Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran modaaminen.
1 2
Sabotage2
05.09.2015 00:31:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko mahdollista tehdä missään scallopeita (syvennyksiä otelautaan) kitaraan jälkikäteen ? Ajattelin että jos uudesta Stratosta (Otelauta: vaahtera, radius, 9.5_ Radius (241 mm) 21 medium jumbo-nauhaa) sais joskus tehtyy Yngwie Malmsteenin kitaran kaltaisen, vai pitääkö ostaa aivan kokonaan uusi kaula ?

janik
05.09.2015 00:35:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.guitarfail.com/wp-conten … 2/09/Worst-Scalloped-Fretboard1.jpg

Voi tehdä itse jos osaa...

jhlamm
05.09.2015 00:35:23

Varmasti kaikki soitinrakentajat tekevät kunhan vain työstä maksaa. Hintaa tosin voi tulla reilunlaisesti, mutta kannattaa ainakin kysellä.

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Krice
05.09.2015 00:37:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi teettää, hinnasta ei tosin tietoa. Voi tehdä itsekin, mutta vaatii hieman käden taitoja. Vinkkinä sellainen, että scallopeista tulee helposti liian syvät... eli tekee vaikka todella loivat alussa ja syventää vasta sitten jos on tarvetta.

tele09
05.09.2015 00:38:51

janik: http://www.guitarfail.com/wp-conten … 2/09/Worst-Scalloped-Fretboard1.jpg

Ehkä joku päivä tuollainen otelauta tulee muotiin ja tulee ominaisuudeksi jo suosittuihin "relic" kitaroihin?

Sabotage2
05.09.2015 00:51:54

jhlamm: Varmasti kaikki soitinrakentajat tekevät kunhan vain työstä maksaa. Hintaa tosin voi tulla reilunlaisesti, mutta kannattaa ainakin kysellä.

Ok. Sitä tässä vähän ajattelinki että hintaa voi tulla aika reilusti. Itellä ei taitoa ole nuiden tekemiseen.

Sabotage2
05.09.2015 00:52:48

Krice: Voi teettää, hinnasta ei tosin tietoa. Voi tehdä itsekin, mutta vaatii hieman käden taitoja. Vinkkinä sellainen, että scallopeista tulee helposti liian syvät... eli tekee vaikka todella loivat alussa ja syventää vasta sitten jos on tarvetta.

Ok. Pitää laittaa muistiin. Ei viiti kuitenkaan hyvää kitaraa pilata :)

Laulava Kylätohtori
05.09.2015 09:06:29

janik: http://www.guitarfail.com/wp-conten … 2/09/Worst-Scalloped-Fretboard1.jpg

:D Tein itse ja säästin...

Believe what you want, it doesn't mean you're right...
LaMotta
05.09.2015 09:14:08

Kannattaa huomioida kyseisen operaation arvoa sekä jälleen myytävyyttä romahduttava vaikutus.

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
TTV
05.09.2015 09:32:13 (muokattu 05.09.2015 10:57:59)

LaMotta: Kannattaa huomioida kyseisen operaation arvoa sekä jälleen myytävyyttä romahduttava vaikutus.

Joo ja soittotatsi muuttuu, eli ei kannata tehä ellei todella tykkää siitä scallopedista. En tarkoita bendaustuntumaa vaan ihan sitä, kun käsi ottaa normaalisti kiinni otelaudan reunaan. Omaan soittotyyliini tuo scalloped häiritsi juuri tässä normaalissa soitossa.

"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Krice
05.09.2015 10:08:05

Sellainen juttu vielä, että aikoinaan Yngwie ja Blackmore koversivat otelautoja todennäköisesti sen vuoksi, että stratoissa oli siihen aikaan minikokoiset vintage-nauhat, joten koverrus teki esim. bendaamisesta helpompaa. Blackmore on jopa itse kertonut bendauksen syyksi kovertamiseen. Sen sijaan en oikein usko, että koverruksista on kovin paljon apua jos kitarassa on isot jumbo-nauhat, tosin siinäkin tapauksessa scallopit kyllä muuttavat soittotuntumaa, mutta ei välttämättä parempaan suuntaan.

jhlamm
05.09.2015 10:39:39

Krice: Sellainen juttu vielä, että aikoinaan Yngwie ja Blackmore koversivat otelautoja todennäköisesti sen vuoksi, että stratoissa oli siihen aikaan minikokoiset vintage-nauhat, joten koverrus teki esim. bendaamisesta helpompaa. Blackmore on jopa itse kertonut bendauksen syyksi kovertamiseen. Sen sijaan en oikein usko, että koverruksista on kovin paljon apua jos kitarassa on isot jumbo-nauhat, tosin siinäkin tapauksessa scallopit kyllä muuttavat soittotuntumaa, mutta ei välttämättä parempaan suuntaan.

Jumbonauhojen ja scallopin yhdistelmä teki itselleni soittamisesta erittäin epävireisen kokemuksen. Siinä ei sitten saanut pätkääkään painaa sitä kieltä tai meni heti ylävireeseen...

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
RaskasMielinen
05.09.2015 10:45:08 (muokattu 05.09.2015 10:45:33)

Krice: Sellainen juttu vielä, että aikoinaan Yngwie ja Blackmore koversivat otelautoja todennäköisesti sen vuoksi, että stratoissa oli siihen aikaan minikokoiset vintage-nauhat, joten koverrus teki esim. bendaamisesta helpompaa. Blackmore on jopa itse kertonut bendauksen syyksi kovertamiseen. Sen sijaan en oikein usko, että koverruksista on kovin paljon apua jos kitarassa on isot jumbo-nauhat, tosin siinäkin tapauksessa scallopit kyllä muuttavat soittotuntumaa, mutta ei välttämättä parempaan suuntaan.

Tämäkin asia ja sopivuus itselle selviää parhaiten kokeilemalla ihan itse ja itselleen. Mulla on ynkkä-strato, jossa on jenkki-Fender body ja japanissa väkerretyn Fenderin ynkkä-sigun kaula ja tietysti YJM-mikit. Itse tykkään. Nauhat on ehkä vaihdettu jälkeenpäin, ei mitkään super-jumbot eivätkä vintaget, vaan jotain siltä väliltä. Haastavampien soitujen ottaminen on mulle helpompaa ynkällä kuin muilla kitaroilla, joissa on samanlevyinen otelauta. Lisäksi tykkään siitä pienestä vibrasta, kun kieltä painaa vähän enemmän. Totutteluahan tuo vaatii ja joskus olen harkinnut myyväni pois - onneksi olen kuitenkin aina tullut järkiini.

73nd3r
05.09.2015 11:25:05

Aika varteenotettava vaihtoehto on tilata tarvikekaula valmiiksi scallopattuna, ainakin jos on olemassa pientäkään mahdollisuutta että ko. kitara joskus lähtee myyntiinkin. Toimii tietenkin vain pulttikaulaisissa jne.

Sabotage2
05.09.2015 13:52:44

73nd3r: Aika varteenotettava vaihtoehto on tilata tarvikekaula valmiiksi scallopattuna, ainakin jos on olemassa pientäkään mahdollisuutta että ko. kitara joskus lähtee myyntiinkin. Toimii tietenkin vain pulttikaulaisissa jne.

Joo, tuota ajattelinkin. Hinta vaan on monesti niin päätä huimaava että ei viiti tuommosia ostella. Strato makso 577 euroo, ei siitä varmaan paljoa saa jos joskus myyn. En kyllä ajatellu myydäkään. Edellinen kitara joka makso 400 oli mulla 10 vuotta :)

Sabotage2
05.09.2015 13:58:12

jhlamm: Jumbonauhojen ja scallopin yhdistelmä teki itselleni soittamisesta erittäin epävireisen kokemuksen. Siinä ei sitten saanut pätkääkään painaa sitä kieltä tai meni heti ylävireeseen...

Itellä just nuo bendit on hankalia kun tämmösillä nakkisormilla aina osuu sormet otelautaan ja bendit ei ole muutenkaan mulle niin helppoja ollu koskaan. Tästä syystä uskosin että mulle sopis paremmin tuommonen. Ohuempia kieliä olen alkanu käyttään kun niillä on helpompi bendata, mutta tuntuu että vielä jotain puuttuu.

Sabotage2
05.09.2015 14:04:41 (muokattu 05.09.2015 14:06:51)

TTV: Joo ja soittotatsi muuttuu, eli ei kannata tehä ellei todella tykkää siitä scallopedista. En tarkoita bendaustuntumaa vaan ihan sitä, kun käsi ottaa normaalisti kiinni otelaudan reunaan. Omaan soittotyyliini tuo scalloped häiritsi juuri tässä normaalissa soitossa.

Ite just tykkäään semmosesta kaulasta että kielten painaminen on niinku ilmaa vaan. Tästä syystä oon valinnu kitaroihin ohuet kaulat ja kapeet kaulat nopeita otteita varten, ja ohuimmat kielet. Itellä ei sormetkaan taivu mihinkään älyttömiin suorituksiin. Varsinki nopeissa biiseissä mitä paksumpi kaula niin aina vaan vaikeemmaks menny.

Kuha
05.09.2015 14:10:30

Ite ku tekee, nii säästää:

http://www.guitarfail.com/wp-content/uploads/2013/04/intonation.jpg

Old Fenders never die
73nd3r
05.09.2015 14:11:41

Sabotage2: Joo, tuota ajattelinkin. Hinta vaan on monesti niin päätä huimaava että ei viiti tuommosia ostella.
Jos homman teettää ammattilaisella, niin hintaa tulee sillekin.
Yks optio on katella tuolta mnetin torilta halpa vaihtokaula ja opetella sen kanssa sekä scalloppaus että nauhahommat.

RaskasMielinen
05.09.2015 15:40:54

73nd3r: Jos homman teettää ammattilaisella, niin hintaa tulee sillekin.
Yks optio on katella tuolta mnetin torilta halpa vaihtokaula ja opetella sen kanssa sekä scalloppaus että nauhahommat.

Tätä kans suosittelen jos ei ole mahdollisuutta ostaa valmiina hyvin skallopoitua kaulaa. Noita Japanin ynkkä-sigujen kauloja pyörii aina silloin tällöin ebay:ssä, mutta taitavat jo olla hinnoissaan, vaikkakin jenkki-verion kauloja halvempia. Puhun siis Fenderin ynkkä-sigusta, jota on tehty sekä Jenkeissä että Japanissa. Itse tykkään enemmän Japanin version kaulasta kuin jenkki-version. Olen kokeillut molempia. Japanin version kaula on ilmeisesti skallopoitu kokonaan koneella ja skallopit eivät tule aivan nauhaan kiinni, mikä on mielestäni hyvä juttu, sillä se mahdollista ainakin itselleni siinä rinnalla myös perinteisemmän soittotuntuman, etenkin jos nauhat eivät ole siitä aivan paksuimmasta päästä. Jenkki-version kaula on toki siten viimeistellymmän näköinen ja oloinen. Lisäksi mitä tulee ainakin niihin yksilöihin joita olen itse kokeillut, niin jenkki-version kaula on tuhdimpi.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti