Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran virittäminen on vittumaista puuhaa
1 2
Kipander
27.05.2015 10:38:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi kaikki!

Kirjoitin artikkelin kitaran virittämisestä. Se toimii tarinaksi puettuna wiki-tyylisenä lähteenä eri viritystapoihin ja yleisimpien ongelmien ratkaisuun.

http://backstageblogi.fi/tutoriaali … taran-viritys-on-vittumaista-puuhaa

Mukana on videoita ja esimerkkejä eri kappaleista ja viritystavoista

Kommentteja otetaan mielellään vastaan.

Parhain terveisin

Kimmo Aroluoma
Backstage-blogi

Laulava Kylätohtori
27.05.2015 10:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas, olenkin aina tahinut b-kielen virityksen kanssa g-kielen suhteen, enkä ole saanut hommaa toimimaan kunnolla oikein koskaan (varsinkin mittarilla viritettynä tulee ongelmia, korvalla saa paremmin, mutta silloin mittari näyttää virhettä). Samoin juuri mainitut A-, E- ja D-duurien terssit ohuilla kielillä ovat olleet hankala saada kohdilleen. Olen luullut, että kitarassa on säädöt pielessä tai en vain osaa, mutta ilmeisesti kyseessä on peli, joka on hävitty jo ennen sen alkua. Ehkä se vika ei olekaan minussa...

Hyvä ja mielenkiintoinen juttu. Olen aina tiennyt, että kitaraa ei saa soimaan täydellisesti vireessä, mutta silti tämä oli jollain tapaa hyvin lohdullinen kirjoitus....

Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Da Make
27.05.2015 11:13:50 (muokattu 27.05.2015 11:35:27)

Täytyypä lukea, kun huomasin tämän ärsyttävän luonteenpiirteeni kolistelevan korvien välissä: "Kyl mä osaan, amatöörit ei ossaa ja ne ostaa robottivirittimet."

Kenties just siks mun pitää lukea tämä.
(Opitaan uusia tapoja jatkaa oppimista.)

Olen aina halunnut Petersonin, mutta silti kitarakamabudjetti lipsahtaa aina muljuttimiin ja etuasteputkiin, välipiuhoihin ym. Soundi lähtee sormista, seuraavana on kielet ja niiden vire.

Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Juzpe
27.05.2015 11:19:08 (muokattu 27.05.2015 11:21:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ollaan oikeiden asioiden äärellä.

Hommasin itsekin suurpiirteisiin mittareihin vittuuntuneena tuollaisen Petersonin, jossa on valmiiksi ohjelmoituja temperointeja ja sillä saa kyllä aikaiseksi, jos ei ihmeitä niin ainakin huomattavasti asiallisemmin kokonaisuutena soivan virityksen. Sulovileenin henkisenä sukulaisena ostin ku halvalla käytettynä sai. Näytön luettavuus, nopeus ja tarkkuus on aivan omaa luokkaansa muihin minulla olleisiin speduvirittimiin verrattuna. Integroitu DI-boxi ja ohjelmoitavuus eivät varsinaisesti ole myöskään haitallisia ominaisuuksia.

Kaulan reliefin heittely lämpötila- ja kosteusmuutosten takia saatiin paremmin hallintaan kun paikallisen sepän rakentamaan Les Pauliini tehtiin kaularaudalle grafiittitangosta jäykisteet. Jäykisteiden kimmokerroin on sen verran suurempi kuin puun, että kun kaulan saa kohdilleen säädettyä, ei puun eläminen lämpötilan ja kosteuden vaikutuksesta enää vaikuta intonaatioon kovinkaan merkittävästi.

Eddie Van Halenilla oli jo kauan ennen nykyaikaisia virittimiä oma tapansa virittää kitara omaa korvaansa miellyttävään temperointiin, tarkemmin asiaan perehtyneet voivat valaista tästä lisää. Temperoinnin korjauksen Eddie teki sitten vasemmalla kädellään, eli bendaili nuotit kohdilleen.

Kuitenkin se signaaliketjun heikoin lenkki ratkaisee loppupeleissä sen, kuinka ihanalta lopputulos kuulostaa.
mpekkanen
27.05.2015 11:22:46 (muokattu 27.05.2015 11:24:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen huomannut, että jos viritän kitaran itselleni sopivaksi se on yleensä aina jollekkin toiselle epävireessä. Sormien voima tai joku soittotyyli vaikuttavat siis ratkaisuihin/soittoon ja ainahan kitaran viritys on muutenkin kompromissi.

Minusta näillä millään mittareilla ei oikein saa kunnolla mitään soittimia vireeseen. Lähelle kyllä, mutta itse teen vielä lopullisen virityksen mittarilla tehdyn jälkeenkin. Myös aika moni blues-kitaristi on kertonut minulle samaa, ettei mittareilla tee mitään jos kitaran haluaa kunnolla vireeseen.
Enemmänkin käytän niitä niin, että otan jonkun äänen ja viritän sitten soittimen toiset kielet sen mukaan.
Virittimistä on tosin hyötyä jos intonaatioita on säädettävä ja keikoilla myös ihan käteviä.

Jotkut pitävät esim. vintage telecastereista ja niiden talloista enemmän kuin uusimmista säädettävistä talloista. Se epävireisyys kuulemma kuuluu siihen perinteiseen telecaster soundiin.
Joku kertoi joskus, että jos on todella hyvä vanha tele niin se soundaa jo muutenkin niin hyvälle ettei ne epävireydet haittaa. Ne myös muokkaavat hieman sitä soittoa, koska kitara soi ihan oikeasti erilailla eri kohdista.
Itsellä ei ole koskaan tosin sellaisia telejä ollut, etten osaa sanoa omakohtaisesti.

-HP-
27.05.2015 11:42:14

Hieno artikkeli jälleen kerran, tuli ahmaistua se jälleen kertalukemalla. Tämä vähän selvensi sitä lausahdusta että kitarat eivät ole koskaan täysin vireessä, vaikka itselle se pääsääntöisesti hyvältä kuulostaisikin. Ja jälleen kerran pakko jäädä mielenkiinnolla odottamaan uusia artikkeleita. :)

Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
J.Nikkanen
27.05.2015 11:55:34

Hyvä artikkeli! Itse kun on lähinnä tyytynyt murisemaan kitaristille että viritäppä se kitaras sen enempää miettimättä miksi se kuulostaa epävireiseltä vaikka mittari saattaa kertoa että olis kohdillaan. No, mittari on apuväline, toimii rokkiloissa ja hyvänä lähtökohtana soittimen oikeaan vireeseen saamiseksi korvakuulolla. Kaippa monikin niin tekee sen enempää miettimättä että miksi.
Juzpe
27.05.2015 12:04:36

Olen huomannut, että...

Jos mulle vaikkapa laitetaan korkeilla nauhoilla ja koverretulla otelaudalla varusteltu maila, missä on vielä ohut kielisetti, niin takuulla on virehommat niin vituksellaan kun olla voi, ihan soittotatsista johtuen. Noin 95% soundista tulee soittajan vaikutuksesta, eli siitä miten soittaja tykkää kalustonsa säätää, millaisten soundien kanssa työskennellä ja miten kitaran hiplaus/ lyöminen käytännössä tapahtuu. Edellä mainituista syistä johtuen mä kuulostan kyllä samalta räplääjältä straton kuin les paulin tai selmerin vs. marsun kanssa, mutta huomattavasti eri tavalla.
mpekkanen
27.05.2015 12:22:18

Juzpe: Jos mulle vaikkapa laitetaan korkeilla nauhoilla ja koverretulla otelaudalla varusteltu maila, missä on vielä ohut kielisetti, niin takuulla on virehommat niin vituksellaan kun olla voi, ihan soittotatsista johtuen. Noin 95% soundista tulee soittajan vaikutuksesta, eli siitä miten soittaja tykkää kalustonsa säätää, millaisten soundien kanssa työskennellä ja miten kitaran hiplaus/ lyöminen käytännössä tapahtuu. Edellä mainituista syistä johtuen mä kuulostan kyllä samalta räplääjältä straton kuin les paulin tai selmerin vs. marsun kanssa, mutta huomattavasti eri tavalla.

Varmasti näin on itselläkin. Myöskin kitara olisi varmaan hieman erivireessä, vaikka kitara olisi minulle tuttu ja kielisetti sellainen jota yleensä käytän. Tai sitten sen virittäjän pitäisi tutustua minun soittoon.
Onneksi tällaisia ongelmia ei kuitenkaan ole :)

Eipä tule aina niin ajateltua, että näiden isojen bändien kitarateknikot joutuvat todellakin tietämään miten se kitaristi soittaa. Koska eihän niitä kitaroita muuten heille vireeseen saisi.

J.Hollström
27.05.2015 12:36:10

Eli tuuttiin tää tehtiin?

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=6505270

Juzpe
27.05.2015 12:41:38

J.Hollström: Eli tuuttiin tää tehtiin?

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=6505270

Vaikuttas että joku passomies on taas eksyny kitarapuolelle ja kuvitellu olevansa vielä dadassa.
elsewhere
27.05.2015 12:44:29

Huikean hyvä ja valaiseva artikkeli. Kiitos!

~ Love broke out and I forgot it's war.
Megadethh2
27.05.2015 16:38:41

Erittäin loistava artikkeli, mieltä kyllä lämmittää suuresti se, että miten suurella omistautumisella olet lähtenyt koko asiaa purkamaan, varsinkin kun tälläkin foorumilla nuo kaikki evertunet sun muut robottivirittimet on tyrmätty välillä aika raskaallakin kädellä "turhiksi" ja osaamattomien ratkaisuiksi, vaikka niitäkin monet ammattilaiset hyödyntävät ihan syystäkin, tosin omat ongelmansa tietysti niissäkin varmaan on.

Pitänee vielä perehtyä myöhemmin paremmin tuohon artikkeliin, koska aihe on hyvin mielenkiintoinen omasta mielestäni, ja kaikessa tärkeydessäänkin turhan vähälle huomiolle yleensä jäänyt, plussan sait, loistava kirjoitus!

Musiikkia There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
Krice
27.05.2015 20:45:36

Vähän vaikutti siltä, että virittämisestä on tehty turhankin vaikeaa. Itse olen käyttänyt perustyyliä eli edellisen kielen 5. nauha (g-kielellä 4. nauha) vertailu seuraavaan kieleen. Jos ne on kunnossa niin virekin toimii jos intonaatiot on säädetty oikein.

Boner-Joe
27.05.2015 21:02:05

Katselin noita artikkeliin liitettyjä videoita, ja eksyin tällaiseen videoon: https://www.youtube.com/watch?v=D8EjCTb88oA

Ehkä tuttua kauraa ammattilaisille, mutta itse kyllä lähes leukaputosi. :)

Jeszse
27.05.2015 22:04:55

Boner-Joe: Katselin noita artikkeliin liitettyjä videoita, ja eksyin tällaiseen videoon: https://www.youtube.com/watch?v=D8EjCTb88oA

Ehkä tuttua kauraa ammattilaisille, mutta itse kyllä lähes leukaputosi. :)

Kultakorvien hifistelyä.

ka uja teletabbies sa o yy sa o kaa sano koo fatpipe -megatherium || The Jasser Arafats || Crimson Day
Juzpe
28.05.2015 00:22:03

Krice: Vähän vaikutti siltä, että virittämisestä on tehty turhankin vaikeaa. Itse olen käyttänyt perustyyliä eli edellisen kielen 5. nauha (g-kielellä 4. nauha) vertailu seuraavaan kieleen. Jos ne on kunnossa niin virekin toimii jos intonaatiot on säädetty oikein.

No tuota... Kyllä mä huomasin kun soitin Eb-vireeseen viritetyillä (ja säädetyillä) kamoilla vedetyn pohjustuksen päälle liidit klitaralla, mikä oli taas E-vireessä, sellaisen melko merkittävän eron soinnin suhteen. Ko. kama kyllä päätyi levylle asti, mutta en varsinaisesti ylpeä tästä ole.
Krice
28.05.2015 00:40:41

Juzpe: No tuota... Kyllä mä huomasin kun soitin Eb-vireeseen viritetyillä (ja säädetyillä) kamoilla vedetyn pohjustuksen päälle liidit klitaralla, mikä oli taas E-vireessä, sellaisen melko merkittävän eron soinnin suhteen.

Tässä tulee paljonkin asioita nyt mieleen, mutta päällimmäisenä tulee sellainen juttu, että sinällään vastauksesi ei liity ketjun aiheeseen, joka käsittelee enemmänkin kielten keskinäistä virettä.

HS
28.05.2015 07:09:57

Terve

... Vaikein paikka saada kitarat pysymään vireessä ovat Manner-Euroopan festivaalit auringonlaskun aikaan.

Onneksi näitä on meikäläisen keikkakalenterissa suhteellisen harvoin :D

Kiitokset. Hyvä artikkeli. Arvostan!

... ja kitarat soivat huonoin kielin.
korvaoo
28.05.2015 07:40:58

HS: Terve

Onneksi näitä on meikäläisen keikkakalenterissa suhteellisen harvoin :D

Kiitokset. Hyvä artikkeli. Arvostan!

Juu perhana kun kaikki keikat meinaa osua wembleylle :D Kiva artikkeli ja aina varmensi entisestään sen että ei se vire tarvi olla niin justiinsa. Toki keppi pitää kutitella siihen parhaimpaan minkä nyt huiluäänillä saa tahi ehkä perusmittarilla jos on laiskotus päällä... Klassista kun en soita niin kaikki muu on silkkaa hifistelyä.

kaikki paitsi on turhaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti