla ylävire on enää n. 3 senttiä. A-kielellä jo vitosnauhalla ollaan oikeassa vireessä.

Tässä ääninäyte https://www.dropbox.com/s/dm92wv28lk7fq8w/telecaster_out_of_tune01.mp3

3) Tein capotestin, ja kieli kyllä menee todella lähelle 1 nauhaa.

Voisin kokeilla kielien vaihtamista ja pientä hiomista.

73nd3r
30.03.2016 11:07:43

Tietsikan kaiuttimista mun viritysmittarin mikkiin tossa on jo vapaakin kieli ylävireessä, G-sävel vielä inan enemmän. Mittauksen luotettavuus: aika heikko.

Vaihda kielet, putsaa satulaurat, säädä (relief, action) ja tarkista intonaatio kunnolla (kokeile kompromisseja: vapaa/12. nauha, 2./14. nauha, 5./17. nauha...).
Ja muista, mittari on hyvä apu mutta luota korvaan, ei jokaista zentin heittoa saa pois.

Ja: jos jää ongelmalliseksi, käytä se siellä pajalla. Ei ne seittemääkymppiä kehtaa ottaa satulaurien tsekkauksesta, kun juttu pyörii jo mnetissä ;)

BugBadWolf
30.03.2016 15:14:40

gloubiz: Moi,

Kaipaisin neuvoja ja mielipiteitä mitä tehdä mun Telen kanssa...

Missäpäin majailet? Kyllä tältä foorumilta luulisi löytyvän koko maan kattava verkko sellaisia, jotka voisivat vilkaista kitaraasi auttamismielessä ihan ilmaiseksikin.

En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
gloubiz
30.03.2016 20:47:08

BugBadWolf: Missäpäin majailet? Kyllä tältä foorumilta luulisi löytyvän koko maan kattava verkko sellaisia, jotka voisivat vilkaista kitaraasi auttamismielessä ihan ilmaiseksikin.

Moi, kuulostaa jalolta! Helsingin keskustassa asun.

Ja edelliseen: ainakin oma mittari näytti että olisi vapaa E vireessä, kun alotin soittamisen... Pahaa hämminkiä tossa kuitenkin on.

Spedemix
31.03.2016 01:27:55

Olen pahoillani jos jotenkin missasin tämän aiemmista viesteistä mutta jos kitara on jollain aikavälillä vireessä satulan läheltä ja aikanaan menee epäivireiseksi, ja se ei johdu kielistä, ekana tulis mieleen kuluneet nauhat. Ne nauhathan kuluu eniten sieltä mistä kitaraa soittaa.

Spede blendaa: https://blend.io/spede
Ziggy Bubba
31.03.2016 16:58:48 (muokattu 31.03.2016 17:09:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä mainio Custom Soundsin video tuli ekana mieleen:
https://www.youtube.com/watch?v=MyHig4dUS58

Etenkin duurisointujen painettu terssi horisee (ja kuulostaa ikävältä) tosi monessa avosoinnussa (mm. A, D, E), vaikka kitara olisi vireessä ja intonaatio kohillaan.

Kuten videolla todetaan, avuksi tulee viritys biisin mukaan. Jos esim. biisissä on rutosti avointa D-duurisointua, eikun lykkää 1. kielen (ohut E) sopivasti "alikseen", jotta F#-nuotti soi nätisti.

E: Oma tapa on etsiä siedettävä kompromissi ärsyttävän alavireen ja sen duurin terssin välille. Kitaraa joutuu, ikävä kyllä, virittämään välillä muutenkin kuin sitä viritintä/avointa kieltä uskoen.

Bubba Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
73nd3r
31.03.2016 19:23:39 (muokattu 31.03.2016 19:24:02)

Topikki laajenee yhden kitaran ongelmista, mutta menköön samalla rahalla...

CustomSoundsin backstageblogillakin on stooria virityksestä:
http://backstageblogi.fi/tutoriaali … an-viritys-on-raivostuttavaa-puuhaa
Tuolta kannattaa vilkaista vaikka nuo Petterssonnin taulukot - jos se hiukan rauhoittais ettei aina tartte osua tasan centilleen.

Normikitaristin on käytettävä kompromisseja, musiikin ja oman soittotavankin mukaan, joku huipumpi voi vaikka kantritapaan valkata eri vireille eri kitaran.
Jokainen kuitenkin painii saman ongelman kanssa: kitara ei soi jokaisen kielen jokaiselta nauhalta täydellisessä vireessä. Mitä absoluuttisempi korva, sen pahempi ongelma ;)

milahtee
31.03.2016 20:51:47 (muokattu 31.03.2016 20:52:52)

Yleensä kuvaamasi ongelma johtuu siitä, että yläsatula on liian korkea. Mittaa välystulkilla 1. nauhan kohdalta kielen alapinnan ja nauhan huipun etäisyys. 0,5 mm on OK.

Ongelma voi johtua myös siitä, ettei kielen "irtoamispiste" yläsatulasta ole sen etureunassa kuten pitäisi vaan esim. keskellä satulaa.

Kielen ura voi olla liian tiukka, jolloin kieli ei lepää uran pohjalla.

Paksut kielet pahentavat ongelmaa. Omassa Fenderin Custom Shopin telessä 49 ala-E soi enemmän ylävireessä kuin 46-paksuinen.

Ei ole tavatonta, että kitarat soivat ylävireisesti muutamalta ekalta nauhalta. Erään mestarisrakentajan mukaan tämä johtuu siitä, ettei laskennallisesti oikea yläsatulan paikka ole paras vireyden kannalta.

gloubiz
01.04.2016 11:02:20 (muokattu 01.04.2016 11:14:59)

Kiitos taas hyvistä vastauksista.

Olen aikasemmin tosiaan lukenut tuon backstageblogin kirjoituksen aiheesta, joka on varsin avaava.

Nyt kun puhutte kompromisseista, niin minkälaistista epävireen tasoista puhutte? Mun mittausten mukaan mun tele heittää virettä nauhasta riippuen 0-10 senttiä, joka on ainakin omaan korvaan ihan kiljuva ero. Missään muussa kitarassa en ole huomannut moista eroa.

P.S. Mun Telessä käytän 10-46 kieliä.

milahtee
01.04.2016 11:22:54

10 senttiä on aika paljon. Mulla taisi olla 3-4 senttiä heittoa 1. nauhalla paksummalla E-kielellä. Yläsatulan korkeus ja kieliuran oikea muoto ovat kriittisiä tässä. Ja kuten aikaisemmin sanottiin, joskus viallinen kieli voi aiheuttaa ongelman.

Telecasteriin liittyen kannattaa tsekata tämä: http://www.seymourduncan.com/blog/t … -telecaster-style-bridge-intonation

askomiko
01.04.2016 14:28:39

Buzz Feiten -systeemi perustuu siihen että satulaa siirretään muistaakseni 1.1mm lähemmäs ykkösnauhaa, juurikin tätä alkunauhojen epävirettä se paikkaa varsin hyvin.

On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
73nd3r
01.04.2016 15:08:51 (muokattu 01.04.2016 15:09:12)

Teleillä on soitettu kymmeniä vuosia ensin kolmella tallapalalla ja sit kuudella ilman earvanoita tai buzzfeiteneitä, joten ei niitä ihan ekaksi tartte miettiä. Ja sitäpaitsi: kyseinen kitarahan oli säädön jälkeen kunnossa.

Satulakorkeuteen: näyttää olevan eri mielipiteitä, nuo mun aiemmat 0,25mm/alaE ja 0,15mm/yläE on GraphTechin suositus, ja omissa kitaroissa on vielä siitäkin alemmas - nollanauhakitaroitahan tehtiin myös 'kaikki nauhat tasan' -systeemillä.

Mut pari seikkaa vielä tsekkaukseen: paljonko on relief, ja oletko mitannut skaalapituutta, eli tehnyt 'roughing it out' osan tuosta Telen setupguidesta?

milahtee
01.04.2016 15:21:39

Satulakorkeuteen: näyttää olevan eri mielipiteitä, nuo mun aiemmat 0,25mm/alaE ja 0,15mm/yläE on GraphTechin suositus, ja omissa kitaroissa on vielä siitäkin alemmas - nollanauhakitaroitahan tehtiin myös 'kaikki nauhat tasan' -systeemillä.

Ei välttämättä. Meistä toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä ;-). GraphTech neuvoo painamaan kieltä kolmannesta nauhavälistä ja mittaamaan raon kielen alapinnan ja 1. nauhan huipun välistä. Minä taas puhuin samasta raon mittaamisesta mutta siten, ettei kieliä paineta lainkaan. Tuo GraphTechin mitta vaikuttaa aika korkealta. Perussäätö minun mainitsemalla mittaustavalla on E= 0,5 mm (.020'') ja e=0,3 mm (.012'') ja muut kielet noiden väliin tasaisesti laskien.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti