Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Transistori- ja Putkivahvistimen erot?
1 2 3 4 59 10 11 12 13
teemu-t-k
19.06.2015 10:30:03 (muokattu 19.06.2015 10:50:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Moni on tässäkin ketjussa suositellut noita Blackstareja. Mutta onko niistä läheskään kaikki "ihan oikeita" putkivahvistimia? Ainakin HT-5 on tatsiltaan niin trankku, että putket taitaa olla sisällä lähinnä myyntikikkana. Vähän niin kuin esim. VOXin hybrideissä, mutta noissa molemmissa asteissa. LEDit vaan puuttuu. Jossain näin kuviakin, että mikropiirejä on täynnä koko HT5-härveli. Että sellaista en nyt ainakaan ensimmäiseksi suosittele kokeilemaan jos haluaa tietää, mikä on putkivahvistimen ja transistorivahvistimen ero noin niinkuin puhtaammillaan.
 
Mihin käytännössä vedetetään raja?
 
Toi Blackstar konseptihan on pääpiirteissään naittaa Marshall "Valvestate" -tyylinen etuaste moderniin putkipääteasteeseen jossa on kuitenkin MOSFET vaiheenkääntäjä.
 
Eli ei sitä "all tube" konseptiksi voi sanoa hyvällä tahdollakaan. Tosin tolla periaatteella ei voi esim. monia Marshall:in vahvistimiakaan sitten JCM800 sarjan, ja kyllähän muutamasta Mesa vahvistimestakin löytyy jopa epoxoitu "Mojo Module" täynnä puolijohdekomponentteja. . ;-)
 
Mitä sillä on väliä, jos lopputulos soundaa omaan korvaan siltä mitä hakeekin...?
 
Edit: Ja lainattu kirjoituksesi toi mieleen: ei nyt kannata pelätä pelkkiä sisäkuvia jos piirilevyllä näkyy puolijohdetekniikkaa. Muu elektroniikka todennäköisesti liittyy nykyaikaisessa putkivahvistimessa...
 
..Totta osin. Paljon puolijohdetekniikasta Blackstar HT-sarjan vahvistimissa hoitaa juurikin lueteltuja ominaisuuksia. Lisäksi mukaan on ympätty digitaalista kaikua, järkevä "standby" konsepti, yms.
 
Mutta kyllä sillä signaalitiellä on paljon myös ihan puhdasta analogista signaaliprossointia puolijohdekomponentein. Muun muassa diodeja leikkaamaan signaalia (säröä), erilaisia aktiivisia suotimia taajuusvasteen muokkaukseen, yms. Aika lailla liikutaan samoissa sfääreissä kuin just ne mun mainitsemat Marshall:in Valvestate vahvistimet, jotka oli myös suunnitellut pitkälti sama tiimi.
 
joista mikään ei varsinaisesti ole kitarasignaalin tiellä.
 
Henk. koht. pidän tuota 100% putki signaalitietä ihan turhana vouhotuksena. Normaaleissa putkivahvistimissa on ihan oikeasti ehkä yksi tai kaksi erilaista paikkaa missä sen putken ihan oikeasti tarvitsee olla jotta sillä on soundillisesti - tai edes toiminnallisesti - mitään merkitystä. Jos vaikka puhutaan esim. "putkisäröstä" niin sellaista ei parista ensimmäisestä etuasteen vahvistusasteesta edes saa (johtuen alhaisista signaalitasoista ja noiden asteiden siihen suhteen korkeasta "headroom:ista), joten ihan sama vaikka nuo vahvistusasteet korvaisikin puolijohtein. Sama pätee usein myös ns. "recovery" -asteisiin joissa idea on lähinnä nostaa signaalitasoa ilman säröytymistä (esim. passiivisen EQ:n jälkeen). Loppupeleissä sitä paljon puhuttua putkisäröä voi jossain etuasteessa esiintyä ehkä jossain yhdessä tai kahdessa vahvistusasteessa ja kaikki muut asteet kuulostaisivat ihan samalta toteutettuna puolijohteinkin. Myös toi "phase inverter" -särö saa nykyään ihan liioitellut mittasuhteet verrattuna siihen kuinka yleistä se oikeasti on...
 
Kefiiri
19.06.2015 11:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teemu-t-k: Henk. koht. pidän tuota 100% putki signaalitietä ihan turhana vouhotuksena.
 
Plussa tästä :D Hyvin muotoiltu.
 
En ole musiikin asiantuntija.
mpekkanen
19.06.2015 13:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta on välillä aika huvittava seurata keskustelua putkivahvistimien ylivertaisuudesta kun sama kaveri saattaa keräillä monenlaisia fuzz pedaaleita. Eikös niissäkin ole juurikin niitä transistoreita ja jotkut vieläpä erittäinkin harvinaisia jopa.
Sitten mietitään mitkä germanium transistorit ovat parhaimpia mihinkäkin fuzz pedaaliin ja saatetaan jopa keräillä niitä :)
 
Itsellä on nytkin niin trankku kuin putkicombokin ja Fulltonelta löytyy niitä ensimmäisiä 69 fuzz ja Fulldrive 2. Jälikimmäinen on kylläkin OD tyylinen purkki, mutta ei siitäkään putkia sisältä löydy vaikka on soundiltaan todella hyvä.
 
Gabe
19.06.2015 15:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Toisaalta on välillä aika huvittava seurata keskustelua putkivahvistimien ylivertaisuudesta kun sama kaveri saattaa keräillä monenlaisia fuzz pedaaleita. Eikös niissäkin ole juurikin niitä transistoreita ja jotkut vieläpä erittäinkin harvinaisia jopa.
Sitten mietitään mitkä germanium transistorit ovat parhaimpia mihinkäkin fuzz pedaaliin ja saatetaan jopa keräillä niitä :)

 
Mitenkäs ne fuzzit vaikuttaa mitenkään putkivahvistimien kelvollisuuteen? :) Ovatpahan vain yksi tapa särkeä ääntä muiden joukossa. Itse pidän putkivahvistimista monestakin syystä, mutta käytän mielelläni pedaaleita apuna erilaisten säröasteiden ja yhdistelmien rakenteluun. Olen omistanut pari putkella kukkuvaa särötintäkin, mutten saanut niistä oikein lisää käyttöarvoa. Aika paljon tulee kyllä soiteltua myös ihan ilman laatikoita, puhtaat ja pikkurosot otan mieluiten vahvistimesta. Kaikenlainen absolutismi/purismpi on pahasta, jos joku soundi on hyvä ja toimii niin se on hyvä ja toimii.. eipä sillä ole väliä millä ja miten se on toteutettu. Pedaaleilla saa aikaan takuulla mielenkiintoisempia soundeja kuin putkivahvistimella yksinään, esimerkiksi Zvex Machine + Analog Man Sun Face + Bluetone Shade Custom (JTM45/Plexi) pikkurosolla on jotain sellaista mihin en ole aiemmin törmännyt. :D
 
Itsellä on nytkin niin trankku kuin putkicombokin ja Fulltonelta löytyy niitä ensimmäisiä 69 fuzz ja Fulldrive 2. Jälikimmäinen on kylläkin OD tyylinen purkki, mutta ei siitäkään putkia sisältä löydy vaikka on soundiltaan todella hyvä.
 
Oletkos kokeillut lyödä tuota 69 fuzzia trankkucombon eteen? Itse olen ja voin sanoa että siinä taas muistin miksi se putkivahvistin on parhautta.
 
Mutta joo, onhan se niin että transistorivahvistimilla on vähän turhan huono maine. Johtuu varmasti siitä että kun halutaan tehdä mahdollisimman halpa vahvistin niin se toteutetaan transistoreilla. Kummipoika sai Harley Benttonin starttipaketin ja se siinä mukana tullut vahvistin oli suoraan sanottuna ihan kamala. Kun taas Yamaha THR-sarja kuulostaa hyvinkin kelvolliselta.
 
Olen miettinyt että pitäisi joskus värvätä joku kotimainen paja tekemään mahdollisimman härski transistorivahvistin p2p tekniikalla ja sisuksiin läjä jotain harvinaisia germanium trankkuja. :)
mpekkanen
19.06.2015 17:16:15 (muokattu 19.06.2015 17:35:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kyllä myöntää etten ole tuota Fulltonen 69 fuzzia laittanut Harley Benton M-20 vahvarin eteen. En usko, että soundi olisi halutunlainen :)
 
Tuo vahvari tuli minulle kun ostin Harley Benton straton ja siihen tuli vielä pussi, hihna, piuha ja viritin, tuon vahvarin lisäksi.
Hinta oli koko paketille 50 euroa ja olen kyllä soitellut kitaralla ja vahvarillakin helposti jo tuon edestä. Vahvistimesta haluan puhdasta soundia ja soitan joskus lap steel ja slidelle avoimessa vireessä olevia kitaroita. Tuo kyseinen strato on nyt avoimessa E-mollissa ja siinä tai duurissa tuntuisi olevan ihmeen hyvä, vaikka hinnasta ei sitä heti uskoisikaan. Hawajivireeseen en ole kitaraa kokeillut ja siihen vaatisi muutenkin aivan toisenlaiset kielet. Siihen soittoon, ehkä toinen kitara.
 
Toki siinä slidesoitossa voi välillä ja käytöstä riippuen toimia ihan hyvin putkivahvarin mukava pienisärö, mutta C6-vireen hawajitouhuissa on mahdollisimman puhdas minusta hyvä.
Asun myös nykyään sellaisessa talossa, ettei suurta volumea pysty käyttämään. Tähän asuntoon on oma Fender Pro Junior ihan liian äänekäs ja siitä saa ne parhaat soundit hieman isoimmilla volumeilla. Myöskin ne parhaat soundit tulee aika isoilla volumeilla, vaikka noita pedaaleita käyttäisikin.
Se kyllä toimii fuzzin ja Fulldrivenkin kanssa todella hyvin ja muutenkin.
 
Oikeasti laitoin tuon fuzz ja putkivahvari jutun, koska monesti se hyvä soundi on monenlaisten tekijöiden summa. Eli hyvänkin putkivahvistimen edessä saatta transistoreilla tehty fuzz soida todella hyvältä.
Itse olen aikaisemminkin huomannut, että hyviä trankkujakin on ja niin on putkivahvareitakin.
 
Nyt käytössäni oleva trankku ei ole varmasti paras, mitä markkinoilla on saatavilla. Se kuitenkin ajaa hyvin asiansa ja voin vaikka laittaa joskus tuosta 50 euron setistä jonkun klipin jossa soitan avoimella vireellä vaikka bluesia tai jotain :)
 
Ziggy Bubba
19.06.2015 19:51:00 (muokattu 19.06.2015 21:36:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku puhui aiemmin, että putkivahvarin soundi tulee niistä putkista, mutta eihän se ihan noin simppeliä ole. Etenkin higain-peleissä niitä stäkättyjä trankkuasteita voi olla ties kuin paljon etuasteessa. Eikä tämä siis ole mikään ongelma/haukku, niin esim. Peavey 5150:t tekee sen massiivisen ja tiukasti kompressoidun junttansa.
 
Tässä on oikein hyvää putkivahvareiden "myyttien bustausta" Mad Proffan hemmoilta, noin 1:30 tulee myös passelia infoa trankkuvahvareista ja niiden kuormista.
 
"Vahvistimet Q & A":
https://www.youtube.com/watch?v=eEErkz9HS38
 
Tässä saman turinasession jatkoa:
https://www.youtube.com/watch?v=XWLiitXFnNI
 
Ite opin näistä parista klipistä jo paljon.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
hollstro
19.06.2015 22:09:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellä ehdottaa hyväsaundista trankkupeliä kitaralle? Mulle kun ei ole vielä vastaan tullut. Vasta vuodesta 1975 olen asiaa ihmetellyt.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Gabe
19.06.2015 22:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Joku puhui aiemmin, että putkivahvarin soundi tulee niistä putkista, mutta eihän se ihan noin simppeliä ole. Etenkin higain-peleissä niitä stäkättyjä trankkuasteita voi olla ties kuin paljon etuasteessa. Eikä tämä siis ole mikään ongelma/haukku, niin esim. Peavey 5150:t tekee sen massiivisen ja tiukasti kompressoidun junttansa.
 
Tässä on oikein hyvää putkivahvareiden "myyttien bustausta" Mad Proffan hemmoilta, noin 1:30 tulee myös passelia infoa trankkuvahvareista ja niiden kuormista.
 
"Vahvistimet Q & A":
https://www.youtube.com/watch?v=eEErkz9HS38
 
Tässä saman turinasession jatkoa:
https://www.youtube.com/watch?v=XWLiitXFnNI
 
Ite opin näistä parista klipistä jo paljon.

 
Kiitti linkistä, olikin mennyt ihan ohi tuo.
tommiot
19.06.2015 22:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Joku puhui aiemmin, että putkivahvarin soundi tulee niistä putkista, mutta eihän se ihan noin simppeliä ole. Etenkin higain-peleissä niitä stäkättyjä trankkuasteita voi olla ties kuin paljon etuasteessa. Eikä tämä siis ole mikään ongelma/haukku, niin esim. Peavey 5150:t tekee sen massiivisen ja tiukasti kompressoidun junttansa.
 
Ei 5150:ssa kyllä mitään trankkuvahvistusasteita ole.
 
Ziggy Bubba
19.06.2015 22:35:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Onko kellä ehdottaa hyväsaundista trankkupeliä kitaralle? Mulle kun ei ole vielä vastaan tullut. Vasta vuodesta 1975 olen asiaa ihmetellyt.
 
Tech 21 Trademarkin 30-wattinen on ainakin aika hyvä laitos. Aikoinaan tyrmäsi rinnalla olleen Peaveyn Classic 30:n helposti. Se iso 120-wattinen taas oli tosi tumppu bändikäytössä oman kokemuksen mukaan. Taitaa olla eri pääte.
 
Puhtaisiin Roland Jazz Chorus taitaa olla sattuneista syistä aika suosittu peli. Blackstarin HT-vahvarit lienee monet aika lähellä trankkua, vaikka putkia onkin parit. (Tästä enemmän tietävät kertokoon enemmän.)
 
Randall on tehnyt isosti nimeä trankuilla, tosin ne on monet ehkä pienemmän budjetin hemmoille suunnattu.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Ziggy Bubba
19.06.2015 22:38:13 (muokattu 19.06.2015 22:46:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Ei 5150:ssa kyllä mitään trankkuvahvistusasteita ole.
 
Jaa siinä ajetaan vaan etusputket noin kuumalle? Noihin mun aiemmin linkittämiin Custom Sounds -klippeihin vedoten olen eri mieltä. Ja en ole insinööri.
 
Itellä on Orangen Rockerverb, jossa on 4 eri säröastetta yhdessä särökanavassa. Tehdäänkö ne kaikki pelkästään putkilla? Epäilen vahvasti.
 
E: Putkivahvareissa on siis trankkuja reippaasti sisällä, useassa ihan sen särön tuottamiseen myös.
 
E2: Tossa puhutaan just noista säröasteista:
https://youtu.be/XWLiitXFnNI
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
pappasfin
19.06.2015 23:23:45 (muokattu 19.06.2015 23:30:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Onko kellä ehdottaa hyväsaundista trankkupeliä kitaralle? Mulle kun ei ole vielä vastaan tullut. Vasta vuodesta 1975 olen asiaa ihmetellyt.
 
Eleven Rack ;D (tosin bassolla en saa soundista hyvää mutta se vaan johtuu siitä, että olen täysin kädetön ja surkea basisti)
 
Tosin räkkivehje mutta ei kait sen väliä, trankkupeli kuiteskin ja hyvä soundinen.
Itekin tykästyny putkivehkeisiin mutta kun tuota Elevern Rackiä ekaa kertaa testasin niin huomasin, että siinä oli ihan mukavasti putkimaista dynamiikkaakin ja soundi kohdillaan.
 
Mitä on tullut soiteltua ja myöskin testailtua eri putkivehkeitä niin eihän se soundin hyvyys mene sen mukaan onko vahvari trankku vaiko putkari. Kyllähän putkareistakin löytyy ainakin mun korviin ns. "huono soundista vahvaria" vai pitäskö sanoa, että en vaan löydä sitä hyvää soundia kaikista koska en osaa just pistää namiskoja oikeaan asentoonsa ;D
 
Hyvää soundia saa niin putkarista kuin trankustakin ja soundithan on aina jokaisen omakohtaisia mieltymyksiä.
 
Ennen ei trankuista mistään tainnut löytyä ns. putkivehkeen dynamiikkaa ja samaa herkkyyttä, jolla putkari vastaa soittajan nyansseihin ja tatsiin mutta yhä enemmän nykyään taitaa nuo trankut tähän pystyä suht kivasti.
 
Itse ihmettelen sitä, miksi ylipäätään pitäisi laittaa jompikumpi toistaan paremmaksi, meitähän on moneen lähtöön ja makuja monta ja niin trankku kuin putkarit ajavat asiansa.
 
Kaikista tärkein soiton suhteen ja soundin muodostamisessa on se soittaja, jos soittaja ei osaa hommaansa niin aivan sama onko sillä putkari tai trankku kun tuloksena se soitto ei tuota hyvää kuultavaa ja olen ainakin monta kertaa jo itse todennut, että soundi lähtee sormista ja allekirjoitan väitteen kun on niin monta kertaa jo todennut käytännössä, että aivan samalla laitteistolla ja säädöillä on tuloksena yhtä monta soundillista palettia kuin soittajaakin (varsinkin jos ei vedetä yliääni-mörkö-säröillä, toki mörkö-säröilläkin eroja kuulee mutta isot säröt peittää jonnin verran eroja soittajien soundn suhteen)
 
Vaikka soittajan sormista lähtee niin on myös tärkeät osata säätää ne mieleiset soundit vehkeestä kuin vehkeestä jä tässä on vaihtelua melkoisesti eri ihmisillä, osa löytää ne soundit helpommin ja osa ei ja toki laitteiston käyttöliittymäkin vaikuttaa asiaan kun soudeja säätää ja varmaan siksi osa tykkää ns. perusvehkeistä ilman liiallista säätämistä ja käyttää spedujakin harvakseltaan ketjussa.
 
Ite en lähde ruotimaan trankun ja putkarin eroja kun soundin hyvyys on jokaisen mieltymys sekä taito hyppysissä sekä taito säätää kamoistaan ulos miellyttävää soundia.
 
PappaSFin
Ziggy Bubba
19.06.2015 23:47:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä dynamiikkaa pitää olla sopivasti. Monessa puhtaassa kanavassa sitä on jo liikaa, pieni särö tuo sopivan kompression yleensä mun makuun. Ei kitaristi mitään 100db headroomia tartte.
 
Musta paremmin hyvää putkaria kuvaa "säröytyvyys" kuin dynamiikka - että miten nätisti se vahvari kääntyy puhtaasta pieneen, kehräävään ruttuun. Kyllä dynamiikkaa löytyy about mistä vaan vahvarista.
 
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
blues guitar
20.06.2015 00:08:16 (muokattu 20.06.2015 00:34:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm....Eleven Rack, Yamaha THR...Mallintavia?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
fox
20.06.2015 00:15:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Onko kellä ehdottaa hyväsaundista trankkupeliä kitaralle? Mulle kun ei ole vielä vastaan tullut. Vasta vuodesta 1975 olen asiaa ihmetellyt.
 
No, ensin pittää saaha selvityksi "hyväsoundinen".. Jos ensittäin vaatimukset ovat huikean kovat, ja vallankin toiseksi lähtöasetelma on se, ettei hyväsoundista trankkupeliä ole olemassa, voi olla että vallan turha on mitään esittääkään, ettei tuu paha mieli. Sille esittäjälle.. ;)
Jo mainittujen Tech21:sen ja (vallankin) Rolandin eri JC-mallien, jotka muuten on ihan studioonkin kelvanneet monilla uudempaakin musiikkia soittavilla isoilla staroilla, noin muuten todettuna, voi vielä lisäillä vaikkapa
 
B.B. Kingin luottopeli Lab L-5, sekä Lab L-9 joiden takaa löytyy mm. Robert Moog ja toki Gibson-konserni..
Acousticin kombot aika monelle myös kelvanneet, samoin Randallin vahvistimet.
Briteissä oli joskus muinoin sellasiakin laitteita, kuin Alligator Amps, sitten ei voi oikein sivuuttaa sellaisia "työjuhtia" kuin Carlsbro Stingray, se vanhempi on tiämmä parempi, ja jotkut käyttivät paljon H/H :n trankkunuppia.
Yamahan G-100 -vahvistinta arvostavat tuolla suuressa maailmassa, vallankin jats-miehet, eikä se huono voi olla. Gilmourikin tykkää, enemmänkin käytössä hällä vissiin Yamahan leslie, jonka vahvistinaste on tuon G-100:sen.
Räkkipuolella vallan käytetty pääte oli Rocktronin Velocity, eri voimakkuuksilla. Viissatasta Velocitya 10 neliön treeni-betonibunkkerissa kun ihan vähän aukasee, ei taatusti sitä päätesäröä kaipaa. Tosin tuskin kukaan koittaa moisessa tilassa päätesäröä, sitä ihanaa ja kermaista, edes 50W putkivehjeksellä. :)
Eihän siinä, jos ehdottomasti halajaa putkikonetta, niin siit vaan.. Kannattanee ehken muistaa kuitenkin, siis jos soittaa muutenkin kuin vaan "ihan himassa", että äänentoistopuolella vallankin isommissa ympyröissä se FOH-pääteräkki ei oo vuosikymmeniin sisältänyt putkivahvistimia... Noin hajahuomiona heitin tämmösen.. ;)
Trace Elliotit muuten on kanssa trankkuvahvistimia.. noin vielä lisänä sopassa. Olkoonkin, että verrattomasti enemmän löytyy tuolta bassojen puolelta noita Traceja. Myös meiltä.
Mutta itsehän en oo kuin vasta jonkun 6 vuotta enemmän keikkaa tehnyt, toki. Siis 1969 alkaen. Soundeja en oo siinä kauheesti ihmetellyt. Soittokunnallamme on ehtiny tuossa ajanjaksossa olemaan niin putkeä, hybridiä kuin eri moista ja eri skemoilla toteutettua transistor-vahvistintakin.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tjj2000
20.06.2015 08:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillälailla kysymys on turha, jos jokin vahvistin tyydyttää ja täyttää sen hetkisen musisointitarpeen, on ihan sama miten ääni syntyy.
Vähän niinkuin autoissa on nykyään bensiini, diesel ja hybridimallit.
Soittelin jossain välissä monta vuotta tämmöisellä http://www.henkbloebaum.nl/My%20Gui … r/Yamaha%20JX30B/yamahjx30bpage.htm ja olin ihan tyytyväinen.
No nyt on käytössä Fender G-DEC, Orange Micro Terror ja Fender Hot Rod Deluxe; jokaisella on paikkansa.
Soittotuntuma on jokaisella erilainen, mutta niin on lopputuloskin.
 
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
perttime
20.06.2015 11:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: No, ensin pittää saaha selvityksi "hyväsoundinen".. ...
 
Jo mainittujen Tech21:sen ja (vallankin) Rolandin eri JC-mallien, jotka muuten on ihan studioonkin kelvanneet monilla uudempaakin musiikkia soittavilla isoilla staroilla, noin muuten todettuna, voi vielä lisäillä vaikkapa
 
...

 
- Rolandin uudet Blues Cubet tuntuu miellyttävän monia.
- Quilter
- Custom Tones "Ethos Overdrive" etuvahvistimet tai pikkuvahvistimet.
- Award-Session tuottaa aika kohtalaisia uusia 22W vahvistimia ja huoltaa ja modaa vanhoja Sessioneita.
 
Näissä ei ehkä metallisoundeihin ole suoraan ratkaisua, jos ei sitten Quilterin Tone Block pääteasteena jonkin etuvahvistimen perässä.
 
teemu-t-k
20.06.2015 12:08:03 (muokattu 20.06.2015 12:08:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: noin muuten todettuna, voi vielä lisäillä vaikkapa...
 
Pignosen ja "Deacy:n". Pikkuisia transistorileluja joita kuullaan vaikkapa Eric Claptonin, Frank Zappan ja Queenin albumeilla.
 
Ja kasarin loppupuolellahan oli vaikkapa toi boomi chorus -efektillä höystettyyn ja reippaasti kompressoituun hi-gain soundiin, jota irtosi vaikkapa akselilta ADA / Rockman / Gallien-Krueger... pitkälti trankkupelejä. Kuullaan muun muuassa Iron Maidenin, Rushin, Bostonin, ZZ Topin, Mötley Crüen, yms. muiden aikakauden suurten nimien tuotannolla.
 
Noita edellämainittuja Lab Series vahvistimia käytti myös muuan Allan Holdsworth. Sama herra on susosinut myös muita "putiikki" trankkuvahvistimia, esimerkkeinä vaikka Pearce ja Hartley-Thompson.
 
The Ventures -bändi pisti pystyyn yrityksen tuottaa omaa nimeään ja (bändin importoimaa) Mosrite brändiä kantavia trankkuvahvistimia. Eivät jää mielestäni soundillisesti varjoon vaikka AC30:lle. No, käyttihän noita jopa bändi ylpeästi itsekin...
 
Mun mielestä Rory Gallagherin parhaat soundit lähti sen Stramp Power Baby kombosta, joka sattuu myös olemaan trankkuvahvistin. Beatlesin ja Rolling Stonesin tyypit ovat myös soitelleet transistorivahvistimilla. Santanan Woodstock keikka ja eka levy on silkkaa "transistorisoundia" ja näitä esimerkkejä riittäisi kyllä oikeastaan loputtomiin.
 
tommiot
20.06.2015 14:35:00 (muokattu 20.06.2015 14:35:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Jaa siinä ajetaan vaan etusputket noin kuumalle? Noihin mun aiemmin linkittämiin Custom Sounds -klippeihin vedoten olen eri mieltä. Ja en ole insinööri.
 
Itellä on Orangen Rockerverb, jossa on 4 eri säröastetta yhdessä särökanavassa. Tehdäänkö ne kaikki pelkästään putkilla? Epäilen vahvasti.
 
E: Putkivahvareissa on siis trankkuja reippaasti sisällä, useassa ihan sen särön tuottamiseen myös.
 
E2: Tossa puhutaan just noista säröasteista:
https://youtu.be/XWLiitXFnNI

 
En mä oo ainakaan nähny että juuri missään putkivahvistimissa olis transistorivahvistusasteita sisällä muuten kuin korkeintaan kaiun tai efektiloopin ajamiseen. Mainitut Rockerverb ja 5150 tuottavat kyllä särön ihan 100% putkissa. Ei niitä putkia mitenkään kuumana ajeta, vaan eri tavoin biasoituja ja filtteröityjä putkiasteita laitetaan vaan tarpeeksi monta peräkkäin.
 
Kefiiri
20.06.2015 16:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: En mä oo ainakaan nähny että juuri missään putkivahvistimissa olis transistorivahvistusasteita sisällä muuten kuin korkeintaan kaiun tai efektiloopin ajamiseen.
 
Joo... pitää muistaa, että yhden etusputken sisään mahtuu kaksi näitä Mesan mainostamia "säröasteita".
 
Nämä keskustelut menevät aina tähän, että trankkuvahvarien ystävät, joihin itsekin kuulun, listaavat transistorivahvistimia käyttäneitä artisteja ja putkivouhottajat eivät lotkauta korviaankaan. Itse en enää jaksa moista vänkäystä ;) aivan sama.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 59 10 11 12 13

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «