Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen päiden hionta ja talvi
1 2
freatles
04.02.2016 19:35:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on ilmeisesti kuiva pakkasilma aiheuttanut kaulan ja otelaudan kutistumista ja halvasta Vintage-telecasteristani ihan vähän osuvat sormiin nauhojen päät. Ei kyllä vaikuta mitenkään soittamiseen, eikä nauhat ole teräviä.

Mietin että nythän ne voisi hioa. Vai onko hyvä idea?

Mites niitä voisi hioa ilman että tuhoaa puun lakkausta?

tuskiz
04.02.2016 19:51:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mahdollista, vie asiantuntijalle, hioo ne sillain ettei niistä tarvitse enää koko kitaran elinikänä välittää. Muussa tapauksessa voit ekaksi koittaa öljytä otelautaa sitruunaöljyllä, mulla on joskus auttanut ihan se itsessään pahimpiin törrötyksiin, mutta jos oikein seikkailunhaluiseksi uskallat vintagekitaran kanssa niin hieno puikkoviila + teräsvilla viimeistelyyn ja kiilloitukseen hoitaa homman, tämäntyyppinen kapine: http://www.stewmac.com/Luthier_Tool … s/Files/Fret_End_Dressing_File.html
Saanee myös rautakaupasta sopivia. Varovaisuus on valttia.

73nd3r
04.02.2016 20:04:42

Jos ei öljy auta (vaahterakaulat tms.) ja tekee ihan itse niin:
Kannattaa aina suojata se otelaudan reuna maalarinteipillä, ja vaihtaa teippi heti jos siihen tulee osumaa. Varovasti hyvä tulee.
Erikoistyökalut kuten toi StewMacin viila on kyllä paikallaan.
Vanhasta tottumuksesta vaan itse käytän katkaistua kahvatonta lattaviilaa (nauhanvaihdossa päiden tasaukseen yms. isompiin hommiin) ja pientä kolmioviilaa päiden muotoiluun, tuosta kolmioviilasta on kulmat hiottu sileiksi.
Kiillotuksessa toimii minulla asteittain hienompi (400-vaikka 1600) vesihiomapaperi ja Dremelin kiillotuslaikka, jos tarttee extrafiiniä.

askomiko
04.02.2016 20:29:29

Pakkaskuukautena on paras hetki, eivät häiritse enää koskaan.

On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
freakingenius
04.02.2016 20:38:14

Muistaakseni mun vaahterakaulaseen maksoi asiantuntijalla noin 60 tai 80e ja taisi jotain muuta pientä tehdä. Jos ruusupuuotelauta niin pari kybää varmaan halvemmalla.

"If you steal from one person, it's plagiarism, but if you steal from lots of people it's research." - Guthrie Govan
Arbitrator
04.02.2016 23:28:27

freakingenius: Muistaakseni mun vaahterakaulaseen maksoi asiantuntijalla noin 60 tai 80e ja taisi jotain muuta pientä tehdä. Jos ruusupuuotelauta niin pari kybää varmaan halvemmalla.

Juuri vein yhden kitaroistani Jarno Salolle tästä syystä. Maksaa 30 euroa.

freakingenius
05.02.2016 00:48:40

Arbitrator: Juuri vein yhden kitaroistani Jarno Salolle tästä syystä. Maksaa 30 euroa.

Mäkin vein Salolle. Onko sulla ruusupuu?

"If you steal from one person, it's plagiarism, but if you steal from lots of people it's research." - Guthrie Govan
Arbitrator
05.02.2016 07:18:30

freakingenius: Mäkin vein Salolle. Onko sulla ruusupuu?

Itse asiassa eebenpuuta. Ostin kitaran aikoinaan Floridasta ja ilmeisesti ilmasto täällä on sen verran kuivempi että puut ovat kuivuneet ja kutistuneet hiukan. No pikkuoperaatio ja sen jälkeen taas täydessä iskussa.

Myrkky Nuoli
05.02.2016 11:51:07 (muokattu 05.02.2016 11:52:33)

Mun mielestä törröttäviä nauhojen päitä ei oo mitään mieltä lähteä hoitamaan kosteutuksella. Sit sä joudut vaan pitämään sitä kosteutta yllä aina kun on kuivaa. Fiksumpaa on viilana ne veks just sillon kun on kaikista kuivinta niin se ongelma on poistettu kokonaan. Jos on tosi halpa peli kyseessä niin sehän on oivallinen tilaisuus ruveta opettelemaan itse. Ei sitä kalliilla peleillä kannata treenata. Toimenpide itsessään on tosi yksinkertainen, mutta suosittelen siihen hyvää työkalua. Mun suosikki on kolmioviila, jonka "kulmat" on sileät. Tai sitten ihan joku vaikka litteä neulaviilä, jonka molemmat sivut on vedetty sileäksi.

More Nintendo, less Marshall.
tuskiz
05.02.2016 13:36:17

Myrkky Nuoli: Mun mielestä törröttäviä nauhojen päitä ei oo mitään mieltä lähteä hoitamaan kosteutuksella. Sit sä joudut vaan pitämään sitä kosteutta yllä aina kun on kuivaa.

Onhan tämä vähän hassua kieltämättä, tuli itse ostettua SG:n laukkuun Oasis kostutin juurikin siksi kun nauhanpäät rupesi törröttämään eikä se lopulta edes auta juuri mitään, törröttää enemmän kun on paukkupakkaset ja vähemmän kun leudompaa, pitäisi käydä näyttämässä vaan vaikka Oeschille.

Ardez
05.02.2016 13:58:33

Arbitrator: Itse asiassa eebenpuuta. Ostin kitaran aikoinaan Floridasta ja ilmeisesti ilmasto täällä on sen verran kuivempi että puut ovat kuivuneet ja kutistuneet hiukan. No pikkuoperaatio ja sen jälkeen taas täydessä iskussa.

Salo on loistava seppä. Mulla käynyt kaikki soittimet siellä aina nauhojen päiden hionnassa ja muissa operaatioissa. Eebenpuuta vein myös sinne äskettäin.

Täällä ollaan, huusi Mooses pensaasta - Esa Pulliainen
Pelimonni
06.02.2016 08:42:34

freatles: Nyt on ilmeisesti kuiva pakkasilma aiheuttanut kaulan ja otelaudan kutistumista ja halvasta Vintage-telecasteristani ihan vähän osuvat sormiin nauhojen päät. Ei kyllä vaikuta mitenkään soittamiseen, eikä nauhat ole teräviä.

Mietin että nythän ne voisi hioa. Vai onko hyvä idea?

Mites niitä voisi hioa ilman että tuhoaa puun lakkausta?

Mulla on 4 pala, eli 2 stratoa, ja 2 teleä ensimmäinen talvi kohta takana.
Kovilla pakkasilla oli ilmankostutin ,perinteinen Ufox päällä. Kova sähkösyöppö.
Ite oottelen ens kesää, ennenkun alan hieromaan viimesenpäälle.
Veikkaan, että asettuu. Kaula asettuu pikkuhiljaa. Odotan normaaleja 35-55
kosteusprosentteja. Nyt näyttää 22, eli kovin on kuiva ilma.
Ainakin minä odotan kesää, ja hieron sitten. Nyt on väärä aika.

Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
klobasa
06.02.2016 09:35:09

Pelimonni: Odotan normaaleja 35-55
kosteusprosentteja. Nyt näyttää 22, eli kovin on kuiva ilma.
Ainakin minä odotan kesää, ja hieron sitten. Nyt on väärä aika.

Hmmm, mun logiikka ainakin sanoo päinvastoin: jos ne nauhan päät törröttää tällä hetkellä, niin juuri nyt on oikea aika hioa. Jos hiot ne myöhemmin normaaleissa kosteusprosenttiolosuhteissa, niin sittenhän ne voi taas alkaa törröttämään kun tulee seuraavat kuivat ilmat.

Myrkky Nuoli
06.02.2016 10:07:34

klobasa: Hmmm, mun logiikka ainakin sanoo päinvastoin: jos ne nauhan päät törröttää tällä hetkellä, niin juuri nyt on oikea aika hioa. Jos hiot ne myöhemmin normaaleissa kosteusprosenttiolosuhteissa, niin sittenhän ne voi taas alkaa törröttämään kun tulee seuraavat kuivat ilmat.

Just näin. Paukkupakkanen on nimenomaan se oikea aika. Kesällä ne ei luultavasti törrötä enää.

More Nintendo, less Marshall.
milahtee
06.02.2016 11:39:08 (muokattu 06.02.2016 11:40:29)

Suomessa kuiva sisäilma vaivaa aina keväälle saakka, joten kannattaisi odottaa kuivan kauden loppuun. Pääseepähän ongelmasta eroon kertaheitolla. Kitarat on yleensä rakennettu 45-55% kosteusoloissa, joten 30% kosteuksissakin kuivumista tapahtuu vielä. Kesän kosteuksissa tapahtuu lievää turpoamista, mutta otelaudat eivät yleensä laajene alkuperäisiin mittoihin, ainakaan minun kitaroissani.

tuskiz
06.02.2016 12:37:03

Joo kompaten edellisiä nauhat pitää ehdottomasti hiotuttaa juuri silloin kun ne törröttää pahimmillaan, tällöin ne ei törrötä sitten enää ikinä kitaran elinkaaren aikana oli sitten siperian pakkaset tai afrikan helteet.

vvaltsu
06.02.2016 12:40:36 (muokattu 06.02.2016 12:40:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä vaikea ymmärtää, että miten vaikea on ymmärtää, että ne nauhat kannattaa hioa silloin kun ne törröttää eniten. Eli kuivalla ilmalla.

Fuck me, girls. And groupies. And boys: I'm not homo. - Remu Aaltonen
Groke
07.02.2016 12:06:25 (muokattu 07.02.2016 12:14:18)

Tuntuisi tosiaankin varsin loogiselta, että silloin kannattaa viilata - tai ainakin viilauttaa - törröttävät nauhanpäät, kun oireet ovat kaikkein pahimmillaan. Tosin uuden kitaran osalta en kyllä osaa yhtään sanoa, että milloin sitä uskaltaa pitää varmana, ettei ole enää merkittävää kuivumista odotettavissa. Ja kaipa se hieman vaihteleekin lähtökosteuden, puulajin ja pintakäsittelyn vuoksi.
Ongelmaksi tämä on sikäli "mukava", että korjaus on sekä helppoa (ainakin ammattilaiselle), että oikein ajoitettuna myöskin kertaluonteinen.

Eräs ainakin itseni yllättänyt havainto on se, että noin 6 viikkoa sitten, eli jouluksi uutena ostettu, alle 500 EUR hintaluokan Indonesiassa valmistettu kitara on ollut tauotta erittäin kuivassa huoneilmassa. Ja sitä ennen x päivää kaupassa ja ties missä kaikissa varastoissa. Ilman, että minkäänlaista näkyvää muutosta olisi tapahtunut. Vaan voikohan otelauta tuosta vielä paljonkin kuivua?
Halpismittarin mukaan kosteus ollut 20...25 %. Sarjanumeron (I 1508...) perusteella lienee valmistettu elokuussa 2015. Otelauta on ruusupuuta. Tässä kuva samanlaisesta kitarasta: http://www.gearnuts.com/images/closeup/xl/1600-JEMJRWH_detail1.jpg

Pikaisesti katsoen nauhanpäät näyttävät perinteisiltä. Mutta tarkemmin katsottuna ne vain kuultavat pinnan läpi. Joka on edelleenkin täysin suora ja tasainen, kun sitä silmäilee ja kynnellä kokeilee. Nauhat itsessään vaikuttavat aivan tavallisilta. Tosin eivät ne nauhojen "juuret" kyllä kovin kaukana otelaudan reunasta ole. Ehkä allekin millin päässä.

Tuollaisenkin kitaran osalta henk.koht. havaintoaineistoni on tasan 1 kpl. Joten en osaa yhtään sanoa, että liekö vahingossa normaalia pidempään kuivunut "tiistaikappale". Vai ovatko kaikki huokeammankin pään Ibanezit/jotkut muutkin merkit/hyvinkin monet muut merkit nykyään tuollaisia? Vai onkohan kuukauden päästä jo aivan hirvittävä törrötys? :-p

Ibanezin Premium-sarjan kitarat valmistetaan myöskin Indonesiassa, mutta niiden nauhat ("Premium fret edge treatment") ilmeisestikin asennetaan uraan, joka ei ulotu otelaudan reunaan saakka: http://www.gearnuts.com/images/closeup/xl/1600-Jem70VSFG_detail2.jpg

Tosin jos otelauta tarpeeksi hurjasti kutistuu, niin kaipa sitten on joka tapauksessa pakko viilata nauhoja. Vaikka nauhan "juuriosa" ei em. kaltaisen asennustavan vuoksi olisikaan ongelma.

D'oh!
rainmaker
07.02.2016 13:56:14

Jos haluaa itse hioa nauhanpäät, mutta ei halua ostaa tarkoitukseen mitään erikoistyökaluja, niin ihan toimiva viila tulee, kun liimaa jäätelötikun leveälle sivulle ~P600 vesihiomapaperia. Hiomapaperi kannattaa jättää liimaamatta kapeille sivuille, niin ei otelauta turhaan sitten hioudu, jos vähän sattuu työvälineellä siihen nojaamaan.

Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Puavali
07.02.2016 15:18:07

Hienohakkuinen metallinen lattaviila ei syö juurikaan lakkaa, kun asiallisesti hioo otelaudan sivua pitkin nauhan päät. Ensin lähtee törröttävä nauhanpää, sitten ehkä vähän lakkaa, mutta se jälki hankautuu soittaessa pois äkkiä.

Ja oikea aika on tosiaan silloin, kun otelauta on kuivassa sisäilmassa kutistunut.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti