Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Two Notes Torpedo - keinokuormat ja/tai kaiutinsimulaattorit
1 2 3 4 58 9 10 11 1223 24 25 26 27
ÄrGee
31.10.2016 20:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Onkohan impulssien vaiheissa jotain hämminkiä jos soundi ohenee yhdistäessä?
 
Ei pitäisi olla... miksaan nuo keskenään sillä tavalla että kovemmalla olevassa impulsissa on enemmän alapäätä, ja toisen hiljaisemmalla volumella jossa taas on enemmän yläpäätä. Mikä tietysti vaikuttaa siihen miten ylemmät äänet käyttäytyvät, ja saattavat tehdä soundista ohuen kuuloisen.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
RaskasMielinen
31.10.2016 22:38:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Sellainen kysymys, että käyttääkö porukka yleensä yhtä vai kahden impulse responsen yhdistelmää kerralla monona soittaessa?
 
Yksi kuulostaa aina tiukemmalta ja artikuloidummalta, kun taas kahden sekoittaminen tekee sotkuisemman ja ohuemman soundin. Tämä siis TSE X50 softalla ja sen IR-loaderilla, jossa käytössä 3sigma Audion impulssit A-versioina.
 
Onko noiden sekoittamiseen edes olemassa mitään oikeaoppista tapaa?

 
En ole vielä perehtynyt Two Notesin omaan BlendIR-työkaluun, jonka beta-versio on julkaistu.
http://www.two-notes.com/en/software/torpedo-blendir/index.html
 
Tuossa jotain videota mitä sillä voi tehdä:
https://www.youtube.com/watch?v=PU5XZN-UsXs
 
Voi siis nimenomaan yhdistellä eri kaappeja ja/tai mikityksiä - ja käytettävissä olevat parametrit tuntuvat hyvin mietityille: length (in samples), offset (move your IR on a time axis), Phase (slight phase adjustment), Volume with Mute and Solo button on all IR. Use a 31-band EQ to fine-tune your resulting IR.
 
Mulla on aika kasa OwnHammerin IR:iä (Torpedo Liveni edellisen omistajan hankkimia), joita ajettelin kokeilla blendailla noin niin kuin aluksi ainakin.
 
Jack of all trades - master of none
ÄrGee
31.10.2016 23:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen:...
 
En nyt puhunut Two Notesin tuotteista laisinkaan, koska olen käyttänyt joskus aiemmin tätä ketjua muuten vain IR-aiheisissa kysymyksissä.
 
Ja nuo impulssit mitä käytän ovat aivan valmiiksi leivottuja mikki+kaappi yhdistelmiä, joita tietysti pystyy loaderista riippuen säätämään eri tavoin. Two Notesin kamoissa toimintaperiaate ja säätömahdollisuudet ovat hieman erilaiset tai monipuolisemmat.
 
Yleisesti tuntuisi että porukka käyttää pelkästään yhtä, ja yhdistely on sitten jo makuasia.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
RaskasMielinen
01.11.2016 01:32:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: En nyt puhunut Two Notesin tuotteista laisinkaan, koska olen käyttänyt joskus aiemmin tätä ketjua muuten vain IR-aiheisissa kysymyksissä.
 
Ja nuo impulssit mitä käytän ovat aivan valmiiksi leivottuja mikki+kaappi yhdistelmiä, joita tietysti pystyy loaderista riippuen säätämään eri tavoin. Two Notesin kamoissa toimintaperiaate ja säätömahdollisuudet ovat hieman erilaiset tai monipuolisemmat.
 
Yleisesti tuntuisi että porukka käyttää pelkästään yhtä, ja yhdistely on sitten jo makuasia.

 
Itse en siis ole edes kokeillut vielä. Mulle on jostakin jäänyt käsitys, että ne ammattimuusikot, jotka ovat live setupissaan siirtyneet Torpedo Liveen , blendailisivat etenkin siten, että ns. mikittävät yhden virtuaalisen kaapin kahdella eri virtuaalisella mikillä, juurikin tuon BlendIR:n avulla. Täähän lienee vanha studio"kikka" oikeillakin mikeillä, mutta livetilanteessa en ole nähnyt niin mikitettävän, siis niissä pizzerian nurkissa missä mulla on ollut mahdollisuus havainnoida asioita riittävän läheltä :D
 
Kun kerkeen, niin kokeilen ja laitan mielipidettä. Snadisti vaan epäilen, etenkin metallisoundien kohdalla.
 
Jack of all trades - master of none
jii.haanpaa
01.11.2016 08:09:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: En nyt puhunut Two Notesin tuotteista laisinkaan, koska olen käyttänyt joskus aiemmin tätä ketjua muuten vain IR-aiheisissa kysymyksissä.
 
Ja nuo impulssit mitä käytän ovat aivan valmiiksi leivottuja mikki+kaappi yhdistelmiä, joita tietysti pystyy loaderista riippuen säätämään eri tavoin. Two Notesin kamoissa toimintaperiaate ja säätömahdollisuudet ovat hieman erilaiset tai monipuolisemmat.
 
Yleisesti tuntuisi että porukka käyttää pelkästään yhtä, ja yhdistely on sitten jo makuasia.

 
Itse käytän impulsseja ja mikityksiä sikin sokin, yhdessä ja erikseen. Ei ole ollut ongelmia. Ainakin Logicista löytyy vaiheenkääntö, jos signaalit sattuvat olemaan eri vaiheessa.
 
Two Notesin WOSilla ei oikein voi välttyä erilaisilta kaappimikkiyhdistelmiltä, koska niitä tarjotaan jo oletuspreseteissä.
 
askomiko
01.11.2016 09:05:00 (muokattu 01.11.2016 09:07:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko Torpedon softassa olemassa työkaluna vaiheen hävitys? Matemaattisesti impulssille on mahdollista tehdä vaiheen hävitys, jotta niitä on helppo miksata toisten vastaavien kanssa ilman ongelmia. Tai sitten joka impulssi erikseen pitäisi hinkata alkamaan tismalleen samasta kohdasta, mikä on valtavan työlästä jos siihen ei ole jotain automaatiota. Tämä vastaa siis oikealla mikillä tehtynä mikin etäisyyttä kajarista. Jos mikit on vähänkin eri matkan päästä niin yhdistäessä ei pelkästään saa molempia soundeja, vaan vaihevirhe tekee oman ylimääräisen EQ:nsa. Soundi on kuten johonkin kohtaan pysäytetty phaser, eli tiukka kuoppa taajuusvasteessa, jonka sijainti riippuu mikkien etäisyyksien välisestä erosta. Se voi kuulostaa hyvältä, tai sitten ihan surkealta. Perinteinen polariteetin kääntö (phase-nappi) ei ole riittävän tarkka työkalu tähän, mutta 0-360' kääntö on, sekin digmaailmassa onnistuu.
 
Tämä on hyvä testailla oikeilla mikeillä käytännössä, kun istuskelet tarkkaamossa ja mikserissä on kajarin edessä kaksi mikkiä, ja molemmat kuulostaa yksinään hyvältä. Törmäät vaihevirheeseen, jos molemmat kanavat ei summaudukaan nätisti, vaan syövät toisiaan. Eli eikun vaan hinkkaamaan. Nykyään raitoja voi tietysti hinkata ja siirtää atomi kerrallaan jälkikäteen, mutta parempi ratkaisu on tietysti aina tehdä hommat kuntoon jo äänittäessä. Yksi niksi on se, että laitat vahvarista kuulumaan railakasta pörinää, vaikkapa laittamalla fuzz-pedaalin päälle ja tunkemalla kitarapiuhan basistiin. (Tulee viisas olo hänellekin.) Sitten käännä toisesta kanavasta polariteetti, laita molemmat kanavat samalle voluumille, ja ohjaa soittotilan orjaa siirtämään mikkiä etäisyyssuunnassa kunnes tarkkaamossa kuuluva suhina on hiljaisimmillaan. Nyt kun käännät vaiheet takaisin samaksi, saatkin lopputuloksena soundit ajallisesti kohdalleen ja niiden yhdistäminen toimii kuten yleensä halutaan. ("Tästä mikistä kiva botne ja tästä rapsakka purenta.) Etäisyyden hienosäätö kuuluu soundissa paljon, ja jos yksittäisen mikin soundi toimii muuten niin tosiaan jälkikäteen raidan viivästys on ihan pätevä konsti. Demomielessä tämä on paras ja helpoin konsti kuulostella miltä vaihevirhe kuulostaa jotta sen oppii tunnistamaan. Phaser on nimensä mukaisesti tätä samaa asiaa.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
jii.haanpaa
01.11.2016 11:48:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Onko Torpedon softassa olemassa työkaluna vaiheen hävitys? Matemaattisesti impulssille on mahdollista tehdä vaiheen hävitys, jotta niitä on helppo miksata toisten vastaavien kanssa ilman ongelmia. Tai sitten joka impulssi erikseen pitäisi hinkata alkamaan tismalleen samasta kohdasta, mikä on valtavan työlästä jos siihen ei ole jotain automaatiota. Tämä vastaa siis oikealla mikillä tehtynä mikin etäisyyttä kajarista. Jos mikit on vähänkin eri matkan päästä niin yhdistäessä ei pelkästään saa molempia soundeja, vaan vaihevirhe tekee oman ylimääräisen EQ:nsa. Soundi on kuten johonkin kohtaan pysäytetty phaser, eli tiukka kuoppa taajuusvasteessa, jonka sijainti riippuu mikkien etäisyyksien välisestä erosta. Se voi kuulostaa hyvältä, tai sitten ihan surkealta. Perinteinen polariteetin kääntö (phase-nappi) ei ole riittävän tarkka työkalu tähän, mutta 0-360' kääntö on, sekin digmaailmassa onnistuu.
 
Tämä on hyvä testailla oikeilla mikeillä käytännössä, kun istuskelet tarkkaamossa ja mikserissä on kajarin edessä kaksi mikkiä, ja molemmat kuulostaa yksinään hyvältä. Törmäät vaihevirheeseen, jos molemmat kanavat ei summaudukaan nätisti, vaan syövät toisiaan. Eli eikun vaan hinkkaamaan. Nykyään raitoja voi tietysti hinkata ja siirtää atomi kerrallaan jälkikäteen, mutta parempi ratkaisu on tietysti aina tehdä hommat kuntoon jo äänittäessä. Yksi niksi on se, että laitat vahvarista kuulumaan railakasta pörinää, vaikkapa laittamalla fuzz-pedaalin päälle ja tunkemalla kitarapiuhan basistiin. (Tulee viisas olo hänellekin.) Sitten käännä toisesta kanavasta polariteetti, laita molemmat kanavat samalle voluumille, ja ohjaa soittotilan orjaa siirtämään mikkiä etäisyyssuunnassa kunnes tarkkaamossa kuuluva suhina on hiljaisimmillaan. Nyt kun käännät vaiheet takaisin samaksi, saatkin lopputuloksena soundit ajallisesti kohdalleen ja niiden yhdistäminen toimii kuten yleensä halutaan. ("Tästä mikistä kiva botne ja tästä rapsakka purenta.) Etäisyyden hienosäätö kuuluu soundissa paljon, ja jos yksittäisen mikin soundi toimii muuten niin tosiaan jälkikäteen raidan viivästys on ihan pätevä konsti. Demomielessä tämä on paras ja helpoin konsti kuulostella miltä vaihevirhe kuulostaa jotta sen oppii tunnistamaan. Phaser on nimensä mukaisesti tätä samaa asiaa.

 
Kahdella fyysisellä mikillä napattujen fyysisesti eri signaalien vaihe-ero voi olla mitä tahansa mikkien etäisyyksistä riippuen. Mutta jos samaa signaalia syötetään kahteen eri impulssiin, niin eikös signaalit silloin ole ajallisesti aina samalla viivalla? Eiköhän joku portaatonkin vaiheplugari jostakin löydy.
 
Mutta joo, WOSista löytyy "variphi"-nappula, jolla voidaan hienosäätää mikitysten vaihetta samaan tapaan kuin fyysisessäkin mikityksessä. Variphi-säätö on kuitenkin hienosäätö, joten sillä ei voi vääntää vaihe-eroa överiksi tai pilalle.
 
RaskasMielinen
01.11.2016 12:09:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis tuossa BlendIR-työkalussa näyttää olevan phase-säädin kullekin blendattavalle IR:lle juurikin vaiheen hienosäätöä varten.
 
Jack of all trades - master of none
jii.haanpaa
01.11.2016 13:11:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Niin siis tuossa BlendIR-työkalussa näyttää olevan phase-säädin kullekin blendattavalle IR:lle juurikin vaiheen hienosäätöä varten.
 
BlendIR:n idea on mun ymmärtääkseni siinä, että siinä voi yhdistellä, säätää ja kääntää useampia impulsseja yhdeksi impulssiksi. Liven kanssa on ilmeisesti pakko käytää sitä tai jotakin muuta vastaavaa, jos tuollaista säätämistä kaipaa? Pitäisi joskus tutustua siihen kunnolla. WOSsia voi ruuvata lennosta ja se on käyttäjäystävällisyydessään niin huippu, että eipä ole tullut muita testattua aikoihin.
 
askomiko
01.11.2016 13:20:33 (muokattu 01.11.2016 13:55:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Kahdella fyysisellä mikillä napattujen fyysisesti eri signaalien vaihe-ero voi olla mitä tahansa mikkien etäisyyksistä riippuen. Mutta jos samaa signaalia syötetään kahteen eri impulssiin, niin eikös signaalit silloin ole ajallisesti aina samalla viivalla?.
 
Ei ole, impulssissa säilyy kyllä myös aika mukana. Tämän näkee impulsseja tehdessäkin, kaappauksen alussa on tyhjää enemmän tai vähemmän, sen mukaan miten kaukana mikki oli. Eli jos ottaisit impulssin kaikulaitteesta jossa on vain yksi toisto ja signaali ei muuten muutu, sitä käyttäessä signaali vain tulisi jäljessä. Jos laitteessa olisi käytettävissä oikein pitkä impulssi, vaikka 10s, saisit mikkiä käyttäessä myös huoneen kaiun mukaan. Näin konvoluutiokaiku toimii, toimintaperiaate on prikulleen sama kuin kaappi-impulsseissa, mutta tallennettava aika on vain kertaluokkaa pidempi.
 
Eli 1cm ja 15cm päästä mikitetyt impulssit tekevät vaihehäröä yhtä aikaa käyttäessä, jos välissä ei ole impulsseja käsitelty jollain tapaa. Fractal Audion maailmassa tähän on kaksi vaihtoehtoa, "auto trim" ja "minimum phase transformation". Ensimmäinen yrittää leikata alusta tyhjät pois, ja jälkimmäinen on vielä maagisempi, en ymmärrä mitä matematiikan noituutta se on, ilmeisesti se hävittää vaiheinformaatiosta jotakin, mutta sillä tehdyt istuu jokatapauksessa keskenään täydellisesti. Kultakorvat sanoo että soundistakin häviää siinä jotain, mutta en kuule moista itse, ja käytettävyyden parannus on kyllä sen väärti vaikka jotain tapahtuisikin.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
jii.haanpaa
01.11.2016 14:14:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Ei ole, impulssissa säilyy kyllä myös aika mukana. Tämän näkee impulsseja tehdessäkin, kaappauksen alussa on tyhjää enemmän tai vähemmän, sen mukaan miten kaukana mikki oli. Eli jos ottaisit impulssin kaikulaitteesta jossa on vain yksi toisto ja signaali ei muuten muutu, sitä käyttäessä signaali vain tulisi jäljessä. Jos laitteessa olisi käytettävissä oikein pitkä impulssi, vaikka 10s, saisit mikkiä käyttäessä myös huoneen kaiun mukaan. Näin konvoluutiokaiku toimii, toimintaperiaate on prikulleen sama kuin kaappi-impulsseissa, mutta tallennettava aika on vain kertaluokkaa pidempi.
 
Eli 1cm ja 15cm päästä mikitetyt impulssit tekevät vaihehäröä yhtä aikaa käyttäessä, jos välissä ei ole impulsseja käsitelty jollain tapaa. Fractal Audion maailmassa tähän on kaksi vaihtoehtoa, "auto trim" ja "minimum phase transformation". Ensimmäinen yrittää leikata alusta tyhjät pois, ja jälkimmäinen on vielä maagisempi, en ymmärrä mitä matematiikan noituutta se on, ilmeisesti se hävittää vaiheinformaatiosta jotakin, mutta sillä tehdyt istuu jokatapauksessa keskenään täydellisesti. Kultakorvat sanoo että soundistakin häviää siinä jotain, mutta en kuule moista itse, ja käytettävyyden parannus on kyllä sen väärti vaikka jotain tapahtuisikin.

 
Ok, loistavaa informaatiota!
 
Mähän en näiden sielunelämän hienoksista ymmärrä. Mutta jos otan kuivan raidan Logiciin, ajan sen itse omasta kaapistani tekemäni impulssin läpi ja WOSin randomilla valitun presetin läpi, niin raidat näyttävät Audacityssä olevan edelleen täsmälleen samassa vaiheessa. Vai onko sitten vaan mennyt tuurilla, että olen mikittänyt omat askarteluni samalla tavalla ja etäisyydellä kuin Two Notes? Itsehän ymmärrän mikityksistä yhtä paljon kuin sika helmistä, joten etäisyys on aina vakio: sen verran kuin sennheiserin E-sarjalainen ottaa etäisyyttä kartiosta kaapin katolta roikkuessaan :)
 
askomiko
01.11.2016 16:46:52 (muokattu 01.11.2016 16:49:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän on ihan täysin mahdollista ja oikeastaan odotettavaa että Torpedon softa tekee tuollaisen muunnoksen samantien, jotta ei tarvitse ihmetellä miksei yhdistelyt oikein pelaa. Ainakin Fractalin softassa tuo on oletuksena päällä kun impulsseja yhdistelee tai kääntää wavista siihen tiedostomuotoon mitä Fractalin laitteet syö.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
hallu
01.11.2016 18:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt en voi olla ihmettelemättä, että mihinkäs näitä kaappimikitysimpulsseja sun muita käytetään? siis tajuan, että linjaan soittaessa esimerkiksi äänitettäessä sellainen on erittäin jees ja varmaan PA:hankin voin sen kuvitella (mikitetäänhän se kitaravahvistinkin miksipä ei virtuaalinen kitaravahvistin saisi virtuaalisen mikityksen tai siis tässä tapauksessa oikea kitaravahvistimen virtuaalinen kaappi saa sen virtuaalisen mikityksen). Treenatessa varmaan kuulokkeisiin tuo voisi olla hyvinkin perusteltua mutta monitoreihin en itse impulsseja laittaisi.
 
Tai siis olen kokeillut laittaa ja minusta se ei toimi. Tai toimii, mutta sitten vahvistin ei enää ole samassa "tilassa" kuin soittaja. Tulee samanlainen fiilis kuin studiossa jossa vahvistin on soittohuoneessa mikitettynä ja itse on tarkkaamossa soittamassa ja kuuntelee soittoa monitoreista, se on vähän etäännyttävää. Itse tykkään monitorikuuntelussa eniten pelkästä kaiutinsimulaatiosta joka saa monitorit kuulostamaan kitarakaiuttimelta, mutta tila pysyy samana kuin missä itse on.
 
Miten te noita käytätte? itse käyttäisin varmaan noin kuin kuvasin eli kaiutin simulaatio monitoreihin soitellessa ja kaappi-impulssi korvakuulokkeisiin soittaessa. Tai sii starkoitan sitä virtuaalimikityshässäkkää en ole ihan varma tarkoitetaanko kaappi-impulssilla tuollaista pidemmälle menevää mallinnusta jossa mikrofoni ja kaappi ja se huone on mallinnettu.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tumppusormi
01.11.2016 19:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Nyt en voi olla ihmettelemättä, että mihinkäs näitä kaappimikitysimpulsseja sun muita käytetään? siis tajuan, että linjaan soittaessa esimerkiksi äänitettäessä sellainen on erittäin jees ja varmaan PA:hankin voin sen kuvitella (mikitetäänhän se kitaravahvistinkin miksipä ei virtuaalinen kitaravahvistin saisi virtuaalisen mikityksen tai siis tässä tapauksessa oikea kitaravahvistimen virtuaalinen kaappi saa sen virtuaalisen mikityksen). Treenatessa varmaan kuulokkeisiin tuo voisi olla hyvinkin perusteltua mutta monitoreihin en itse impulsseja laittaisi.
 
Tai siis olen kokeillut laittaa ja minusta se ei toimi. Tai toimii, mutta sitten vahvistin ei enää ole samassa "tilassa" kuin soittaja. Tulee samanlainen fiilis kuin studiossa jossa vahvistin on soittohuoneessa mikitettynä ja itse on tarkkaamossa soittamassa ja kuuntelee soittoa monitoreista, se on vähän etäännyttävää. Itse tykkään monitorikuuntelussa eniten pelkästä kaiutinsimulaatiosta joka saa monitorit kuulostamaan kitarakaiuttimelta, mutta tila pysyy samana kuin missä itse on.
 
Miten te noita käytätte? itse käyttäisin varmaan noin kuin kuvasin eli kaiutin simulaatio monitoreihin soitellessa ja kaappi-impulssi korvakuulokkeisiin soittaessa. Tai sii starkoitan sitä virtuaalimikityshässäkkää en ole ihan varma tarkoitetaanko kaappi-impulssilla tuollaista pidemmälle menevää mallinnusta jossa mikrofoni ja kaappi ja se huone on mallinnettu.

 
Käsittääkseni noihin IR tiedostoihin tulee valitettavasti myös mukaan käytetty tila ja käytetty mikki, kun se vaste impulssiin on nauhoitettu. Ja useamman mikin kanssa tulee myös talteen se vaihe-ero. Ei toimi hyvin jos IR on monosignaalia.
 
En allekirjoita mitään
hallu
01.11.2016 19:26:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: Käsittääkseni noihin IR tiedostoihin tulee valitettavasti myös mukaan käytetty tila ja käytetty mikki, kun se vaste impulssiin on nauhoitettu. Ja useamman mikin kanssa tulee myös talteen se vaihe-ero. Ei toimi hyvin jos IR on monosignaalia.
 
Varmaan Torpedosta löytyy myös kaiutinsimulaatio monitorisoittoa varten, vai löytyykö. Luulisi että noin monipuolisesta laitteesta löytyy ihan kaikki herkut.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
askomiko
01.11.2016 19:32:39 (muokattu 06.11.2016 22:24:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikun tässä tapauksessa nimenomaan impulssi == kaiutinsimulaatio. Tallennettava aika vain on luokkaa 0.2 sekuntia, jolla ei vielä kummasti tilaa saada. Koko härvelin idea ja perusajatus on toimia paljon aiempia parempana kaiutinsimulaationa, koska se toteutetaan impulsseilla. Muinainen kaiutinsimulaatio on karkea EQ, esim. leikataan yli 5khz taajuudet pois loivasti laskevalla leikkurilla. Ok, ei riivi enää korvia, mutta ei kuulosta kyllä miltään. (Perinteiset keinokuorman linjalähdöt, kuten H&K Redbox, Koch loadbox, Mesa Cab Clone ym.)
 
Impulssitekniikka toimii niin, että vahvistimeen+kaiuttimeen syötetään vinkaisu, jossa on kaikki taajuudet vaikkapa 20 - 20000hz. Tökkäät vahvarisi eteen mikrofonin haluamaasi paikkaan, ja laite kuuntelee lopputulosta. Laite tietää mitä se lähetti, ja mitä se saa takaisin, ja laskee näiden perusteella eron, eli impulssivasteen. Tämän voit sitten tallentaa ja käyttää myöhemmin.
 
Tällaisen taajuusvaste näyttää vaikkapa tältä:
https://muusikoiden.net/dyn/tori/118127.jpg?1478021782
"SM57 kartion reunassa.wav"
 
Tällaista ei millään EQ:lla tyhjästä väännä.
 
Tarkalleen ottaen usean mikin yhdistämisestä yhteen monoimpulssiin ei jää vaihe-eroa, vaan vaihe-eron aiheuttama EQ-ero, eli kampasuodatusta. Tämä olisi varmaan helpoin näyttää videolla...
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
hallu
01.11.2016 20:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Eikun tässä tapauksessa nimenomaan impulssi == kaiutinsimulaatio. Tallennettava aika vain on luokkaa 0.2 sekuntia, jolla ei vielä kummasti tilaa saada. Koko härvelin idea ja perusajatus on toimia paljon aiempia parempana kaiutinsimulaationa, koska se toteutetaan impulsseilla. Muinainen kaiutinsimulaatio on karkea EQ, esim. leikataan yli 5khz taajuudet pois loivasti laskevalla leikkurilla. Ok, ei riivi enää korvia, mutta ei kuulosta kyllä miltään. (Perinteiset keinokuorman linjalähdöt.)
 
Impulssitekniikka toimii niin, että vahvistimeen+kaiuttimeen syötetään vinkaisu, jossa on kaikki taajuudet vaikkapa 20 - 20000hz. Tökkäät vahvarisi eteen mikrofonin haluamaasi paikkaan, ja laite kuuntelee lopputulosta. Laite tietää mitä se lähetti, ja mitä se saa takaisin, ja laskee näiden perusteella eron, eli impulssivasteen. Tämän voit sitten tallentaa ja käyttää myöhemmin.
 
Tällaisen taajuusvaste näyttää vaikkapa tältä:
https://muusikoiden.net/dyn/tori/118127.jpg?1478021782
"SM57 kartion reunassa.wav"
 
Tällaista ei millään EQ:lla tyhjästä väännä.
 
Tarkalleen ottaen usean mikin yhdistämisestä yhteen monoimpulssiin ei jää vaihe-eroa, vaan vaihe-eron aiheuttama EQ-ero, eli kampasuodatusta. Tämä olisi varmaan helpoin näyttää videolla mutta ei ny jaksa.

 
Minulla ei ole Torpedoa, mutta tarkoitetaanko tuolla kaappi-impulssilla sitä samaa kuin esimerkiksi Logicissa ja monissa muissa ohjelmissa on? eli sitä missä sitä virtuaalista mikrofonia voi siirrellä virtuaalisen kaiuttimen edessä? vai onko siitä kaiutinsimulaatiosta (joka on siis se missä ne kitarakaiuttimen toistamattomat taajuudet on leikattu veke) olemassa jokin kehittyneempi muoto jota ei näissä tietokoneohjelmissa ole?
 
Lähinnä yritän nyt tavoitella sitä, että puhummeko samasta asiasta? kas kun minulla ei ole oikein terminologia kovin hyvin hallinnassa. Niin ja minulla ei ole Torpedoa niin minun lienee syytä selvittää oma referenssini, mistä tässä puhun.
 
Minun oma kokemukseni ja havaintoni on, että esimerkiksi keinokuormasta tai tässä tapauksessa etuvahvistimesta saatava wanhanaikainen vastuksilla toteutettu kaiutinsimulaatio kuulostaa ja toimii paremmin studiomonitoreihin soitellessa kuin tietokoneella luotu kaappimallinnus (esim. Logicissa ja muissa ohjelmissa). Minulle tulee siitä kaappisimulaatiosta sellainen fiilis kuin vahvistin olisi viereisessä huoneessa. Olin taannoin studiossa soittamassa sellaisella systeemillä, että vahvistin mikitettiin soittohuoneeseen ja olin itse tarkkaamossa ja kuuntelin mikitettyä soundia monitoreista, niin esimerkiksi Logicin simulaatiossa tulee vähän samanlainen fiilis. Silloin kun soitan ilokseni, niin tykkään seistä vahvistimeni vieressä ja sen vuoksi se vanhanaikainen kaiutinsimulaatio monitoriin tekee sellaisen fiiliksen kuin se monitori olisi se vahvistin ja se on samassa tilassa jossa olen itsekin. Kaappimallinnus (liekö tämä se impulssi?) taas toimii korvakuulokesoitossa paremmin, koska pelkkä kaiutinsimulaatio saa tuntumaan, että se kitara on ihan naamassa ja kaappimallinnus taas luo tilan jossa se kaappi on ja se ei tunnu luonnottomalta koska kuulokkeilla ei ole omaa tilaa eli tila ei soi tilassa.
 
En tiedä saako tuosta minun sekavasta selityksestä tolkkua, mutta ymmärrätkö mitä ajan takaa? tieän että minulla on väärät referenssit käytössä joten ongelma voi olla siinä etten osaa säätää tietokonettani ja voin käyttää ihan vääriä välineitäkin. Mutta korjannette jos olen tajunnut jotain väärin tai toiminut väärin. Mutta olen harkinnut sellaistakin jossakin vaiheessa, että ajaisin kaiutisinsimuloidun signaalin monitoriin jonka mikittäisin ja äänittäisin vasta sen, mutta siihen hommaan voi kaappimallinnus toimia paremmin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
askomiko
01.11.2016 20:02:43 (muokattu 01.11.2016 20:32:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaa se on siinä. Tässä siis yhdistetään kaksi melko samanlaista impulssia, ja sitten toista niistä viivästetään kuten ruudulla näkyy. Lopputuloksen EQ-käppyrän näet oikealla. Samalla selvinnee mistä nimi "kampasuodatus" oikeastaan tulee. Prikulleen sama ilmiö tapahtuu, jos mikittää kajarin kahdella mikillä, ja siirtelee toista kauammas, mutta siinä samalla soundi muuttuu myös etäisyyden mukana erilaiseksi, joten lopputulos on hieman eri. Eli ihan vielä tarkemmin ottaen tämä vastaisi siis sitä että toisen mikrofonin signaalia viivästetään:
 
https://www.youtube.com/watch?v=_9QXM51dVjc
 
Käppyrän elämisestä on helppo havaita miksi kahden mikin käyttö kuulostaa aika omituiselta, jos vaiheet on pielessä. Jyrkkä kuoppa, ja lisäviiveen mukana monta jyrkkää kuoppaa ei yleensä mielletä hyväksi soundiksi. Ääninäytteen kanssa en kyllä jaksa toista videota tehdä...
 
Ohjelman käyttöliittymällä ei ole tässä merkitystä, mutta tietokoneella pörräävät kaiutinmallinnukset lienee useimmiten impulssipohjalta pelaavia.
 
Itse tykkään monitorikuuntelussa eniten pelkästä kaiutinsimulaatiosta joka saa monitorit kuulostamaan kitarakaiuttimelta, mutta tila pysyy samana kuin missä itse on.
 
Minusta juuri tähän käyttöön tämä uuvempi tekniikka toimii parhaiten, ja erinomaisen hyvin toimiikin. Vaikkakin siinä on se mikrofoni väkisin mukana, lopputulos on paljon luonnollisempi kuin vanhemmilla metodeilla.
 
Termisi vanhanaikainen kaiutinsimulaatio ja konvoluutio tai impulssi on ihan hyvät. Molemmat ovat kaiutinsimulaatioita, joten hyvä kun tarkensit mitä tarkoitat, nyt jummarran minäkin. Perinteinen keinokuorman kaiutinsimulaatio on vastus ja kondensaattori, jotka leikkaa vaan soundista yläpäät pois. Minusta se kuulostaa ihan luonnottomalta, mutta hyvä jos sillekin on käyttöä. Konvoluutio sinänsä on keksitty jo joskus 1700-luvulla, mutta tällaisessa käyttötarkoituksessa sen käyttö on ollut tietokoneilla mahdollista noin 20 vuotta, ja siinä ensialkuun se vaati sen verran tehoa ettei plugari pyörinyt kovilla asetuksilla livenä, vaan vaati efektin renderoinnin etukäteen, mutta nykyisellään homma pyörii tosiaan ihan livetahdissakin, kuten näistä Axe, Kemper, Torpedo -vekottimista nähdään. Ensimmäiset testit SoundForgen konvoluutiokaiuilla kyllä räjäytti tajunnan soundin puolesta, mutta 20 min renderöinti vähän haittasi käyttöä.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
tumppusormi
01.11.2016 20:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hallu ...ja miksei joku muukin jota asia kiinnostaa. Mikäli muistan termin oikein, niin se mitä haet on konvoluutio. Homma menee niin että kun se IR on saatu, niin sitä käytettäessä alkuperäiseen signaaliin lisätään IR:n vaikutus konvoluutiota käyttäen. IR:n tapauksessa jos haluasi kaappimallinnuksen lisäksi käyttää mikki mallinnusta, niin sen IR:n kaappauksessa täytyisi saada aluksi mikin vaikutus pois, jos haluaisi vain kaappia koskevan IR:n. Jos taas haluaa vain mikkiä koskevan IR:n, niin pitää käyttää korkeatasoista FRFR kajaria.
 
En allekirjoita mitään
askomiko
01.11.2016 20:27:23 (muokattu 01.11.2016 20:36:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli muuten mieleen olisiko Hallun kokema irtonaisuuden fiilis voinut johtua myös latenssista? Eli jos soitat skebaa tietokoneeseen, koneen pitää prosessoida koko homma lennossa, mihin väkisinkin kuluu vähän aikaa. Osin äänikortin ja koneen yhteispelin hyvyydestä riippuu miten paljon aikaa siinä vierähtää. Jäljessä laahaava kajareista kuuluva soundi latistaa kyllä minullakin soittoinnostuksen hyvin nopeasti. Tarkoitukseen tehdyillä vehkeillä latenssit on äärimmäisen pieniä joten tilanne on ihan erilainen.
 
Tarkkaamossa normaalin mikityksen kuuntelu ei tietty tästä kärsi, joten ehkä ei. Ei siitä vaan kaikki tykkää, itteä ei kyllä häiritse. Onhan se ihan täysin eri seisoa lahkeisiin puhaltavan marsun vieressä kuin kuunnella sentin päästä mikitettyä samaa kaappia Genelekeistä. Jälkimmäinenhän on se totuus kaikille muille paitsi kitaristille! :)
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 1223 24 25 26 27

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «