Muusikoiden.net
08.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ibanezin kaulapoteron poskista lakkapinta halki.
1
finlanderr
21.03.2016 16:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä taitaa olla normitilanne varsinkin kun kyseessä on 89-vuoden rg. Myyjä vain ei maininnut asiasta sanallakaan - itse kyllä mainitsisin. Varsinkin kun sitä myytiin hyväkuntoisena. Mutta pari kysymystä asian tiimoilta: onko moinen halkeama näin vanhassa ibukassa enemmän sääntö kuin poikkeus? Ja kuinka paljon sen pitäisi vaikuttaa rg550:n hintaan? Ja miten voin tarkistaa josko itse puukin on halki?

Eikhän se vähempiki olis riittäny..
ÄrGee
21.03.2016 16:42:25 (muokattu 21.03.2016 16:43:17)

Mistähän kohtaa tarkemmin? Kuvakin olisi kiva.

Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Decadetroll
21.03.2016 16:51:18

finlanderr: Tämä taitaa olla normitilanne varsinkin kun kyseessä on 89-vuoden rg. Myyjä vain ei maininnut asiasta sanallakaan - itse kyllä mainitsisin. Varsinkin kun sitä myytiin hyväkuntoisena. Mutta pari kysymystä asian tiimoilta: onko moinen halkeama näin vanhassa ibukassa enemmän sääntö kuin poikkeus? Ja kuinka paljon sen pitäisi vaikuttaa rg550:n hintaan? Ja miten voin tarkistaa josko itse puukin on halki?

Kyllähän noita halkinaisia lakkapintoja näkee jatkuvasti. Näkyykö siinä halkeamassa elämistä, kun varovaisesti vääntää kaulaa?

I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
finlanderr
21.03.2016 16:56:44

Decadetroll: Kyllähän noita halkinaisia lakkapintoja näkee jatkuvasti. Näkyykö siinä halkeamassa elämistä, kun varovaisesti vääntää kaulaa?

Siis jos kaula on kunnolla kiinni ruuvattuna vai?

Decadetroll
21.03.2016 16:59:20 (muokattu 21.03.2016 17:00:57)

finlanderr: Siis jos kaula on kunnolla kiinni ruuvattuna vai?

Juu. Ei mahtane juuri irtonaisena vaikuttaa bodyn lakkapintaan. :)

(jos sillä ei hakkaa sitä bodyä. Sitten voi vaikuttaa ennalta-arvaamattomastikin se.)

finlanderr
21.03.2016 17:21:02 (muokattu 21.03.2016 17:25:13)

Decadetroll: Juu. Ei mahtane juuri irtonaisena vaikuttaa bodyn lakkapintaan. :)

(jos sillä ei hakkaa sitä bodyä. Sitten voi vaikuttaa ennalta-arvaamattomastikin se.)

Ei se halkeama miksikään muutu vaikka kaulaa vähän vääntelee.

edit: Eikä siis sormenpäillä ainakaan tälläinen normi känsäkäpälä tunne mitään liikettä halkeamassa. Itse kyllä ruuvaan kaulat ihan saatanan tiukkaan. Ei ole vielä koskaan kierteet korkanneet mutta epäilen että niissä ei kaula juuri liiku. Tästä en tiedä kun olen reissun päällä ilman työkaluja.

finlanderr
21.03.2016 17:21:43

ÄrGee: Mistähän kohtaa tarkemmin? Kuvakin olisi kiva.

Tosa:

http://i1373.photobucket.com/albums … ack/crack_ibanez_89_zpszagtfn9g.jpg

Toisen puolen halkeama on ihan samanlainen mutta lyhyempi.

Decadetroll
21.03.2016 17:30:10

finlanderr: Ei se halkeama miksikään muutu vaikka kaulaa vähän vääntelee.

edit: Eikä siis sormenpäillä ainakaan tälläinen normi känsäkäpälä tunne mitään liikettä halkeamassa. Itse kyllä ruuvaan kaulat ihan saatanan tiukkaan. Ei ole vielä koskaan kierteet korkanneet mutta epäilen että niissä ei kaula juuri liiku. Tästä en tiedä kun olen reissun päällä ilman työkaluja.

No niin, eihän siinä sitten kun kovaa soittoa vaan. Ei noista lakkalohkeamista kannata stressiä ottaa, kun ei vaikuta kaulan vääntelykään mihinkään. :)

Kuvakin näyttää ihan just samalta kuin 99% tapauksista. Nou hätä.

Kimmo72
21.03.2016 17:30:14

Aika yleinen ns. stress crack. Jollei puu ole halki jota epäilen, niin ei haittaa meininkiä. Esteettisesti ehkä vain mutta noita tulee.

Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
finlanderr
21.03.2016 17:32:20

Kimmo72: Aika yleinen ns. stress crack. Jollei puu ole halki jota epäilen, niin ei haittaa meininkiä. Esteettisesti ehkä vain mutta noita tulee.

Ok, thänks. Harmittaa vaan kun itse yritän olla mahd suora ja pedantti kauppahommissa ja varmasti kertoisin jos myymässäni kepissä olisi tuollainen.

-t-

Kimmo72
21.03.2016 19:30:12

finlanderr: Ok, thänks. Harmittaa vaan kun itse yritän olla mahd suora ja pedantti kauppahommissa ja varmasti kertoisin jos myymässäni kepissä olisi tuollainen.

-t-

No joo. Sivuutin näköjään tuon ostotapahtuman kokonaan :) Toki hyvään kauppaetikettiin kuuluu mainita kaikki naarmut ja kolhut jos niitä on.

Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
jappo121
21.03.2016 19:58:05 (muokattu 21.03.2016 20:11:34)

finlanderr: Tämä taitaa olla normitilanne varsinkin kun kyseessä on 89-vuoden rg. Myyjä vain ei maininnut asiasta sanallakaan - itse kyllä mainitsisin. Varsinkin kun sitä myytiin hyväkuntoisena. Mutta pari kysymystä asian tiimoilta: onko moinen halkeama näin vanhassa ibukassa enemmän sääntö kuin poikkeus? Ja kuinka paljon sen pitäisi vaikuttaa rg550:n hintaan? Ja miten voin tarkistaa josko itse puukin on halki?

En nyt väittäisi "normitilanteeksi", mutta ikävän yleistä tuo pinnan lohkeaminen on.
Noissahan ei ole ainakaan tehtaan jäljiltä lakkapintaa, vaan bodyyn on vedetty polyuretaanimaalia mukavan paksu kerros, joka sitten helposti vanhemmiten lohkeaa.
Itselläni on ollut jokunen 80/90 luvun RG, ja jokaisessa on ollut edellisen käyttäjän jäljiltä kaularuuvit löysällä. Tiukassa kaulataskussa ruuvien löystyminen voi aiheuttaa tuommoista jälkeä. Puun halkeamista ei saa selvitettyä ilman kaulan irroittamista ja kaulataskun reunaa VAROVASTI liikuttelemalla.
Jos et kuule ylimääräistä särinää soiton aikana, vialla ei ole merkitystä.

Tosin kyrsiihän se jos oli priimaa ostamassa...

EDIT: Katsoin tarkemmin linkittämääsi valokuvaa, ja en tiedä valehteleeko silmäni enemmän kuin tuhat sanaa, mutta...
Kuvassa oikeanpuoleisen ruuvin kanta näyttää olevan vinossa kaulapeltiin nähden.
Olisiko keppi kaatunut telineeltä tai jotain... siinä rytäkässä saa kaulataskun maalikin kyytiä.

Ruuveja on tuskin koskaan kiristetty, koska joku apina olisi kuitenkin yrittänyt ensin liian pienellä ruuvimeisselillä ja pyöräyttänyt kantoihin mukavat jäljet.
Tässä kuvassa niitä ei näy...

"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
tender.insanity
21.03.2016 19:59:51

finlanderr: Ok, thänks. Harmittaa vaan kun itse yritän olla mahd suora ja pedantti kauppahommissa ja varmasti kertoisin jos myymässäni kepissä olisi tuollainen.

-t-

Tuon ikäisiä ibanezeja kun hankkii, niin on ennemmin mainitsemisen arvoista ettei kaulataskun halkeamaa ole.

jra
21.03.2016 21:48:29 (muokattu 21.03.2016 22:00:13)

finlanderr: Tosa:

Itsellä on 1985 Roadstar II, ja siinä on saman suuntainen halkeama, mutta lyhyempi (n. 8 mm). En ole vähään aikaan kaulaa irrottanut, enkä muista näyttääkö halkeama olevan vain (paksussa) maalipinnassa.

Omassa kitarassa on välillä ollut kaulan ruuvit kevyemmällä kädellä kiristettyinä, välillä raivokkaan tiukalla. Välillä on ollut shimmattuna, välillä ei. Oli eka oma sähkökitara, ja varsinkin alkuaikoina tuli säädeltyä enemmänkin tunteella kuin tiedolla. Tuo on ollut itsellä jostain 80-luvun lopulta, enkä muista missä vaiheessa halkeama on tullut.

- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
tele09
23.03.2016 14:31:09 (muokattu 23.03.2016 14:32:32)

finlanderr: Tosa:

En olisi itse keksinyt että tuo on kaulapoteron poski

(todennäköisimmin kitaralle ei käy mitään, talvella vaan sisäilma on sen verran kuivaa että tuolla alueella useinkin lakka halkeaa puun kutistumisen takia)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti