Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittajan vaikutus soundiin- testi
1 2 3 4 5 6
Sammo
22.06.2015 14:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: "No matter what you plug into, you're going to sound like you" -- Robben Ford --
 
"I spend more time than I like to on my equipment and less than I should" -- Robben Ford --
 
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
tender.insanity
25.06.2015 13:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä vielä juttua:
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/juupajuu.jpeg
 
Gabe
25.06.2015 13:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi muuten kiva jos jokainen osallistuja vetäisi saman vedon kahdella ihan erilaisella vahvistimella, kuulisi miten paljon se itse vahvistin vaikuttaa soundiin. Kun tuo yksi on käsintehty trainwreck klooni niin ottakaa rinnalle joku mahdollisimman halpa ja pieni transistoricombo. Minä voin ostaa sellaisen aloittelijapaketin mukana tulleen halppiksen kummipojalta ja laittaa tulemaan jos joku siellä maksaa rahdin.. Nakatkaa vaikka kaatopaikalle sen jälkeen. Ostan pikku pelimannille Thr:n tilalle. Otetaan selvää onko niillä kamoilla väliä. ;)
Exhausted
25.06.2015 14:33:37 (muokattu 25.06.2015 14:34:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta jos erisetään saundi ja soittotatsi niin sormilla ei ole hirveästi vaikutusta saundiin. Toki hyvän soittajan tunnistaa soittotatsistaan ja tyylistään (vibratot, slidet, venytykset, sointukäännökset jne), jos osa on sellainen jossa on tulkinnanvaraa, mutta esim pelkkiin pitkiin voimasointuihin tai yksittäisiin ääniin perustuvassa osassa saundiin voi vaikuttaa aika vähän, käytännössä vain plektrakäden atakilla ja plektran osumakulmalla kieliin.
Kefiiri
25.06.2015 15:05:02 (muokattu 25.06.2015 15:06:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No soitetaanalle neljä tahtia aina kutakin niin ei pitäisi tulla pulmia;-) eikös alle neljätahtia mene kevyesti sitaattioikeuden piiriin.... vai hä?
 
Ei se mene... koko neljän tahdin lainauslupa on kuulemma väärinkäsitykseen perustuva urbaanilegenda.
 
Soitatte vaan niin huonosti että valeasuinen Teoston edustaja ei tunnista biisejä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
25.06.2015 15:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Minusta jos erisetään saundi ja soittotatsi niin sormilla ei ole hirveästi vaikutusta saundiin. Toki hyvän soittajan tunnistaa soittotatsistaan ja tyylistään (vibratot, slidet, venytykset, sointukäännökset jne), jos osa on sellainen jossa on tulkinnanvaraa, mutta esim pelkkiin pitkiin voimasointuihin tai yksittäisiin ääniin perustuvassa osassa saundiin voi vaikuttaa aika vähän, käytännössä vain plektrakäden atakilla ja plektran osumakulmalla kieliin.
 
Ei sillä välttämättä yhdessä voimasoinnussa olekaan, mutta jos soitetaan oikeita biisejä, niin sillä alkaa olemaan. Toisaalta ei soundia nyt voi omaksi erilliseksi saareksikaan eristää, koska kyllä se soundi on osiensa summa. Tai jos eristetään, niin mitä merkitystä sillä oikeastaan on mihinkään. Minusta kaikesta erotettu 'soundi' on vain teoreettinen käsite, jolla ei ole musiikin kanssa mitään tekemistä. Eikä muutenkaan mitään merkitystä, koska aina kun soitetaan biisejä, niin se soittajan vaikutus väkisinkin mukana siinä soundissa. Siis siinä soundissa, jota kuunnellaan ja arvioidaan ja jolla on merkitystä. Just imo.
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Myrkky Nuoli
25.06.2015 16:11:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saundi lähtee sormista -mantra alkaa olla jo niin väsynyt, ettei oo tosikaan. Saundi on soittajan ominaisuuksien, kaluston ja kuulijan summa. Tuo on nimenomaan oikein, että se LÄHTEE sormista. Tuskin kukaan uskoo, että millä vaan vehkeiltä voi kuulostaa samalta, vaikka kuulostaisikin "itseltään". Sillon me puhutaan jo enemmän maneereista kuin saundista. Eri lailla soittotekniikkaan reagoivat kamat myös inspaavat ja kannustavat soittamaan eri tavoilla. Ihan niin kuin erilaisilla kitaroilla tulee vedettyä erilailla. Tai jos näin ei ole niin sitten suhde soittokamoihin on ihan erilainen kun mulla. Mulla kamojen vaihtelun pointti on nimenomaan tuo. En tajua tuota jankkausta. Soittokamoilla on iso merkitys lopputulokseen, eikä siitä minusta voi edes kiistellä.
 
More Nintendo, less Marshall.
Exhausted
25.06.2015 16:15:15 (muokattu 25.06.2015 16:16:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinhän se on, että me halutaan kuulla hyvää soittajaa, ei hyvää vahvistinta. SRV on varmaan äärimmäinen esimerkki siitä että kaverin soittotatsi oli sellainen jonka saattoi laittaa mihin tahansa styrkkariin ja olennainen välittyi, mutta silti jengi ostelee tietyillä chipeillä varustettuja Tube Screamereita metsästääkseen SRV-fiilistä...
 
Silti, minusta kyse ei ole saundista vaan soittotatsista tai -tyylistä. Saundi on äänenväri, jolla jokin sävel tai sointu toistetaan, taajuuksien ja dynamiikan vaihteluja. Soittotyyliin vaikuttaa sitten tiettyjen sävelten korostaminen, vibrato, venytykset, hammer-onit, pull-offit, slidet, miltä kieleltä sävel soitetaan, downstroke vai upstroke, montako kieltä soi soinnussa, mitkä kielet korostuu soinnussa, mitkä sävelet soi päällekkäin, dempataanko säveliä jotenkin. Soittotyyli kuuluu enemmän useiden välisten sävelten kuljetuksissa kuin yksittäisissä äänissä, kun taas saundia voi arvioida jo yhden äänen perusteella.
 
Esim: Jimi Hendrixin tavaramerkkisaundiin kuuluivat Stratocaster, wah, Fuzz Face ja Marshall. Jimi Hendrixin soittotatsiin kuuluivat isot venytykset, hammer-onit sointujen päälle, peukalolla soitetut bassoäänet jne. Toki jos Jimi soittaisi Gibson Les Paulia Fender Twinin läpi omalla tyylillään, tunnistaisimme hänet silti Jimiksi.
 
Soittotyyli lähtee sormista, saundi ei juurikaan. Toki soittovoimakkuus, sointuote, kielivalinta tai kielten määrä soinnussa vaikuttavat saundiinkin, mutta suurimmaksi osaksi sormista lähtee vain soittotatsi.
Laulava Kylätohtori
25.06.2015 16:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Saundi lähtee sormista -mantra alkaa olla jo niin väsynyt, ettei oo tosikaan..
 
No ei se nyt välttämättä ihan noinkaan ole. Tai tietysti riippuu, miten haluaa soundin määritellä. Mutta pointtina, mulla ainakin, on se, että jos hakee jonkun tietyn kitaristin soundia (kuten usein tehdään), niin ei se sillä löydy, että hankki samat soittokamat. Kyllä se soittaja siinä mielessä siihen soundiin vaikuttaa. Vaikka osa siitä soundista määriteltäisiin soittotatsiksi, niin mitä merkitystä sillä on, koska se normijamppa ei kuitenkaan saa saman kuuloista settiä kuin nyt esim. SRV, vaikka kuinka kyselisi, millä kamoilla SRV veti ja hankkisi ne samat romut. Tämä siis ainakin itsellä pointtina siinä (väsyneessä) 'soundi lähtee sormista' mantrassa.
 
Exhausted: Näinhän se on, että me halutaan kuulla hyvää soittajaa, ei hyvää vahvistinta. SRV on varmaan äärimmäinen esimerkki siitä että kaverin soittotatsi oli sellainen jonka saattoi laittaa mihin tahansa styrkkariin ja olennainen välittyi, mutta silti jengi ostelee tietyillä chipeillä varustettuja Tube Screamereita metsästääkseen SRV-fiilistä...
 
Tämä nyt oli vähän se meikäläisen pointti. Se on ihan sama, mitä chippejä jengi siihen tubescreameriinsa pistää, niin ne ei kuulosta SRV:ltä kuitenkaan, koska se SRV soundi ei ole siitä tubescreamerista kiinni. Toki jotain taajuusspektrejä voidaan alkaa analysoimaan, että mikä suhde eri taajuuksilla on kokonaiskuvassa, mutta mitä merkitystä sellaisella on oikeastaan yhtään mihinkään.
 
Silti, minusta kyse ei ole saundista vaan soittotatsista tai -tyylistä. Saundi on äänenväri, jolla jokin sävel tai sointu toistetaan, taajuuksien ja dynamiikan vaihteluja. Soittotyyliin vaikuttaa sitten tiettyjen sävelten korostaminen, vibrato, venytykset, hammer-onit, pull-offit, slidet, miltä kieleltä sävel soitetaan, downstroke vai upstroke, montako kieltä soi soinnussa, mitkä kielet korostuu soinnussa, mitkä sävelet soi päällekkäin, dempataanko säveliä jotenkin. Soittotyyli kuuluu enemmän useiden välisten sävelten kuljetuksissa kuin yksittäisissä äänissä, kun taas saundia voi arvioida jo yhden äänen perusteella.
 
Esim: Jimi Hendrixin tavaramerkkisaundiin kuuluivat Stratocaster, wah, Fuzz Face ja Marshall. Jimi Hendrixin soittotatsiin kuuluivat isot venytykset, hammer-onit sointujen päälle, peukalolla soitetut bassoäänet jne. Toki jos Jimi soittaisi Gibson Les Paulia Fender Twinin läpi omalla tyylillään, tunnistaisimme hänet silti Jimiksi.
 
Soittotyyli lähtee sormista, saundi ei juurikaan. Toki soittovoimakkuus, sointuote, kielivalinta tai kielten määrä soinnussa vaikuttavat saundiinkin, mutta suurimmaksi osaksi sormista lähtee vain soittotatsi.

 
No jos sen noin haluaa erotella, niin olet kyllä oikeassa. Jos soundi on vain se äänenväri ja voimakkuus, niin silloin sen soittajan mahdollisuudet vaikuttaa siihen on rajalliset. Tai siis niitä ei ole, jos soundi on pelkästään se, miten signaali muuttuu vahvistimessa.
 
Mutta omassa maailmassani soundi tarkoittaa sitä, miltä se kokonaisuus kuulostaa eli siinä on signaaliketju + soittotatsi mukana. Minusta tuollainen pelkkä teoreettinen soundiajattelu (ilman soittotatsia mukana) on varsin turhaa, koska ihminen sitä kitara kuitenkin soittaa - omalla soittotatsillaan. Eli jos oikeaa musiikkia ajatellaan, niin sitä soittotatsia ei siitä pois saa oikein mitenkään, vaan se on väkisin mukana siinä, mitä esim. levyltä kuunnellaan...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Kefiiri
25.06.2015 16:47:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo... samaa mieltä Kylätohtorin kanssa. Termillä "soundi" voidaan eri yhteyksissä tarkoittaa eri asioita, mutta kyllä soittajan tatsi täytyy huomioida kun puhutaan vaikka SRV:n soundista.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Myrkky Nuoli
25.06.2015 18:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mutta omassa maailmassani soundi tarkoittaa sitä, miltä se kokonaisuus kuulostaa eli siinä on signaaliketju + soittotatsi mukana.
 
My point exactly. Ja muutenkin ymmärrän sun pointin ihan täysin, mutta musta tuntuu, että jengi näkee nää keskustelut keskenään eri tavoin. Lähestulkoon joka kerta kun kysellään kamavihjeitä johonkin tietyn saundin suuntaan lipumisesta niin alkaa se saarna siitä miten saundi lähtee sormista. Eikse nyt oo kaikille itsestään selvää, että soittotatsi on tosi iso tekijä lopputuloksessa? Miksi pitää olettaa, että nää kyselijät ajattelee löytävänsä just tasan sen saundin jostain tietyistä kamoista. Sitten taas on jengi, jotka pitää laitteita ihan irrelevantteina ja se on vaan älyttömän kapeakatseista ja yksinkertaisesti väärin. Vaikka maaliin pääsisi millä tahansa kamoilla, niiden välillä tulee olemaan jättimäisiä eroja, enkä nää mitään syytä valita niitä itselle ei-sopivia vaihtoehtoja. Miksei näistä voi vaan keskustella ihan sulassa sovussa ja ymmärtää, että molemmat aspektit on ylitsepääsemättömän tärkeitä vaikuttajia?
 
Exhausted: Toki jos Jimi soittaisi Gibson Les Paulia Fender Twinin läpi omalla tyylillään, tunnistaisimme hänet silti Jimiksi
 
Näin on, ja kuulostaisi täysin erilaisilta omasta soittotyylistään huolimatta. SAUNDI olisi aivan erilainen. Tota keskialueen puutetta kun ei voi kompensoida soittotyylillä.
 
More Nintendo, less Marshall.
pappasfin
25.06.2015 19:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi on kyllä melkoisen mielenkiintoinen asia.
 
Ite mieltäny, että soundi lähtee sormista mutta kuten todettu täälläkin niin toki siihen vaikuttaa kamat myös eli toisinsanoen mäkin soitan omalla tatsilla ja soundeilla sormistä lähtien mutta eri kamoista hieman erillaista soundia tuleepi myös.
 
Ite huomannu tuon soundi lähtee sormista just samalla tapaa mitä Vai totesi eli kun hän vetää samalla setillä ja samalla säädölla ja Van Halen taas kuullostaa erillaiselta, niin monta kertaa huomannu tuon käytännössä.
 
Mutta en mäkään vedä ihan samalla soundilla jos on eri vehkeet.
 
Yksi mielenkiintoinen asia tässä soundissa on ainakin omalla kohdalla eräänlainen ristiriitaisuus omassa päässäni ja tarkoitan alla olevaa:
 
- meikäkin on vaihdellu jonkun verran kitaroita ja vahvaria ja yksi kriteeri mm. ollut näiden ns. erillainen soundi ja esim. kitara perheen toinen toistaan soundillisesti täydentävä erillaisuus, mutta sitten tulee tämä mielenkiintoinen juttu eli vaikka on eri kitaroita ja vahvariakin ollut niin olen huomannut, että kuitenkin haen tietynlaista samaa soundia joka vehkeestä ;D eli enempi tai vähempi vääntelen samanlaista soundia niin clean kuin rosopuolellakin ja tämä kuullostaa vähän älyttömältä ja ajatellu, että mitä ihmettä ja miksi mä hommaan erillaisia kitaroita jos haen suht samanlaista soundia tai siis saman tyyppistä soundia alitajuisesti kun vääntelen namiskuukkeleista.
 
Onko kellään muulla samantapaisia kokemuksia omasta soundimieltymyksestään ja siitä, että tavallaan hakee sitä tiettyä saman tyylistä soundia kamoista kuin kamoista?
 
Toki yritän olla monipuolinen soundeissa mutta kuitenkin ;D
 
PappaSFin
Gabe
25.06.2015 19:12:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Tuskin kukaan uskoo, että millä vaan vehkeiltä voi kuulostaa samalta, vaikka kuulostaisikin "itseltään". Sillon me puhutaan jo enemmän maneereista kuin saundista.
 
Soittokamoilla on iso merkitys lopputulokseen, eikä siitä minusta voi edes kiistellä.

 
Tämän takia tarjosin sitä halppis trankkuvahvistinta verrokiksi. Jos joku onnistuu kuulostamaan täsmälleen samalta sillä kuin käsintehdyllä trainwreck kloonilla niin silloin tuossa hokemassa voi olla perääkin. :) Toki jokainen tuo soittotyylillään paljon itseään kokonaisuuteen, mutta tuskin kukaan kuulostaa samalta oli kamat mitkä tahansa? Tämän huomaa äkkiä jos vaikka kuunnellaan miltä sama soittaja kuulostaa Straton ja neljä wattisen/8 tuuman Champ combon kanssa ja verrataan sitten kun samalla tyypillä on Les Paul ja 100w Mesa Dual Rectifier kera 4x12 kaapin.
Kontiak
25.06.2015 19:21:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Onko kellään muulla samantapaisia kokemuksia omasta soundimieltymyksestään ja siitä, että tavallaan hakee sitä tiettyä saman tyylistä soundia kamoista kuin kamoista?
 
Toki yritän olla monipuolinen soundeissa mutta kuitenkin ;D

 
Jamie yrittää hakea erilaisia saundeja: https://youtu.be/L6zsczrreCY?t=4m57s
 
George Lynch muistaakseni sanoi huomanneensa 40 vuoden metsästyksen jälkeen, että metsästetty saundi on sama, jolla 15-vuotiaana soitti.
 
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Kefiiri
25.06.2015 19:25:31 (muokattu 25.06.2015 19:50:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki eri kamoista lähtee eri sointi. Jos sen todistaminen on tavoitteena, niin sittenhän voisi saman soittopätkän reampata vahvarista toiseen ja keskittyä kuuntelemaan sointieroja. Niitähän todellakin löytyisi, mutta siitäkö tässä pelkästään on kysymys?
 
Edit: kylläpäs tämä virkistävästä ideasta alkanut ketju menee tosikkomaiseksi jaakaamiseksi. Omasta puolestani perun kaikki puheeni... jatkakaa ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Gabe
25.06.2015 19:54:24 (muokattu 25.06.2015 19:58:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Toki eri kamoista lähtee eri sointi. Jos sen todistaminen on tavoitteena, niin sittenhän voisi saman soittopätkän reampata vahvarista toiseen ja keskittyä kuuntelemaan sointieroja. Niitähän todellakin löytyisi, mutta siitäkö tässä pelkästään on kysymys?
 
Ainahan se sama Soundi lähtee sormista, keskittykää soittoon älkääkä kamoihin nalkutus alkaa jos jotain uutta ostaa tai vahaa pistää kiertoon. Olisi hauska oppia miten pienestä halppis trankkucombosta saa saman soundin kuin isosta putkikoneesta ja kunnon kaapista.. Esimerkiksi. Tai miten Voxista saa Dual Recton mättöä tatsia vaihtamalla. Tämän kun oppis niin ei sitten tarttis omistaa kun se yksi parin kympin combo. :)
Sarko
25.06.2015 20:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ainahan se sama nalkutus alkaa jos jotain uutta ostaa tai vahaa pistää kiertoon. Olisi hauska oppia miten pienestä halppis trankkucombosta saa saman soundin kuin isosta putkikoneesta ja kunnon kaapista.. Esimerkiksi. Tai miten Voxista saa Dual Recton mättöä tatsia vaihtamalla. Tämän kun oppis niin ei sitten tarttis omistaa kun se yksi parin kympin combo. :)
 
Tolla halpis-trankkucombolla tarkoitetaan tässä yhteydessä varmaan jotain Fender Frontmania tai Gorilla, ei varmaankaan Roland Jazz Chorusta tai vanhaa Peavey Banditia saatika Yamaha G100:sta ;)
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Kefiiri
25.06.2015 20:08:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Tolla halpis-trankkucombolla tarkoitetaan tässä yhteydessä varmaan jotain Fender Frontmania tai Gorilla, ei varmaankaan Roland Jazz Chorusta tai vanhaa Peavey Banditia saatika Yamaha G100:sta ;)
 
No eihän noistakaan lähde dual recto möhellys. Sormihuomauttelutraumasta kärsivät ottavat tässä erävoiton.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Sarko
25.06.2015 20:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: No eihän noistakaan lähde dual recto möhellys. Sormihuomauttelutraumasta kärsivät ottavat tässä erävoiton.
 
Ah, eipä tietenkään lähde! Mietinkin tuossa aiemmin että onko tässä kyse Recton paremmuuden toteamisesta suhteessa esim. kaikkiin muihin vahvistimiin kun ei tää pointti oikein muuten selkene :D
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
25.06.2015 20:25:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: My point exactly. Ja muutenkin ymmärrän sun pointin ihan täysin, mutta musta tuntuu, että jengi näkee nää keskustelut keskenään eri tavoin. Lähestulkoon joka kerta kun kysellään kamavihjeitä johonkin tietyn saundin suuntaan lipumisesta niin alkaa se saarna siitä miten saundi lähtee sormista. Eikse nyt oo kaikille itsestään selvää, että soittotatsi on tosi iso tekijä lopputuloksessa? Miksi pitää olettaa, että nää kyselijät ajattelee löytävänsä just tasan sen saundin jostain tietyistä kamoista. Sitten taas on jengi, jotka pitää laitteita ihan irrelevantteina ja se on vaan älyttömän kapeakatseista ja yksinkertaisesti väärin. Vaikka maaliin pääsisi millä tahansa kamoilla, niiden välillä tulee olemaan jättimäisiä eroja, enkä nää mitään syytä valita niitä itselle ei-sopivia vaihtoehtoja. Miksei näistä voi vaan keskustella ihan sulassa sovussa ja ymmärtää, että molemmat aspektit on ylitsepääsemättömän tärkeitä vaikuttajia?
 
Totta tämäkin. Täällä vaan oletetaan, että jos joku antaa referenssiartistin, niin oltaisiin heti haluamassa 1:1 soundia ja kuvitellaan, että kysyjä kuvittelee niillä kamoilla olevansa identtinen klooni soundin suhteen. Se on väärää keskustelua se. Tai ei se edes ole mitään keskustelua, mutta kovasti hankalaa mnetissä on nykyään muutenkaan saada aikaiseksi mitään järkevää keskustelua.
 
Näin on, ja kuulostaisi täysin erilaisilta omasta soittotyylistään huolimatta. SAUNDI olisi aivan erilainen. Tota keskialueen puutetta kun ei voi kompensoida soittotyylillä.
 
Äskein sanoin, että soittotatsin irrottaminen soundista on järjetöntä. Toisaalta onhan se yhtä järjetöntä irrottaa ne kamat siitä soundista. Jos soittaa EMG Jacksonilla Mesan läpi tai telellä Voxin läpi, niin kyllähän sitä jokainen kuulostaa erilaiselta itseltään.
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «