Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les paulin d-kieli alkoi säristä inhottavasti
1
Heihei
13.02.2016 21:02:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän mun kitaralle on tapahtunut, kun ihan yhtäkkiä d-kieli on alkanut säristä todella ärsyttävästi vapaana ja parilta ekalta nauhalta painaessa. Muilta nauhoilta soi ihan hyvin. Oon yrittänyt nyt googletella tästä aiheesta, mut enpä kyl oo tullut hullua hurskaammaksi.. Eräs tuttu tosin sanoi, että vois johtua kuivasta huoneilmasta, ja hommasinkin sitten just tänään kostuttimen sinne laukkuun kitaran kaveriksi. Mutta mites toi nyt sitten korjaantuisi? Pitääkö viedä huoltoon vai oisko joku helppo kotikonsti? Sori, jos on väärällä alueella tää viesti, en ollut ihan varma minne tää kuuluis..

Gabe
13.02.2016 21:21:33

Jos ongelma on vain tietyllä kielellä ja alueella, niin joku nauhoista on todennäköisesti vähän noussut sieltä. Kannattaa viedä se ammattilaiselle säädettäväksi, ei maksa kauheasti.
LaXu
13.02.2016 21:42:30

Toinen mahdollisuus on, että satulaura on kulunut ja kieli vähän alempana kuin muut. Korjaantuu asentamalla uusi satula, vaikka luinen niin ei kulu niin nopeasti.

Myydään Ibanez RG550 superstrato ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887 ) ja Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1089478 )
Heihei
13.02.2016 21:53:22

Joo tosiaan särisee vain vapaana ollessa ja parilta ekalta nauhalta, ja pelkästään d-kieli, eli muut soi ihan normaalisti. E-kieli särisee vähän, mut sitä se on tehnyt koko ajan ja se on erilaista, normaalia pientä räminää johtuen ilmeisesti matalasta actionista eikä sinänsä häiritse. Siis tuo d-kieleen nyt ilmestynyt särinä on todella häiritsevää, eikä mitään normaalia sähkökitaran kielten räminää.

Gabe
13.02.2016 22:09:01

LaXu: Toinen mahdollisuus on, että satulaura on kulunut ja kieli vähän alempana kuin muut. Korjaantuu asentamalla uusi satula, vaikka luinen niin ei kulu niin nopeasti.

Tai tämä, tai sekä että. Jokatapauksessa kannattaa kiikuttaa ammattilaiselle, se osaa sen kyllä arvioida ja laittaa kuntoon.
Heihei
13.02.2016 22:16:50

Joo kaipa se on vaan vietävä tohtorille. Kiitti teille neuvoista!

aristoteles666
14.02.2016 04:49:22 (muokattu 14.02.2016 04:52:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heihei: Joo kaipa se on vaan vietävä tohtorille. Kiitti teille neuvoista!

löysää kaularautaa ensin pikkuisen, nyt on talvi.
tietenkin olisi luusatulasta voinut lohjeta pieni siivukin, tai vain kulunut, mutta en tiedä millainen satulasi on.
kielipaketista paperin pala d kielen ja satulan väliin niin loppuu.

" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Kyllikki
14.02.2016 08:43:07

Satulauran kuluminen tai satulan hiuksenhieno halkeaminen D-kielen kohdalta on toki mahdollista, mutta se aiheuttaisi räminää ainoastaan kielen soidessa vapaana, ja jo ensimmäiseltä nauhalta painettaessa kielen tulisi jo soida normaalisti.

Kokeile ihan ensimmäiseksi tuon D-kielen vaihtamista. Itselläni oli kerran kielisetti, jossa D-kieli soi koko matkalta ikään kuin siinä olisi ollut mukana jokin "toinenkin ääni". Sen lisäksi tuon kielen intonaatio piti säätää täysin uudelleen, että kielen vireen sai täsmäämään koko kaulan alueella. Vaikka setti oli uusi, vaihdoin D-kielen kokonaan toisesta paketista otettuun yksilöön ja katso - kieli soi täysin puhtaasti, ja tallapalankin voi säätää takaisiin siihen, missä se alun perin oli.

Lähemmin tarkasteltuna D-kielen punos oli jotenkin epätasainen juuri tallapalan kohdalla. Harmitti sikäli tuo kielivaurio, koska kyseessä oli Elixirin setti, eikä setin myynyt liike suostunut antamaan tilalle yhtä kieltä, koko setistä puhumattakaan.

Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Heihei
14.02.2016 19:34:10

Joo täytyy varmaan vaihtaa kielet, noi on muutenkin jo vanhat, ne on nimittäin samat, jotka oli kun ton kepin hommasin. On ollut kyllä mielessä jo ennen tota räminää, mutta en oo saanut vielä aikaiseksi opetella kielten vaihtamista, kun tosiaan tää on mun ensimmäinen kitara ja oon täysin noviisi näissä asioissa.. Ehkäpä tässä on nyt pakko alkaa opetella tuotakin puolta. Tunnenpa itteni nyt taas hölmöksi, ku ei tullu mieleen, että oiskohan jo kielet vähä kuluneet! Miten usein muuten noita kieliä yleensä vaihdetaan? Mä oon soitellut lähes päivittäin jonkin verran (joskus vain puolisen tuntia, joskus useamman tunnin) about 1 1 /2 vuotta noilla samoilla kielillä...

tuskiz
14.02.2016 19:37:02

Heihei: Miten usein muuten noita kieliä yleensä vaihdetaan? Mä oon soitellut lähes päivittäin jonkin verran (joskus vain puolisen tuntia, joskus useamman tunnin) about 1 1 /2 vuotta noilla samoilla kielillä...

Itse pidän kielistä ja soittomäärästä riippuen hyvänä vaihtoväliä semmonen 1-2kk. Vireongelmat on juurikin yleensä vinkki siitä että kannattaa vaihtaa.

Gabe
14.02.2016 19:45:44

Heihei: Joo täytyy varmaan vaihtaa kielet, noi on muutenkin jo vanhat, ne on nimittäin samat, jotka oli kun ton kepin hommasin. On ollut kyllä mielessä jo ennen tota räminää, mutta en oo saanut vielä aikaiseksi opetella kielten vaihtamista, kun tosiaan tää on mun ensimmäinen kitara ja oon täysin noviisi näissä asioissa.. Ehkäpä tässä on nyt pakko alkaa opetella tuotakin puolta. Tunnenpa itteni nyt taas hölmöksi, ku ei tullu mieleen, että oiskohan jo kielet vähä kuluneet! Miten usein muuten noita kieliä yleensä vaihdetaan? Mä oon soitellut lähes päivittäin jonkin verran (joskus vain puolisen tuntia, joskus useamman tunnin) about 1 1 /2 vuotta noilla samoilla kielillä...

Itse vaihdan kielet 3-4 viikon välein, vähän soittomäärästä riippuen. Kielten vaihto on ihan perusjuttuja eikä ole vaikea.
73nd3r
14.02.2016 20:26:11

Jos se kielenvaihto ei auta, niin alapään pärinä usein viittaa liian suoraan tai peräti takakäyrään kaulaan, eli tsekkaa relief.
Jaa, tuollahan tämä(kin) jo sanottiin. Hidas.

poppamies
14.02.2016 20:31:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos särisee parilta ekalta nauhaltasoittaessa niin siihen ei tietenkään vaikuta satulan ura yhtään. Itse veikkaisin että ne pari eka nauhaa on kuluneet.

G strings are for strippers
VIPMetal
15.02.2016 00:34:58

Uudet kielet ja kaularautaa karvan verran löysemmälle.

"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
Heihei
15.02.2016 08:02:09

VIPMetal: Uudet kielet ja kaularautaa karvan verran löysemmälle.

Joo täytyy koittaa vaihtaa ne, kiitos vaan vinkeistä. Tää onkin hyvä palsta, heti tulee asiallisia ja asiantuntevia neuvoja tyhmiinkin kysymyksiin..

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti