Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 520 21 22 23 2470 71 72 73 74
ÄrGee
27.08.2017 16:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Tuosta Helixin softaversiosta vielä sen verran, että vaikka siinä olisikin samat algoritmit rullaamassa kuin rautaversioissa, siihen saundiin ja tuntumaan vaikuttaa se koko signaaliketju. Erityisesti ulkoisilla pedaaleilla ryyditettynä se äänikortin tuloimpedanssi ja mahdollinen leikkaaminen värittävät lopputulosta aika lailla. Sama pätee toki kaikkiin tietokoneella pyöriviin plugareihin.
 
Sen takia minulla onkin di-boksi äänikortin edessä, ja input säädetty sen mukaan sopivaksi. Rautapuoli vaikuttaa varmasti, mutta en osaa sanoa kuinka paljon. Jotkut Helixin omistajat ovat vertailussa testanneet, ettei eroa ole melkein yhtään.
 
WanhaWetäjä: Jospa herra ÄrGee antaisi esimerkkejä siitä mitä hän hakee ja miksi Helix (tosin vain Native) ei tuohon taivu.
Itse Nativea pikaisesti testanneena korostaisin vielä sitä että kyse on aika lailla eri asiasta kuin mitä rautavehje on vaikkakin itse siitä hetkessä ok soundit koska tiesin mitä ja miten hain.

 
Kyllä se taipuu, mutta sellaise Helixille ominaiset piirteet mistä en pidä ovat silti aina olemassa. En pidä siitä miten vahvistinmallinnuksien kontrollit reagoivat, overdrivella boostaaminen tuottaa hieman liikaa vääränlaisia ääniä, ja hyvään lopputulokseen pääsemiseen signaaliketjussa pitäisi kikkailla taas aivan liikaa kompressorien ja eq:n kanssa.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Disposal
29.08.2017 23:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatketaan huollon toimimattomuuden puolesta:
 
F-musalla oli jengi ollut lomilla, niinkuin kesällä yleensä ollaan ja laite seissyt kuukauden päivät suhteellisen toimettomana. Edellinen kontakti oli sieltä, että laite on korjattu päivittämällä ja ettei tietoa Line6 diagnoosista ole.
 
Nyt kuukautta myöhemmin, he ovat saaneet ilmeisesti kiinni Line6 Supportin ja täältä ohjeet laitteen korjaamiseksi. Laitteeseen vaihdetaan emolevy + älykortti huollon mukaan, toisen kortin varastosaldo oli vihreällä ja toisen punaisella. Toimitus varaosille venähtää näillä spekseillä 1-3 kk päähän. Aika morjensta pöytään, parhaimmillan siis 4kk huoltokeissi.
 
Vaihtolaitettakaan ei ole hyllyssä, vaan täytyy erikseen tilata. Tämän vaihtolaitteen toimitusaikaa ei ole mulla vielä tiedossa. Mielenkiintoiseksi menee, ei ollut Thomanilla tällähetkellä Helix Floor- mallia ollenkaan kataloogissa, taitaa olla ihan totaalisen loppu siis.
 
Toivotaan ettette koskaan joudu korjaamaan laitteitanne. Jenkkien puolella homma toiminut ilmeisestikin Facebook-foorumeita seuranneena aika hyvinkin, täällä homma menee totaalisesti vihkoon. Noh, katsotaan mitä seuraavaksi. Onneksi en ole ammattisoittaja. Ompahan aikaa laittaa kitarat soittokuntoon ja öljytä otelautaa... Eisssssssss.
 
http://www.youtube.com/watch?v=a7cUxI4XHhs
penatuna
30.08.2017 07:14:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Disposal: Jatketaan huollon toimimattomuuden puolesta:
 
F-musalla oli jengi ollut lomilla, niinkuin kesällä yleensä ollaan ja laite seissyt kuukauden päivät suhteellisen toimettomana. Edellinen kontakti oli sieltä, että laite on korjattu päivittämällä ja ettei tietoa Line6 diagnoosista ole.
 
Nyt kuukautta myöhemmin, he ovat saaneet ilmeisesti kiinni Line6 Supportin ja täältä ohjeet laitteen korjaamiseksi. Laitteeseen vaihdetaan emolevy + älykortti huollon mukaan, toisen kortin varastosaldo oli vihreällä ja toisen punaisella. Toimitus varaosille venähtää näillä spekseillä 1-3 kk päähän. Aika morjensta pöytään, parhaimmillan siis 4kk huoltokeissi.
 
Vaihtolaitettakaan ei ole hyllyssä, vaan täytyy erikseen tilata. Tämän vaihtolaitteen toimitusaikaa ei ole mulla vielä tiedossa. Mielenkiintoiseksi menee, ei ollut Thomanilla tällähetkellä Helix Floor- mallia ollenkaan kataloogissa, taitaa olla ihan totaalisen loppu siis.

 
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeit … /tavaran-vika-tai-puute/korjaukset/
 
Tami
30.08.2017 09:02:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeit … /tavaran-vika-tai-puute/korjaukset/
 
Joo, tuota korjauksen prosessia seuratessa alkaa itseäkin ketuttamaan. Itse olisin ehken hiukan toisella asenteella hyökännyt sekä F-kaupan, että Line6:n kimppuun..... Kaikesta huolimatta teethän jäsen-D jonkinsortin reklamaation, ettei yksittäistä soittajaa tuolla aikataululla kohdella. Uusi laite tulee ulkomailta parissa päivässä ja se on vähintä mihin on syytä suostua. Tai kaupan purku ja tilalle Ax8, jossa ei ole pahvilaatikkosoundeja... :-)
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Tami
30.08.2017 12:29:38 (muokattu 30.08.2017 12:30:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fanttoonilta taas mukavan ja hyvän kuuloinen patch aikuiseen makuun... No aika kovassa hinnassa alkaa olla nämä valmiit setit ottaen huomioon, että se on käytännössä vain Helixin ruuvausta lisättynä IR-pulikalla. Nyt olen ruuvaillut noita omia juttuja niillä omilla kaapeilla + eq:lla, ja kyllä sieltäkin löytyy hyviä soundeja kun vaan malttaa perehtyä siihen säätämisen sielunelämään.
 
https://www.youtube.com/watch?v=T0BmLsXWu8Q&feature=youtu.be
http://www.marcofanton.it/helix-patches.html
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
efunkelist
30.08.2017 13:49:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mähän oon säätämisen suhteen aivan geekki, oli sitten täysanalogit (löytyy) taikka DAW-plugarit (löytyy) taikka mallinnoshelvetti lattialla (löytyy nykyisellään Helix, aiemmin on ollut kaikenlaisia)
 
Mun mielestä Helixissä on säätäminen nimenomaan helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Tällaiselle säätö-insinöörille tuo on tavallaan tylsä laite kun sillä saa hyvät soundit nopeasti ja vaivattomasti ja sit pitäiski jo keskittyä siihen soittamiseen ja olen mielestäni soundien ruuvailussa parempi kuin itse asiassa eli siinä musiikin soittamisessa xD
 
Tärkeintähän on just se että luottaa korviinsa. Kun soundi on hyvä, älä säädä enempää. Jos siinä on jotain vikaa, mieti mikä pitää korjata ja puutu ongelmakohtaan. Kun soundi on jo toimiva niin se on sitä, turha ruuvata ruuvaamisen vuoksi tai yrittää hinkata smaragdisesta soundista timanttista, suotta.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
mize7
30.08.2017 13:58:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Axe FX II :ssa Enhancer Block oli huippu palikka. Sillä tuli hienosti syvyyttää saundiin ja soitto muistutti kahdella kitaralla vedettyä stereoraitaa.
 
Löysin Helixistä samankaltaisen ominaisuuden ja luulen, että kovinkaan moni ei ole tätä huomannut. Siitä vain presettiä lataamaan ja testaamaan :
 
https://line6.com/customtone/tone/3189056/
 
https://soundcloud.com/mediumplayer
Tami
30.08.2017 14:03:25 (muokattu 30.08.2017 14:03:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: Tärkeintähän on just se että luottaa korviinsa. Kun soundi on hyvä, älä säädä enempää. Jos siinä on jotain vikaa, mieti mikä pitää korjata ja puutu ongelmakohtaan. Kun soundi on jo toimiva niin se on sitä, turha ruuvata ruuvaamisen vuoksi tai yrittää hinkata smaragdisesta soundista timanttista, suotta.
 
Ehdottomasti just näin. Toki on käyttötarkoituksiakin moneen menoon. Toinen soittaa livenä, toinen kotona, toinen kotistudiossa, toinen kuulokkeisiin jne jne. Yhtä kaikki mä olen oikeasti sitä, mieltä ettei mikään näistä nykyvekottimista ole ratkaisevasti edellä muita. Soundit, käyttötarkoitus ja -tapa ratkaisevat soveltuvuuden omaan puuhaan.
Mä kuuntelin tuossa Ärkeen linkkaaman vertailun helixin ja th3:n välillä ja onhan tuo jännää tämä nettivertailu. Ihan erilaiset soundit!! Mutta onhan testin tekijäkin todella tumpelo, jos ei tuon lähemmäksi saa soundeja. Sitten taas esmes jäsen Mizen tekemän näytteet tuonne "kauppaan" ovat taasen ääneltään mun korvaan niin lähellä hyvää kuin voi olla ja tarttee olla. Kun niitä omia soundeja, ja toisaalta nettinäytteiä, kuuntelee luureilla, monitoreilla tai stereoiden kautta, on ääni ihan erilainen. => enempi on nippelinviilausta se, miten se ääni kuhunkin tilanteeseen sopii.
 
Helix on järkyttävästä koostaan huolimatta sopiva mulle monipuolisuutensa vuoksi. Sähkökitarat, bassojutut, akkaritrubahommat (oispa parempi loopperi), laulut jne jne saman purkin kautta. Soundit on mulle riittävät ja soittotaitoa tuo ei valitettavasti paranna :-(
 
Tuosta vielä korvamonitoriasiaa: https://www.youtube.com/watch?v=XIWlCNhA96E
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
mize7
30.08.2017 21:21:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Engl ja tehdasimpulssit käytössä:
 
https://soundcloud.com/mediumplayer/helix-engl-duality
 
https://soundcloud.com/mediumplayer
ÄrGee
30.08.2017 21:39:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Mä kuuntelin tuossa Ärkeen linkkaaman vertailun helixin ja th3:n välillä ja onhan tuo jännää tämä nettivertailu. Ihan erilaiset soundit!! Mutta onhan testin tekijäkin todella tumpelo, jos ei tuon lähemmäksi saa soundeja.
 
Kummassakin vakiot kaappimallinnukset, ja Helixissä ne ovat tiukempaan hi-gainiin niin huonot että hirvittää. Tottakai ne olivat erilaiset, koska niitä ei oltu yritetty saada toisiaan lähelle. Saman tyyppisillä asetuksilla ja omilla kaapeilla suoritettu vertailu pelkästään. Jotta Helixin saa lähemmäs Fractalia tai Overloudia pitää käyttää samoja impulsseja, siivota eq:n kanssa häiritseviä taajuuksia rankalla kädellä ja pelata vahvistinmallinnuksen deep editin kanssa.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
audioAXS
30.08.2017 22:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Jotta Helixin saa lähemmäs Fractalia tai Overloudia pitää käyttää samoja impulsseja, siivota eq:n kanssa häiritseviä taajuuksia rankalla kädellä ja pelata vahvistinmallinnuksen deep editin kanssa.
 
Eli jos haluaa hyvän saundin, täytyy tehdä se hyvä saundi? En olisi millään uskonut, että se noin menee... :D
 
Särö korvaa puuttuvat virheet
ÄrGee
30.08.2017 22:41:55 (muokattu 30.08.2017 22:47:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

audioAXS: Eli jos haluaa hyvän saundin, täytyy tehdä se hyvä saundi? En olisi millään uskonut, että se noin menee... :D
 
Mutta se on jotenkin kohtuutonta, että Line6:n laitteiden kanssa siihen pitää kuluttaa niin paljon aikaa ja tuntea tai kokeilla mitä kaikki toiminnot tekevät. Eikä vieläkään olla maalissa, eli siinä mitä kuulee referenssinä päässään. Ja lopussa seisookin pelkästään pettymys.
 
Esimerkiksi Linjakutosen vehkeiden kanssa rakentaessa perus moderniin metalliin käyvää rytmisoundia ei käy, että signaaliketjussa on pelkästään gate - overdrive - vahvistin 5150 mallinnuksella - Ownhammer Recto IR - eq high-pass filtterinä. Vaan aina pitää olla tekemässä jotain ihme kikkailuja laitteen ominaissoundien takia, mikä on erittäin rasittavaa.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
mize7
30.08.2017 23:26:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Mutta se on jotenkin kohtuutonta, että Line6:n laitteiden kanssa siihen pitää kuluttaa niin paljon aikaa ja tuntea tai kokeilla mitä kaikki toiminnot tekevät. Eikä vieläkään olla maalissa, eli siinä mitä kuulee referenssinä päässään. Ja lopussa seisookin pelkästään pettymys.
 
Esimerkiksi Linjakutosen vehkeiden kanssa rakentaessa perus moderniin metalliin käyvää rytmisoundia ei käy, että signaaliketjussa on pelkästään gate - overdrive - vahvistin 5150 mallinnuksella - Ownhammer Recto IR - eq high-pass filtterinä. Vaan aina pitää olla tekemässä jotain ihme kikkailuja laitteen ominaissoundien takia, mikä on erittäin rasittavaa.

 
Ihan mielenkiinnosta kuunnellutan sulle, että mikä sun korvaa ärsyttää tässä mun 5150 saundissa?
 
https://soundcloud.com/mediumplayer/helix-5150-duality
 
Eikä tosiaan mitään kettuilua, vaan saundien vertailumielessä keskustelua.
 
https://soundcloud.com/mediumplayer
ÄrGee
30.08.2017 23:46:26 (muokattu 30.08.2017 23:50:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mize7: Ihan mielenkiinnosta kuunnellutan sulle, että mikä sun korvaa ärsyttää tässä mun 5150 saundissa?
 
https://soundcloud.com/mediumplayer/helix-5150-duality
 
Eikä tosiaan mitään kettuilua, vaan saundien vertailumielessä keskustelua.

 
Tuossakin on sellaisia Helixille ominaisia kvaliteeteja, mistä en itse niin välitä. Niistä olen jauhanut pitkät pätkät jo edellisissä kirjoituksissa. Vähän sellainen steriili ja epädynaaminen fiilis jää aina siitä mitä kuulee. Yritin ihan parametriesen eq:n kanssa sweeppaamalla kaikki epämukavat taajuudet 1500-6000Hz väliltä, eikä sitä ainakaan niin saanut ruuvattua pois. Huomasin silti, että se mistä en pidä sijoittuu johonkin 2000Hz paikkeille ja yleensä tuo, sekä 4000Hz ovat huonolta kuulostavia varsinkin mallintavien kanssa.
 
Periaatteessa siihen ei kiinnittäisi niin paljon huomiota, jos ei tietäisi että kyseessä on Helix. Mutta jossakin A/B vertailussa varmaan kyllä, vaikka ei olisi kerrottu niiden äänilähteitä.
 
Nämä ovat siis vain minun mielipiteitä kyseisestä teknologiasta, ja sehän olisi tylsää jos kaikki pitäisivät samoista laitteista, tai soittaisivat samoilla laitteilla.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Tami
31.08.2017 12:59:04 (muokattu 31.08.2017 14:15:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Vähän sellainen steriili ja epädynaaminen fiilis jää aina siitä mitä kuulee. ....Huomasin silti, että se mistä en pidä sijoittuu johonkin 2000Hz paikkeille ja yleensä tuo, sekä 4000Hz ovat huonolta kuulostavia varsinkin mallintavien kanssa.
 
Periaatteessa siihen ei kiinnittäisi niin paljon huomiota, jos ei tietäisi että kyseessä on Helix. Mutta jossakin A/B vertailussa varmaan kyllä, vaikka ei olisi kerrottu niiden äänilähteitä.
 
Nämä ovat siis vain minun mielipiteitä kyseisestä teknologiasta, ja sehän olisi tylsää jos kaikki pitäisivät samoista laitteista, tai soittaisivat samoilla laitteilla.

 
Enempi mulle on kirjoitustesi perusteella ( täällä ja muualla)jäänyt kuva siitä, että tärkeämpää sinulle on olla tykkäämättä tuosta Helix-mallinnuksesta ;-)... kovasti kirjoitellaan fizzistä ja yläkihinästä ja sitten ÄrGee: ...Huomasin silti, että se mistä en pidä sijoittuu johonkin 2000Hz paikkeille ja yleensä tuo, sekä 4000Hz ovat huonolta kuulostavia varsinkin mallintavien kanssa.... :-)
 
Viimeisestä lauseesta olen kanssasi samaa mieltä ja pitää muistaa että se lopputuloshan näissä aina ratkaisee.
 
EDIT: Vaikken ymmärräkkään säröstä mitään niin mun mielestä hyviä pahvilaatikkosoundeja molemmista.
https://www.youtube.com/watch?v=U3o-u3zEehw
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Disposal
31.08.2017 14:01:01 (muokattu 31.08.2017 22:42:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asialinjallahan tässä on painettu sekä Line6 suuntaan että F-musan suuntaan, vittuilemalla harvat asiat paranee. Kuluttajansuoja on myös tuttu, itse joskus myös kuluttajaelektroniikan myynnin puolella töitä tehneenä.
 
Line6 puolelta haasteena on tällähetkellä se, ettei ylimääräisiä yksiköitä lähettäväksi tosiaankaan taida Euroopassa olla, kun Thomannilla ei lattiayksikköä tahi LT:tä ole. Suomi ei myöskään ole prioriteettina kovin korkealla. Mutta kattotaan, jossei korvaavaa laitetta saa, niin sitten puretaan kaupat ja hankitaan muuta tilalle. Antaa asioiden riidellä, mä oon siihen liian vittumainen.
 
e:typo
 
http://www.youtube.com/watch?v=a7cUxI4XHhs
ÄrGee
31.08.2017 14:41:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Enempi mulle on kirjoitustesi perusteella ( täällä ja muualla)jäänyt kuva siitä, että tärkeämpää sinulle on olla tykkäämättä tuosta Helix-mallinnuksesta ;-)... kovasti kirjoitellaan fizzistä ja yläkihinästä ja sitten ... :-)
 
Viimeisestä lauseesta olen kanssasi samaa mieltä ja pitää muistaa että se lopputuloshan näissä aina ratkaisee.
 
EDIT: Vaikken ymmärräkkään säröstä mitään niin mun mielestä hyviä pahvilaatikkosoundeja molemmista.
https://www.youtube.com/watch?v=U3o-u3zEehw

 
Siellä se fizz on, mutta oudosti vahvarimallinnuksissa niin että sitä on erittäin vaikea ruuvata pois. Tuossa Axe kuulostaa enemmän oikealta vahvarilta ja on paljon miellyttävämpi korville, sekä dynaamisemman ja kolmiulotteisemman kuuloinen. Helix aiheuttaa lähinnä rasitusta.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Tami
31.08.2017 15:21:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mize7: Axe FX II :ssa Enhancer Block oli huippu palikka. Sillä tuli hienosti syvyyttää saundiin ja soitto muistutti kahdella kitaralla vedettyä stereoraitaa.
 
Löysin Helixistä samankaltaisen ominaisuuden ja luulen, että kovinkaan moni ei ole tätä huomannut. Siitä vain presettiä lataamaan ja testaamaan

 
Kaljulla sedällä hiukan samansuuntainen "soundin parantaminen"-idea tremolon avulla. Paljon kirosanoja ja mollaamista videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=6NbkIwUj7CE
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
hallu
31.08.2017 15:49:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Siellä se fizz on, mutta oudosti vahvarimallinnuksissa niin että sitä on erittäin vaikea ruuvata pois. Tuossa Axe kuulostaa enemmän oikealta vahvarilta ja on paljon miellyttävämpi korville, sekä dynaamisemman ja kolmiulotteisemman kuuloinen. Helix aiheuttaa lähinnä rasitusta.
 
Mutta jos se ongelma on siinä itse mallissa? silloinhan se tarkoittaa, että se häiritsevä kikkare siinä signaalissa on aina olemassa kun se on sinne mallinnettu, ja sen voi korkeintaan piilottaa eq:n tms avulla, mutta ei muuttaa sitä mallia muuksi.
 
Minä tässä vaan huutelen puskista, mutta kuulin tuosta videosta kyllä sen eron josta puhut. Enemmän minua kiehtoo kysymys siitä, että käyttäytyykö vahvistinmalli oikean vahvistimen tavoin tässä asiassa. Toinen kiinnostava seikka on kysymys siitä, että seuraako tuo häiritsevä taajuus vahvistinmallista toiseen? oikeat vahvistimethan ei sillä tavoin toimi, vaan jos yhdessä vahvistimessa on jokin soundillinen ongelma, niin se ratkeaa ostamalla jokin toinen vahvistin jossa ei enää ole sitä samaa ongelmaa.... tai jos on niin se ongelma ei olekaan vahvistimessa vaan jossakin muualla signaaliketjussa.
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
Tami
31.08.2017 19:03:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mize7: Axe FX II :ssa Enhancer Block oli huippu palikka. Sillä tuli hienosti syvyyttää saundiin ja soitto muistutti kahdella kitaralla vedettyä stereoraitaa.
 
Löysin Helixistä samankaltaisen ominaisuuden ja luulen, että kovinkaan moni ei ole tätä huomannut. Siitä vain presettiä lataamaan ja testaamaan :
 
https://line6.com/customtone/tone/3189056/

 
Minulla herjaa jotenkin notta ei tunnista soundia jne jne... Mitä tuolla on sisällä?
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 520 21 22 23 2470 71 72 73 74

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «