Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran soittoa kuulokkeisiin?
1 2 3 4 5 6 7 8
RaskasMielinen
12.11.2016 19:26:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: On kyllä vaikeaa arvailla tuosta mitään - eteenkin kun pörinä-gain :D ei ole se oma juttu, mutta #5 oli minusta eniten vahvistimen kuuloinen. Kaikki tosin kuullostivat minusta prosessoiduita, mutta minusta tuommoin ääri-gain soundi kuullostaa lähes aina.
 
Kovalla gainilla noilla mallintavilla ei ole minusta enää kovin paljoa eroa oikeisiin vahvistimiin. Ero tulee eniten esiin crunch ja cleaneilla ja niissä eteenkin dynamiikassa ja miten vahvistin reagoi pikkauksen voimakkuuteen. Niissäkin nuo Kemperit ja Biakset alkavat olla pelottavan lähellä.

 
Mielenkiintoista... mun omasta mielestä juuri vitonen on kauhein :D
 
Mutta, mutta jäin itsekin ihmettelemään asiaa, sillä kyseinen vahvistin on kyllä muuten hyvä ja mun mielestäni se on kuulostanut paremmallekin myös kuulokkeisiin... Niinpä säädin vahvistimen eq:n sen mukaan kuin se kuulostaa parhaalle kuulokkeisiin enkä sen mukaan kuin se kuulostaa parhaalle muuten - siis minun makuni mukaan parhaalle.
 
Samalla mietin äänistysjärjstelyäni, etenkin äänitystasojani uudemman kerran. Sitten äänitin uudestaan, minkä jälkeen soitin kuulokkeisiin ja vertasin sitä äänitykseeni. Kompressoin äänitystäni Cubasessa sen verran, että sain sen kulostamaan mielestäni hyvin lähelle aitoa kuulokesoittokokmusta kyseisen vahvistimen kanssa.
 
Tsekatkaapa ero:
https://soundcloud.com/user-179763429/sets/guitar-amplifier-hearphones
 
Täytyneepä ehkä sitten äänitella nuo kaikki muutkin uudelleen... :( ARGH :D
 
No onhan tässä lauantai-ilta eikä muutakaan tekemistä. Pullo viiniäkin löytyy :)
 
Jack of all trades - master of none
steelduck
12.11.2016 22:31:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehe... en sanonut, että sa on paras.. sanoin vaan että se kuullosti eniten oikealta vahvistimelta. :D Laita vaikka privaviestillä, mikä se noista oli?
 
RaskasMielinen
14.11.2016 03:01:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeat vastaukset on nyt julkaistu:
https://soundcloud.com/user-179763429/sets/guitar-amplifier-hearphones
 
Ykkönen oli Mesa Stileton clean-kanava + säröttimiä + Two Notes Torpedo Live
Kakkonen oli Boss Katana 50
Kolmonen oli Blackstar HT-1R
Nelonen oli Mesa Stileton lead-kanava + Maxon OD808 + Two Notes Torpedo Live
Viitonen oli Yerasov Gavrosh
 
Jätin alkuperäiset nauhoituksetkin, mutta tein myös kokonaan uudet.
 
Soittolistan kuvauksesta löytyy myös kuvaus nauhoitusjärjestelyistä sekä joitakin omia päätelmiäni. Kirjoittelin kaiken englanniksi.
 
Kunkin raidan auki klikkaamalla löytyy tarkempi kuvus mahdollisista efekteistä sekä mahdollisesti itse valituista kaiutinsimulaatioista ja niiden mikityksistä.
 
Itselleni tämä opetti taas kerran paljon sekä soundeista, niiden rakentamisesta että nauhoittamisesta. Oma soundinikin varmasti muokantui tämän harjoitelman myötä jonkun piirun johonkin suuntaan ;)
 
Kun saan jostain käsiini lisää kuulokliitännällä varustettuja vahvitimia, niin teen niitä koskevat nauhoitukset ja lisään soittolistalle. Laatimani nauhoitusjärjestely on eräänlainen testipenkki ja minulla tallessa Cubasessa sekä mm. screenshotteina.
 
Kaikkien lukemattomien kokeilujen jälkeen päädyin nauhoittamaan line levelin sijaan instrument levelillä. Siten lopputulos kuulosti omaan korvaani kaikkein autenttisimmalle.
 
Jack of all trades - master of none
hallu
14.11.2016 11:39:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Oikeat vastaukset on nyt julkaistu:
https://soundcloud.com/user-179763429/sets/guitar-amplifier-hearphones
 
Ykkönen oli Mesa Stileton clean-kanava + säröttimiä + Two Notes Torpedo Live
Kakkonen oli Boss Katana 50
Kolmonen oli Blackstar HT-1R
Nelonen oli Mesa Stileton lead-kanava + Maxon OD808 + Two Notes Torpedo Live
Viitonen oli Yerasov Gavrosh
 
Jätin alkuperäiset nauhoituksetkin, mutta tein myös kokonaan uudet.
 
Soittolistan kuvauksesta löytyy myös kuvaus nauhoitusjärjestelyistä sekä joitakin omia päätelmiäni. Kirjoittelin kaiken englanniksi.
 
Kunkin raidan auki klikkaamalla löytyy tarkempi kuvus mahdollisista efekteistä sekä mahdollisesti itse valituista kaiutinsimulaatioista ja niiden mikityksistä.
 
Itselleni tämä opetti taas kerran paljon sekä soundeista, niiden rakentamisesta että nauhoittamisesta. Oma soundinikin varmasti muokantui tämän harjoitelman myötä jonkun piirun johonkin suuntaan ;)
 
Kun saan jostain käsiini lisää kuulokliitännällä varustettuja vahvitimia, niin teen niitä koskevat nauhoitukset ja lisään soittolistalle. Laatimani nauhoitusjärjestely on eräänlainen testipenkki ja minulla tallessa Cubasessa sekä mm. screenshotteina.
 
Kaikkien lukemattomien kokeilujen jälkeen päädyin nauhoittamaan line levelin sijaan instrument levelillä. Siten lopputulos kuulosti omaan korvaani kaikkein autenttisimmalle.

 
Kiitos kaikesta vaivannäöstä todella avartavahan tämä oli. Mun korvaan kakkonen eli se Katana oli paras ja muistutti todella paljon omaa Sessioniani jota käytän treenis ja keikkakoneena. Särö oli semmoinen keskialuenen ja tiukka. Putkivahvistimista tuppaa tulemaan usein semmoista aika tuuheaa surinaa ja ainakin mun musagenressä tuo tiukka särö sopii paremmin, mutta aika harva laite sitä tarjoilee. Nyt tiedän, että Katana kannattaa käydä tsekkaamassa. Aikaisemmin olin löytävinäni tuota tiukempaa osastoa Mesan mark3 joistan klipeistä. Tää olisi vielä halvempi kuin mesa. Hienoa kiitos.
 
Klipeissä oli tosi isot erot ja jäin miettimään kun sulla on aika iso välinearsenaali, että saisitko esimerkiksi jostain mesastasi ruuvattua tuollaisen samanlaisen soundin kuin kanassasi oli? mulla on itselläni vähän semmoinen tuntuma, että mikään kokeilemani putkivahvistin ei ole tarjoillut ihan samanlaista säröä mikä tulee Sessionetista ihan luonnostaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
RaskasMielinen
14.11.2016 15:14:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos kaikesta vaivannäöstä todella avartavahan tämä oli. Mun korvaan kakkonen eli se Katana oli paras ja muistutti todella paljon omaa Sessioniani jota käytän treenis ja keikkakoneena. Särö oli semmoinen keskialuenen ja tiukka. Putkivahvistimista tuppaa tulemaan usein semmoista aika tuuheaa surinaa ja ainakin mun musagenressä tuo tiukka särö sopii paremmin, mutta aika harva laite sitä tarjoilee. Nyt tiedän, että Katana kannattaa käydä tsekkaamassa. Aikaisemmin olin löytävinäni tuota tiukempaa osastoa Mesan mark3 joistan klipeistä. Tää olisi vielä halvempi kuin mesa. Hienoa kiitos.
 
Klipeissä oli tosi isot erot ja jäin miettimään kun sulla on aika iso välinearsenaali, että saisitko esimerkiksi jostain mesastasi ruuvattua tuollaisen samanlaisen soundin kuin kanassasi oli? mulla on itselläni vähän semmoinen tuntuma, että mikään kokeilemani putkivahvistin ei ole tarjoillut ihan samanlaista säröä mikä tulee Sessionetista ihan luonnostaan.

 
Katanan ominaissoundi ainakin high gainissa on tosi kompressoitu ja middlevoittoinen, vaikka leikkasin niitä todella paljon ja vastaavasti korostin alimpia taajuuksia reippaasti. Muistaakseni pidit myös Koch Loadboxin kaiutinsimulaatiota käyttökelpoisena. Näen eli kuulen näissä kahdessa paljon samaa. Olen myynyt oman Kochini pois. Muuten se olisi ilman muuta päässyt tähän vertailuun.
 
Mulla tosin taitaa olla vielä jotakin muuta, joka ei ole ehkä kovin kaukana siitä mitä haet, nimittäin Fender Macheten kaiutinsimuloitu linjalähtö. Teen siitäkin klipin kunhan ehdin. Macheteja ei vaan saa enään mistään.
 
Jack of all trades - master of none
hallu
14.11.2016 15:21:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Katanan ominaissoundi ainakin high gainissa on tosi kompressoitu ja middlevoittoinen, vaikka leikkasin niitä todella paljon ja vastaavasti korostin alimpia taajuuksia reippaasti. Muistaakseni pidit myös Koch Loadboxin kaiutinsimulaatiota käyttökelpoisena. Näen eli kuulen näissä kahdessa paljon samaa. Olen myynyt oman Kochini pois. Muuten se olisi ilman muuta päässyt tähän vertailuun.
 
Mulla tosin taitaa olla vielä jotakin muuta, joka ei ole ehkä kovin kaukana siitä mitä haet, nimittäin Fender Macheten kaiutinsimuloitu linjalähtö. Teen siitäkin klipin kunhan ehdin. Macheteja ei vaan saa enään mistään.

 
Muista kuulleeni jossakin välissä tuota Machetea ja minusta se oli hemmetin hyväsoundinen rakkine, vaan olikos se poistunut jo Fenderin valikoimasta? muistelen hatarasti että sait sen aika huokealla, vai muistanko väärin? hieno kampe joka tapauksessa. Juu pistä vaan näytettä kehiin mielelläni kuuntelen noita.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
RaskasMielinen
14.11.2016 23:43:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Muista kuulleeni jossakin välissä tuota Machetea ja minusta se oli hemmetin hyväsoundinen rakkine, vaan olikos se poistunut jo Fenderin valikoimasta? muistelen hatarasti että sait sen aika huokealla, vai muistanko väärin? hieno kampe joka tapauksessa. Juu pistä vaan näytettä kehiin mielelläni kuuntelen noita.
 
Machete oli liian kallis (n. 2 000 euroa/dollaria combosta) ja Fender-logo ei vakuuttanut metallimuusikoita, joten tuote ei mennyt kaupaksi ja Fender lopetti sen valmistuksen. Sinänsä erinomainen tuote, joka sai tietääkseni vain ylistäviä arvosteluja ja soveltuu paljon muuhunkin kuin vain metallin räimimiseen. Kanavakohtaisten Notch-säätimiensä ansiosta todellinen monitoimikone.
 
Sen verran takaisin itse asiaan, että kovasti mielelläni kuulisin useampiakin kommentteja noista nauhoittamistani pätkistä.
 
Mikä soundi miellyttää ja miksi - jos mikään?
 
Tähänastiset eri foorumeilta saamani kommentit alleviivaavat sitä, että makuja tuntuu olevan moneksi. Itse pidän eniten Torpedo Livestä, etenkin siksi koska se soveltuu parhaiten nauhoituskäyttöön. Etenkin metallimusiikissa kitararaita ja sen stereokuva herää eloon vasta kun sitä monistetaan ja monistettuja raitoja liikutellaan leveys- ja pituussuuntaan sekä kompressoidaan ja efektoidaan muutenkin. Sen sijaan Boss Katanan soundi on omiin tarpeisiini liian valmiin kuuloinen (paitsi että alamurinaa ei tunnu saavan aikaiseksi millään - en tosin ole kokeillut vielä seiska- ja kasikielisillä). Tosin en ole vielä kokeillut tehdä Katanan soundin pohjalta yhtään miksausta. Lisäksi Boss olisi voinut laittaa Katanaan edes kourallisen vaihtoehtoisia kaiutinkaappisimulaatioita. Toisaalta tuo lienee mahdollista tulevien ohjelmistoversiopäivitysten myötä - jos Boss vain niin haluaa. Katanassahan on myös mahdollisuus nauhoittaa usb:n kautta eli joku digitaalinen mallinnos siellä on, miksi ei siis joskus myös sille vaihtoehtoja.
 
Jack of all trades - master of none
ÄrGee
21.03.2017 15:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Kuinka monella ja millä levyillä? Faktat pöytään, kiitos.
 
Itse oon joutunut käymään käytännössä kaikki alan nuppi/kaappi-mallinnossoftat ja laitteet läpi ja eipä siellä ole kuin muutama siedettävä laite ja softa: AxeFx, Kemper, TwoNotesin Torpedot (Wall of sound on ensimmäinen järkevä kaappimallinnussofta koskaan DAW-ympäristöön). Bias on ihan ok.

 
Scar Symmetry käytti ensimmäisillä levyillään efekteihin ainakin jotain Podia :) Dark Tranquillityssa oli kitaristeilla pitkään käytössä Behringerin V-amp Pro:t joista käytettiin etuastemallinnusta Peavey 6505:n päätteeseen ajettuna. XT ja HD-sarja on ollut ties missä mukana, sitä ei vain aina kerrota.
 
Ja eikö se jenkkituottaja Joey Sturgis ruuvaillut 2000-luvulla ties miten monet metalcore-soundit Pod Farmin avulla.
 
Haluaisin testata suljettuja kuulokkeita kitaran soitossa, mikä olisi sellainen nykypäivän keskitason standardi noin 150e hintaluokassa? Nykyään on käytössä puoliksi avoimet AKG K240:t, joihin en ole täysin tyytyväinen.
 
TO THE STARS!!!
TTV
21.03.2017 16:46:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee:
Haluaisin testata suljettuja kuulokkeita kitaran soitossa, mikä olisi sellainen nykypäivän keskitason standardi noin 150e hintaluokassa? Nykyään on käytössä puoliksi avoimet AKG K240:t, joihin en ole täysin tyytyväinen.

 
Täältä ääni Beyerdynamicin DT 770 M luureille. Todella hyvät laadultaan ja ääneltään ja blokkaavat mukavasti kitaran akustisen läpikuulumisen. Vaikka ovatkin "rumpukuulokkeet", niin ovat parhaat mitä olen kitaran kanssa löytänyt ja noita on kiertänyt aika paljon.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
heviäijä
21.03.2017 17:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Täältä ääni Beyerdynamicin DT 770 M luureille. Todella hyvät laadultaan ja ääneltään ja blokkaavat mukavasti kitaran akustisen läpikuulumisen. Vaikka ovatkin "rumpukuulokkeet", niin ovat parhaat mitä olen kitaran kanssa löytänyt ja noita on kiertänyt aika paljon.
 
Napakkaa downpicking komppia tälle. Samat luurit ja eipä tuon paremmin voisi tiivistää.
 
Splash One
ÄrGee
21.03.2017 18:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Täältä ääni Beyerdynamicin DT 770 M luureille. Todella hyvät laadultaan ja ääneltään ja blokkaavat mukavasti kitaran akustisen läpikuulumisen. Vaikka ovatkin "rumpukuulokkeet", niin ovat parhaat mitä olen kitaran kanssa löytänyt ja noita on kiertänyt aika paljon.
 
Pärjääkö noilla 80-ohmisilla ilman kuulokevahvistinta?
 
TO THE STARS!!!
heviäijä
21.03.2017 18:50:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Pärjääkö noilla 80-ohmisilla ilman kuulokevahvistinta?
 
iPhone 4s:llä saatan kuunnella satunnaisesti musaa ja 2i4:n kuulokelähdöstä riittää hyvin mehut.
 
Splash One
ÄrGee
21.03.2017 19:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: iPhone 4s:llä saatan kuunnella satunnaisesti musaa ja 2i4:n kuulokelähdöstä riittää hyvin mehut.
 
Hjuva :) Pitää harkita sitten noita. Koska tuossa hintaluokassa ei ole kauheasti potentiaalisia vaihtoehtoja.
 
TO THE STARS!!!
TTV
21.03.2017 20:05:00 (muokattu 21.03.2017 20:11:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Pärjääkö noilla 80-ohmisilla ilman kuulokevahvistinta?
 
Ainakin Axella, Helixillä, AX8:llä ja Torpedo LiVE:llä toimii vallan mainiosti omista kuulokelähdöistään, kuin myös Boss GT-001. Toi Bossi tosin kuulostaa paremmalta, kun ajaa FocusRiten kautta.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
parek
13.01.2020 20:34:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1028 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Mitä mulla on vaihtoehtoja nyt 2020 kun haluan laitteen, joka sisältää vahvistimelle keinokuorman ja mahdollisuuden soittaa kuulokkeilla _hyvillä_ kaappimallinnoksilla jne.? Haluan käyttää vahvistimiani, en ostaa Helixiä / Iridiumia tms.
 
Universal Audio OX olisi täydellinen, mutta hinta on tosi kova. Onko noita näkynyt mnetissä koskaan käytettynä?
 
TTV
13.01.2020 20:56:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Huom! Olet kirjoittamassa yli 1028 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Mitä mulla on vaihtoehtoja nyt 2020 kun haluan laitteen, joka sisältää vahvistimelle keinokuorman ja mahdollisuuden soittaa kuulokkeilla _hyvillä_ kaappimallinnoksilla jne.? Haluan käyttää vahvistimiani, en ostaa Helixiä / Iridiumia tms.
 
Universal Audio OX olisi täydellinen, mutta hinta on tosi kova. Onko noita näkynyt mnetissä koskaan käytettynä?

 
Two Notes Torpedo LIVE ainakin itsellä mahdollistaa loistosaundit nupeista luureihin.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
parek
13.01.2020 21:07:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Two Notes Torpedo LIVE ainakin itsellä mahdollistaa loistosaundit nupeista luureihin.
 
Mutta tota ei voi käyttää vahvarin kanssa tavalliseen tapaan keinokuormana? Haluan siis soittaa päivällä kaiuttimen ja keinokuorman kanssa ja illalla kuulokkeilla.
 
hallu
13.01.2020 22:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Mutta tota ei voi käyttää vahvarin kanssa tavalliseen tapaan keinokuormana? Haluan siis soittaa päivällä kaiuttimen ja keinokuorman kanssa ja illalla kuulokkeilla.
 
No mä olen ratkaissut tuon kysymyksen tietokoneella eli mulla on tavallinen keinokuorma josta otan linjasignaalin äänikorttiin ja ajan kaappimallit tietokoneella ja samalla saan näppärästi taustanauhat netistä. Mutta jos haluat erillisen laitteen joka hoitaa sekä kuormana toimimisen että kaappimallinnuksen niin kalliiksi se tulee, mutta onneksi vaihtoehtoja on ihan hitokseen...... onhan semmoinenkin vaihtoehto, että laitat keinokuorman perään kaappimallinnusboksin (tulee edelleen useimmissa tapauksissa halvemmaksi kuin joku OX).
 
Ai niin ja mä käytän laitteitani samalla tavalla eli päivisin soitan kaapin kautta ja myös äänitän päivällä voidakseni käyttää mikrofonia äänittämiseen. Illalla sitten soitan luureihin, mutta en itsekään ole kaappimallinnuslaitetta hankkinut vaan tietsikalla hoidan sen osuuden. On kyllä ollut mielessä laittaa joku IR:iä käyttävä yksinkertainen masiina kuten vaikkapa Torpedo C.A.B tai BlueBox tai se Mooerin..... mikäsenniminytolikaan pedaali. En ole vain vielä saanut aikaiseksi koska kaappi on pääsääntöisesti käytössä ja kaappisimu jäisi vain kuriositeetiksi.
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
TTV
14.01.2020 06:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Mutta tota ei voi käyttää vahvarin kanssa tavalliseen tapaan keinokuormana? Haluan siis soittaa päivällä kaiuttimen ja keinokuorman kanssa ja illalla kuulokkeilla.
 
Jaa, no sitten vaikkapa kunnon keinokuorma ja impulssivasteet kaveriksi. Jos tietokone on soitossa läsnä, niin Hallun setuppi on hyvä. Impulssit saat toki erillispurkeistakin. Toimiva paketti on Bluetone LoadBox ja Mooer Radar, eikä maksa montaa sataa.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
parek
16.01.2020 19:47:28 (muokattu 16.01.2020 20:51:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Mutta tota ei voi käyttää vahvarin kanssa tavalliseen tapaan keinokuormana? Haluan siis soittaa päivällä kaiuttimen ja keinokuorman kanssa ja illalla kuulokkeilla.
 
Itse itseäni lainaten. https://www.youtube.com/watch?v=fR2ziX1SXBQ
 
Siinähän se olis. Tilaukseen menee heti kun tulee myyntiin.
 
EDIT: Äh...keinokuormana ei todellakaan optimi. Vaimennukset 0db, -20db ja -38db. En noilla tee mitään. Optimi olisi n. -6db ja -14db väillä olevat vaimennukset.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «