Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa Boogie Recto-Verb 25 - vainko metallimiehille?
1 2
petrip
06.06.2015 19:30:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä Combosta? En ole metallimiehiä, mutta tuo vaikuttaa aika monipuoliselle ja voisi sopia myös blues/rock-soittoon? Mitä muita huomioita?

Gabe
06.06.2015 19:55:28

Mulla on Mini Rectifier 25w ja olen soitellut sillä oikeastaan kaikkea muuta paitsi metallia. :)
sustain65
06.06.2015 20:01:41

Ei ole kysytystä mallista omaa kokemusta, mutta huomiona sellainen, että siinähän ei taida olla vastaavanlaista "master-master" volumea eli "output"-säätöä kuin isommissa Mesa Boogieissa on? Joten onkohan hankalampi saada kohtuullista soundia hiljempaa soitettaessa kuin isotehoisemmilla Mesoilla? Jos hiljaa soittamisen soundi nyt sitten on edes mikään kriteeri kysyjälle.

Parempi tietty jos joku vahvaria kokeillut vastailisi.

petrip
06.06.2015 20:24:33

Omat kokemukset Mesoista on yli 20 vuoden takaa (Mark III) ja en tiedä mitään nykyisistä peleistä. Itselleni on vaan jotenkin iskostunut mieliin, että Rectot on suunnattu enemmän raskaampaan osastoon.

Gabe
06.06.2015 20:37:46

petrip: Omat kokemukset Mesoista on yli 20 vuoden takaa (Mark III) ja en tiedä mitään nykyisistä peleistä. Itselleni on vaan jotenkin iskostunut mieliin, että Rectot on suunnattu enemmän raskaampaan osastoon.

Soitteleehan ne rapakon takana kantriakin noilla. :) Itsellänikin oli Mesa iskostunut metallimiesten koneeksi kunnes minut pakotettiin testaamaan tuota, monipuolisia koneita. Mulla on nyt vaiheenkääntäjässä 5751 ja toimii hyvin pikkuvolumellakin.
Shredator
06.06.2015 20:55:26

On tullut testattua. Mun mielestä tuo oli juuri metalliin soittamiseen vähemmän soveltuva. Todella monipuolinen kyllä kaikkeen muuhun. Metalliin kannattaa ottaa ennemmin täysikokoinen Recto, joskin siitäkin irtoaa monipuolisempaa soundia kuin yleensä annetaan ymmärtää. Nuo mode-kytkimet on kyllä mainioita.

If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
Gabe
06.06.2015 20:59:31

Shredator: On tullut testattua. Mun mielestä tuo oli juuri metalliin soittamiseen vähemmän soveltuva. Todella monipuolinen kyllä kaikkeen muuhun. Metalliin kannattaa ottaa ennemmin täysikokoinen Recto, joskin siitäkin irtoaa monipuolisempaa soundia kuin yleensä annetaan ymmärtää. Nuo mode-kytkimet on kyllä mainioita.

Samaa mieltä, perinnehenkisempään menoon jos on kallellaan niin nuo pikkurectot ajaa asiansa paremmin. Metallihommiin valitsisin itse tuommoisen 100 watin recton.
Shredator
06.06.2015 21:09:20

Gabe: Samaa mieltä, perinnehenkisempään menoon jos on kallellaan niin nuo pikkurectot ajaa asiansa paremmin. Metallihommiin valitsisin itse tuommoisen 100 watin recton.

Juup, se on valitettavasti näin, että siitä el84-putkesta ei vaan irtoa sitä tarvittavaa puristusta ja runtua jota rankemmassa musassa kaivataan. Ainakin näin oman kokemuksen mukaan.

sustain65
06.06.2015 21:28:20

Kaikenkaikkiaan Mesan vahvistimet yhdistetään turhan usein vain metallin soitoon, vaikka ne on monipuolisia soundeiltaan. Esim. Dual Rectifierilla soitetaan monenlaista muutakin, olen nähnyt niitä indien ja kantrin soittajilla ainakin.

Netissä olevien soundiklippien perusteella kysymyksen kohteena oleva vahvistin vaikuttaa sekin varsin monipuoliselta ja ainakin itse yhdistin erinomaisen kuuloiset soundit enemmän rockiin ja bluesiin kuin metalliin (ainakaan kovin äärimmäiseen sellaiseen). Itse asiassa minulla oli muutaman viikon kova kaasuttelu tähän vahvariin, mutta sitten opin säätämään omaa Mark V:sta paremmin ja kaasuttelu hävisi. Ja tuli hankittua vielä Dualikin käytettynä. Jos olisi rahaa rajattomasti, niin sitten varmaan hankkisin myös tämän Recto-Verbinkin :)

Gabe
06.06.2015 21:52:19

Shredator: Juup, se on valitettavasti näin, että siitä el84-putkesta ei vaan irtoa sitä tarvittavaa puristusta ja runtua jota rankemmassa musassa kaivataan. Ainakin näin oman kokemuksen mukaan.

Jep, taas jos kaivataan enemmän perinnehenkiseen menoon sopivaa konetta ja päätteenkin herääminen on suotavaa niin sitten tuo on passeli. Se iso satawattinen 6L6 tuubeilla on minusta omiaan juurikin metallijyystöön, pääte on ainakin tosi tiukka eikä ala säröytymään kyllä ihan hetikohta. Ainakaan itse en lyhyehkön testin aikana saanut ruuvattua siitä isosta yhtä hyviä low/mid gain säröjä kuin tuosta pikkuisesta. Mutta metallihommiin se on kyllä täydellinen. Tuollaiseen pop, blues, rock hard rock osastolle tykkään ministä enempi.
LesPaul70
09.06.2015 09:54:21 (muokattu 09.06.2015 09:56:56)

Mun nähdäkseni vaikuttaa hyvinkin terveeltä hankinnalta tuollaisiin sounditarkoituksiin. Pikku-RoV on middlekkäämpi ja rock-henkisempi kuin isoveljensä. Ainoa mahdollinen kompastuskivi voi olla sen teho, jossa headroomin rajat voivat tulla bändisoitossa vastaan, mikäli bändissä mättää raskaskätinen rumpali.

Mutta isojen Rectojen sopivuutta pelkästään metallihommiin mun mielestä liioitellaan rankasti usein. Tai sitten väitteen esittäjän "kokemukset" Rectoista perustuvat Youtubesta saatuihin mielikuviin ja keskustelupalstaheittoihin (huom, en tarkoita tässä Gabea!). No joo, tietysti jos kauppaan menee sillä asenteella, että "Recto kuulostaa nu-metallilta" ja sitten vääntää bassot kybälle ja middlet nollaan ja rupeaa veivaamaan jotain kornia limpdickiä, niin kyllähän sen siltä saa kuulostamaan. Mutta yllätys yllätys, muilla säädöillä ja moodeilla myös paljon muultakin. Nimimerkillä jo vuosikaudet Hendrixiä Revision G Dualilla soittanut ja hyvin lähtee. Ei edes tartte fuzz-spedua kaveriksi (mutta wahi auttaa kyllä).

Ovathan nuo nykyaikaiset kolmikanavaiset Rectot tietysti yleisesti vähän lähempänä sitä sirkkeli-/pyörösahaosastoa kuin 90-luvun kaksikanavaiset, mutta sittenkin aiheellisempi kysymys olisi että soveltuuko Recto ensinnäkään hevin soittamiseen. Minä olen tietysti vähän jäävi vastaamaan, kun en ole hevibändeissä soittanut enää 1980-luvun jälkeen, mutta omien havaintojeni mukaan "truu metallia" soittaville Recton särö ei vaikuta kelpaavan sellaisenaan, vaan siihen tarvitaan OD eteen tiukentamaan soundia.

Gabe: pääte on ainakin tosi tiukka

"Tiukka" ei nyt ehkä ole ihan ensimmäinen adjektiivi, mitä käyttäisin useimpien Rectojen kohdalla...

Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
Gabe
09.06.2015 10:22:41

LesPaul70: ...
"Tiukka" ei nyt ehkä ole ihan ensimmäinen adjektiivi, mitä käyttäisin useimpien Rectojen kohdalla...

Se on aina vähän hankala muodostaa oikeaa kokonaiskuvaa kun hätäisesti testaa vieraalla kitaralla ja kaapilla.

Mitä tarkoitin tiukalla (huono adjektiivi kyllä recton kohdalla), oli se että tuon ison recton päätte ei herännyt kunnolla ainakaan niillä desibeleillä millä sitä sai käyttää. Eli suurin osa taikaa oli etuasteessa, kun taas pikkurectossa päätekin herää jo aiemmin ja ainakin itse sain siitä sen ansiosta helpommin sellaista perus rokkiin sopivaa runtua. Mutta olisi joskus kiva testata tuollaista vanhempaa Rectifieriä ja EL34 putkilla, kyllä se ihan hemmetin hyvä soundinen kone oli se isokin. Yllättäen ne täysin puhtaat oli yhdet parhaimmista mihin olen törmännyt.
Shredator
09.06.2015 13:25:40

LesPaul70:

Kolmikanavaisesta ja Rebornista olen saanut mielestäni varsin tiukkaa mättösoundia irti, kun aikansa säätelee. Eihän se attacki ole samanlainen "razor sharp" kuin esim Engleissä, mutta varsin tiukka kuitenkin (diodi-suuntaus, modern modit, bassot 1 kohdalla, trebleä ja presenceä riittävästi). Toki ts-pedaalit sitä tiukentavat entisestään. Särö on ollut enemmänkin "bold/focused" -osastoa, kuin modernien mättöpelien rakeista ja sirisevää soundia, jota kai nykyään pidetään "tiukkuutena". Siitä juuri Mesoissa pidän. Toki mielipiteitähän nämä :)

petrip
09.06.2015 19:22:38

Kiitos asiallisista kommenteista. Teho ei ole minulle ongelma, sillä olen pärjäillyt pienemmilläkin wattimäärillä.

Vladi
27.03.2016 11:19:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhahko ketju, mutta vähän saman aiheen äärellä olen. En oo itsekään metallimiehiä, mutta silti kotiutin tän viikon alussa Recto-verb nupin. Ensimmäisten testien perusteella toimii mainiosti meikäläisen rockhommiin, seuraavaksi haluan päästä testaamaan sitä folkbändin kanssa.

Ainakin reverb on senverta hieno, että uskoisin sen uivan noihin musatyyleihin sulavasti.

Olin senverran innoissani laitteesta, että piti tehä oikein pieni demokin: https://www.youtube.com/watch?v=Ckhmhsq0FXQ

Harashoo tovaarish!
Gabe
27.03.2016 12:22:26

Vladi: Vanhahko ketju, mutta vähän saman aiheen äärellä olen. En oo itsekään metallimiehiä, mutta silti kotiutin tän viikon alussa Recto-verb nupin. Ensimmäisten testien perusteella toimii mainiosti meikäläisen rockhommiin, seuraavaksi haluan päästä testaamaan sitä folkbändin kanssa.

Ainakin reverb on senverta hieno, että uskoisin sen uivan noihin musatyyleihin sulavasti.

Olin senverran innoissani laitteesta, että piti tehä oikein pieni demokin: https://www.youtube.com/watch?v=Ckhmhsq0FXQ

Pakko oli plussalla paiskata.
sustain65
27.03.2016 12:47:41

Gabe: Pakko oli plussalla paiskata.

No sama, tosin toisaalta olisin voinut heittää miinuksenkin jos se olisi mahdollista. Olen välillä kaasutellut tuollaisen perään, päässyt tunteesta eroon ja nyt se sitten iski taas. Kiitos vaan, Vladi.

Vladi
27.03.2016 12:52:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: No sama, tosin toisaalta olisin voinut heittää miinuksenkin jos se olisi mahdollista. Olen välillä kaasutellut tuollaisen perään, päässyt tunteesta eroon ja nyt se sitten iski taas. Kiitos vaan, Vladi.

Olen pahoillani. Mä fiilistelin aikoinaan Mini Rectoa, kävin testaamassakin ja olin hyvin lähellä ostaa sen. Nyt kun tuli mahdollisuus ostaa Recto-verb kelpo hintaan, oli pakko tarttua tilaisuuteen. Toistaiseksi ei oo harmittanut. Jotenkin hauskaa kokea ns. "kotiinpaluu", kun monen Mesattoman vuoden jälkeen semmoinen löytyy taas kotoa. :)

Harashoo tovaarish!
sustain65
27.03.2016 12:59:18

Vladi: Olen pahoillani. Mä fiilistelin aikoinaan Mini Rectoa, kävin testaamassakin ja olin hyvin lähellä ostaa sen. Nyt kun tuli mahdollisuus ostaa Recto-verb kelpo hintaan, oli pakko tarttua tilaisuuteen. Toistaiseksi ei oo harmittanut. Jotenkin hauskaa kokea ns. "kotiinpaluu", kun monen Mesattoman vuoden jälkeen semmoinen löytyy taas kotoa. :)

Onnea vaan!

Täällä on pari Mesan nuppia ja toistaiseksi pysyy myös. Kombon kaasuttelu herää täällä päässä aika ajoin, vaikkei minulla todellista tarvetta kombolle oikein olekaan... mutta olisihan tuo kiva! :)

naavanka_
27.03.2016 14:07:58

Helvetin hyvä laite mutta lähti kiertoon kun ei saanu sovitettua tästä(kin) irtoavaa massiivista alapäätä bändin joukkoon järkevästi.

Parasta munsta oli puhtaat ja semirosot, maukasta suorastaan.

Olen symbolisesti guru ja voittamaton.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti