Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 12. nauhan huiluääni matala & avoin ja painettu 12. vireessä
1
nabaloo
26.01.2016 08:56:55 (muokattu 26.01.2016 09:06:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelut jo valmiiksi yhdestä uudesta intonaatioketjusta, mutten haulla löytänyt vastaavaa, joten perustin uuden.
 
Kitaran intonaatiota säätäessä tuli siis sellainen ongelma vastaan, että matalan E:n intonaatiota säädettäessä 12. nauhalta otettu huiluääni on hieman matala, vaikka avoin kieli ja 12. nauhalta painettu ääni soivat kauniisti E:ssä. Tämä siis johtaa tilanteeseen, jossa tallapalaa säätämällä vain joko painettu ääni tai huiluääni soi vireessä, mutta toisen ollessa kohdallaan toinen on epävireessä. Vielä tarkemmin sanottuna siis niin, että 12. nauhalta painetun äänen ollessa kohdillaan huiluääni on hieman matala, ja huiluäänen ollessa kohdillaan painettu ääni on hieman korkea.
 
Epävire on melko pieni tai jopa olematon, mutta ihan mielenkiinnostakin haluaisin tietää mistä moinen johtuu. Muilla kielillä ei ole samanlaista ongelmaa. Ja kyllä, käytän viritysmittaria tähän operaatioon, eli syy ei ole puuro korvassa.
 
E: Lisätään vielä se, että ymmärrän toki sen, ettei sellaista kitaraa/soitinta olekaan, jossa olisi täydellinen intonaatio, mutta eikö kuitenkin intonaation säädön tarkoituksena ole juuri se, että juuri 12. tai jollekin muulle nauhalle säädetään se intonaatio kuntoon, ja jossain muualla päin otelautaa tulee kompromisseja?
 
73nd3r
26.01.2016 09:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapaa kieli ja 12. nauhan huiluääni soi "pakosta" aina samassa vireessä, oktaavin erolla.
 
Jos noissa on eroja, niin eka tsekkaus on skaalan todellisen pituuden mittaus - talla/tallapala voi olla ihan vikakohdassa, nauhat väärillä kohdilla, kaula väärin kaulataskussa jne.
Mikä kitara tuo ongelmalapsonen on?
 
Yleisempi intonaatiovinkki, sopii myös tässä: vertaa 2. ja 14. nauhaa keskenään - elektronisten virittimien aikana helppoa, ja tällä systeemillä painovoima (sormen) poistuu yhtälöstä.
 
Ja: kitara ei soi täydellisessä vireessä kaikkien kielten kaikilta nauhoilta.
 
nabaloo
26.01.2016 10:36:30 (muokattu 26.01.2016 10:43:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Vapaa kieli ja 12. nauhan huiluääni soi "pakosta" aina samassa vireessä, oktaavin erolla.
 
Jos noissa on eroja, niin eka tsekkaus on skaalan todellisen pituuden mittaus - talla/tallapala voi olla ihan vikakohdassa, nauhat väärillä kohdilla, kaula väärin kaulataskussa jne.
Mikä kitara tuo ongelmalapsonen on?
 
Yleisempi intonaatiovinkki, sopii myös tässä: vertaa 2. ja 14. nauhaa keskenään - elektronisten virittimien aikana helppoa, ja tällä systeemillä painovoima (sormen) poistuu yhtälöstä.
 
Ja: kitara ei soi täydellisessä vireessä kaikkien kielten kaikilta nauhoilta.

 
Niin minäkin olen aina luullut, että 12. huiluääni ja vapaa on aina sama ja niin on tähän asti aina muissa kitaroissani ollutkin. Senpä takia tätä juuri ihmettelen.
 
Täytyypä vielä koittaa ronklata jos saisi kohdilleen. Ja kitara on Gibson LP Less+. Sekin on tiedossa, ettei täydellisen intonaation omaavaa kitaraa/soitinta olekaan, mutta eikö intonaatio olekin jonkin sortin kompromissi saada jokin tietty nauha tai tietyt nauhat olemaan "täydellisesti" intonoitu.
 
E: Mitä muuten tarkoitat tarkalleen että tallapala on ihan vikapaikassa?
 
naavanka_
26.01.2016 10:37:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä moisen aiheuttaa vääränlainen tai huono satulaura.
 
Olen symbolisesti guru ja voittamaton.
nabaloo
26.01.2016 10:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Yleensä moisen aiheuttaa vääränlainen tai huono satulaura.
 
Jos ei tämä tästä lutviudu niin liekö se juuri siitä sitten kiinni.
 
tumppusormi
26.01.2016 11:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: Pahoittelut jo valmiiksi yhdestä uudesta intonaatioketjusta, mutten haulla löytänyt vastaavaa, joten perustin uuden.
 
Kitaran intonaatiota säätäessä tuli siis sellainen ongelma vastaan, että matalan E:n intonaatiota säädettäessä 12. nauhalta otettu huiluääni on hieman matala, vaikka avoin kieli ja 12. nauhalta painettu ääni soivat kauniisti E:ssä.

 
Fysikaalisesti ei pitäisi olla mahdollista, että avoin E soi vireessä ja kielen puolivälistä soitettu huiluääni olisimatalampi kuin oktaavia korkeampi avoimen kielen ääni.
 
Tai no fyysisesti keksin sellaiset vaihtoehdot kuin että kyseinen kieli ei olisi tasalaatuinen koko matkaltaan. Siis se olisi toiselta matkalta tiheämpi/jäykempi tai mitä muita mahdollisia fysikaalisia ominaisuuksia kielellä sitten onkaan, kuin esimerkiksi matkalta tallasta 12. nauhalle.
 
Sitten vielä on mahdollisuus, että kaula olisi vähän lötkö, ja se vaikuttaisi sitten tuohon vireeseen enemmän, kun soitetaan vapaalla kielellä. Näin ollen ei ohkaisemmilla kielillä välttämättä olisi mitään ongelma, mutta paksuimman kielen värähtelyt liikuttaisivat kaulaa riittävästi. Huiluäänen värähtelyt voivat olla sen verran nopeita, että tuo lötkä kaula ei pysy perässä, eli huiluäänen osalta kaula olisikin jäykkä.
 
Nämä tuli nyt itsellä mieleen. Mielenkiintonen ongelma. Kerro kun ratkaisu/ongelman syy löytyy.
 
Aman
26.01.2016 11:15:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: Jos ei tämä tästä lutviudu niin liekö se juuri siitä sitten kiinni.
 
Mahdollinen ongelma voi hyvinkin olla myös viallinen/huono kieli. Samanlainen ongelma on itselläni johtunut parikin kertaa juuri viallisesta kielestä. Toki jos ongelma on seurannut sua jo useamman kielien vaihdon läpi, niin sitten tämä on aika epätodennäköinen ajatus.
 
Perusasioiden äärellä, isolla ilolla: WuHuu - Facebook ja WuHuu - Youtube
Aman
26.01.2016 11:17:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: Fysikaalisesti ei pitäisi olla mahdollista, että avoin E soi vireessä ja kielen puolivälistä soitettu huiluääni olisimatalampi...
 
Tämä. Siksi huono kieli tuli ensimmäiseksi mieleen.
 
Perusasioiden äärellä, isolla ilolla: WuHuu - Facebook ja WuHuu - Youtube
JuSu
26.01.2016 11:18:55 (muokattu 26.01.2016 11:20:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi nyt itsestäänselvyyksien jankkaaminen, mutta onhan kielet uudet, mutta kunnolla venytetyt?
 
Joskus on mullekin käynyt niin, että uusien kielien vaihdon yhteydessä yhdeltä kieleltä intonaatio heitti ihan vituralleen. Aikani säädin ja kiroilin, mutta lopuksi keksni vaihtaa ongelmakielen. Korjaantui sillä.
 
Eli siis uudessa kielessä oli joku valmistusvirhe, tai näin minä sen tulkitsin. Eli niinkuin tuossa edellä jo Aman esitti.
 
JuSu
 
Tyhjännaurajasta tulee räkänokka.
Puavali
26.01.2016 11:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: ... Tai no fyysisesti keksin sellaiset vaihtoehdot kuin että kyseinen kieli ei olisi tasalaatuinen koko matkaltaan...
 
Ehkä jostain syystä on kieleen tullut palautumaton mutka johonkin kohti?
nabaloo
26.01.2016 11:33:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai se on kielet vaihdettava. Ei ole ennen ollut moista ongelmaa ennen kuin laitoin ensimmäistä kertaa Rotosoundit kiinni niin jospa niissä olisi jotain vikaa.
 
Voinpa jokatapauksessa tänne ilmoittaa kunhan ongelma ratkeaa.
 
nabaloo
26.01.2016 14:29:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti tuo pieni "heitto" siis johtui siitä, että Gibsonin G Force ei olekaan aivan yhtä tarkka kuin tavallinen viritysmittari, jolloin G Forcella viritettäessä avoin kieli on ihan snadisti epävireessä siihen verrattuna kun virittää tavallisella viritysmittarilla. Toisin sanoen intonaatio on kunnossa, mutta koska G Force tuntuu virittävän avoimen kielen hiukan epävireeseen eivät G Forcella viritetty avoin kieli ja viritysmittarilla tarkasteltava huiluääni/painettu ääni ole keskenään vertailukelpoisia. Huomasin tämän, kun kokeilin virittää avoimenkin kielen ihan perinteisesti sormin ja tavallisen virtysmittarin kera. Ongelma, jota ei siis oikeasti koskaan ollutkaan siis ratkesi.
 
Joku varmaan sanoisi tässä vaiheessa, että onpa G Force huono systeemi kun on epätarkka, mutta tässä on kuitenkin kyseessä niin pieni ero, etten itse ainakaan sitä edes kuule. Piti vain alkaa oikein kunnolla tonkimaan kun tuli ongelma vastaan, johon en ole ennen törmännyt. Kiitokset kaikille avuliaille vastauksista!
 
Kefiiri
26.01.2016 15:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset itsellesi ratkaisun avaamisesta. Kiva ettei juttu jäänyt mysteeriksi, kuten näissä keskusteluissa joskus pulman ratkettua käy.
 
En ole musiikin asiantuntija.
73nd3r
26.01.2016 15:36:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: Ilmeisesti tuo pieni "heitto" siis johtui siitä, että Gibsonin G Force ei olekaan aivan yhtä tarkka kuin tavallinen viritysmittari
Mulla on sellainen käsitys, että kaikki automaattivirittimet on vielä siinä kehitysvaiheessa että ne pelaa vain säädetyllä kitaralla. Osaavat säätää avoimen kielen kohilleen mutta eivät intonoida.
 
Ja taas tuli itellekin oppia: ei kannata vastailla jos ei ole saanut perustietoja kysyjältä ;)
 
naavanka_
26.01.2016 16:05:41 (muokattu 26.01.2016 16:05:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: Ilmeisesti tuo pieni "heitto" siis johtui siitä, että Gibsonin G Force ei olekaan aivan yhtä tarkka kuin tavallinen viritysmittari, jolloin G Forcella viritettäessä avoin kieli on ihan snadisti epävireessä siihen verrattuna kun virittää tavallisella viritysmittarilla. Toisin sanoen intonaatio on kunnossa, mutta koska G Force tuntuu virittävän avoimen kielen hiukan epävireeseen eivät G Forcella viritetty avoin kieli ja viritysmittarilla tarkasteltava huiluääni/painettu ääni ole keskenään vertailukelpoisia. Huomasin tämän, kun kokeilin virittää avoimenkin kielen ihan perinteisesti sormin ja tavallisen virtysmittarin kera. Ongelma, jota ei siis oikeasti koskaan ollutkaan siis ratkesi.
 
Joku varmaan sanoisi tässä vaiheessa, että onpa G Force huono systeemi kun on epätarkka, mutta tässä on kuitenkin kyseessä niin pieni ero, etten itse ainakaan sitä edes kuule. Piti vain alkaa oikein kunnolla tonkimaan kun tuli ongelma vastaan, johon en ole ennen törmännyt. Kiitokset kaikille avuliaille vastauksista!

 
Juurikin moisesta syystä heivasin geevoimat Gibsonistani hevoon heti ekan kieltenvaihdon yhteydessä.
 
Olen symbolisesti guru ja voittamaton.
tapiomarko
26.01.2016 17:17:24 (muokattu 26.01.2016 17:22:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo robovirittimet ovat aivan mainiot ja loistavaan tarkkuuteen ylettyvät, kannattaa ainakin kalibroida ohjeen mukaan, niin voi avartua aivan uusi maailma noiden virittimien kanssa. Noissa nyt ei oikeasti ole mitään kummallista, vaan oikein käytettynä mitä mainioimmat, tietenkin aluksi vaatii muutaman rivin lukemisen. Vähän sama kun yrittäisi iskeä nauloja lautaan sahalla ja toteaisi surkea saha.
 
Sweet baby sweet
naavanka_
26.01.2016 18:31:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tapiomarko: Nuo robovirittimet ovat aivan mainiot ja loistavaan tarkkuuteen ylettyvät, kannattaa ainakin kalibroida ohjeen mukaan, niin voi avartua aivan uusi maailma noiden virittimien kanssa. Noissa nyt ei oikeasti ole mitään kummallista, vaan oikein käytettynä mitä mainioimmat, tietenkin aluksi vaatii muutaman rivin lukemisen. Vähän sama kun yrittäisi iskeä nauloja lautaan sahalla ja toteaisi surkea saha.
 
Toki jos lyöt yhtään kovempaa niin epävire on melkoinen.
 
Myös keikalla katkenneen kielen vaihtaminen vaatii melkoista ninjailua.
 
Puhumattakaan siitä että virittimiin ei mahdu Miestem kielet.
 
Olen symbolisesti guru ja voittamaton.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti