Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keskustelua kitarasoundista.
1 2 3
heviäijä
11.07.2015 14:35:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein nyt tällaisen ketjun jossa voi lörpötellä kitarasoundista ja asioista jotka siihen vaikuttaa. Tiedän että tuolla on ketjuja pedaaleille, mikeille ja tonewoodille. mutta itseänikin ainakin kiinnostaisi nähdä keskustelua soundin kokonaiskuvasta.
 
Minua ainakin kiinnostaa kuunnella mitä sanotte mid-scoop soundista. Onhan se ihan jees makuuhuone soitteluun (vaikkakin ehkä vähän tylsä(mielipide)). Bänditreeneissä sillä tuskin erottuu joukosta. Monesti tuo saa kuitenkin negatiivista huomiota. Miksi? Eihän se nyt niin kauhea soundi ole.
 
Keskustelua olkaa hyvä. Ketjun tarpeellisuus selviää aikanaan. :-)
 
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
Sarko
11.07.2015 14:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä:
 
Minua ainakin kiinnostaa kuunnella mitä sanotte mid-scoop soundista. Onhan se ihan jees makuuhuone soitteluun (vaikkakin ehkä vähän tylsä(mielipide)). Bänditreeneissä sillä tuskin erottuu joukosta. Monesti tuo saa kuitenkin negatiivista huomiota. Miksi? Eihän se nyt niin kauhea soundi ole.

 
Bändikontekstissa, etenkin rokimmassa musassa, skuupattu kitara tykkää kadota bändisoitossa kuin pieru saharaan. Etenkin kun en itse vedä todellakaan millään high-gaineillä. Kitara on kuitenkin etenkin keskitaajuuksiin erikoistunut kielisoitin, en ala sillä kilpailemaan symbaalien ja bassokitaran kanssa taajuuskaistoista. Mut jokainen makuunsa.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
heviäijä
11.07.2015 14:44:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinhän se on makuuhuonesoitossa iha jees. Bändin kanssa kannattaa varmaan rohkeasti kajota mid-säätimeen
 
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
sustain65
11.07.2015 14:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Tein nyt tällaisen ketjun jossa voi lörpötellä kitarasoundista ja asioista jotka siihen vaikuttaa. Tiedän että tuolla on ketjuja pedaaleille, mikeille ja tonewoodille. mutta itseänikin ainakin kiinnostaisi nähdä keskustelua soundin kokonaiskuvasta.
 
Minua ainakin kiinnostaa kuunnella mitä sanotte mid-scoop soundista. Onhan se ihan jees makuuhuone soitteluun (vaikkakin ehkä vähän tylsä(mielipide)). Bänditreeneissä sillä tuskin erottuu joukosta. Monesti tuo saa kuitenkin negatiivista huomiota. Miksi? Eihän se nyt niin kauhea soundi ole.
 
Keskustelua olkaa hyvä. Ketjun tarpeellisuus selviää aikanaan. :-)

 
Minulla on sellainen "puolivälin" mieto mid-scoop toiminut bändissä hyvin. Eli on Mark V:ssä V-käyrä käytössä, muttei äärimmilleen vietynä. Kaappi on 2x12 V30. Kitara yleensä GS2.0, tallahumpparilla pääosin.
 
Asiaan vaikuttaa paljon se että bändissä on toinen kitaristi, jolla on erilainen soundi, Englistä ja minihumpparillisesta stratosta.
 
Sarko
11.07.2015 14:47:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Niinhän se on makuuhuonesoitossa iha jees. Bändin kanssa kannattaa varmaan rohkeasti kajota mid-säätimeen
 
"Makuuhuoneessa" soitan täysin akustisesti mut aattelin jonkun Cuben hoitaa kuulokevahvistimeksi kotisoittoon. Omat "instant"-asetus eri vahvistimien kanssa on korostaa middleä, leikata reilusti bassoa ja pistää trebleä omaan makuun. Kaikki riippuu treeni/keikkatilasta sekä käytetystä vahvistimesta sekä kaiuttimista.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
heviäijä
11.07.2015 14:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen ylikireä äärimmilleen viety mid-scoop on aikansa elänyt soundi. Tämäkin on vain mielipide. Itse soittelen tällä hetkellä trankku fenderillä. Voisihan se paremmalta kuullostaa jos olisi putkivahvistin. Pikkurosoilla ja muulla kevyemmällä fenkk u toimii hyvin.
 
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
heviäijä
11.07.2015 14:49:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: "Makuuhuoneessa" soitan täysin akustisesti mut aattelin jonkun Cuben hoitaa kuulokevahvistimeksi kotisoittoon. Omat "instant"-asetus eri vahvistimien kanssa on korostaa middleä, leikata reilusti bassoa ja pistää trebleä omaan makuun. Kaikki riippuu treeni/keikkatilasta sekä käytetystä vahvistimesta sekä kaiuttimista.
 
Tähän voisi todeta että kaikki vaikuttaa soundiin.
 
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
Sarko
11.07.2015 14:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Tähän voisi todeta että kaikki vaikuttaa soundiin.
 
Juuri näin. Etenkin se tila siinä vahvistimen ympärillä.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Tympee Huttunen
11.07.2015 14:57:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi aina kuunnella soundia sen sijaan, että katsoo potikoiden asentoa. Mulla taitaa tällä hetkellä olla kaikki yli kello kolmen, paitti volume. Voi sanoa, että scooppisoundi toimii vain bassolle ja kitaralle rouheaa middleä kera treblen, mut ei ole olemassa sääntöjä. Doomisssa kitarat tuottaa reilusti alapäätä jne.
 
Laulava Kylätohtori
11.07.2015 15:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Juuri näin. Etenkin se tila siinä vahvistimen ympärillä.
 
Juu, ja kaapin sijoittelu. Jossain nurkassa tuuttaa alataajuuksia ihan eri tavalla kuin keskellä huonetta. Ainakin takaa osittain avoin. Näin ainakin kuvittelisin omien kokemusten pohjalta...
 
Itsellä samat perussäädöt, bassot pois, paljon middleä (reunasäröllä vähän vähemmän paljon ja kovemmilla säröillä vähän paljommin paljon) ja trebleä maun mukaan. Joskus aikoinaan väänsin middlet pienelle ja tykkäsin skoopatusta soundista. Silloin tosin soittelin pääasiassa trankuilla ja säröäkin oli paljon enemmän. Varsinkin Flextonen Recto oli suosikki. Puhtailla en siihen aikaan soittanutkaan...
 
Kokonaissoundiin vaikuttaa tosiaan kaikki. Eikä mikään osa soundia ole 'saari', joka olisi eristettävissä. Lähinnä tarkoitan, että jos homma on periaatteessa ok ja mene vaihtamaan vaikka elementit kaappiin, niin spedut eivät välttämättä enää toimi. Tai voi toimia, jos vaihtaa vielä mikit kitaraan. Samoin tilassa A loistava soundi ei välttämättä toimi enää tilassa B, vaikka voisi yhtä lujaa soittaakin.
 
Itsestään selvyyksiä toki, mutta joskus se on vaan turhauttavaa, kun ei voi ensin pistää speduosastoa kuntoon ja sitten mikkejä jne. sillä jos speduosasto on pistetty kuntoon sen hetkisellä signaaliketjulla, niin mikkien vaihdon jälkeen voi olla koko spedurumba taas edessä. Jne...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Metalkallo
11.07.2015 15:41:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Sellainen ylikireä äärimmilleen viety mid-scoop on aikansa elänyt soundi. Tämäkin on vain mielipide.
 
Jep, mielipidehän se. Minusta kuitenkin mikään soundi ei koskaan niin sanotusti katoa tai kadota kiinnostusta edes ajan mittaan koska musiikki tyylejä on niin paljon erilaisia sekä ihmisiä jotka niistä tykkää. Musiikki ei kuole koskaan eikä soundit jotka siinä esiintyy.
 
Mitä soundeihin tulee, niin minun mielestäni musiikki on juuri sellainen alue jossa ei tarvitse kilpailla. Tietenkin kitaristien on hyvä aina vähän saada kilpailla ja näyttää taitojaan että soundiaan, mutta noin yleisesti itse pidän musiikissa juuri siitä ettei tarvitse olla toista parempi millään osa-alueella tullakseen kuulluksi tai nähdyksi.
 
Itse pidän yleensä midiä eli keskialueita siinä 6-7 vaiheilla. Tietenkin jos kajarit vaikka muuttuu niin asetuksetkin muuttuu, mutta keskialue on aina vähintään tuossa vitosen paikkeilla yleensä.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Åboensis
11.07.2015 15:53:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wes Montgomeryllä oli kuulemma mielenkiintoinen tapa säätää vahvistimensa; middle täysillä, treble ja bass nollilla. Eli tavallaan käänteinen middle-scoop. Kannattaa joskus kokeilla bänditreeneissä. Leikkaa muuten tehokkaasti muun metakan läpi pienemmälläkin volumella.
 
Omassa styrkkarissa taitaa tällä hetkellä olla bass seiskan kieppeillä, middle kasilla ja treble kakkosella. Mikit pääasiassa yksikelaiset. Toimii hyvin 15" kajarin kanssa bändikontekstissa sekä kompatessa että sooloissa, niin cleaneilla kuin rosoillakin.
 
Pääsääntöisesti säädän vahvistinta niin, että käännän namiskoita kunnes kuulen niiden tekevän jotain - eli yritän olla niinkään katsomatta potikan asentoa kuin luottaa korviini. Välillä toimii, välillä ei ;D.
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
freakingenius
11.07.2015 16:22:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla rokissa ja heavymmässä bassot pois, middlet täysillä ja treble vähän yli puolen välin. Eri vahvistimet tietty vähän erilailla. Mid scoopattu kitara kuulostaa kyllä ihan hirveältä. Päänsärkyä tulee vaan semmosesta.
 
Kyllikki
11.07.2015 16:35:03 (muokattu 11.07.2015 16:36:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Wes Montgomeryllä oli kuulemma mielenkiintoinen tapa säätää vahvistimensa; middle täysillä, treble ja bass nollilla. Eli tavallaan käänteinen middle-scoop. Kannattaa joskus kokeilla bänditreeneissä. Leikkaa muuten tehokkaasti muun metakan läpi pienemmälläkin volumella.
 
Pääsääntöisesti säädän vahvistinta niin, että käännän namiskoita kunnes kuulen niiden tekevän jotain - eli yritän olla niinkään katsomatta potikan asentoa kuin luottaa korviini. Välillä toimii, välillä ei ;D.

 
Soittelin joskus kotosalla cd:ltä tulevien taustojen päälle pimeässä huoneessa, jossa ainoina valoina olivat vahvistimen ja pedaalien merkkivalot (ja tietenkin se järjen valo, joka ei tosin paljoa valaissut), tarkoituksena juurikin hakea mieleistä soundia ruuvaamalla säätimiä soundin, eikä niinkään visuaalisen potikoiden asennon perusteella.
 
Kun pimeässä, säätimien hapuilun jälkeen soundi tuntui olevan kohdillaan, laitoin jälleen valot päälle, löytyikin säätimien asennot avian eri lukemista, mihin olen ne näköhavainnon perusteella yleensä säätänyt. Keskialueita reilusti, bassot ja treblet lähes minimissä. Tämän jälkeen olen uskonut enemmän korviani kuin silmiäni, ja pitänyt säätimien asennot kutakuinkin tuon sokkotestin osoittamissa asennoissa. Tuntuu, kuin olisin uudesti synnytetty.
 
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Laulava Kylätohtori
11.07.2015 16:40:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Pääsääntöisesti säädän vahvistinta niin, että käännän namiskoita kunnes kuulen niiden tekevän jotain - eli yritän olla niinkään katsomatta potikan asentoa kuin luottaa korviini. Välillä toimii, välillä ei ;D.
 
Itse aloitan aina sillä, että ruuvaan säädintä ääriasennosta toiseen, että kuulee sen, mikä sen vaikutus kokonaisuudessaan on. Siitä sitten vähitellen haen sen omaan korvaan optimin asetuksen välillä aina kääntäen reilusti suuntaan ja toiseen, jotta kuulee aina selvästi, koska mennään 'väärään suuntaan'. Siitä ne mieleiset säädöt saa nopeasti ja helposti, eikä mene turhaksi hieromiseksi.
 
Siksipä tykkään yksinkertaisista putkivahvareista, koska niissä se soundi on yleensä aina kohdillaan. Säätimistä haetaan vain 'sweet spot'...
 
Siinä on kyllä jotain perin huvittavaa, kun kysellään netistä tiettyjä asetuksia vahvarille, vaikkei siinäkään tietysti mitään pahaa ole...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
sustain65
11.07.2015 16:55:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomiona vielä se, että mulla tuo lievä middle-scoop on sellainen, että monet eivät sitä varmaan edes laskisi "middle-scoop soundiksi". Etuasteen middle kun on kutakuinkin keskiasennossa tai jopa hitusen yli, treble klo 14 ja bassoa yleensä jonkin verran pois, siis etuasteen eq:sta. "Puolivahva" V-käyrä on sitten graafisessa EQ:ssa.
 
Ja tuo siis mielestäni ja myös muista bändiläisistä sopii sille kitaralle ja kaapille millä soittelen bändissä.
 
Hyvät säädöt viimeisimmälle kitarahankinnalle eli JP6:lle on vielä etsimättä.
 
Ihan turha on tietty tuijotella pelkästään potikoiden asentoja, korvillahan se homma täytyy tehdä.
 
Ei se voimakkaasti scoopattu soundi meidän bändiin sopisi, vaikka ymmärrän sen käytön tietyissä biiseissä ja tiettynä aikakautena. Ja saahan sillä toki vieläkin soittaa, jos se sopii biiseihin. Muodit tietysti tulee ja menee, mutten asettelisi mitään rajoja sallituille soundeille.
 
Tympee Huttunen
11.07.2015 16:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grim Reaperin kitaristin opetusvideossa oli yhden sormen liike JCM800 säätöön. Ensin sulavalla liikkeellä kaikki nupit kaakkoon. Sitten palataan middleen ja sulavasti se nolliin.
 
heviäijä
11.07.2015 17:05:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Sellainen ylikireä äärimmilleen viety mid-scoop on aikansa elänyt soundi. Tämäkin on vain mielipide.
 
Nyt pitää hieman korjata itseään. Tutkailin että mitä kaikkea olen fender fusella tehnyt niin aikamoisia scoop soundeja löytyi pari kappaletta. Noilla olen joskus soitellut mutta nykyään se soundi jolla soittelen vaihtuu välillä. Tietenkin eri musaan eri soundi, mutta välillä enemmän välillä vähemmän middleä.
 
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
PIM
11.07.2015 17:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Wes Montgomeryllä oli kuulemma mielenkiintoinen tapa säätää vahvistimensa; middle täysillä, treble ja bass nollilla. Eli tavallaan käänteinen middle-scoop. Kannattaa joskus kokeilla bänditreeneissä. Leikkaa muuten tehokkaasti muun metakan läpi pienemmälläkin volumella.
 

 
Itse asiassa tuossa taisit juuri kertoakin sen miksi Wes ne nupikat noihin asentoihin laittoi. Siihen aikaan kitaravahvistimet ei ollut mitään sadan watin marsuja vaan pienitehoisia komboja, millä kitaristi yrittä parhaansa mukaan saada kitaran kuulumaan bändin torvisektion ja muun mekkalan alta eikä mitää PA:ta tainnut olla vielä edes keksittyä. Eli kitaristin piti pärjätä sillä volalla mitä vahvistimesta lähti. Perinteisessä FMV tonestäkissä gaini on suurimmillaan kun middle on täysillä eikä Wes halunnut tuhlata vahvistimen vähiä watteja diskanttien vahvistamiseen kun ne olisi jäänyt joka tapauksessa trumpettien yms. puhaltimien jalkoihin vaan tuolla asetuksella pienestä vahvistimesta saatiin eniten tehoa juuri sillä taajuusalueella eli middlellä, joka sisälsi kitaran tärkeimmät äänekset.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
heviäijä
11.07.2015 18:08:47 (muokattu 11.07.2015 18:45:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun tämän iltapäivän soundi/signaaliketju
-sähköinen impulssi aivoista käden lihaksille
-dunlop tortex 1.35mm
-daddario NYXL
-seymoyr duncan jb sh4n
-t-rex mean machine double distortion (level klo1, drive klo8, tone klo11) (soolo level klo 2, drive klo 10 ja tone klo 4)
-fender fusella asetettu EQ mustang comboon= gain klo 10, volume klo5, treble klo 1, mid klo 3, bass klo 3 ja persence klo 5
-combon ämyrin tuottama ääni huoneilman kautta ihmiskorvaan.
 
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti