Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tapoja käyttää yksikanavaisia vahvistimia
1 2 3 4
juici
08.03.2016 10:46:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topikin varsinaiseen aiheeseen en pysty vastaamaan, koska Vox AC15C1:ssä on kaksi kanavaa mutta olen tavannut käyttää vain Top Boost -puolta. Itse nimenomaan hankin vahvarin sen takia, että sen etuasteen sai ajettua mukavalle näkkärille, jonka pystyy volapotikalla puhdistamaan tai sitten sitä voi erillisellä säröpedaalilla boostata lisää.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Aurora Borealis
08.03.2016 11:21:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä viimeisen vuoden ajan on tullut soitettua keikat yksikanavaisella vahvarilla, ja homma on toiminut suurin piirtein siten, että vahvarista otan jonkin verran ruttua perussoundiin, cleanit (tai "cleanit") soittelen puolitetulla kaulahumpparilla kenties volumea vähän taaksepäin rollaten, ja enempi säröä tulee sitten OD:sta tai fuzzista, joka on samalla säädetty myös puskemaan etusta entistä enemmän murolle. My 2 cents.
 
Angst-maailmassa elävä cyberpunikki
pantsai
08.03.2016 13:16:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole koskaan saanut monikanavaisia vahvistimia toimimaan haluamallani tavalla, vaikka erilaisia on tullut matkan varrella kokeiltua. Tosin lähes kaikissa ongelmana on ollut jaettu EQ eri kanaville. Tyypillisesti kanavien erilainen voicing kaipaisi omia EQ-asetuksia ja lopputulos on enemmän tai vähemmän kompromissi. Tällä hetkellä vahvaimena toimii yksikanavainen Marshall JCM800 2203 reissue nuppi ja homma toimii omiin mieltymyksiin kuin tauti.
 
Perus-setup on ottaa sellainen medium+ särö etuasteesta, eli gain noin klo 15 korvilla. Tämä kuitenkin puhdistuu vielä hyvin kitaran potikasta ainakin yksikelaisilla mikeillä. Kuumemmilla humppareilla säröä on jo sitten reilummin ja selkeästi puhtaisiin soundeihin on haastavampi päästä. Puhtaissa soundeissa biisissä riippuen on käytössä myös MXR 6-band eq pedaali. Eq-pedaalilla saa hyvin pakitettua säröä hukkaamatta yläpäitä soundista. Itse asiassa vedän pedaalilla myös keskialuetta jonkin verran kuopalle ja korostan yläpäätä. Lopputuloksena erittäin toimiva puhdas, jonka saa pikkuisen murolle, jos oikein piiskaa. Lisää säröä sitten tarpeen mukaan Maxonin tubescreamerista ja jos todella mennään all-in, niin salaisena ainesosana vanha Biyang OD-8 "Mouse" särö. Tuota olen yrittänyt syrjäyttää monella eri säröllä, mutta paremmin toimivaa voicingia mielipuolisella volume-boostilla ei ole tullut vastaan boutique- tai massapedaaleista. Molemmat säröt siis asetuksilla gain alle klo 9 ja Volume tapissa (TS) tai kolme varttia auki (Biyang). Etuastesärö, eq ja kaksi säröpedaalia mahdollistaa monia soundivariaatioita ja kun keikalla tyypillisesti on käytössä tele ja LP, niin joka biisin löytyy oikea sävy ja suuresti pitämäni Marshall JCM800 perussoundi pysyy silti vahvasti läsnä.
 
Muuten signaaliketjussa on wahi, Super Hard On klooni minimi boostilla tuomassa helinää tarvittaessa, phaser, vibe ja delay kaikki ennen vahvistinta. Tässä Marsussa on efektilooppi, mutta en yleensä käytä sitä normikokoonpanon kanssa. Jos on tarvis leikata isommin läpi sooloissa, niin looppiin sitten boosteri. Yleensä toimii ilmankin.
 
Tämä toimii mulle täydellisesti, mutta kaikki ei varmaan tykkää.
 
Marshall!!
JuSu
15.06.2017 20:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Nostan oman vanhan kirjoitukseni, koska samaan aiheeseen on uutta kokemusta.
 
Tässä reilun vuoden aikana palasin taas useampikanavaisiin vehkeisiin, kunnes jokin aika sitten vaihtokaupassa tuli taas taloon yksikanavainen 15 W Egnater Tweaker, ja sitä olen tässä nyt ihmetellyt.
 
Aluksi lähdin hakemaan soundia putipuhtaan päälle, mutta hyvin äkkiä löysin makoisaa reunarosoa säätämällä vahvistimen etusen ihan sinne särön rajamaille, ja sitten clean boostilla potkaisemalla menee maukkaasti hieman särölle. Tähän sitten vielä eteen hyvä distortion-pedaali, niin paletti on valmis.
 
Kokeilin kuitenkin läpällä ja kännis... no en ollut kännissä. Mutta koitin siis tuupata jo reunalla olevaa etusta oikeinkin lujasti, TS-johdannaisella volat kaakossa ja gainiakin puolessa välissä. Herrassiunaa. Juuri ja juuri rosolla oleva etuaste kyykkää todella maukkaasti reippaasti kasariheviosastolle ja enemmänkin.
 
Tästä on hyvä jatkaa. Mutta mitä nyt? Onko talossa kohta yksikanavainen JCM-800?
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
Åboensis
15.06.2017 21:21:05 (muokattu 16.06.2017 15:56:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Aluksi lähdin hakemaan soundia putipuhtaan päälle, mutta hyvin äkkiä löysin makoisaa reunarosoa säätämällä vahvistimen etusen ihan sinne särön rajamaille, ja sitten clean boostilla potkaisemalla menee maukkaasti hieman särölle. Tähän sitten vielä eteen hyvä distortion-pedaali, niin paletti on valmis.
 
Kokeilin kuitenkin läpällä ja kännis... no en ollut kännissä. Mutta koitin siis tuupata jo reunalla olevaa etusta oikeinkin lujasti, TS-johdannaisella volat kaakossa ja gainiakin puolessa välissä. Herrassiunaa. Juuri ja juuri rosolla oleva etuaste kyykkää todella maukkaasti reippaasti kasariheviosastolle ja enemmänkin.
 
Tästä on hyvä jatkaa. Mutta mitä nyt? Onko talossa kohta yksikanavainen JCM-800?
 
JuSu

 
No juu, suunnilleen noinhan se tuppaa toimimaan ;D. Itsellä ainakin. Mulla on siis oikeastaan kaksi (2) systeemiä tuolle omalle vahvaimelleni.
 
1) Jos keikkapaikan koko sallii, ajan vahvistinta niin lujaa, etten tarvitse erillistä säröpurkkia tahi boostia lainkaan, vaan kaikki särö tulee vahvaimesta (Swartissa siis ei ole master -volumea). Aika monesti tämä onnistuu, kun watteja on "vain" 5 ja styrkkarissa on hi/ lo -kytkin. Cleanit ja semirosot saapi aikaan joko soittotatsia keventämällä tahi volumea pakittamalla.
2) Mikäli vahvistinta ei syystä tai toisesta voi avata riittävästi maksimisärön tuottamiseksi, käytän etuasteen tuuppaamiseen Seymour Duncanin mainiota PickUpboosteria. Se ei väritä soundia lainkaan, mutta ajaa etuasteen särölle samalla tavalla kuin jos volaa olisi enemmän. Toimii erittäin buenosti ja puhdistuu ihan samoin kuin ilman boostia. Ja jos tuokaan ei vielä riitä, on varalla Swartin Fuzzyboost, josta irtoaa tarvittaessa myös futsimpi räkä. Näin siis täällä.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
calluna
18.06.2017 17:45:11 (muokattu 18.06.2017 17:47:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on hyvä jatkaa. Mutta mitä nyt? Onko talossa kohta yksikanavainen JCM-800?
 
JuSu

 
On.
 
Jokaisen on oma polkunsa käytävä, kohti JCM800:sta. Sieltä se löytyy sitten, se soundi mihin olet tietämättäsi tähdännyt ;)
 
Ja jos oikein hulluttelet, niin kokeilet laittaa ts-pedaalin sijaan sd-1, se keltainen...
Ei mee kovin huonoksi soundi silläkään.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Jukka Häikiö
18.06.2017 23:19:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä noi 1-kanavaiset master-vol Marshall-johdannaiset on olleet ne, joista ainakin luulen onneni löytäneeni. Homma toimii pitkälti näin:Gainia ihan reippaasti auki, kitaran volapotikasta pakitellaan sen verran, jotta kevyellä hanskalla pysyy kliininä, raskaammalla hanskalla menee mukavasti murolle, siitä boostaamalla leadit ja volapotikkaa avaamalla "enemmän lead". Ihan ultra-cleanit sitten kitaran volapotikka siinä sopivasti pakitellussa perusasennossa ja köykäseen kompuralla kyykyttäen.
Boostina tällä hetkellä sellainen Buff Tool, jossa bufferi päällä koko ajan, ihan clean-boost siis, sekä kompuran virkaa toimittaa tollainen Retro-sonic.
Onhan noissa omat ongelmansa ja säätämisensä ja kompromisseja joutuu tekemään, mutta omaan tsydeemiin passaa hyvin. Boostaamiseen on omien kokemusten perusteella olleet parhaita ihan clean-boostit, TS-tyyliset ja transparentit low-gainerit, mm. MXR Microamp, Voodoo lab Sparkle drive, Okko Diablo, noin muutamia mainiten.
 
Vaffari-osastona (siis kahden vahvistimen loukussa) Metropoulos 2203 Chief Custom 212 OS-kokoisella closed-back kaapilla, jossa G12-65 tötteröt, toinen on Morgan DL50, joka on kyllä modattu siitä alkuperäisestä 68`Super Bassista sellaiseen "kitarampaan suuntaan". Vähän gainikkaampi kuin tuo Metro ja kahdella MV:lla, siinä alla myös Chief Custom 212 cab, tehty tuon Suhr Badger kaapin tilavuudella ja takana ovaali-aukko, ulkoiset mitat vähän toiset, siinä myös G12-65 elementit. Jompa kumpa noista pitäisi laittaa jossain kohtaa myyden, kun kahta vaffaria ei tarvii, vaikee vaan päättää kumpi, sen verran pelejä kumpainenkin, noh, ei oo tän päivän juttu. Vähän sama noiden kitaroiden kanssa, yhden kanssa on vaan helpompaa, sillä tuolla Torilla roikkuu toinen Tele-johdannainen. Mutta joo off-topicics uhkaa mennä, joten Heikinlaakso vaikenee...
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
mvirta
22.06.2017 18:40:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marshall Jubilee ja SL-X, käytän ikäänkuin olisivat yksikanavaisia.
 
Lead -kanava aina päällä ja gainit melkein tapissa, middleä vähän nostettu.
 
Kitaran ja vahvarin välillä on pelkkä piuha. Tallamikki aika lujalla, sieltä säröt ja leadit ja sitten kaulamikki (joskus puolitettu) pienellä puhtaita varten. Pikkausvoimaa joutuu myös vähän säännöstelemään mutta siihen oppii nopeasti.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
B-tone-flat
22.06.2017 20:36:02 (muokattu 22.06.2017 20:41:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mvirta: Marshall Jubilee ja SL-X, käytän ikäänkuin olisivat yksikanavaisia.
 
Lead -kanava aina päällä ja gainit melkein tapissa, middleä vähän nostettu.
 
Kitaran ja vahvarin välillä on pelkkä piuha. Tallamikki aika lujalla, sieltä säröt ja leadit ja sitten kaulamikki (joskus puolitettu) pienellä puhtaita varten. Pikkausvoimaa joutuu myös vähän säännöstelemään mutta siihen oppii nopeasti.

 
Tää metodi toimii jotenkin jos soittaa esim yhden kitaran bändissä tai saundit on raskaampaan musaan kallellaan. Jusu vetää stratolla joten ei toimi hänen kohdallaan. Jos kompit on jo säröllä niin leadeihin jää melko vähän pelivaraa. On kokeiltu. Vaatii myös muun bändin osallistumista soittavolan säätöön leadien kohdalla. Se onnistuu vain pro jätkiltä joten sulkee pois 99% soittajista. Kyllä mä lähtisin 1-kanavaisella hakemaan peruspuhtaan ehkä snadilla reunalla ja sitten speduilla loput säädöt. Clean soundeilla toimii toki volapotikka parhaiten. Ja eii herneitä nenään vaan hyvää Jussia!
 
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
peltsi451
22.06.2017 20:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

noinhan se menee, bändi-juttu on vaikeampaa. Luin tapauksen jossa nuori bändi tuli studioon äänittämään ekaa levyään. Studio-kaveri kysyi että millaisia soundi-toiveita olisi, vastaus oli:
rummut Jon Bonham
kitarat (2 kpl) Metallica
basso Lemmy Killminster...
 
En tiedä rupesiko äänittäjä itkemään vai mitä tapahtui.
 
Haeroe
22.06.2017 23:42:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Tää metodi toimii jotenkin jos soittaa esim yhden kitaran bändissä tai saundit on raskaampaan musaan kallellaan. Jusu vetää stratolla joten ei toimi hänen kohdallaan. Jos kompit on jo säröllä niin leadeihin jää melko vähän pelivaraa. On kokeiltu. Vaatii myös muun bändin osallistumista soittavolan säätöön leadien kohdalla. Se onnistuu vain pro jätkiltä joten sulkee pois 99% soittajista. Kyllä mä lähtisin 1-kanavaisella hakemaan peruspuhtaan ehkä snadilla reunalla ja sitten speduilla loput säädöt. Clean soundeilla toimii toki volapotikka parhaiten. Ja eii herneitä nenään vaan hyvää Jussia!
 
Nyt olet todella ytimessä. Kun juutuupissa etc. hehkutetaan, kuinka hienosti spedu se ja se + styrkkari x puhdistuu kitaran volapotikalla, mietin aina päissäni, miten ihmeessä tuo homma toimii live-tilanteessa. Äärimmäisenä esimerkkinä tämän metodin toimimattomuudesta on, jos kaahauskohdassa pitäisi soittaa kliinillä saundilla, ja hitaammassa paikassa pitäisi olla säröt kaakossa. Ei onnistu sitten millään tai ainakaan minä en osaa. Yhden kanavan metodissa koko bändin dynamiikkahan pitäisi olla alistettuna kitaran särön määrän alle, ja kuten kirjoitit, ei taida onnistua kuin 1%:lla rumpaleista. Niissäkin tapauksissa epäilen vahvasti, että tilanne on optimaalinen. Kliinit meiningit on sitten asia erikseen.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Stone
23.06.2017 09:23:28 (muokattu 23.06.2017 09:51:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Tää metodi toimii jotenkin jos soittaa esim yhden kitaran bändissä tai saundit on raskaampaan musaan kallellaan. Jusu vetää stratolla joten ei toimi hänen kohdallaan. Jos kompit on jo säröllä niin leadeihin jää melko vähän pelivaraa. On kokeiltu. Vaatii myös muun bändin osallistumista soittavolan säätöön leadien kohdalla. Se onnistuu vain pro jätkiltä joten sulkee pois 99% soittajista. Kyllä mä lähtisin 1-kanavaisella hakemaan peruspuhtaan ehkä snadilla reunalla ja sitten speduilla loput säädöt. Clean soundeilla toimii toki volapotikka parhaiten. Ja eii herneitä nenään vaan hyvää Jussia!
 
Itse käytän myös mesa boogie Mark III kuin se olisi 1-kanavainen (tavallaan onkin, vaikka siinä on ns. "3 kanavaa tai optiota"). Joko puhdaskanava (R1) täysillä, että saa sen reunasärön a'la "twin" tai vaihtoehtoisesti leadkanava vain varovasti karvan drivea auki.
 
Mutta noin muuten...esim. The Rolling Stonesilla on aina toiminut homma 2:n kitaran bändissä ja molemmat kitaristit (koko bändin ura) soittavat 1-kanavaisilla. Kompit ja leadit...noup problemos ja ei pedaaleja tai kanavanvaihtoa.
Ainoastaan Satisfactionissa Richards joskus käytti fuzzboxia, muttei muuten. Ronnien käpälässä monesti yleensä juurikin vanha strato.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Åboensis
23.06.2017 11:02:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haeroe: Nyt olet todella ytimessä. Kun juutuupissa etc. hehkutetaan, kuinka hienosti spedu se ja se + styrkkari x puhdistuu kitaran volapotikalla, mietin aina päissäni, miten ihmeessä tuo homma toimii live-tilanteessa. Äärimmäisenä esimerkkinä tämän metodin toimimattomuudesta on, jos kaahauskohdassa pitäisi soittaa kliinillä saundilla, ja hitaammassa paikassa pitäisi olla säröt kaakossa. Ei onnistu sitten millään tai ainakaan minä en osaa. Yhden kanavan metodissa koko bändin dynamiikkahan pitäisi olla alistettuna kitaran särön määrän alle, ja kuten kirjoitit, ei taida onnistua kuin 1%:lla rumpaleista. Niissäkin tapauksissa epäilen vahvasti, että tilanne on optimaalinen. Kliinit meiningit on sitten asia erikseen.
 
Tuota tuota... Onnistuu nimenomaan livenä esim. siten, että avataan kitaran vola kokonaan ja haetaan vahvaimesta reipas reunasärö - ei siis sitä kaikkein laulavinta liidisäröä, vaan sellainen puhtaan ja roson välimaastossa oleva ns. komppisärö. Sen jälkeen polkaistaan cleanbooster päälle. Nyt särö on mallia "nupit kaakossa". Sitten aletaan pakittaa kitaran volumesta, kunnes ollaan puhtaissa soundeissa. Kitarasta, styrkkarista ja boosterista riippuu, kuinka paljon tarvitsee pakittaa. Jos ei puhdistu, on vahvaimessa liian vähän dynamiikkaa ja pitää hommata parempi vahvain ;D.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
sustain65
23.06.2017 13:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Tuota tuota... Onnistuu nimenomaan livenä esim. siten, että avataan kitaran vola kokonaan ja haetaan vahvaimesta reipas reunasärö - ei siis sitä kaikkein laulavinta liidisäröä, vaan sellainen puhtaan ja roson välimaastossa oleva ns. komppisärö. Sen jälkeen polkaistaan cleanbooster päälle. Nyt särö on mallia "nupit kaakossa". Sitten aletaan pakittaa kitaran volumesta, kunnes ollaan puhtaissa soundeissa. Kitarasta, styrkkarista ja boosterista riippuu, kuinka paljon tarvitsee pakittaa. Jos ei puhdistu, on vahvaimessa liian vähän dynamiikkaa ja pitää hommata parempi vahvain ;D.
 
Ainakin minä olen tuohon liian hidas, jos nyt esim. pitää vaihtaa hevisäröltä suoraan täysin puhtaalle kahden kahdeksasosanuotin välissä suht' vauhdikkaassa tempossa.
 
Åboensis
23.06.2017 14:11:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Ainakin minä olen tuohon liian hidas, jos nyt esim. pitää vaihtaa hevisäröltä suoraan täysin puhtaalle kahden kahdeksasosanuotin välissä suht' vauhdikkaassa tempossa.
 
Niin no, silloin lienee parasta turvautua pedaaliin ;D. Toisaalta tuokin on yllättävän nopea systeemi kun siihen tottuu, varsinkin jos/ kun kitarassa on vain yksi volapotikka, jonka sijainti on kunnolla lihasmuistissa.
 
Kaiken kaikkiaan omalla kohdalla olen päätynyt sellaiseen lopputulemaan, että kaikkein helpointa nimenomaan keikkaolosuhteissa on se, kun ei tarvitse astua minkään päälle, vaan kaikki säätäminen tapahtuu aina pelkästään käsillä kitarasta. Varsinkin, kun vielä joutuu laulamaan samalla. Mutta nämä lienevät aina hyvinkin henkilö- ja tapauskohtaisia asioita, luulen ma.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Haeroe
24.06.2017 13:25:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Tuota tuota... Onnistuu nimenomaan livenä esim. siten, että avataan kitaran vola kokonaan ja haetaan vahvaimesta reipas reunasärö - ei siis sitä kaikkein laulavinta liidisäröä, vaan sellainen puhtaan ja roson välimaastossa oleva ns. komppisärö. Sen jälkeen polkaistaan cleanbooster päälle. Nyt särö on mallia "nupit kaakossa". Sitten aletaan pakittaa kitaran volumesta, kunnes ollaan puhtaissa soundeissa. Kitarasta, styrkkarista ja boosterista riippuu, kuinka paljon tarvitsee pakittaa. Jos ei puhdistu, on vahvaimessa liian vähän dynamiikkaa ja pitää hommata parempi vahvain ;D.
 
Mahdoitko lukea tekstini ajatuksella vai ymmärsinkö minä jotain väärin? Jos kaahauskohdassa halutaan kliini, tuo ei mun käsittääkseni toimi mitenkään. Eikö tuossa tavassa säätää saundia kliini tule merkittävästi hiljempaa kuin säröytynyt saundi, jolloin kliiniä ei voi soittaa lujaa ja säröllä ei voi soittaa hiljaa?
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Åboensis
24.06.2017 20:19:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haeroe: Mahdoitko lukea tekstini ajatuksella vai ymmärsinkö minä jotain väärin? Jos kaahauskohdassa halutaan kliini, tuo ei mun käsittääkseni toimi mitenkään. Eikö tuossa tavassa säätää saundia kliini tule merkittävästi hiljempaa kuin säröytynyt saundi, jolloin kliiniä ei voi soittaa lujaa ja säröllä ei voi soittaa hiljaa?
 
Luin ihan ajatuksella etkä ymmärtänyt sinänsä väärin - mutta oletettavasti elät siinä varsin tavallisessa harhaluulossa, että kun kitaran volumepotikalla puhdistaa soundia, myös äänenpaine automaattisesti putoaa dramaattisesti. Näin ei kuitenkaan keikka- ja treenivolumeilla tapahdu, varsinkaan laadukkaalla putkivahvistimella soitettaessa. Juuri tätä tarkoitin puhuessani vahvaimen dynamiikasta.
 
Eli vastauksena kysymykseesi: Ei, tuossa tavassa säätää soundia kliini EI tule merkittävästi hiljempaa kuin säröytynyt soundi, varsinkaan, jos soittaja vielä osaa ja/ tai haluaa säädellä soittotatsilla äänenvoimakkuutta.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Guitarfreak
24.06.2017 22:41:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon monipuolisuuden tarpeeseen noita monikanavaisia on kaiketi ruvettu tekemäänkin ;)... joka soppaan ei sovi samat mausteet eikä kalasoppaa tehdä kanasta.
 
Jos soittaa samaa kantrihelunaa samalla soundilla illasta toiseen nii se yksi kanava riittää kyl. Tykkäisin pärjätä samalla kanavalla joka paikassa mut en oo vielä siinä onnistunut... tai sit on vaa nii kauhee säätäjä että pitää olla namiskuukkelia väänneltäväks että saa sen oman aistillisen pökäleensä kuorrutettua mitä herkullisimmalla kuorrutteella (josta Armas kuulija ei erota kuitenkaan mitään muutaku et tulee liian kovaa ja ei tää oo paranoid)
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Guitarfreak
24.06.2017 22:46:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Luin ihan ajatuksella etkä ymmärtänyt sinänsä väärin - mutta oletettavasti elät siinä varsin tavallisessa harhaluulossa, että kun kitaran volumepotikalla puhdistaa soundia, myös äänenpaine automaattisesti putoaa dramaattisesti. Näin ei kuitenkaan keikka- ja treenivolumeilla tapahdu, varsinkaan laadukkaalla putkivahvistimella soitettaessa. Juuri tätä tarkoitin puhuessani vahvaimen dynamiikasta.
 
Eli vastauksena kysymykseesi: Ei, tuossa tavassa säätää soundia kliini EI tule merkittävästi hiljempaa kuin säröytynyt soundi, varsinkaan, jos soittaja vielä osaa ja/ tai haluaa säädellä soittotatsilla äänenvoimakkuutta.

 
No tuoota... en tiedä mitä tuolla laadulla tarkoitat ja mikä on sen laaduton vastapooli mutta omat soolosirkkelit ja siitä kitaran volahanikka kakkoselle tuottaa huomattavan paljon hiljaisemman rutinan jota ei oikein voi hyvällä sydämellä, vahvoissa psyykenlääkkeissäkään, kuulla hyväksi puhtaaksi soundiksi :E
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Åboensis
26.06.2017 12:28:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: No tuoota... en tiedä mitä tuolla laadulla tarkoitat ja mikä on sen laaduton vastapooli mutta omat soolosirkkelit ja siitä kitaran volahanikka kakkoselle tuottaa huomattavan paljon hiljaisemman rutinan jota ei oikein voi hyvällä sydämellä, vahvoissa psyykenlääkkeissäkään, kuulla hyväksi puhtaaksi soundiksi :E
 
No juu, mikäli tuolla omissa kuvissa olevat Mesat ovat vahvaimiasi niin eihän niitä hyvällä tahdollakaan voi kovin laaduttomiksi väittää. Toisaalta ne taitavat jo lähtökohtaisesti olla monikanavaisia, eikös vaan? Eli sinun kohdallasi mahdollinen ongelma ratkeaa helposti jalkakytkimen nappia painamalla ja kanavaa vaihtamalla ;D.
 
Mutta vakavasti puhuen, veikkaisin pystyväni kyllä säätämään tuollaisen Mesankin ns. rytmikanavan niin, että sitä voisi käyttää melko lailla yksikanavaisen vahvistimen tavoin aiemmassa kommentissani kuvaamalla tavalla. Itse asiassa olen joskus niin tehnytkin.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «