Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa Boogie JP-2C
1 2 3 4 5 6 7
hallu
19.01.2016 15:48:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Vaikea uskoa että mallintavat kokonaan syrjäyttäisivät putkikoneet. Mutta siihen rinnalle ne tulevat kyllä vahvasti.
 
No en minäkään sitä toivo, mutta mietin, että eikö nämä vahvistimet ole juuri niitä joiden kanssa Kemperit erityisesti kilpailee soittajien sydämistä? käsitin, että yksinkertaisen P2P- vahvistimen oikukkuus voi olla Kemperille vähän kova paikka (varmaan tulevaisuudessa hoitelee senkin), mutta juurikin nämä modernit putkivahvistimethan ovat olleet Kemperin tähtäimessä ja tulilinjalla ja netti on täynnä videoita joissa vastakkain ovat oikea mesa ja mesan digitoitu malli. Oletko sitä mieltä että Kemperi ei sittenkään "aidolle" asialle pärjää?
 
Mikä on se erityinen osa-alue johon mallintimella ei vielä ylletä? siis näitä moderneja vahvistimia vastaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
19.01.2016 15:51:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Ajat ja trendit vaihtuu, vain putkivahvistimet säilyvät.
 
Oletko ihan varma? ajattelin itsekin noin, mutta mielestäni ajan trendi on selkeästi vaihtumassa tällä hetkellä ja yhä useampi näyttää kelpuuttavan mallintimen ihan vakavaan ammattikäyttöön.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Pedro de la Helvetto
19.01.2016 16:07:14 (muokattu 19.01.2016 16:09:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulis että mallintavat on monella käytössä ihan vaan kustannussyistä.
 
Harvalla on varaa roudata useampaa erilaista styrkkaria keikoille ja studioon.
 
Lisäksi useampaa konetta joutuu huoltamaan yms.
 
Jos Kemper hajoo, niin helpompaa on pitää varakonetta sille kuin esimerkiksi metskaa jotain vintagekoneita jostain maailman turuilta.
 
Kyllä moi "pro" varmaan vetäis putkikonearsenaalilla jos olis mahdollisuus.
 
Eikö tässä puhuta juuri tästä?
 
http://backstageblogi.fi/live/tuhan … misopas-vieraiden-vermeiden-aarelle
 
Helpompi se on otta Kempperi omilla profiileilla rundille kuin vetää lainakamoilla...
 
Shredator
19.01.2016 16:07:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Oletko ihan varma? ajattelin itsekin noin, mutta mielestäni ajan trendi on selkeästi vaihtumassa tällä hetkellä ja yhä useampi näyttää kelpuuttavan mallintimen ihan vakavaan ammattikäyttöön.
 
Olen varma. Trendit menevät sykleittäin ja aina tulee olemaan niitä, jotka kaipaavat putken lämpöä. Ajateltiin sitä 80-luvullakin trankkuvehkeiden korvaavan "vanhanaikaiset" putkivehkeet...Silloinkin prot niitä hehkuttivat.
 
Olisi väärin ajatella näitä toisiaan poissulkevina teknologioina. Kysyntää on molemmilla ja tällöin tulee olemaan tarjontaa.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
Laulava Kylätohtori
19.01.2016 16:11:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Vaikea uskoa että mallintavat kokonaan syrjäyttäisivät putkikoneet. Mutta siihen rinnalle ne tulevat kyllä vahvasti.
 
Näin se menee. Ainahan sitä povataan milloin millekin loppua, mutta se on vain sellaista höpinää. Vähän kuin lentävät autot 50-luvun ennustuksissa.. :)
 
They pass too much electricity. -SRV
Gabe
19.01.2016 16:19:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No en minäkään sitä toivo, mutta mietin, että eikö nämä vahvistimet ole juuri niitä joiden kanssa Kemperit erityisesti kilpailee soittajien sydämistä? käsitin, että yksinkertaisen P2P- vahvistimen oikukkuus voi olla Kemperille vähän kova paikka (varmaan tulevaisuudessa hoitelee senkin), mutta juurikin nämä modernit putkivahvistimethan ovat olleet Kemperin tähtäimessä ja tulilinjalla ja netti on täynnä videoita joissa vastakkain ovat oikea mesa ja mesan digitoitu malli. Oletko sitä mieltä että Kemperi ei sittenkään "aidolle" asialle pärjää?
 
Mikä on se erityinen osa-alue johon mallintimella ei vielä ylletä? siis näitä moderneja vahvistimia vastaan.

 
Kemperin kanssa kannattaa muistaa että soundit on justiinsa niin hyvä kuin profiilitkin. Esimerkiksi Fender 5E3 profiileissa on isojakin eroja, osasta jää se tuolle koneelle tyypillinen räyhäkkyys puuttumaan ja osalla menee justiinsa maaliin. Samoin on noiden pienten putiikki koneista napattujen profiilien kanssa. Parhaimmillaan Kemper soundaa justiinsa siltä kuin se kone niillä asetuksilla soundaa.
 
Kyllä Kemper hoitaa homman ihan yhtä hyvin kuin aito asiakin, mutta kyllä itse tykkään noista putkikoneistakin. En tiedä tuleeko niitä enää ostettua lisää, aika näyttää. Mutta en noista nykyisistä halua luopua. Esimerkiksi tuo Redplaten Bluesmachine josta mulla on sekä profiili Kemperissä että oikeakin asia: Kotona ns. kerrostalo äänenvoimakkuuksilla Kemper hoitaa homman ihan suvereenisti paremmin, treeniskämpille sopivilla äänenvoimakkuuksillakin Kemper pääsee kyllä niin lähelle että en tiedä huomaisiko kukaan vaihdosta... mutta kuitenkin tuosta on kiva saada koko vahvistimen kokemus käyttöönsä. Kemperin käyttö ja tuohon "snapshot" tyyliin otettujen soundien/profiilien käyttö vaati jonkun verran totuttelua.
 
Lyhyesti: Kummallakin homma hoituu ja kummallekin on paikkansa. Mielestäni on enää tässä kohtaa turha tehdä vastakkain asettelua näiden välille. Jos kaikki vaan pääsee maaliin niin sama kai sen millä mennään?
 
Itse aiheeseen liittyen, on mielenkiintoinen kone. Tuota olisi mukava päästä testaamaan. Vähän häiritsee että se on signature kone.. ja tuo sisäinen crapclone vähän häiritsee. Mutta soundit on varmasti parhautta.
hallu
19.01.2016 18:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Olen varma. Trendit menevät sykleittäin ja aina tulee olemaan niitä, jotka kaipaavat putken lämpöä. Ajateltiin sitä 80-luvullakin trankkuvehkeiden korvaavan "vanhanaikaiset" putkivehkeet...Silloinkin prot niitä hehkuttivat.
 
Olisi väärin ajatella näitä toisiaan poissulkevina teknologioina. Kysyntää on molemmilla ja tällöin tulee olemaan tarjontaa.

 
No luulen että kysyntää varmaan tulee oleman molemmille. Onhan filmille kuvauskin tulossa takaisin digikameroiden rinnalle pienissä harrastajapiireissä ja vinyylilevy tulee korvaamaan luultavasti CD:n joka ei oikein tunnu antavan mitään lisäarvoa pakattuihin musiikin suoratoistopalveluihin nähden. Kyse olikin lähinnä siitä onko juuri tällaisille moderneille putkivehkeille sitä kysyntää jos joku kemperi tekee sen paremmin ja halvemmalla ja samalla steppaa ja jonglööraa keiloilla :-D.
 
No kunhan pohdin, en minä ainakaan putkivahvistimia ole hautaamassa tai halua niiden katoavan. Tänäpäivänä vaan tämänkin kysymyksen joutuu esittämään varmaan jokaisen analogisen vahvistinjulkaisun yhteydessä. Siis, että mitä sellaista tämä antaa mitä ei Kemperistä saa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
19.01.2016 18:31:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No luulen että kysyntää varmaan tulee oleman molemmille. Onhan filmille kuvauskin tulossa takaisin digikameroiden rinnalle pienissä harrastajapiireissä ja vinyylilevy tulee korvaamaan luultavasti CD:n joka ei oikein tunnu antavan mitään lisäarvoa pakattuihin musiikin suoratoistopalveluihin nähden. Kyse olikin lähinnä siitä onko juuri tällaisille moderneille putkivehkeille sitä kysyntää jos joku kemperi tekee sen paremmin ja halvemmalla ja samalla steppaa ja jonglööraa keiloilla :-D.
 
No kunhan pohdin, en minä ainakaan putkivahvistimia ole hautaamassa tai halua niiden katoavan. Tänäpäivänä vaan tämänkin kysymyksen joutuu esittämään varmaan jokaisen analogisen vahvistinjulkaisun yhteydessä. Siis, että mitä sellaista tämä antaa mitä ei Kemperistä saa.

 
No on siinä sellainenkin pointti, että kaikkia ei Kemperit yksinkertaisesti kiinnosta. Ei minua ainakaan. Mulle on ihan sama, mitä Kemper antaa tai ei anna, ei vaan yksinkertaisesti tuollaiset säätöhelvetit ja profilaattorit kiinnosta. Tiedän, että resurssit loppuu ennen miehestä kuin Kemperistä, mutta silti ei vaan kiinnosta. Eli ei ole kyse siitä, että luulisin tai väittäisin, ettei Kemper ole tarpeeksi hyvä tms. Mutta Kemperistä en ainakaan itse tiedä saavani mitään, mitä en putkivahvistimesta saisi. En keksi yhtään syytä ostaa Kemperiä. Enkä usko, että olen ainut näin ajatteleva tai tässä tilanteessa oleva...
 
They pass too much electricity. -SRV
Gabe
19.01.2016 18:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: No on siinä sellainenkin pointti, että kaikkia ei Kemperit yksinkertaisesti kiinnosta. Ei minua ainakaan. Mulle on ihan sama, mitä Kemper antaa tai ei anna, ei vaan yksinkertaisesti tuollaiset säätöhelvetit ja profilaattorit kiinnosta. Tiedän, että resurssit loppuu ennen miehestä kuin Kemperistä, mutta silti ei vaan kiinnosta. Eli ei ole kyse siitä, että luulisin tai väittäisin, ettei Kemper ole tarpeeksi hyvä tms. Mutta Kemperistä en ainakaan itse tiedä saavani mitään, mitä en putkivahvistimesta saisi.
 
Tästä voisi ehkä jatkaa Kemperin säikeessä. Mutta vielä tähän sivujuonteeseen sen verran pakko puuttua että nyt tuohon koneeseen kunnolla tutustuttuani voin sanoa että eipä se enää säätöhelvetiltä tunnu vaikka aluksi olinkin vähän hukassa niiden profiilien ja nappien kanssa. Ei siinä tarvitse oikeastaan kuin muutamaa säädintä kun sitä käyttää. Loppujen lopuksi jos ajattelee niin monessa ihan analogisessa putkikoneessa on enemmän säädettävää kuin Kemperissä. Tuossahan on ne ns. parhaat kohdat valittu jo valmiiksi. ;)
 
Mutta onhan putkikoneissa omat etunsa, ja fiiliksensä. Mutta itse olen tullut siihen lopputulokseen että miksi pitäisi valita joko tai.. kun voi ottaa ne hyödyt kummastakin.
 
En keksi yhtään syytä ostaa Kemperiä. Enkä usko, että olen ainut näin ajatteleva tai tässä tilanteessa oleva...
 
Yhden syyn voin antaa sulle heti. Moni meistä kuitenkin ostelee niitä kalliita putkikoneita ja kaappeja torilta kokeilumielessä ja myy sitten eteen päin isolla tappiolla. Kemperillä kaikenlainen testailu käy luvattoman helpoksi ja edulliseksi, tänäänkin testailin eri kaappeja ja kaiuttimia Redplateen... kävin puolen tunnin aikana läpi kymmenkunta. Erilaisia vahvistimia olen tässä puolen kuukauden aikana tutkinut myös useamman kymmenen. Mulle tuo tulee maksamaan itsensä takaisin jo pelkästään tämän vuoksi. :D
askomiko
19.01.2016 20:54:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin ostaa vinyyliltä digitoitua häviöttömästi pakattua musaa.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Gary the pine
19.01.2016 22:09:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekan kerran kun raahasin tuon mun Klippin reenikselle ja oltiin tuutattu about puoli tuntia oikein kunnolla, kundit sano että koko mökki haisee vanhalle miehelle, ie. spurgulle. Luulen että Kemper ei haise...
 
Sorry OT.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
kimurantti1
20.01.2016 06:13:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Onkohan tämä tämän tyyppisten putkivahvistimien "joutsenlaulu". Viimeinen suuri julkistus ennen kuin väistämätön tapahtuu ja kemperin kaltaiset laitteet syrjäyttävät nämä eikä noin monimutkaisia ja monipuolisia vehkeitä enää kannata tehdä analogisena?
 
Sitä joutsenlaulua laulettin 80- ja 90-luvulla kun transistorivahvistimet teki tuloaan, jengi myi pilkkahintaan nyttemmin vintage-Marsuja ja Fenkkuja pois. Tänä päivänä taitaa usemman myyjää snadisti kismittää. Toki nykypäivän mallintavat on aivan eri planeetalta kuin ensimmäisen polven transistorivahvistimet, mutta ei tietyissä soundeissa vieläkään pärjää putkivahvistimille, mun mielestä tietenkin.
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
20.01.2016 08:40:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Sitä joutsenlaulua laulettin 80- ja 90-luvulla kun transistorivahvistimet teki tuloaan, jengi myi pilkkahintaan nyttemmin vintage-Marsuja ja Fenkkuja pois. Tänä päivänä taitaa usemman myyjää snadisti kismittää. Toki nykypäivän mallintavat on aivan eri planeetalta kuin ensimmäisen polven transistorivahvistimet, mutta ei tietyissä soundeissa vieläkään pärjää putkivahvistimille, mun mielestä tietenkin.
 
Joo tämä oli juuri se vastaus jota halusin eli ei se soundi sittenkään ole ihan sama tai vastaava ja analoginen tekniikka puolustaa edelleen paikkaansa. Jos tuollaisen Mesaboogien (pidän niitä särökoneina)mallintaminen ei onnistu, niin vintagesärön mallintaminen ei ole vielä edes näköpiirissä.
 
Eiköhän jätetä tämä offtopikki, ei mulla ainakaan ola halua häiritä tätä ketjua enempää jos joku tätä sivujuonnetta semmoisena piti niin pahoittelen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gabe
20.01.2016 09:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo tämä oli juuri se vastaus jota halusin eli ei se soundi sittenkään ole ihan sama tai vastaava ja analoginen tekniikka puolustaa edelleen paikkaansa. Jos tuollaisen Mesaboogien (pidän niitä särökoneina)mallintaminen ei onnistu, niin vintagesärön mallintaminen ei ole vielä edes näköpiirissä.
 
Pakko vielä tarttua pariin kohtaan. :)
 
Mielestäni on vähän väärin sanoa Mesoja pelkästään särökoneiksi, minusta muutamat parhaat puhtaat soundit ja pikkurosot tulevat juuri Mesan koneista. Paljon niillä soitetaan metallimusaa mutta kyllähän tuolla rapakon takana nuo on kovassa käytössä esimerkiksi kantrimuusikoiden toimesta. Toisekseen, suosittelen lämpimästi reissua Custom Soundsiin kokeilemaan itse Kemperiä. Saat vähän käsitystä millä tasolla se vintagesärön mallintaminen nykyään on. ;)
hallu
20.01.2016 09:54:10 (muokattu 20.01.2016 09:57:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Pakko vielä tarttua pariin kohtaan. :)
 
Mielestäni on vähän väärin sanoa Mesoja pelkästään särökoneiksi, minusta muutamat parhaat puhtaat soundit ja pikkurosot tulevat juuri Mesan koneista. Paljon niillä soitetaan metallimusaa mutta kyllähän tuolla rapakon takana nuo on kovassa käytössä esimerkiksi kantrimuusikoiden toimesta. Toisekseen, suosittelen lämpimästi reissua Custom Soundsiin kokeilemaan itse Kemperiä. Saat vähän käsitystä millä tasolla se vintagesärön mallintaminen nykyään on. ;)

 
Joo mun mielikuvat on epäilemättä stereotyyppisiä ja perustuu Mesojen suhteen lähinnä siihen kenen olen nähnyt mesoja käyttävän (enimmäkseen nykyisin näkee heviukkojen rigeissä niitä) toisaalta soittihan Pantse juurikin Mesalla erittäinkin rikassointista musiikkia (enimmäkseen särösoundeja Epuillakin oli, mutta vähän rikkaampia säröjä kuitenkin) niin ja itse suuri Alppukin käytti semmoista (säröillä tietenkin sekin).
 
Saattaapi olla että ensi kesänä menen käymään tosiaan Custom Soundsiin itse katsomaan josko sellaista saisi ihan kokeilla :-). Se myymälän sijainti on vähän semmoinen, että ei viitsi lumien aikaan sinne saakka vääntäytyä :-D. Mutta ainakaan siis käyttäjien keskuudessa ei ole vielä täyttä konsensusta että mallintava yltäisi aidon mesoboogien tasolle joten se mesaboogiekin on vaihtoehtona vielä mesan soundia halajavalle.
 
E: eikun hemmetti...... sullahan on ne molemmat, jos en väärin muista?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Pedro de la Helvetto
20.01.2016 10:37:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keith kai veti Boogiella parikyt vuotta.
 
http://40.media.tumblr.com/4762661b … tumblr_nyub40QPb71tpysawo1_1280.jpg
 
LesPaul70
20.01.2016 11:06:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

80-luvulla Eppujen, Albert Järvisen ja Keefin ohella Boogiella soittelivat mm. Eric Johnson, Frank Zappa, John McLaughlin, Al Di Meola, Bruce Springsteen, Pete Townshend, Brian May ja Tony Iommi. Ei siis mitenkään pelkästään hevimiehistä koostuva lista ja sikäli relevantti, että silloin Markissa mentiin II-sarjaa, johon tämä signature-mallikin pohjautuu (eikä Rectoista ollut hajuakaan).
 
Boogien modernista tarjonnasta kannattaa nostaa esiin Lonestar, joka on erittäin lämminsoundinen oldschool-vahvari ja eräänlainen Mark I:n manttelinperijä. Puhdas osasto soinnikasta Fender-sävyistä cleania, ja vaikka gainiakin löytyy, ei ole heviä nähnytkään:
https://www.youtube.com/watch?v=2_R1D_gT8lU
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
hallu
20.01.2016 11:13:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: 80-luvulla Eppujen, Albert Järvisen ja Keefin ohella Boogiella soittelivat mm. Eric Johnson, Frank Zappa, John McLaughlin, Al Di Meola, Bruce Springsteen, Pete Townshend, Brian May ja Tony Iommi. Ei siis mitenkään pelkästään hevimiehistä koostuva lista ja sikäli relevantti, että silloin Markissa mentiin II-sarjaa, johon tämä signature-mallikin pohjautuu (eikä Rectoista ollut hajuakaan).
 
Boogien modernista tarjonnasta kannattaa nostaa esiin Lonestar, joka on erittäin lämminsoundinen oldschool-vahvari ja eräänlainen Mark I:n manttelinperijä. Puhdas osasto soinnikasta Fender-sävyistä cleania, ja vaikka gainiakin löytyy, ei ole heviä nähnytkään:
https://www.youtube.com/watch?v=2_R1D_gT8lU

 
Joo mulla on itselläni Boogien vahvistimista kaasuttanut eniten juurikin Lonestar ja sitten se Stiletto (ymmärsin, että se on Mesan käsitys miltä Marshallin olisi pitänyt kuulostaa). Nuo vanhat rottinkimarkut olis aika ihqudaa, mutta en ole sellaista ikinä kokeillut. Niin ja onhan nämä uudet Transatlantikit sun muut, jotka on mageen näköisiä, mutta en tiedä siitä soundipuolesta kun ei niitä foorumeilla pahemmin hehkutella.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sustain65
20.01.2016 17:15:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo mun mielikuvat on epäilemättä stereotyyppisiä ja perustuu Mesojen suhteen lähinnä siihen kenen olen nähnyt mesoja käyttävän (enimmäkseen nykyisin näkee heviukkojen rigeissä niitä) toisaalta soittihan Pantse juurikin Mesalla erittäinkin rikassointista musiikkia (enimmäkseen särösoundeja Epuillakin oli, mutta vähän rikkaampia säröjä kuitenkin) niin ja itse suuri Alppukin käytti semmoista (säröillä tietenkin sekin).

Ns. alternative rockia et ehkä ole seuraillut? Epämääräinen genremäärittely toki, mutta jonkin verran on Mesaa näkynyt sillä osastolla, eikä aina mennä säröillä.
 
LaXu
20.01.2016 21:56:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70:
Boogien modernista tarjonnasta kannattaa nostaa esiin Lonestar, joka on erittäin lämminsoundinen oldschool-vahvari ja eräänlainen Mark I:n manttelinperijä. Puhdas osasto soinnikasta Fender-sävyistä cleania, ja vaikka gainiakin löytyy, ei ole heviä nähnytkään:
https://www.youtube.com/watch?v=2_R1D_gT8lU

 
Kyllä siitä ihan kelvollista hevisoundiakin saa irti! Paras toki vähän maltillisemmilla asetuksilla. Mulla on Axe-Fx 2:ssakin yksi luottopatchi nimenomaan Lonestarin kanavien mallinnuksilla, sen verran paljon vaffarista diggaan.
 
Myydään Seymour Duncanin mikkejä! http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=899515
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «