Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: floyd rosen kielien vaihto ja kunnossapito
1
ESP ukko
13.07.2015 23:58:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elikkä mitä vinkkejä on kielien vaihtoon floikka kitarassa? mitä pitää ottaa huomioon ja mitä ei todellakaan saa tehdä yms.. elikkä miten pitää floikka kitara mahdollisimman hyvässä kunnossa ja miten pitää intonaatio kohdallaan ja mitkä tekijät vaikuttaa kaulan käyttäytymiseen eli mikä saa kaulan menemään liian suoraan tai mutkalle. kaikennäköisiä kitaran kunnossapito vinkkejä saa laittaa otsikko ehkä hieman virheellinen mutta parempaa en keksi (heh)

Jeszse
13.07.2015 23:59:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta pääsee hyvään alkuun. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886

ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
freakingenius
14.07.2015 00:46:13

Ei kai kielenvaihdossa ole muuta kuin, että kandee ehkä pistää joku palikka sinne floikan alle kun alkaa löysäämään kieliä ja ottamaan pois. Sitten kun uudet on tilalla ja vireessä ja venytelty niin palikka pois ja u're good to go. Kevyemmästä metalliseoksesta tehtyjen floikkien kulutusosia, esim. kiristysruuvit, kannattaa välillä vaihtaa ja varoa ettei kierteet mene kiristäessä liikaa ja jää jumiin tai ettei ruuvi katkea kokonaan.

ESP ukko
14.07.2015 00:53:37

freakingenius: Ei kai kielenvaihdossa ole muuta kuin, että kandee ehkä pistää joku palikka sinne floikan alle kun alkaa löysäämään kieliä ja ottamaan pois. Sitten kun uudet on tilalla ja vireessä ja venytelty niin palikka pois ja u're good to go. Kevyemmästä metalliseoksesta tehtyjen floikkien kulutusosia, esim. kiristysruuvit, kannattaa välillä vaihtaa ja varoa ettei kierteet mene kiristäessä liikaa ja jää jumiin tai ettei ruuvi katkea kokonaan.

jos on sama setti kuin edellisellä kerralla nii pitääkö intonaatiosta tai kaularaudasta sen kummemmin välittää?

ESP ukko
14.07.2015 00:56:54

ESP ukko: jos on sama setti kuin edellisellä kerralla nii pitääkö intonaatiosta tai kaularaudasta sen kummemmin välittää?

ja siis jos mitään säätöjä ei muuta.

freakingenius
14.07.2015 01:14:42

ESP ukko: jos on sama setti kuin edellisellä kerralla nii pitääkö intonaatiosta tai kaularaudasta sen kummemmin välittää?

Eipä oikeastaan. Joskus kitarat reagoi vuodenaikoihin ja kaularautaa voi joutumaan säätämään, mutta kielten vaihdossa ei tarvitse (varsinkaan jos on saman vahvuinen setti). Mä en oo kertaakaan säätänyt mun floikkakitaran kaularautaa noin 5-6 vuoden aikana eikä mitään ongelmia ole ollut vaikka olen vähän eri paksuisia kieliäkin kokeillut. Intonaatiota olen säädellyt aina kun alkaa kuulostaa siltä.
Sellainen vinkki vielä, että kun kieliä vaihtaessa avaat kielilukot, niin ruuvaa ne hienovirittimen niin että molempiin suuntiin on säätövaraa. Usein kielilukot kiristäessä vire saatta nousta ihan vähän.

ESP ukko
14.07.2015 01:40:18

freakingenius: Eipä oikeastaan. Joskus kitarat reagoi vuodenaikoihin ja kaularautaa voi joutumaan säätämään, mutta kielten vaihdossa ei tarvitse (varsinkaan jos on saman vahvuinen setti). Mä en oo kertaakaan säätänyt mun floikkakitaran kaularautaa noin 5-6 vuoden aikana eikä mitään ongelmia ole ollut vaikka olen vähän eri paksuisia kieliäkin kokeillut. Intonaatiota olen säädellyt aina kun alkaa kuulostaa siltä.
Sellainen vinkki vielä, että kun kieliä vaihtaessa avaat kielilukot, niin ruuvaa ne hienovirittimen niin että molempiin suuntiin on säätövaraa. Usein kielilukot kiristäessä vire saatta nousta ihan vähän.

kiitos vinkeistä!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti