Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiutinsuosituksia aggressiiviseen bluesrockiin
1 2 3 4 5
tele09
21.02.2016 17:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toi g12m-65 kuuluu aika hyvin youtube klipissä missä sitä verrataan scumbackiin, samoin videossa jossa sitä verrataan g12-h75:een
sitten Sam Vilolla on yksi video missä ne tulee esiin.
Ihan snadisti saisivat olla mielestäni kirkkaammat(enemmän "presenceä") mutta sitä voi kompensoida sitten vahvistimesta jonkin verran. Joka tapauksessa jos noilla ei saa hyvää ääntä aikaiseksi niin sitten on vika soittajassa. Torilla noita liikkuu aika usein.
 
Gabe
21.02.2016 18:10:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Torilla noita liikkuu aika usein.
 
Vaan arvaapa onko silloin kun minä olen ostamassa. Sitten kun haksahdan uuteen niin niitä on varmaan tori väärällään.
harryk
21.02.2016 19:01:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itsekin ihmettelin, kun lähes kaikki mallit myyvät eioota... Tietääkö joku, mikä siinä on takana?
 
Uraltone toi tietääkseni aiemmin Celestionin kajareita Suomeen, mutta ei tuo kuulemma enää. Se on valitettavaa, sillä olemme kohtuullisen iso asiakas ja haluaisimme hankkia mahdollisimman monta juttua kerrallaan ns. yhden pysähdyksen taktiikalla. Joku kysyi myös kokemuksia Celestionin uudesta Cream 90 alnico elementistä. Meillä on yksi kappale niitä pajalla ja se tullaan asentamaan lähiaikoina yhteen kaappiprojektiin. Odotan sen käyttöönottoa mielenkiinnolla, sillä ko. elementtiä on kehuttu maailmalla.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Myrkky Nuoli
22.02.2016 01:25:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ootko WGS Invadereita kokeillut? Greenbackistä vähän muhkeampi versio 50W tehonkestolla. Suosittelen erittäin maximum paljon.
 
More Nintendo, less Marshall.
Gabe
22.02.2016 10:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Uraltone toi tietääkseni aiemmin Celestionin kajareita Suomeen, mutta ei tuo kuulemma enää. Se on valitettavaa, sillä olemme kohtuullisen iso asiakas ja haluaisimme hankkia mahdollisimman monta juttua kerrallaan ns. yhden pysähdyksen taktiikalla. Joku kysyi myös kokemuksia Celestionin uudesta Cream 90 alnico elementistä. Meillä on yksi kappale niitä pajalla ja se tullaan asentamaan lähiaikoina yhteen kaappiprojektiin. Odotan sen käyttöönottoa mielenkiinnolla, sillä ko. elementtiä on kehuttu maailmalla.
 
Ikävä kuulla, olen tykännyt asioida Uraltonen kanssa. Huikkaahan kokemuksia Creamista.
 
Myrkky Nuoli: Ootko WGS Invadereita kokeillut? Greenbackistä vähän muhkeampi versio 50W tehonkestolla. Suosittelen erittäin maximum paljon.
 
Invader ei välttämättä sekään olisi huono arpa, pitääpä miettiä.
Hynkel
22.02.2016 14:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä tulee mieleeni se kun poikani (viisivuotias) kanssa olimme taannoin Karhulassa kirjastossa hakemassa lastenkirjoja. Yläkerrassa oli Björninen Duo vetelemässä joululauluja, kahdella kitaralla instrumentaalina siis. Poika kuunteli ja kun biisi loppui, huusi kovalla äänellä "Ei tarpeeksi pörinää!". Hiivimme takavasemman kautta ulos. Mutta oikeassahan tuo oli.
 
Eli mun vinkki on vähän sama kuin Juzpella, hifistely pois ja lisää pörinää. Kaiutinvalinnalla on ilman muuta vaikutusta soundiin, muttei läheskään niin paljon kuin pörinällä.
 
Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane.
Gabe
22.02.2016 14:57:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel: hifistely pois ja lisää pörinää. Kaiutinvalinnalla on ilman muuta vaikutusta soundiin, muttei läheskään niin paljon kuin pörinällä.
 
Kyllä se kaiutin ja kaappi ovat yksi oleellisimmin soundiin vaikuttavia osasia signaaliketjussa. Se kun tajuaa niin kaiutinvalintoihinkin tekee mieli paneutua huolella, eikä muuta kienoa oikein ole kuin ostaa ja kokeilla itse. Kannattaa kokeilla muutamaa erilaista kaiutinta ja kaappia samalla vahvistimella niin valkenee kyllä aika äkkiä onko kyse hifistelystä vaika kenties jostain merkityksellisemmästä. :)
 
Mikään ei toki estä nappaamasta ensimmäistä ja edullisinta eteen osuvaa telkänpönttöä kokeilematta. Jokainen tyylillään.
Hynkel
22.02.2016 15:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeiltu on vaikka kuinka paljon. Ei voita silti pörinää, joka on bluesissa välttämätöntä.
 
Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane.
Juzpe
22.02.2016 17:02:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se kaiutin ja kaappi ovat yksi oleellisimmin soundiin vaikuttavia osasia signaaliketjussa.
 
Mutta mä oon sitä mieltä, että toimivat ja tervesoundiset riittää. Siinä vaiheessa ku aletaan kelaan 4x12:een esim neljän eri elemntin komboa kolmen eri valmistajan 12" tötteröistä on kyllä käytännöllisyys ja kaapin käyttötarkoitus unohdettu. Senpä takia oma resepti on WGS ET65 tai Cele G12-65H ja sen jälkeen rok et roll. Tuhottomasti menis aikaa ja rahaa olennaisemmilta asioilta jos alkais viilaan toimivaa konseptia marginaalisen parannuksen toivossa.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Laulava Kylätohtori
22.02.2016 17:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Uraltone toi tietääkseni aiemmin Celestionin kajareita Suomeen, mutta ei tuo kuulemma enää. Se on valitettavaa, sillä olemme kohtuullisen iso asiakas ja haluaisimme hankkia mahdollisimman monta juttua kerrallaan ns. yhden pysähdyksen taktiikalla. Joku kysyi myös kokemuksia Celestionin uudesta Cream 90 alnico elementistä. Meillä on yksi kappale niitä pajalla ja se tullaan asentamaan lähiaikoina yhteen kaappiprojektiin. Odotan sen käyttöönottoa mielenkiinnolla, sillä ko. elementtiä on kehuttu maailmalla.
 
Tuo on kyllä harmillinen juttu. No, onneksi Celestionilla on kuitenkin edustus Suomessa toisin kuin Taydenilla.
 
Tuo Cream on kyllä mielenkiintoinen elementti, mutta melkein pitäydyn toistaiseksi Taydenin Smoothissa, ellei Cream sitten ole mullistava uutuus. Edelleen sitä mieltä, että se on säröjen kanssa paras alnico, mitä olen testannut...
 
They pass too much electricity. -SRV
harryk
22.02.2016 17:48:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tuo on kyllä harmillinen juttu. No, onneksi Celestionilla on kuitenkin edustus Suomessa toisin kuin Taydenilla.
 
Tuo Cream on kyllä mielenkiintoinen elementti, mutta melkein pitäydyn toistaiseksi Taydenin Smoothissa, ellei Cream sitten ole mullistava uutuus. Edelleen sitä mieltä, että se on säröjen kanssa paras alnico, mitä olen testannut...

 
Tapasin perjantaina Taydenin maahantuojan, joka sanoi, että Tayden yrittää aloittaa uudelleen toiminnan järkevissä puitteissa. Viimeisessä sieltä tulleessa erässä oli kuulemma jonkun verran testaamattomia ja viallisia elementtejä. En tiedä jatkaako nykyinen maahantuoja enää toimintaa ollenkaan ja englantilainen Taydenin myyjä Lean business on kait myös kysymysmerkki tuon tuotemerkin osalta. Se on sikäli harmi, että itse käytin noita elementtejä aika paljon yhteen aikaan, kunnes toimitusongelmat pakottivat etsimään niille vaihtareita kuten WGS.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
22.02.2016 17:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se taitaa tuo greenback olla mitä haetaan. Otin vielä kierroksen uusin korvin ja muutin säätöjä aavistuksen. Aikalailla täsmälleen tuosta lähtee se soundi ja käytös mitä haeskelen, tehonkesto vain on ongelma. Creambackilla siis mennään, se on varmaan aika passeli.
 
Juzpe: Mutta mä oon sitä mieltä, että toimivat ja tervesoundiset riittää. Siinä vaiheessa ku aletaan kelaan 4x12:een esim neljän eri elemntin komboa kolmen eri valmistajan 12" tötteröistä on kyllä käytännöllisyys ja kaapin käyttötarkoitus unohdettu. Senpä takia oma resepti on WGS ET65 tai Cele G12-65H ja sen jälkeen rok et roll. Tuhottomasti menis aikaa ja rahaa olennaisemmilta asioilta jos alkais viilaan toimivaa konseptia marginaalisen parannuksen toivossa.
 
Nojoo.. mutta se jos kokeilee paria kolmea elementtiä joutessaan 1x12 comboon on vähän eri kuin jos kasaa 4x12 kaapin jossa kaikki elementit on eri mallia. Varmaan itsekin olet jonkinlaista kokeilua tehnyt (tai ainakin tietoa etsinyt eri elementeistä) ennen kun tuohon G12-65 malliin päädyit? Vai onko se ensimmäinen ja ainoa mitä olet kokeillut? :) Lasken edelleen itse että eri elementtien/kaappien soundeihin ja käyttäytymiseen tutustuminen on ihan peruskauraa. Kai sitä itsellekin riittäisi paljon vähempi monessakin asiassa.. mutta kai sitä elämässä pitää muutakin olla kuin pärjäämistä ja riittämistä. ;)
Åboensis
22.02.2016 18:26:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Nojoo.. mutta se jos kokeilee paria kolmea elementtiä joutessaan 1x12 comboon on vähän eri kuin jos kasaa 4x12 kaapin jossa kaikki elementit on eri mallia. Lasken edelleen itse että eri elementtien/kaappien soundeihin ja käyttäytymiseen tutustuminen on ihan peruskauraa. Kai sitä itsellekin riittäisi paljon vähempi monessakin asiassa... mutta kai sitä elämässä pitää muutakin olla kuin pärjäämistä ja riittämistä. ;)
 
Eipä siinä mitään jos on aikaa, rahaa ja/ tai elementtejä kokeiltavaksi ;D. Niin, ja mielenkiintoa moiseen. Itselle riittää lähinnä se, että vahvaimessa on sopivasti tehoa ja että kajautin ei mene ruvelle alakielillä soitettaessa vaikka käyttäisi vähän riuskempaakin otetta. Niin, ja putkiroso on aina kiva ylläri pienemmälläkin äänenpaineella. Nykyinen (e)peli täyttää nuo ehdot vaivatta vaikka onkin vähän raskas kanniskella ja on niin monipuolinen että spedut on voinut jättää lattialta kokonaan kotiin ;D.
 
Mutta siihen lopputulemaan olen päätynyt, että tuo 1x15" on mun juttu soundillisesti, oli kajari merkiltään mikä tahansa. 4x10" on toki kanssa kiva, mutta kun se on vielä isompi ja painavampi niin tällä mennään.
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Gabe
22.02.2016 18:56:20 (muokattu 22.02.2016 19:11:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Eipä siinä mitään jos on aikaa, rahaa ja/ tai elementtejä kokeiltavaksi ;D. Niin, ja mielenkiintoa moiseen. Itselle riittää lähinnä se, että vahvaimessa on sopivasti tehoa ja että kajautin ei mene ruvelle alakielillä soitettaessa vaikka käyttäisi vähän riuskempaakin otetta. Niin, ja putkiroso on aina kiva ylläri pienemmälläkin äänenpaineella. Nykyinen (e)peli täyttää nuo ehdot vaivatta vaikka onkin vähän raskas kanniskella ja on niin monipuolinen että spedut on voinut jättää lattialta kokonaan kotiin ;D.
 
Mutta siihen lopputulemaan olen päätynyt, että tuo 1x15" on mun juttu soundillisesti, oli kajari merkiltään mikä tahansa. 4x10" on toki kanssa kiva, mutta kun se on vielä isompi ja painavampi niin tällä mennään.

 
Nojoo.. eipä tuon yhden elementin vaihto nyt kovin kauaa aikaa tai vaivaa vie. Eivätkä nuo perustötteröt nyt mitenkään ylettömän kalliita ole varsinkaan jos käytettynä löytää. Monesti saa samaan hintaan menemään ne mitkä ei sovi. Varmaan itsekin olet jonkinlaista kokeilua tehnyt (tai ainakin tietoa etsinyt eri elementeistä) ennen kun tuohon 15 tuumaiseen päädyit? Vai onko se ensimmäinen ja ainoa mitä olet kokeillut? :) Lasken edelleen itse että eri elementtien/kaappien soundeihin ja käyttäytymiseen tutustuminen on ihan peruskauraa.
 
e. Ei ole kenellekään suunnattu erikseen.. mutta naureskelin tätä rustatessa jo etukäteen itsekseni että tänne kun pistää kyselyn niin varmaan alkuun tulee pari kolme hyvää vinkkiä ja loput viesteistä ihmettelee että oikein kaiutintako nyt mennään ihan oikeasti vaihtamaan. Sitten seuraavat sivut joutuu perustelemaan tosimiähille ja soittajille miten tällaiseen hullutukseen nyt rahaa ja aikaa käyttää, sitten lyödään hifistin ja kamarunkkarin leima otsaan ja sen jälkeen seuraavat sata sivua riidellään jostain todella merkityksettömästä.. :D Noh, poiki tämä ketju sentään tarjouksen tuosta creambackista mikä oli tosi kiva juttu.
harryk
22.02.2016 19:23:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on pajalla 2x12 Bluetone Slanted kaapissa 2x65 W Celestion Creamback elementit, joilla on soiteltu jokusen kymmenen tuntia tähän mennessä. Tämän kaapin ja elementtien saundia on pidetty eri soittajien keskuudessa hyvänä tai erinomaisena. Sitä on soiteltu aika monen erilaisen Bluetone-vahvarin kanssa. Oma odotuksemme oli löytää isompitehonkestoinen "greenpack" saundinen elementti. Kaiutin on saundiltaan hyvä, mutta omaan korvaan joltisenkin kaukana perus greenpackien saundista. Siinä on ala- ja yläpäätä ihan eri tavalla jopa täysin umpinaisessa kaapissa. Se oli yllätys. Jos joku kuvittelee ostavansa greenpack soundisen elementin kun valitsee creampackin, voi yllättyä.
 
Oman kokemukseni mukaan kaiutinelementtiä vaihtamalla voi muuttaa signaaliketjun kokonaissaundia todella paljon. Lisäksi kaapin koko ja muoto + materiaali vaikuttavat paljonkin asiaan. Esim. kuution mallinen vahvistin-/kaiutinkotelo on omien testien perusteella yksi kaikkein hankalimmista tasapainoisen saundin aikaan saamiseen, ellei puhuta pelkästään matalia toistavista pa-subbareista.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
22.02.2016 19:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Meillä on pajalla 2x12 Bluetone Slanted kaapissa 2x65 W Celestion Creamback elementit, joilla on soiteltu jokusen kymmenen tuntia tähän mennessä. Tämän kaapin ja elementtien saundia on pidetty eri soittajien keskuudessa hyvänä tai erinomaisena. Sitä on soiteltu aika monen erilaisen Bluetone-vahvarin kanssa. Oma odotuksemme oli löytää isompitehonkestoinen "greenpack" saundinen elementti. Kaiutin on saundiltaan hyvä, mutta omaan korvaan joltisenkin kaukana perus greenpackien saundista. Siinä on ala- ja yläpäätä ihan eri tavalla jopa täysin umpinaisessa kaapissa. Se oli yllätys. Jos joku kuvittelee ostavansa greenpack soundisen elementin kun valitsee creampackin, voi yllättyä.
 
Kompressoituuko creamback samaan tapaan kuin G12M?
Åboensis
22.02.2016 19:57:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Varmaan itsekin olet jonkinlaista kokeilua tehnyt (tai ainakin tietoa etsinyt eri elementeistä) ennen kun tuohon 15 tuumaiseen päädyit? Vai onko se ensimmäinen ja ainoa mitä olet kokeillut? :)
 
Joo ja ei... Siis itse elementin olen vaihtanut yhteen vahvistimeen (Fender Pro Junnuun) kun jollain Fenkun keskustelupalstalla sitä suositeltiin - ei se siitä kovin paljon kummemmaksi muuttunut, alakerta piereskeli edelleen kun kitaraa vähän rankaisi. Kokonaista vahvainta on sitten tullut vaihdettua vähän useamminkin sitä "omaa" soundia etsiskellessä ja tuo 15" piti ottaa kokeiluun alunperin lähinnä koska SRV ja Vibroverb. Sehän sitten osoittautuikin juuri siksi mitä olin aina ollut vailla... ;D
 
Sitten seuraavat sivut joutuu perustelemaan tosimiähille ja soittajille miten tällaiseen hullutukseen nyt rahaa ja aikaa käyttää, sitten lyödään hifistin ja kamarunkkarin leima otsaan ja sen jälkeen seuraavat sata sivua riidellään jostain todella merkityksettömästä...
 
Siis tämähän on todellisen laatukeskustelun merkki Mnetissä, ainakin täällä kitarakamapuolella. Muistapa vaan sitä Red Cable -säiettä... ;D
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Jucciz
22.02.2016 19:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Eminencen yksityistunkki? 50 wattia tehonkestoa, monien mielestä G12M:n hengessä.
Juzpe
22.02.2016 20:08:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mites Eminencen yksityistunkki? 50 wattia tehonkestoa, monien mielestä G12M:n hengessä.
 
En o viä laittanu kii mutta yks ois tota tulevaa komboproggista varten varastossa. Herkkyys 101dB, että olikohan tässä casessa nyt niin, että se ei ollu kovin toivottava ominaisuus....
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
harryk
22.02.2016 20:11:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kompressoituuko creamback samaan tapaan kuin G12M?
 
On aika eri lailla toimiva elementti ja vaatii varmaan paljon hanaa, ennen kuin aukeaa oikein kunnolla ja alkaa kompressoida+kartiosärö. Celestion Goldista on sanottu sen olevan saman saundinen Bluen kanssa, mutta sekin vaatii varmaan aika lailla äänenpainetta, jotta sen kartio alkaisi kompressoida samaan tapaan kuin Bluessa. Ei se ainakaan miedoilla volyymeilla kuulosta samalta. Paradoksi on se, että kaiutinvalmistajat yrittävät kehittää isoimpitehonkestoisia, mutta saman saundisia kajareita alkuperäisten pienempitehonkestoisten kanssa, ja samaan aikaan vahvarivalmistajat yrittävät kehittää pienitehoisia hyväsaundisia vahvareita.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «