Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaularaudan säätöön neuvoja
1
P-Keisari
06.10.2015 10:26:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomenta! Kunnostin tuommosen iän vanhan Samickin straton ja nyt solis sillä rajaa, että vois alkaa kieliä lyömään paikoilleen. Tosin huomasinpa siinä sitten kun ensimmäisen kielen löin paikoilleen, että sehän ottaa nauhoihin kiinni oikein kunnolla ja tottakai pärisee kauheasti. Se alkaa ottamaan nuottia vasta siinä 10 - 11 nauhan tienoilla ja siitä korkeammalle.

Se kitara on viimiset kymmenen vuotta ainakin ollut sellaisessa suht kosteassa, kesällä viileässä ja talvella hyytävässä varastossa/kellarissa, joten ei tuo liene ihme. Ja mulla ei ole mitään käsitystä siitä, missä se oli sitä ennen. Uusi se ei ainakaan ollut kun se sinne varastoon tuli.

Mulla ei ole kaularaudan säädöstä paljoakaan kokemusta, sillä pienet pärinä tai intonaatio-ongelmat mitä on ollut olen saanut aina korjattua jotenkin muuten. Yhden kerran olen säätänyt nuorena miehenä (eka kitara) asiasta mitään tietämättäni ja olen vaan jälkeen päin miettinyt kuinka onnekas olin kun en saanut sitä hajalle. Tomppelin tuuria. Mutta nyt ajattelin, että voisin ihan kysellä osaavilta kavereilta, jotta ei tarvisi taas summissa väännellä miten sattuu.

No mutta sitten näihin kysymyksiin: Pitääkö tuollaisen kaulan olla edes täysin suora vaiko pikkasen käyrä ja mihin suuntaan? Viivoittimella kun kokeilin, niin huomasin, että mullahan on aikalailla käyrä tuo kaula. Vähän kuten tuo keskimmäinen kaula tuossa kuvassa.

http://www.guitarbitz.com/downloads/1401699951TrussRod_Diagram.jpg

Tuolla noin suurinpiirtein 1 - 10 nauhoilta ei tule nuottia ollenkaan kun ottaa niin pahasti kiinni. Avoin kielikin pärisee vähän, mutta nuottia tulee. Mihin suuntaan minun pitäis tuota rautaa vääntää ja kuinka paljon (varovaisesti) jotta mie saisin tuon vähän oijommaksi?

Tämä on mulle tavallaan niin vieras aihe, etten mie osaa tästä ehkä niin paljoa kyselläkkään, mutta ehkä teistä joku osaa minua vähän auttaa tämän kanssa.

Kiitos!

arijuki
06.10.2015 10:35:47 (muokattu 06.10.2015 10:39:04)

Tällä alkuun - http://kitaramaailma.com/kitaran-saato/

Sinun tapauksessasi kaularautaa tulee löysätä, vastapäivään max 1/4 kierrosta kerrallaan. Kaulan tulisi siis olla kuten kuva 3.

The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King
stratobuster
06.10.2015 10:37:58 (muokattu 06.10.2015 10:38:09)

Laita ensin kaikki kielet kiinni ja katso parantuuko tilanne yhtään. Kielien jännite kun jo taivuttaa kaulaa.

pappasfin
06.10.2015 20:20:07 (muokattu 08.10.2015 20:29:09)

stratobuster: Laita ensin kaikki kielet kiinni ja katso parantuuko tilanne yhtään. Kielien jännite kun jo taivuttaa kaulaa.

Juuri näin eli kaikki kielet kiinni. Se yksi kieli ei todennäköisesti riitä lähellekkään vetämään sitä kaulaa toiseen suuntaan kielien jännitteiden mukaisesti.

Nythän tuo on kuvauksesi mukaan keskeltä kohollaan ja kun laitat ne kaikki kielet kiinni ja rupeat virittämään varovaisesti haluttuun vireeseen niin normisti se kaula suoristuu kielien vetojänniitteen mukaisesti ja se kaulan keskiosa/keskiotelauta ei ole enää siitä kohtaa kohollaan.

Eli laitappa kielet kiinni varovasti.

Jos kaula on edelleen keskeltä kohollaan (kupera) niin sitten löysäät sitä kaularautaa kellon vastaisesti . Jos kaula on hirveästi keskeltä kuopallaan (kovera) niin kellon myötäisesti kiristät sitä kaularautaa. Kiristystä sitten alkuun vähän varovaisemmin eli maksimissaan 1/4 (jotkut on tästä eri mieltä ja vetää jopa 1/2 kierrosta, mutta minä siis maksimissaan 1/4 kierrosta). HUOM! Jos kaula on kuopallaan sulle sopivassa vireessä niin kaularaudan kiristys tietenkin kiristää virettä ylöspäin, joten voi olla tervettä hieman löystää kieliä (riippuu tietysti jos talla tässä ei myötää). HUOM! Jos sulla on kammellinen talla, jossa bodyn takaa löytyy jousia niin joutunet niitä säätämään sitten myös, jotta tallan asento on sulle hyvä ja pitää mm. vireensä, riippuen tilanteesta niin niitä jousia voi joutua löysäämään tai kiristämään).

Säädä se kaula omaan tatsiisi sopivaksi mutta jos haluat jotain osviitta niin minä yleensä säädän stratocasterin siten, että 1 nauhavälissä capo (tai sormella) painallus ja toisen käden peukalolla 17 välin nauhalta painallus ja katson jääkö 7 tai 8 nauhan ja kielen alapuolen tason väliin hyvin pienen aavistuksen menevä väli.
Parhaiten tämän näkee kun katsoo kaulaa sivusta alaspäin bassopuolen kielen suunnasta pöytää vasten jossa on valkoinen paperi ja jos nauhan yläpään ja kielen älapään välistä näkyy aavistuksen sitä valkoista niin siinä on just passeli väli.

Jotkut säätää tuon välin reilummaksi eli pitävät kaulan keskiosassa vähän isompaa "kuoppaa", jotkut säätää kaulan ihan suoraksi.

Pääasia on, että se kaula on sulle hyvä soittaa ja sopii sun tatsiisi eikä kielet rämise vaan soivat joka välistä hyvin.

Toivottavasti mun kirjoituksesta saa jotain selkoa, netistä löytyy hyviä ohjeita myös Youtubesta ja Fenderin sivultakin löytyy hyvät ohjeet säätämisestä.

Jos epäselvää niin ilman muuta kannattaa kysyä, sitä varten täällä kaveria autetaan ja sitä varten on hyviä oppaita ja neuvojakin, jotta homma hoituu.

PappaSFin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti