Muusikoiden.net
10.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä budjettiluokan boosteri?
1
Stone
22.01.2016 12:11:41 (muokattu 22.01.2016 12:28:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö täältä suositusta hyvästä budjettiluokan "clean tai ainakin melkein" boosterista (max. ~60 € käytettynä)?
En nyt sinänsä tarvi mihinkään sooloiluun vaan vaikka kokeiluluontoisesti tiukentamaan komppeja joskus. Säröt löytyy vahvistimesta ja itseasiassa tarvittaessa liikaakin, jos sikseen tulee..

Pieni toive kuitenkin, ettei kovin latistaisi vahvistimen omaa dynamiikkaa, kun se osa-alue tuntuu nyt viimeinkin toimivan.

Listaanpa vaikka mitä tässä olen ajatellut. Eiköhän noista luulisi jonkun natsaavan tällekkin puristille:

-Digitech bad monkey
(Superhalpa ja monikäyttöinen...se tottakai kiinnostaa. Tämä olen omistanut 3:sti, mutta käyttöympäristö ollut aivan eri ja en mitenkään boosterina ole käyttänyt)

-MXR microamp (harkinnassa)

-Duncan pu booster
(erittäin kovassa harkinnassa, kun soitan paljon singlecoileilla ja tuossa se humppari mode lisänä)

-EHX lpb-1

-EHX soul food
(hyviä kokemuksia ainakin toisen pedaalin stackaajana tästä, muttei suoraan vahvistimeen runttauksesta)

-MI Audio blues pro
-Boss blues driver bd-2
-TC Electronic spark booster

...

Miten muuten kompurat toimii boosterina? Mieleen vaan juolahti esim. MXR dyna comp vai onko dynamiikan tappaja?

Joku ehkä ehdottaa boss super overdrive sd-1 ja se on ihan hyvä peruspoljin moneen, mutta drive 0:lla se on kuollut eli tarvii aina vähän avaa sitäkin. Siitä dynaamisuudesta en sitten ole kyllä varma. Tiukkuutta kyllä tulee tälläkin.

Saa ottaa kantaa suositella, haukkua (perusteluin) jne.

"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Rämppy
22.01.2016 12:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MXR Micro Amp. Tekee minkä lupaa. Käytettynä vois mahtua budjettiin.

In Finland we have this thing called "diu diu".
JuSu
22.01.2016 12:28:44 (muokattu 22.01.2016 12:29:45)

Stone:

-EHX soul food
(hyviä kokemuksia ainakin toisen pedaalin stackaajana tästä, muttei suoraan vahvistimeen runttauksesta)

Tällaisen hankin taannoin, ja on mielestäni mainio. Ei niinkään stand alone -särönä, vaan nimenomaan boostina. Toimii hienosti clean boostinakin, kun kääntää gainit alas. Mulla on tää unity gainilla päällä koko ajan, jotenkin tuo soundiin lisää... hmm. Jotain. Herkkyyttä, kirkkautta?

JuSu

Tyhjännaurajasta tulee räkänokka.
Shredator
22.01.2016 12:28:55 (muokattu 22.01.2016 12:29:56)

Jos kolvi pysyy kädessä niin tässä on loistava:
http://www.musikding.de/The-HardOne-Booster-kit

Se on klooni Zvexin SHOD:ista eikä maksa juuri mitään. Tää on ollut vuosia käytössä itsellä. Testasin muitakin clean boostereita, mm aitoa Zvexiä, mutta tämä oli ylivertainen hintalaatusuhteeltaan.

E. Ja jos komppeihin haetaan tiukentajaa, niin sitten se on TS-linja joka kannattaa.

"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
Juzpe
22.01.2016 12:30:13 (muokattu 22.01.2016 12:35:00)

Tyypillisimmät lienee "ryhmittäin" jaettuna

- Perinteiset TS-johdannaiset (ibanezin, maxonin, mooerin, joyon tai vaikkapa TG-musicin) eli TS9, TS808, Metal Screamer, SD-1 jne... Modattuna tai orkkiksena maun mukaan. 18V-, Led-, symmetrinen/asymmetrinen, fat/cut lienee tyypillisimmät modit. Näissä ominaisuuksina alapään tiukentuminen ja mahdollisuus lisätä pedaalin omaa klippausta soundiin maun mukaan.
- Centaur-johdannaiset eli SoulFood, Rockett Archer jne... hiukan löysempiä kuin edelliset. Osittain jopa fuzzahtavia boosterikäytössä
- Trebleboosterit esim Jaska's Texas Ranger, Catalinbread Naga Viper, Poison Arrow FX jne.. Ovat vähän kalliimman puoleisia toki budjettiluokkaan. Kokemusta ei ole kuin Jaska TR II:sta ja siinä ainakin on vitusti boostia, käytännössä olemattomalla säröytymisellä ja hyvä filter/tonepotikka
- "Pelkät" buusterit EQ:lla tai ilman, esim Xotic BB-preamp, Catalinbread Super Chili, MXR Micro Amp, Seymour Duncan Pickup Booster, XVez Channel 2... Näissä nyt on niin monta makua kuin speduakin...
- ProCo Rat... ei oikein minusta kuulu mihinkään edellä mainittuun ryhmään, mutta on silti varteenotettava vaihtoehto sekä pikkurosona, että buusterina filtterinsä takia.
- Fuzzit... fuzziakin voi käyttää boosterina... Melko rankka vaikutus soundiin, mutta joissain tilanteissa tosi ihana.
Boostailla voi myös kompressorilla, EQ-spedulla tai oikeastaan millä tahansa spedulla, joka nostaa signaalitasoa. Vaikkapa Retro Sonicin Phaserilla...

Sittenhän niitä voi stäkkäillä keskenään... :D

Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Stone
22.01.2016 12:32:02

JuSu: Tällaisen hankin taannoin, ja on mielestäni mainio. Ei niinkään stand alone -särönä, vaan nimenomaan boostina. Toimii hienosti clean boostinakin, kun kääntää gainit alas. Mulla on tää unity gainilla päällä koko ajan, jotenkin tuo soundiin lisää... hmm. Jotain. Herkyyttä, kirkkautta?

JuSu

Omistin tuon edellisen vahvistimen kanssa ja se paransi cleanejakin juuri sillä pienellä kirkkaudella. Harkittavissa. Tosin säröille ei saisi tulla enään yhtään kirkautta lisää varsinkaan telecasterilla soitettaessa.

"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Laulava Kylätohtori
22.01.2016 12:33:55

Shredator: E. Ja jos komppeihin haetaan tiukentajaa, niin sitten se on TS-linja joka kannattaa.

Samaa meinasin sanoa, että jos on kompin tiukennus hakusessa, niin melkein ennemmin TS kuin clean booster.

They pass too much electricity. -SRV
Stone
22.01.2016 12:39:30 (muokattu 22.01.2016 12:42:35)

Laulava Kylätohtori: Samaa meinasin sanoa, että jos on kompin tiukennus hakusessa, niin melkein ennemmin TS kuin clean booster.

Taitaisi olla parempi, että testaa molemmat TS ja clean booster linjaukset A/B testillä ja korva tehköön päätöksensä.

Tuota boss sd-1:tä kokeilin juurikin tuohon, mutta oliko jo liiankin "kirskuvan" tiukkaa omaan makuuni, niin se sitten lähti laudasta eteenpäin.

Barska
22.01.2016 13:30:37 (muokattu 22.01.2016 13:39:03)

TC Electronic spark booster on kyllä hyvä, mun mielestä. Etenkin se FAT-asento toimii oikein kivasti yksikelaisten kanssa.

Ja budjetti jokerina, yksikelaisten kanssa boostina toimii oikein hyvin TC:n Mojo Mojo. Tää on halpa ja hyvä (49e tms.). Oikeasti. Itseasiassa niin hyvä, et mulla on molemmissa laudoissa toi. Joka tapauksessa kokeilemisen arvoinen. Eikä sotke ainakaan mun vahvaimilla dynamikkaa. Youtubessa on hyvä reklaamivideo, jossa Paul Gilbert kehuu tuota ja etenkin bass-säätöä.

Myös MojoMojo:n kanssa samaa perhettä oleva TC:n Dark Matter on yllättävän toimiva nimenomaan boostina, vaikka väittääkin kannessa olevansa distortion. Jos MojoMojo liian tumma/paksu, niin tää vähän tiukempi soundinen. Myös 49e tms.

EDIT: Niin, se MojoMojo:n bass-säädin tosiaan toimii myös hyvin leikkurina, jos tarvii soundia tiukentaa komppeihin, ei vain boostina. Unohtui sanoa.

All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Stone
22.01.2016 17:45:03 (muokattu 22.01.2016 19:31:43)

Kiitoksia kaikille aiheeseen osallistuneille, taas jotain uuttakin tartuntapintaa tuli itselle lisää!

Lisäboostina ketju taisi poikia minulle kaupat mxr microamp kloonista ;)

Perza
22.01.2016 23:59:42

En tiä mutta multa löytyy AC booster klooni, josta kyllä pidän, mutta ehkä vähä liian kesy mun makuun, sulle vois passata ;)

superlocrian
23.01.2016 00:10:23

Itsellä on kokemusta useammastakin tubescreamerista ja sen johdannaisesta. Hyväksi havaitut ovat ainakin olleet Ibanez TS808, Maxon OD9, Harley Benton Vintage Overdrive, Digitech Bad Monkey ja mun all-time -lempparini, Behringer Tube Overdrive.

Erot on mun korvaan särön tiukentamisessa olleet lähinnä vivahde-eroja, ja kaikkein parhaimmalle noista mulla käyneistä ihan rehellisesti soundasi tuo Behringer. Mulla oli niitä parhaillaan 3kpl, ihan vaan jos olisi sattunut hajoamaan. Ei kyllä hajonnut yksikään. En tiedä kuinka luotettavia nuo ovat tupanneet olemaan mutta mulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Myöskin tuo Harley Benton oli tosi jees hintaisekseen, se on mulla tälläkin hetkellä laudassa ja useammallakin keikalla ollut poljettavana ja se toimii. Hintakin on todella huokea.

s8na
23.01.2016 01:04:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digitech hardwire od. Käytettynä edullinen ja hifimpi versio bad monkeystä.

nobel
23.01.2016 09:40:20

MXR Micro Ampille ääni täältäkin. Toiminut aina. Overdrivejen käytössä boosterina pitää tietää mitä hakee. Jos haluaa kyykyttää vahvaria niin ei kannata valita bassoja leikkaavaa (tubescreamer johdannaiset) mallia.

s8na
24.01.2016 00:00:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nobel: MXR Micro Ampille ääni täältäkin. Toiminut aina. Overdrivejen käytössä boosterina pitää tietää mitä hakee. Jos haluaa kyykyttää vahvaria niin ei kannata valita bassoja leikkaavaa (tubescreamer johdannaiset) mallia.

Harmi että toi uus plussamalli on sangen hinnakas. Tekis mieli kokeilla.

Stone
24.01.2016 18:29:47 (muokattu 24.01.2016 18:31:31)

nobel: MXR Micro Ampille ääni täältäkin. Toiminut aina. Overdrivejen käytössä boosterina pitää tietää mitä hakee. Jos haluaa kyykyttää vahvaria niin ei kannata valita bassoja leikkaavaa (tubescreamer johdannaiset) mallia.

Hienoa kuulla, että oikealla tiellä kaiketi ollaan, tehdessäni kaupat microamp kloonista.
Olen testannut boss sd-1:tä boostina ja kyllähän ne bassot leikkaantui gehokkaasti pois ja varsinkin kun tuo toisen telen (baja) broadcaster takamikki tuntuu olevan aika kirpakka soundinen (sepä onkin seuraava tuunauksen kohde) ainakin Mesa mk III kaverina, niin ei tosiaankaan enää lisää leikkauksia alapäähän kiitos ;) Keskimikkiasento on siinä kuitenkin taas mukavan avoin.

Stone
27.01.2016 20:39:48

Nyt olen itsekseni fiilistellyt tota microamp kloonia pari päivää, niin helkatin hyvä omaan tarkoitukseeni. Se nimittäin nostatti aivan uudelle tasolle entisestään etenkin Mesan clean kuin rhythm (dirty) kanavakin...ja eikä se lead kanavakaan siitä ollenkaan kyttyrää tykkää. Clean muuttui enempi "fendermäisen" kirkkaaksi ja overdrive sai taas selkeää ryhtiä/ erottelevuutta lisää. Secret weapon!

Tubescreamerilla homma olisi melko varmasti kosahtanut karille, kun middleä löytyy jo mesan perusluonteesta ja alataajuudet ovat olleet telen kanssa haasteellisia säätää muutenkin. Vaan...nyt homma näyttäisi olevan paketissa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti