Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Thomann Tokai Gibson
1 2 3 4 5 6
Rämppy
31.01.2016 11:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Talbo tosiaan on Tokain omaa disainia ja kiintoisan oloinen tapaus. Tämän tyyppistä tuotantoa näkisin Tokailta mieluusti. Mutta varmaan se on niin, että klassikkomallien kopiointi on sitä, mistä se rahuli tulee taloon.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
jra
31.01.2016 12:44:10 (muokattu 31.01.2016 13:01:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: No, tuosta laadunvalvonnasta on netti-ränttäystä ja kaiken maailman fiktiivisiä fantasiatarinoita kyllä yllin kyllin..
Ihan todenperäisiä noista vaan on murto-osa.

 
Mulla on ikävä kyllä parikin todenperäistä esimerkkiä, ei tosin 70-luvulta, mutta viime vuosikymmenen puolelta (2005 ja -08), säätöketjussa voi käydä lukaisemassa viimeisimmän. Tai kertomassa, ettei tuossa ole mitään ongelmaa vaan menee toleransseihin. Kuviakin löytyy molemmista tapauksista, mutta koska jos kyseessä on vain kaksittaistapaus niin turha tässä vaiheessa levitellä niitä sen enempää.
 
Käykää lukaisemassa viimeisin viesti, ja ed. sivulta pari edeltävää, niin selviää mikä on ongelmana. Lyhyesti, intonaation säätö onnistuu juuri ja juuri, mutta koska talla on 5 mm liian edessä, niin säätövaraa ei jää enää lainkaan. Ja, jos mulla tuossa on joku ajatusvirhe tai tuo kuuluu asiaan, niin laittakaa infoa niin korjaan sitten tuonne. Tai vielä parempi jos olisi ratkaisuehdotuksia:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12738558#p12738558
 
Varmaankin poikkeuksellisen huono tuuri ollut, mutta minkään muun merkin kanssa ei ole tullut itselle vastaavia yllätyksiä. Myönnän, että tuon jälkimmäisen huomasin "vähän" viiveellä, kun ko. kitara on ollut aika vähällä soitolla viime vuodet. Ensimmäisen sain, kun ymmärsin viimein ettei siitä peliä tule, vaihdettua vaikka takuu oli ummessa (Fox saattaa muistaa, kun kyselin neuvoa aikoinaan.)
 
Monihan on sitä mieltä, etteivät nuo halvimman pään Gibsonit ole oikeita Gibsoneita, vaan vasta stankku antaa kuvan, mitä Gibson osaa, mutta kuitenkin nuo kaksi omaa esimerkkiä ovat lähteneet tehtaalta Gibsonin logolla ja laaduntarkkailukortti kuitattuna, vaikka viat ovat oleet selvästi muuta kuin kosmeettisia tai viimeistelyyn liittyviä.
 
Kolmaskin 2000-luvun Gibson on, mutta en ole sitä nyt uskaltanut alkaa mittailla tämän viimeisimmän löydöksen jälkeen.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
fox
31.01.2016 13:20:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Mulla on ikävä kyllä parikin todenperäistä esimerkkiä, ei tosin 70-luvulta, mutta viime vuosikymmenen puolelta (2005 ja -08), säätöketjussa voi käydä lukaisemassa viimeisimmän. Tai kertomassa, ettei tuossa ole mitään ongelmaa vaan menee toleransseihin. Kuviakin löytyy molemmista tapauksista, mutta koska jos kyseessä on vain kaksittaistapaus niin turha tässä vaiheessa levitellä niitä sen enempää.
 
Väittikö kukaan, että tasan kaikki Gibsonit on virheettömiä? En moista kyllä huomannut. =) Kuitenkin kyseinen firma on käsittääkseni edelleenkin hoitanu virhevastuunsa, toisin kuin jotkut toiset. Varmasti onnistuu, vaikka maahantuonnissa ja noissa Euroopan edustuksissa tapahtuis muutoksia.
Voi kuule, kyllä noista huimasti hypetetyistä "laatuisemmista kitaroista" olis myös monenmoista stooria, mutta ei se oo niin mediaseksyä saati nosta skenepisteitä.Toisaalta, kun pääsee väkevästi todistamaan _Gibsonista_, se se vasta. Olkoonkin, että melko usea pohjaa periaatteessa siihen, että "veljen kaverin yhellä tutulla oli sitä-ja-tätä siinä niin-ja-niin kalliissa Kipsonissa, tiäkkö??"
 
Tosin en tiedä tämän hetkistä tehdaspalautusprosenttia, mutta tuos 80-luvun alussa se oli Gibsonilla melko pieni. Oli kumminkin, joten viallisiakin on. Täysin kiistaton juttu tuo on, sitä varten on takuut. On siis viallisia ollut, ja tulee jatkossakin olemaan. Tosin kyllä niit löytyy monelta muultakin. Ihmiset niitä tekee viime kädessä, ja ihmiset tekee virheitä, vallankin kun orgaanisten materiaalien kanssa pelataan.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
31.01.2016 13:27:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra:
Kolmaskin 2000-luvun Gibson on, mutta en ole sitä nyt uskaltanut alkaa mittailla tämän viimeisimmän löydöksen jälkeen.

 
No, jos se niin kamalan huono on, niin vaihda päittäin tuollaseen kimppatilaus-Wolffiin. Kaikki toimii ja uskaltaa sitä mitatakin. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
trih
31.01.2016 13:32:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyllä väsynyttä tuo Tokai vs Gibson. Onkohan Suomen ilmiö ainoastaan? Muualla maailmassa Tokai ei ole ainoa kopioita valmistava merkki, löytyy myös Burny, Edwards, Bacchus, Navigator vain muutaman mainitakseni. Ilmeisesti ollaan niin perähikiä ettei tänne ole tuotu kuin Tokaita Gibsonin lisäksi.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
jra
31.01.2016 13:41:42 (muokattu 31.01.2016 14:12:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: No, jos se niin kamalan huono on, niin vaihda päittäin tuollaseen kimppatilaus-Wolffiin. Kaikki toimii ja uskaltaa sitä mitatakin. ;)
 
Ei näitä kannata tuolla asenteella ottaa, vaikka vitsi olikin. Mulla ei ole mitään Gibsonin vastaista agendaa, enkä ole tuossa väittänyt, että omat olisivat esimerkki siitä, että kaikki tai edes iso osa ko. aikakauden Gibsoneista olisi vastaavia kuin nämä omat esimerkit. En tuota mittailun ilosta mitannut, vaan siinä vaiheessa kun ihmetys nousi tuosta intonaation säädön loppumisesta kesken 0.10-setillä. Päin vastoin, olisi kait pitänyt mitata aikoinaan.
 
Se, että suurin osa on hyviä tai laaduntarkkailun toleransseissa, ei poista sitä ongelmaa, että omien kokemusten perusteella laaduntarkkailusta menee, ainakin halvemmassa päässä, läpi sellaista jonka ei pitäisi. Kyllä Gibsoninkin ongelmia pitää saada tuoda esiin ilman, että vastaanotto on tällaista. Itseä pännii eniten se, että laaduntarkkailu on nämä esimerkkikikitarat kuitannut. Sille en voi mitään, että tässä kohtaa vaikuttaa myös sen aikaisemman kitaran isommat virheet.
 
On mulla noita halpiksiakin, ja niissä on saanut mitä on tilannut, näissä parissa esimerkissä en. Ja tuon kyllä esille, jos ongelmia on, oli sitten Gibson, Fender tai Jack & Danny, enkä jätä tuomatta sen takia, että liikkeellä on jonkun merkin elämäntapadissaajia. Tässäkin (ks. säätöketju) kait yritän etsiä ratkaisua oikeaan ongelmaan, enkä levittelemään huhuja?
 
Sen myönnän, että en silloin heti alussa olla tarpeeksi tarkka, ja sinulle ja Gibsonin Euroopan vastuuhenkilölle kiitos siiten, että sen ekan sain vaihdettua. Tämä ei ole huono kitara, mutta tuo tallaongelma, jota en edes osannut aikoinaan bongata, ihmetyttää.
 
Jokainen luo käsityksensä ja osallistuu keskusteluun omien kokemustensa perusteella. Jollakin on kokemuksia kymmenistä ja sadoista soittimista, jollakin muutamista, ja suurimmalla osalla siltä välitä. Siltä pohjalta pitää voida sanoa mielipiteensä, ja vastaanottaja sitten pistää painoa sen mukaan onko ko. kirjoittajalla kuinka laaja kokemuspohja. Huhujen ja kaupunkitarinoiden levittely ei minustakaan ole ok, mutta pitäisi saada ottaa ongelmat esille kun niitä on, kaikkien merkkien kohdalla, ja ymmärtää se, että jos yllättäviä ongelmia tulee, niin asia pännii, eikö?
 
Korostan vielä, ettei jää väärää käsitystä. Tämä perustuu vain kahteen Gibsoniin. Kolme olen omistanut, ja useammasta on vain lyhyitä kokemuksia. Eli mitään enempää en väitä, kuin sen mitä noista kolmesta itsellä olleesta tiedän. Se tässä on hyvää, että taas jatkossa osaa olla tarkempi kun koesoittaa ennen hankintaa ja käydä läpi ne ei niin itsestään selvät tarkistettavat kohdat. Koskee kaikki merkkejä.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
LaXu
31.01.2016 14:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: On kyllä väsynyttä tuo Tokai vs Gibson. Onkohan Suomen ilmiö ainoastaan? Muualla maailmassa Tokai ei ole ainoa kopioita valmistava merkki, löytyy myös Burny, Edwards, Bacchus, Navigator vain muutaman mainitakseni. Ilmeisesti ollaan niin perähikiä ettei tänne ole tuotu kuin Tokaita Gibsonin lisäksi.
 
Pitää itseasiassa aika hyvin paikkansa. Tokai on, kiitos Musamaailman, ollut hyvin Suomessa edustettuna ja siksi suosittu vaihtoehto Gibsoneille. Pitkään n. tonnilla ei saanut kuin käytetyn LP Studion, joten jos halusi näyttävämpää ulkonäköä ja vaahterakantta, oli Tokai ainoa vaihtoehto.
 
Minun kokemuksieni mukaan tänne pohjolaan on tuotu vähemmän hyviä Gibsoneita. Jenkkilän ja Japanin kaupoissa kokeilemani Gibsonit ovat oikeasti olleet parempia kuin yksikään käsissäni käynyt kotimaan kaupan räkistä löytynyt, suorastaan täydellisiä yksilöitä. Ehkä kyse on sitten siitä, että kotimaiset kaupat eivät vaivaudu lähettämään viallisia soittimia takaisin maahantuojalle, sillä minusta 2000+ euron hinnalla ei saisi myydä kitaroita, joissa on räikeitä ongelmia vaikkapa maalipinnassa. Pahimmat näkemäni olivat appelsiininkuori-efektiä LP Standardin viimeistelyssä ja LP Custom, jonka kaulan maalipinta oli haljennut (mahdollisesti sään tai säilytyksen takia) joka ikisen nauhan kohdalta ja silti sitä myytiin yli 3000 euron hintaan eräässä Helsingin liikkeessä. Muuten on sitten ollut liiallisia kaulakulmia tai korjattavissa olevia juttuja kuten huonoa nauhojen viimeistelyä tai elektroniikkavikoja.
 
Varmasti Tokaissakin on huonoja yksilöitä, mutta olen vain nimenomaan Gibsonien kohdalla törmännyt niin usein niihin. Tietysti selvästi korkeampi hinta asettaa myös enemmän vaatimuksia soittimen laadulle.
 
Sinänsä jännä, että Gibson kopioiden ja alkuperäisten välillä on tälläistä vastakkainasettelua, kun taas Fender tyylisten soittimien kohdalla vaihtoehdot hyväksytään ongelmitta. Jotenkin se on enemmän ok, että ostaa vaikka jonkun Suhr tai Nash straton, kuin että hommaa jonkun Tokain parhaista malleista.
 
Myydään Ibanez RG550 superstrato ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887 ) ja Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1089478 )
ibnz
31.01.2016 14:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo tallaongelmat ovat siitä pirullisia, että niitä on vaikea todeta kuvista. Omissa LPC 68 reissuissa molemmissa on talla asennettu vähän sinnepäin. Mustan kohdalla piti tapittaa ihan kunnolla ja asentaa aivan eri kohtaan lopulta. Kumpikaan ei ole suomesta hankittu kylläkään
 
Usa-Gibsoneissan ei ollut tallan kanssa mitään ongelmia ja viimeistely oli samaa tasoa kuin noissa CS-ritsoissa (eli kaikkea pientä, ei mitään ärsyttävää).
 
Kai se hiertää sitten, että Giboista pitää maksaa niin pirusti enemmän kuin muista brändeistä, että kommentteja satelee nettiin suht tiuhaan. On eri juttu löytää valuvikoja tonnin kitarasta (kuuluu asiaan?),kuin kolmen-neljän tonnin kitarasta (kuuluu asiaan, käsintehty, mojoa se vaan on?)
 
jra
31.01.2016 15:12:56 (muokattu 31.01.2016 15:18:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Nuo tallaongelmat ovat siitä pirullisia, että niitä on vaikea todeta kuvista. Omissa LPC 68 reissuissa molemmissa on talla asennettu vähän sinnepäin. Mustan kohdalla piti tapittaa ihan kunnolla ja asentaa aivan eri kohtaan lopulta. Kumpikaan ei ole suomesta hankittu kylläkään
 
Mulla oli se ensimmäinen hommattu joskus 2006(?) ranskalaisesta nettikaupasta, en tähän hätään muista nimeä, mutta oli aivan iso tekijä ainakin silloin. Takuuvaihtohomma heidän kanssaan oli kyllä melkoinen show ja aikaa meni niin, että lopulta takuuaika oli ummessa, eikä mitään ratkaisua näkynyt. Lopulta Fox neuvoi ottamaan yhteyttä suoraan Gibsonin silloiseen Euroopan toimistoon, ja heti kun saivat kuvat, niin lupasivat vaihtaa. Mallin valmistus oli loppunut, mutta lopulta sain samanlaisen tilalle jostain heidän varastostaan. Tässä ei ollut mitään niitä vikoja mitä oli ensimmäisessä, ja koska intonaationkin sai juuri ja juuri kohdalleen, niin en tuota tallahommaa osannut tarkistaa.
 
Tämä kitara on sellainen reilusti alle tonnin LP DC Specialin Faded -versio P90-mikeillä (tosin tässä jälkimmäisessä on jostain syytä Special-tekstillä oleva kaularaudan pultin suojalevy.) Eli sellainen erittäin yksinkertainen lankku, joka olisi käsittääkseni helppo tehdä tarkasti spekseihin. Sympaattinen, kevyt ja yksinkertainen kitara tuo on ja soi aika hyvin, eli ilman tuota yhtä mokaa ei olisi mitään valittamista. Siinä ekassa kiltisti sanottuna näkyi käsityön jälki kauttaaltaan. Ja hyvä ettei sitä joutunut pistämään kiertoon. Tätäkään en tämmöisenä aio laittaa, kyllä tuolla soittelee, kunhan osaa kielten valinnassa ottaa huomioon sen, ettei säätövaraa ole yhtään ohuella alapäällä olevaa kymppiä paksumpaan settiin.
 
Mikä lie on ero, että noissa Fender-ketjuissa voi keskustella kyseisen merkin hyvistä ja huonoista puolista ilman, että pitää varoa sanomisiaan tai, että kukaan ottaa kovin tunteellisesti mahdollisia huonoja kokemuksia? Gibson on ehkä sitten hyvässä ja huonossa enemmän tunneasia, ja Fender taas, kuten kait alkuperäinen ideakin, sellainen järkevä työkalu?
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
fox
31.01.2016 15:29:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Ei näitä kannata tuolla asenteella ottaa, vaikka vitsi olikin.
 
No, enhän minäkään tuota sentään ihan tosissaan heittänyt sulle.. ;)
 
... sinulle ja Gibsonin Euroopan vastuuhenkilölle kiitos siiten, että sen ekan sain vaihdettua.
 
Eipä se mun panos tuossa casessa mikään merkittävä ollu.. Mutta kiitos kiitoksista, kyllähän ne aina lämmittää, jos voi edes pikkusen apuna olla. Ja hei, mitä aiemmin sanoin siitä "virhevastuusta"?
 
Jokainen luo käsityksensä ja osallistuu keskusteluun omien kokemustensa perusteella. Jollakin on kokemuksia kymmenistä ja sadoista soittimista, jollakin muutamista, ja suurimmalla osalla siltä välitä. Siltä pohjalta pitää voida sanoa mielipiteensä, ja vastaanottaja sitten pistää painoa sen mukaan onko ko. kirjoittajalla kuinka laaja kokemuspohja. Huhujen ja kaupunkitarinoiden levittely ei minustakaan ole ok, mutta pitäisi saada ottaa ongelmat esille kun niitä on, kaikkien merkkien kohdalla, ja ymmärtää se, että jos yllättäviä ongelmia tulee, niin asia pännii, eikö?
 
No tietenkin. Kaikki tuo ylläoleva on totta. Näistä olen yleensä pysynyt poissa, nyt tuli vaan tuo kärjistäen "Kaikki Norlinin aikaset Gibsonit on melkosen paskaa, en kyllä ole yhtäkään omistanu saati soittanut" -pohjainen tiukka lausunto. Jota tosin edelsi "ettei tästä nyt vaan tulis mitään Tokai vs. Gibson -keskustelua, olkoonkin että ne Tokait nyt vaan on niin unelmaisen ihmeellisiä". Hyviähän ne on mutta olen myös hyviä kopioita muiltakin nähnyt. Vaikka Speedon Navigaattori. Sitten ne halvemman pään Tokait nyt vaan on halvemman pään Tokaita.Aiemmin, kun Epiphonet tehtiin samoilla tehtailla, hämmästytti, että se lavan muoto (ja aamu- tai iltapäivällä valmistus) teki toisista "laadukkaita ja ihajjees" kun niitä toisia ei pidetty juuri minään..
 
Korostan vielä, ettei jää väärää käsitystä. Tämä perustuu vain kahteen Gibsoniin. Kolme olen omistanut, ja useammasta on vain lyhyitä kokemuksia. Eli mitään enempää en väitä, kuin sen mitä noista kolmesta itsellä olleesta tiedän.
 
Selvennän myös, että mulla ei ole Juszkiewickin Gibsonin kanssa mitään työ- saati muutakaan suhdetta. =)
Joten ne 1986 jälkeen tehdyt - "sisäpiiritietoa" ei mulla niistä ole. Saati, että olisin niitä satamäärin käpistellyt, jokusia kylläkin.
Tähän lopuksi sopii se soitinkorjaus- ja rakennuspuolelta tuttu lausahdus "Tuo se ihmeen laadukas kitaras tänne, kyllä me siitä vikaa löydetään!".
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
31.01.2016 15:34:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra:
Mikä lie on ero, että noissa Fender-ketjuissa voi keskustella kyseisen merkin hyvistä ja huonoista puolista ilman, että pitää varoa sanomisiaan tai, että kukaan ottaa kovin tunteellisesti mahdollisia huonoja kokemuksia? Gibson on ehkä sitten hyvässä ja huonossa enemmän tunneasia, ja Fender taas, kuten kait alkuperäinen ideakin, sellainen järkevä työkalu?

 
No, tuohan on aika globaali ilmiö, ja pohjaa vissiin siihen, että toisen merkkinen soitin herättää kovasti tunteita, kuten sinäkin päättelit? Usein täälläkin (siis mnetissä) noita G-ketjuja seurattua siellä todella kaikkein kiivainta "palautetta" ihme kyllä tulee niiltä joilla ei itsellä sitä Gibsonia edes ole. =)
Ja mitä kiivaampi tulitus, sen varmemmin samanmieliset osallistuvat ketjuun toteamalla "Nyt kyllä paukahti plussaa! tai Plussaa jysähti!".
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jra
31.01.2016 15:41:45 (muokattu 31.01.2016 15:45:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox:
Eipä se mun panos tuossa casessa mikään merkittävä ollu.. Mutta kiitos kiitoksista, kyllähän ne aina lämmittää, jos voi edes pikkusen apuna olla. Ja hei, mitä aiemmin sanoin siitä "virhevastuusta"?

 
No, oli se sen verran merkittävä, että ilman vinkkiä jatkaisin tappelua niiden ranskalaisten kanssa vieläkin :D
 
Oppiahan tässä on tullut, ja sitä voi soveltaa jatkossa kaikkiin merkkeihin yhtälailla. Yksi hyvä juttu olisi, että saisi itselle sellaisen luottokitarasepän, jonka tykönä voisi käydä varmistamassa, jos on tällaisia juttuja joissa ei välttämättä tiedä onko itse ylireagoinut johonkin ammattitaidolla korjattavaan vikaan, vai onko kyseessä esim. virhevastuun piikkiin menevä jutttu. Kun ei ole, niin pitää sitten yrittää täältä saada tietoa. Yhteen kitaraan on tulossa vähitellen nauharemontti, joten ehkäpä siinä yhteydessä sitten tulee luotua yhteyksiä huolto- ja korjauspuoleenkin.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
tuskiz
31.01.2016 16:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisihan se varmaan pitänyt arvata alusta alkaen että joku kiihkouskovainen tulee polttamaan housunsa toisten mielipiteistä muotoili ne miten tahansa.
 
fox: No tietenkin. Kaikki tuo ylläoleva on totta. Näistä olen yleensä pysynyt poissa, nyt tuli vaan tuo kärjistäen "Kaikki Norlinin aikaset Gibsonit on melkosen paskaa, en kyllä ole yhtäkään omistanu saati soittanut" -pohjainen tiukka lausunto. Jota tosin edelsi "ettei tästä nyt vaan tulis mitään Tokai vs. Gibson -keskustelua, olkoonkin että ne Tokait nyt vaan on niin unelmaisen ihmeellisiä". Hyviähän ne on mutta olen myös hyviä kopioita muiltakin nähnyt. Vaikka Speedon Navigaattori. Sitten ne halvemman pään Tokait nyt vaan on halvemman pään Tokaita.Aiemmin, kun Epiphonet tehtiin samoilla tehtailla, hämmästytti, että se lavan muoto (ja aamu- tai iltapäivällä valmistus) teki toisista "laadukkaita ja ihajjees" kun niitä toisia ei pidetty juuri minään..
 
Mies puhuu kärjistystä vastaan samalla myös itse kärjistäen, missä vaiheessa sanoin alunperinkään että kaikki sen ajan Gibsonit on minusta auttamattomasti paskaa? Voin myöntää, että muotoilin lauseen "yleistä" linjaa mukaillen ihan hyvin tietäen että ettei kaikki ajattele niin ja sieltäkin on hyvää tullut minkä suhteen selvensinkin sitä pienen huumorin kera olettaen että asian voinee antaa olla sen jälkeen, oletin väärin näemmä. En ole myöskään missään vaiheessa väittänyt saattika uskonut että Tokait on universumin parhaimpia kitaroita 4evör tai edes suoranaisesti kaikessa parempia kuin Gibsonit, ainoastaan että niissä on todella hyvät ominaisuudet ja hinta-laatu suhde kun otetaan huomioon mitä saat rahalla verrattuna Gibbyyn, sitä myös antaa helpommin anteeksi tonnin kitaralle kopiovalmistajalta virheistä kun niinkin jättimäiselle kuin Gibson neljän tonnin soittimesta joka minusta pitäisi olla just eikä melkein siitä huolimatta vaikka se olisi pakasta vedetty perussoitin eikä mikään custom shop speciali. Sitäkään ei ole kukaan väittänyt että Tokait ovat edes kopioluokassaan parhaita tai ainuita, oon itse sitä mieltä että Edwardsilta parit mallit pieksee Tokait mm. siinä että niissä on se leikkinitrolakka perusmalleissa vs. Tokaiden lähes Gibsonin hintaisissa Premium-malleissa, noita muita ei vaan kukaan suomenmaalle ole tuonut ainakaan tietääkseni mikä selittää Tokai ihannoinnin tässä maassa, jos toisi niin minä olisin ensimmäisenä jonossa ihmettelemässä. Tokain kiinamallit taas lienee aika suoraan verrannollisia Epiphoneihin, mutta sen tiedän että Tokaissa on detailjit enemmän kohdillaan kuin Epeissä mikä nostaa niiden laatua minun silmissä ainakin, oli ne muuten mitä ovat.
 
Fender-miesten käytös on minustakin melko esimerkillistä, voi jokainen ottaa mallia ja olla vain kavereita myös täälläkin, vai käännetäänkö seuraavaksi vääntö näiden kahden merkkien välille?
 
fox
31.01.2016 16:29:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Olisihan se varmaan pitänyt arvata alusta alkaen että joku kiihkouskovainen tulee polttamaan housunsa toisten mielipiteistä muotoili ne miten tahansa.
 
Sanopa muuta, näyttää palavan kiihkouskovaisen housut.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Meisselimies
31.01.2016 17:07:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Onkos tässä samassa rytäkässä käytettyjen G:n LP tradien ja stankkujen hinnat pompsahtaneet muutamalla satasella, vai onko kyseessä meikäläisen havainnointivirhe?
 
Samanlaisen havainnon olen ollut tekevinäni, mutta lähinnä studioiden kohdalla. Metsästelin moista viimevuoden puolella ja hinnat pyörivät 600€ paikkeilla. Nyt vastaan tulleet ovat pyörineet siinä 700-800€ kieppeillä.
 
Steve Vain Elämää
LaXu
31.01.2016 17:35:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra:
 
Oppiahan tässä on tullut, ja sitä voi soveltaa jatkossa kaikkiin merkkeihin yhtälailla. Yksi hyvä juttu olisi, että saisi itselle sellaisen luottokitarasepän, jonka tykönä voisi käydä varmistamassa, jos on tällaisia juttuja joissa ei välttämättä tiedä onko itse ylireagoinut johonkin ammattitaidolla korjattavaan vikaan, vai onko kyseessä esim. virhevastuun piikkiin menevä jutttu.

 
Tuosta voisi olla aihetta ihan omaksi ketjukseen. Varmasti moni ei tiedä, mitkä viat soittimessa voi laskea valmistusvirheiksi ja mikä kuuluu esimerkiksi takuun piikkiin.
 
Myydään Ibanez RG550 superstrato ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887 ) ja Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1089478 )
hollstro
31.01.2016 17:38:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: On kyllä väsynyttä tuo Tokai vs Gibson. Onkohan Suomen ilmiö ainoastaan? Muualla maailmassa Tokai ei ole ainoa kopioita valmistava merkki, löytyy myös Burny, Edwards, Bacchus, Navigator vain muutaman mainitakseni. Ilmeisesti ollaan niin perähikiä ettei tänne ole tuotu kuin Tokaita Gibsonin lisäksi.
 
Les Paul Forum esim. sisältää paljon juttuja muistakin kuin Gibsonin Les Paul-mallin kitaroista. Tosiasia on, että Gibson itse ryssi Les Paul-tarinan aloittamalla 1969 ihan toisenlaisella kitaralla eikä tehnyt moneen vuoteen sellaista Les Paulia joka teki kitarasta myyttisen. Se ei tarkoita etteikö ne väliajan kitarat olisi hyviä, ne vaan eivät ole samalla tavalla samoista materiaaleista rakennettuja kuin 50-luvun lopulla. Nyt sitten 50 vuotta sen jälkeen kun Les Paul Standard-kitara luotiin Gibson on ise luonut myyttisen maailman sen ympärille miten tarkasti kitaran voi kopioida, käyttämättä kuitenkaan enää samanlaisia puita. Siitä vaan ollaan ihan hipi hiljaa. Puhutaan sen sijaan luuliimoista, vesihiomapapereista, väriaineista jne.
 
Koko 80-luku oli Japanilaisten huippukopioiden rellestyskenttää sen suhteen miten hyvin ko. kitara voidaan tehdä. Näistä myyttisin ja arvostetuin on 70-luvun lopun - 1985 Tokai LS200. Niitä tehtiin vain tilauksesta.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jhakwe
31.01.2016 17:39:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meisselimies: Samanlaisen havainnon olen ollut tekevinäni, mutta lähinnä studioiden kohdalla. Metsästelin moista viimevuoden puolella ja hinnat pyörivät 600€ paikkeilla. Nyt vastaan tulleet ovat pyörineet siinä 700-800€ kieppeillä.
 
Joo, Studioissa on selvästi hintataso noussut. Samaten pyynnit ovat pompsahtaneet SG Standardeissa ja Midtowneissa, tosin lopullista kauppahintaahan ei tiedä.
 
Eilen meinasin pistää Kölnistä LP Signaturen tulemaan. Illalla kun kävin vielä ihailemassa, hinta oli noussut muutamalla kympillä :O
 
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
iec
31.01.2016 19:55:23 (muokattu 31.01.2016 19:56:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lonesome: Kokemuksia myös "Vintage Mahogany" Studio Les Paulista, eli kovan laukun kera myydystä mahonki-kantisesta kammioidusta Studiosta Burstbucker Pro-mikeillä. Uskomattoman kevyt Les Paul, mutta tanakka LP soundi sähköisesti. Joskus vertailin normi Standardiin ja vaikka "silmäkarkissa" tappio oli 6 - 0, niin soundi oli pitkälti sama. En vaan tykännyt "rounded 50's" kaulasta. Vaihtui silloin Studio Deluxeen, jossa 60's slim taper kaula ja "traditionaalisesti" kevennetty yhdeksällä reiällä. Ei edeltäjäänsä kummempi soittimena. Paljon nätimpi ja painavampi kyllä.
 
Tämä Siganature T LP on myös "traditionaalisesti" kevennetty. Painaa kyllä riittävästi. En tiedä onko sillä sitten vaikutusta soundiin...

 
Joo tuo minunkin kampe on muuten mahonkikannella, sillä bodyn ja kannen puut ovat saman näköisiä. Ja tämä on itse asiassa Faded versio, eli ilman kiiltävää lakkaa. Ei ole todellakaan moittimista soundissa. Ja selkä kiittää myös :) Aika moni tuttu on yllättynyt soittimen keveydestä kun on testannut mun Les Paulia.
 
Sellainen hyvä puoli on tuollaisessa karummassa ja paljon soitetussa versiossa, että sitä ei tarvi käsitellä kuin kukkaa kämmenellä. Yksi pieni naarmu faded-pinnassa ei juuri haittaa, mutta aiheuttaisi armottaman ketutuksen R8- Lespan pinnassa.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
seiskari
01.02.2016 17:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Niin, toisaalta onhan niillä vissiin edelleenkin Tokai Talbo, vaikkakaan se ei ole monille soittajille ollenkaan tuttu ?? ;)
Eikä sillä, onhan Tokait ihan hyviä kitaroita, mutta tuo vertailu aina hiukkasen "särähtää korvaan". Vertailuahan noi tuolla Jenkeissä ovat tosin hyödyntäneet jo pitkään, esimerkiks slogan "Gibson LP Standard, The Industry Standard since 1952" ja muuta jenkkityylin mainontaa..

 
Mulla on Tokai LP custom ja vuotta en tiedä, milloin tehty, mutta jostain sain tietää että lavan kuvion mukaan vuosina 1983-89. Kuvan mukainen mutta musta vain. Ostin joskus käytettynä -93 ja olen ainakin itse ollut tyytyväinen, luulen että tämä on vähintään hyvä hyvä kuin aito Gibson. Merkintöjä ei ole kitarassa, eli jos saan tietoa sen ajan Tokaista, niin olisin tyytyväinen. Telecaster ollut enemmän käytössä viime aikoina. Aina on mukava soittaa LP;täkin, siinä on syvempi soundi ja eri ote soittaa.
http://www.tokaiforum.com/viewtopic … id=bae8ae8207d98d85687db9047cf7fcf3
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «